Rene Z schreef:Elbert, hoe verklaar jij deze uitspraken over de dood dan?
Ps 6,6
Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zou U loven in het dodenrijk?
Pred 9,10
Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.
In welke context staan deze beide verzen? Daaruit krijg je het antwoord wat deze verzen betekenen. Volgens mij gaat het niet over de zgn. zieleslaap. Wel over de slaap van het lichaam trouwens.
Tegenvraag: wat betekenen dan de volgende verzen:
Luk. 16:22-24:
En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.
En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.Luk. 23:43:
En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.N.B. bovenstaande is een tekst die de NWV wel heel geniepig wegvertaald heeft ("Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn").
Fil. 1:23:
Want ik word van deze twee gedrongen, hebbende begeerte, om ontbonden te worden en met Christus te zijn; want dat is zeer verre het beste.Rene Z schreef:En de bijbel zegt zelf dat Jezus de eerst geborene van heel de schepping is.
Kolossenzen 1
15 Beeld van God, de onzichtbare, is hij, eerstgeborene van heel de schepping:
en vervolgens word er ook verteld dat alles door bemiddeling van Jezus is geschapen.
Kolossenzen 1
16 in hem is alles geschapen,
alles in de hemel en alles op aarde,
het zichtbare en het onzichtbare,
vorsten en heersers, machten en krachten,
alles is door hem en voor hem geschapen.
en
Kolossenzen 1
17 Hij bestaat vóór alles en alles bestaat in hem
SV schreef:15 Dewelke het Beeld is des onzienlijken Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen.
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zienlijk en die onzienlijk zijn, hetzij tronen, hetzij heerschappijen, hetzij overheden, hetzij machten; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen;
17 En Hij is voor alle dingen, en alle dingen bestaan te zamen door Hem;
Vier opmerkingen:
eerstgeborene is nog heel wat anders dan eerstgeschapene. Daarom zegt de geloofsbelijdenis van Nicea dan ook terecht over Jezus:
geboren, niet gemaakt, van hetzelfde wezen met de Vader enz.
In de tweede plaats staat er niet dat door
bemiddeling van Jezus de wereld geschapen is (volgens de Nieuwe Wereldvertaling), maar dat door Hem de wereld geschapen is. Dat impliceert nog heel veel meer dan alleen bemiddeling. Dit is volledig in overeenstemming met Gen. 1, m.n. Gen. 1:26 (Laat Ons mensen maken). De Zoon is evengoed Schepper als de Vader en de Heilige Geest.
Ten derde: Jezus middelaarschap (bemiddeling) is niet gericht op de schepping, maar op de herschepping. Hij is Middelaar tussen God en mens, opdat mensen kunnen wedergeboren worden. En van die wedergeboorte is Hij de Eerstgeborene, nl. de Eerstgeborene uit de doden (Openbaringen 1:5).
Tenslotte: het feit dat de Zoon van God voor alle dingen bestaat, impliceert dat Hij eeuwig is en altijd er geweest is, want de tijd is ook een geschapen iets.
Rene Z schreef:En lees ook spreuken 8 eens ook boeiend in deze context.
Even een absurde vraag die tegelijk aantoont dat Jezus niet geschapen is: als de Wijsheid geschapen is, was God dan wijs voordat de Wijsheid geschapen werd?
Rene Z schreef:De JG zien Jezus wel degelijk als hun verlosser, echter zij eren God boven alles. Er zijn nog meer vertallingen die veel dingen net zo vertaald hebben als de NWV, dus kun je misschien wel zeggen dat onze bijbels wel naar bepaalde leerstellingen zijn vertaald.
Dat geldt in ieder geval voor de NWV.

Rene Z schreef:Als je wat meer van de JG wist, zou je weten dat bij al hun studie materiaal bijbel teksten staan zodat je alles aan de bijbel kan toetsen, ook aan een "geaccepteerde" vertaling. Want voor 99% is het dezelfde bijbel op een aantal punten na en die gaan voornamelijk over de drie-eenheid (die niet in de bijbel staat maar waar jij wel in gelooft, vreemd)
Iedere groepering (of het nou een kerk of sekte is) haalt bijbelteksten aan om zijn overtuiging te verwoorden. Het gaat om de precieze lezing van die bijbelteksten om uit te kunnen maken of die aanhalingen terecht zijn of niet (de interpretatie dus).
Rene Z schreef:En zegt Jezus zelf niet dat zijn volgelingen vervolgd en geminacht zouden worden?
De redenatie die hier achterzit is: "wij worden geminacht, dus zijn we Jezus' volgelingen". Maar dat is de omgekeerde redenatie.
Jezus' volgelingen worden vervolgd en geminacht. Het is dus niet zo dat iedereen die vervolgd en geminacht wordt, volgeling van Jezus zou zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)