SGP verliest recht op subsidie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 07:43

En het voorbeeld...Jezus...deed die dat ook????
Nee hij maakte de toenmalige rechtsorder uit voor 'adderengebroed' en andere liefkozingen.

Jezus was meer rebel dan menig reformatorisch christen, daarnaast Jezus leefde absoluut niet als christen, hij was Joods, in hard en nieren.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

sela

Berichtdoor sela » 09 sep 2005 07:51

toch komt bas, met zijn betoog de bijbel als uitgangspunt te nemen, niet echt als farizeer op mij over..

wat hoopvol is: hij zei bijv. 'als een meerderheid de bijbel begrijpt als: er kunnen wel vrouwen gewoon lid worden, dan zal dat het standpunt van de sgp worden.' een standpunt van bas als refo.. dus @ colleteral en alle postings daarna: wellicht is je uitspraak te nuanceren.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 09 sep 2005 07:54

MrSokkie schreef:
Optimatus schreef:Als er een moslimpartij wordt opgericht die vrouwen de toegang zal weigeren, dan zal Nederland weer op zijn achterste benen komen te staan. Ik ben benieuwd hoe het proces verder gaat... Nou moet ik zeggen dat ik met mijn gedachten vrij weinig bij de SGP ben, maar dat kan wel liggen aan het feit dat ik nooit op die partij gestemd heb omdat ik me niet herken in de koers van die partij.

Die moslimpatij zal er nu wel niet komen he? en das mooi, krijgen we alleen maar progressieve en geemancipeerde moslims in de 2e kamer omdat de fundi's het niet kunnen betalen zonder subsidie. Ze kunnen daar trouwens best wat meer hoofddoekjes gebruiken.

Niet kunnen betalen? Osama heeft veel geld...
The Lord is the Potter, not Harry!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 08:00

toch komt bas, met zijn betoog de bijbel als uitgangspunt te nemen, niet echt als farizeer op mij over..
Dat bedoel ik niet zo, maar ik bedoel ze waren toch min of meer de overheid, de gevestigde orde en boven alles de religieuze leiders..

wat hoopvol is: hij zei bijv. 'als een meerderheid de bijbel begrijpt als: er kunnen wel vrouwen gewoon lid worden, dan zal dat het standpunt van de sgp worden.' een standpunt van bas als refo.. dus @ colleteral en alle postings daarna: wellicht is je uitspraak te nuanceren.

klopt.. de sgp is zo boosch niet.. trouwens Kolijn heeft gezegt dat hij principieel bezwaard is als vrouwen in de politiek gaan.. tjah..

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 09 sep 2005 08:02

PeterD schreef:
MrSokkie schreef:
Peter L schreef:Even een ander idee: Zullen we gaan actievoeren tegen de subsidies voor Greenpeace? Immers zij voeren stelselmatig actie met illegale methoden en de overheid steunt dus illegaliteit. Het is juist de taak van de overheid die te bestrijden en dus handelt de overheid onrechtmatig.

sinds wanneer subsidieert de overheid Greenpeace?

citaat van www.greenpeace.nl:

Onafhankelijk - Greenpeace is een onafhankelijke organisatie, niet gebonden aan religieuze of politieke stromingen. Ook financieel is Greenpeace onafhankelijk, de organisatie accepteert principieel geen giften van bedrijven en geen subsidie van de overheid. Alleen zo kunnen wij onafhankelijk ons werk blijven doen.

OK, het was een quasi serieuze gedachte, die bij me opkwam. Ik bedoel maar, als je even zoekt, zul je wel meer organisaties vinden, die met een soortgelijke redenering hun subsidie ontnomen kan worden. Mijn punt is, dat ik het niet juist vind, de SGP te verengen tot haar vrouwenstandpunt en daardoor te beweren dat subsidiëren steun is aan discriminatie.

miss t

Berichtdoor miss t » 09 sep 2005 08:12

essieee schreef:
caprice schreef:
Collateral schreef:
essieee schreef:En het voorbeeld...Jezus...deed die dat ook????

Nee, maar Jezus was dan ook niet reformatorisch. ;)

Nee, Hij hoefde niet gereformeerd te worden of te zijn, want Hij was al rechtvaardig.

Joh!! :roll:
Maar Jezus leefde wel als een christen..... :idea:
En Hij kraakte mensen niet af om een een bepaalde mening....
Laag hoe de SgP zo afgekraakt wordt!

Wiehiehiew! Maar Jezus kon ook behoorlijk pittige uitspraken doen over bepaalde mensen hoor (die vonden dat hun mening gebaseerd was op de Thorah/Gods woord)! Maar goed. Dan gaat het wel over meer essentiële zaken dan of vrouwen wel of niet mogen stemmen of leidinggevende functies mogen bekleden. Want vrouwen... Wij weten ook wel wat het verschil is tussen formele en informele 'macht' en welke sterker is ;)
Je kunt misschien zeggen dat de SGP afgekraakt wordt, maar dat vind ik wel meevallen. Er wordt alleen gezegd dat mensen het niet eens zijn met hun standpunt wb. positie van de vrouw in het leiderschap. Oke, soms enthousiast over het gegeven dat de SGP geen subsidie meer krijgt daarom... Maar toch... Op dit discussieforum worden voortdurend standpunten van medechristenen uit alle lagen van de bevolking bekritiseerd. Volgens mij is dat oke en kunnen we op die manier veel van elkaar leren.

En dan nog een kleine opmerking: Jezus leefde niet als Christen... Hij leefde als Jood (Zich wel bewust van het feit dat Hij de Messias was waar de joden op wachtten).

edit: ik zie dat het al eerder is gezegd, maar goed... Dan ten overvloede.
Laatst gewijzigd door miss t op 09 sep 2005 08:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 09 sep 2005 08:15

sela schreef:toch komt bas, met zijn betoog de bijbel als uitgangspunt te nemen, niet echt als farizeer op mij over..

En dan is het probleem verleden tijd... toch...?

Ik denk van niet. Het al dan niet bijbels zijn is voor ons christenen uiteraard het belangrijkst, maar voor de buitenwacht totaal irrelevant. Ergo, er komt een dag, dat het om andere zaken gaat, waarover christenen het wel (bijna) allemaal eens zijn. De wereld om ons heen ontwikkelt zich nu eenmaal in een antichristelijke richting.
Mag deze 'vrouwenkwestie' dan een SGP-probleem zijn, de 'homokwestie' is dat niet. Daarin is de bijbel veel duidelijker: afwijzing van homosexueel gedrag. En de meeste refo's beschouwen homosexualiteit - op grond van de bijbel - als zonde. En dat kan als zijnde in strijd met Art. 1 van de grondwet worden geïnterpreteerd. Ik zie de bui al hangen. De CU is niet immuun voor dit soort zaken en de refo-scholen ook niet. Ik zie de bui al hangen. Herinneren jullie je niet, hoe Leen van Dijke destijds werd aangevallen op zijn standpunt over homo's. Of, minder lang geleden, die Italiaan, die geen Europees commissaris mocht worden om dezelfde reden?

En wij hier maar discussiëren over het al dan niet bijbels zijn van een bepaald standpunt. Ook al vind ik het SGP standpunt onbijbels, een "lering van mensen en niet van God", er zijn dus wel degelijk andere zaken, die ingaan tegen de mores van de tegenwoordige humanistisch, neo-liberale maatschappij. En ik vind, dat we daarom, ondanks alle discussie, als christenen het principe hoog moeten houden, dat er in de maatschappij ruimte moet zijn voor andere visies.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 08:18

En wij hier maar discussiëren over het al dan niet bijbels zijn van een bepaald standpunt. Ook al vind ik het SGP standpunt onbijbels, een "lering van mensen en niet van God", er zijn dus wel degelijk andere zaken, die ingaan tegen de mores van de tegenwoordige humanistisch, neo-liberale maatschappij. En ik vind, dat we daarom, ondanks alle discussie, als christenen het principe hoog moeten houden, dat er in de maatschappij ruimte moet zijn voor andere visies.

=D>

Het probleem is niet onze standpunten maar hun standpunten om maar eens lekker het probleem af te schuiven.

sela

Berichtdoor sela » 09 sep 2005 08:23

Peter L schreef:
sela schreef:toch komt bas, met zijn betoog de bijbel als uitgangspunt te nemen, niet echt als farizeer op mij over..

En dan is het probleem verleden tijd... toch...?

Ik denk van niet. Het al dan niet bijbels zijn is voor ons christenen uiteraard het belangrijkst, maar voor de buitenwacht totaal irrelevant. Ergo, er komt een dag, dat het om andere zaken gaat, waarover christenen het wel (bijna) allemaal eens zijn. De wereld om ons heen ontwikkelt zich nu eenmaal in een antichristelijke richting.
Mag deze 'vrouwenkwestie' dan een SGP-probleem zijn, de 'homokwestie' is dat niet. Daarin is de bijbel veel duidelijker: afwijzing van homosexueel gedrag. En de meeste refo's beschouwen homosexualiteit - op grond van de bijbel - als zonde. En dat kan als zijnde in strijd met Art. 1 van de grondwet worden geïnterpreteerd. Ik zie de bui al hangen. De CU is niet immuun voor dit soort zaken en de refo-scholen ook niet. Ik zie de bui al hangen. Herinneren jullie je niet, hoe Leen van Dijke destijds werd aangevallen op zijn standpunt over homo's. Of, minder lang geleden, die Italiaan, die geen Europees commissaris mocht worden om dezelfde reden?

aangezien de bijbel geen uitspraak doet over homosexualiteit m.b.t. een homogene relatie zoals zich dat vandaag de de dag tentoonspreidt, is de kans heel heel misschien aanwezig dat de sgp in een hele hele verre toekomst misschien ook nog wel genuanceerd over dit onderwerp gaan denken, dus misschien is wat je zegt ook weer anders te bekijken.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 sep 2005 08:25

Raido schreef:Jezus was meer rebel dan menig reformatorisch christen, daarnaast Jezus leefde absoluut niet als christen, hij was Joods, in hard en nieren.

re·bel (de ~ (m.), ~len)
1 opstandeling tegen de door de spreker als wettig geziene overheid => oproerling

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 sep 2005 08:37

PeterD schreef:
Raido schreef:Jezus was meer rebel dan menig reformatorisch christen, daarnaast Jezus leefde absoluut niet als christen, hij was Joods, in hard en nieren.

re·bel (de ~ (m.), ~len)
1 opstandeling tegen de door de spreker als wettig geziene overheid => oproerling

Zowel Rome als het Sanhedrin waren niet bijzonder gecharmeerd van Hem.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 sep 2005 08:43

PeterD schreef:

re·bel (de ~ (m.), ~len)
Inderdaad, Hij werdt niet zomaar gekruisigd.. Zou jij je dominee durven uit maken voor adderengebroed? of JP.Balkenende? Je zou de cel in draaien en de stempel rebel krijgen..

Trouwens ik zeg ik niet dat Jezus rebel was, maar dat hij meer rebel was.. Hij was niet bang voor een standje, ik grappig in deze context, wij zitten te discussieren over minder zijn, meer zijn, gelijk, gelijkwaardig en vrouwen janken tranen met tuiten over de ongemancipeerde houding van de SGP..

Jezus was de minste onder de mensen..

miss t

Berichtdoor miss t » 09 sep 2005 12:04

Raido schreef:
PeterD schreef:

re·bel (de ~ (m.), ~len)
Inderdaad, Hij werdt niet zomaar gekruisigd.. Zou jij je dominee durven uit maken voor adderengebroed? of JP.Balkenende? Je zou de cel in draaien en de stempel rebel krijgen..

Trouwens ik zeg ik niet dat Jezus rebel was, maar dat hij meer rebel was.. Hij was niet bang voor een standje, ik grappig in deze context, wij zitten te discussieren over minder zijn, meer zijn, gelijk, gelijkwaardig en vrouwen janken tranen met tuiten over de ongemancipeerde houding van de SGP..

Jezus was de minste onder de mensen..

Dat is idd zo, maar Hij kwam wel op voor de 'zwakkeren'/gediscrimineerden in de samenleving.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2005 16:56

Op de volgende partijvergadering wordt Ps. 68:1 gezongen. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 sep 2005 17:07

caprice schreef:Op de volgende partijvergadering wordt Ps. 68:1 gezongen. :wink:

hoe toepasselijk :mrgreen: maar niet heus mi. helemaal niet van toepassing op de situatie waarin de SGP zich bevindt.

Terug naar “Archief”