Ik heb even de statuten van de SGP er bij gepakt:
HOOFDSTUK 2 LIDMAATSCHAP
Artikel 4
Partijlidmaatschap
1. Leden van de partij zijn mannen die de grondslag en de doelstelling van de partij onderschrijven, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zich bij een plaatselijke kiesvereniging in hun woonplaats of gemeente als zodanig hebben aangemeld en zijn toegelaten. Bestaat in hun burgerlijke gemeente geen kiesvereniging, dan kunnen zij zich aansluiten bij een nabije kiesvereniging. Zij kunnen in die kiesvereniging echter niet meestemmen over de kandidaatstelling voor de gemeenteraadsverkiezingen.
2. Indien zich zeer bijzondere redenen voordoen, die het lidmaatschap van een plaatselijke kiesvereniging belemmeren, kan het lidmaatschap worden verkregen door aansluiting bij een nabije kiesvereniging. Dit kan echter alleen plaatshebben wanneer het Hoofdbestuur de eerstgenoemde kiesvereniging heeft gehoord en voor aanmelding bij een nabije kiesvereniging toestemming heeft verleend.
Artikel 5
Buitengewoon partijlidmaatschap
1. Buitengewone leden van de partij zijn mannen en vrouwen die de grondslag en de doelstelling van de partij onderschrijven, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zich bij een plaatselijke kiesvereniging in hun woonplaats of gemeente als zodanig hebben aangemeld en zijn toegelaten. Bestaat in hun burgerlijke gemeente geen kiesvereniging, dan kunnen zij zich aansluiten bij een nabije kiesvereniging.
2. Indien zich bijzondere redenen voordoen, die het buitengewoon lidmaatschap van een plaatselijke kiesvereniging belemmeren, kan het buitengewoon lidmaatschap worden verkregen door aansluiting bij een nabije kiesvereniging. Dit kan echter alleen plaatshebben als het Hoofdbestuur de eerstgenoemde kiesvereniging heeft gehoord.
3. Buitengewone leden van de partij delen in alle rechten die bij of krachtens deze Statuten aan partijleden worden toegekend, met uitzondering van het bekleden van bestuursfuncties, het deelnemen aan stemmingen binnen de partij, de afvaardiging naar de provinciale vereniging, de statenkring en de algemene vergaderingen, alsmede de kandidatuur voor algemeen vertegenwoordigende organen.
Dan een interview van een verslaggever van de Volkskrant in 2002:
'Bijbel is niet concreet over vrouw in politiek'
Interview
Van onze verslaggeefster Janny Groen
Ze worden 'tot vervelends toe' geconfronteerd met het omstreden vrouwenstandpunt van hun partij. Steeds weer krijgen SGP-jongeren toegebeten dat de moederpartij discrimineert, vrouwelijke leden behandelt in strijd met artikel 1 van de Grondwet.
Vorige week meldde de Volkskrant dat die ene gereformeerde jonge vrouw die het Clara Wichmann Instituut bereid had gevonden mee te werken aan een proefproces tegen de SGP, in een poging het mannenbolwerk open te breken, zich onder dwang van het partijbestuur had teruggetrokken. De SGP volhardt in haar weigering vrouwen volwaardig lid te maken.
'Daar gaan we weer', verzuchten de SGP-jongeren, Gert (25) en Meta (24) van Veldhuizen, Arjan Klein (24) en Hanneke van Wolfwinkel (22). In hun ogen wordt hun partij 'door de buitenwereld en vooral door de media' steeds weer gereduceerd tot 'de vrouwenkwestie'. Hanneke: 'Kennelijk vindt heel Nederland dit van eminent belang, maar bij SGP-jongeren, bij familie en vrienden leeft het thema niet.'
- De buitenwereld vindt het onbegrijpelijk dat jonge vrouwen vrijwillig genoegen nemen met een tweederangspositie.
Meta: 'Door al die aandacht, ga je je natuurlijk afvragen wat je zelf van het SGP-standpunt vindt. Voor mij is het van secundair belang. Als vrouw heb ik in de partij genoeg inbreng. Op mijn manier, meer op de achtergrond, kan ik meepraten en meedenken.'
Hanneke: 'Ik voel geen enkele aversie tegen vrouwen.'
Meta: 'Ik ben niet actief in de politiek vanwege het actieve kiesrecht van vrouwen. Voor mij is belangrijk dat de bijbel als leidraad dient.'
Hanneke: 'Het doet pijn dat door het vrouwenstandpunt belangrijker thema's niet worden gezien. Het recht op leven, onze standpunten over euthanasie, abortus. Pro-life in de zorg.'
- Artikel 7 van het SGP-Program van Beginselen stelt dat de man het hoofd is van de vrouw. Dat elk emancipatiestreven de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, revolutionair is en krachtig moet worden bestreden. Staat dat helemaal niet ter discussie?
Gert: 'Natuurlijk wel. We zoeken naar wezenlijke argumenten, maar proberen altijd te doen wat de bijbel vraagt. Mannen en vrouwen zijn geen concurrenten, ze vullen elkaar aan. Ze zijn niet gelijk, wel gelijkwaardig. Over de vrouw in de politiek staat niets concreets in de bijbel. Daar ligt ruimte voor discussie. Het gaat dan om de vraag of de in de bijbel beschreven rol van de vrouw in de kerk en het gezin doorgetrokken kan worden naar de politiek. Waarom kan een vrouw wel adjunct-directeur zijn van een reformatorische basisschool en geen politiek ambt bekleden? Al worstelend proberen we tot een standpunt te komen.'
Arjan: 'Lijvige dossiers hebben we inmiddels. Ook in de SGP wordt verschillend gedacht. Toch, als we aan de lijn van de bijbel vasthouden, komen we steeds weer uit bij andere rollen voor mannen en vrouwen. Dat wordt breed geaccepteerd. Tekenend is dat Clara Wichmann slechts één vrouw kon vinden.'
- De islam wordt om een dergelijk standpunt achterlijk genoemd. Is er geen moderner uitleg mogelijk?
Arjan: 'Het voelt slecht dat je steeds weer als achterlijk wordt gekenschetst. Maar het is niet zo. SGP-vrouwen zijn hoog opgeleid, studeren, werken in de zorg, het onderwijs.'
Hanneke: 'De SGP is juist vrouwvriendelijk. We hebben keuzevrijheid, worden niet met dwang de carrièrevloer opgejaagd.'
Meta: 'Ik heb niet de ambitie om gekozen te worden. Ik werk één dag in de week en ben heel blij met de moederrol. Die is even mooi als een carrière buitenshuis.'
Gert: 'Misschien nog wel mooier. Ik pas met veel plezier een dag in de week op ons zoontje van zeven maanden. Denk niet dat de SGP geen moderne werkgever is.' (Gert is als jongerenwerker in dienst van de partij.)
Het beeld van achterlijkheid irriteert hen mateloos. Hanneke: 'Vorig jaar werd ik uitgenodigd door Barend en Witteman om over het vrouwenstandpunt te praten. Toen ze merkten dat ik een werkende vrouw was, hoefde het niet meer. Ze wilden het clichébeeld, een moeder die thuiszit met vijf kinderen.'
Meta: 'Een reportage van Netwerk werd ingeleid met orgelmuziek, tergend traag. In beeld kwamen voeten met geitenwollen sokken en schoenen van dertig jaar geleden. Bij ons thuis is dat niet gefilmd. Dat beeld is vals.'