SGP verliest recht op subsidie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

miss t

Berichtdoor miss t » 08 sep 2005 19:10

Peter schreef:
Sabra schreef:
Kindermoord, waarbij de kindermoord van Bethlehem niets bij vergeleken is, en waar met het vergoten bloed de Noordzee roodgekleurd kan worden, oude mensen om het leven brengen, samenhokken, mensen van hetzelfde geslacht aan elkaar verbinden door de instelling van het huwelijk, wat de Heere gaf om man en vrouw aan elkaar te verbinden.

In navolging van Bas van der Vlies zeg ik hierop; geen appels met peren vergelijken.

Sluit je ogen maar voor de werkelijkheid...

Ik vind de vergelijking erg ver gaan. Al was het alleen al omdat 'je mag niet doden' in de 10 geboden genoemd wordt en 'vrouwen mogen niet stemmen' niet eens als gebod genoemd wordt in de wet van Mozes. Daarom onderschrijf ik de opmerking: geen appels met peren vergelijken.

PeterD schreef:
Sabra schreef:
Raido schreef:Dat is pas discriminatie, op grond van een mening subsidie inhouden!

Nee, het standpunt van de SGP is in strijd met het VN-Vrouwenverdrag. Het gaat niet om een mening, maar het gaat er hierom welk grondrecht meer van belang is.

Lekker belangrijk dat VN-vrouwenverdrag. Als dat in strijd is met Gods Woord, afschaffen die zooi dan!

Bewijs maar dat het Gods woord is dan... Als God dat inderdaad zou onderschrijven, waarom mocht bijvoorbeeld Deborah dan (nota bene!) richteres zijn?

Nu komen we in een discussie die alom in het Lichaam van Christus gevoerd wordt. Ik vind het belangrijk om elkaar scherp te houden, maar ik verbeeld me niet dat dit een discussie is die we goed en eerlijk kunnen (en willen) gaan voeren hier op het forum. Daarom laat ik het bij deze retorische vraag.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 08 sep 2005 19:33

PeterD schreef:
Maaikje schreef:*vind het heel stiekem toch wel een goeie dat ze et niet meer krijgen*

(Tja, ben een vrouw he :P )

* vindt het openlijk jammer dat Maaikje dergelijke uitlatingen doet over een partij die uit mede christenen bestaat *

*vind dat zei haar mening mag geven*

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 sep 2005 20:25

Ik heb even de statuten van de SGP er bij gepakt:

HOOFDSTUK 2 LIDMAATSCHAP

Artikel 4
Partijlidmaatschap

1. Leden van de partij zijn mannen die de grondslag en de doelstelling van de partij onderschrijven, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zich bij een plaatselijke kiesvereniging in hun woonplaats of gemeente als zodanig hebben aangemeld en zijn toegelaten. Bestaat in hun burgerlijke gemeente geen kiesvereniging, dan kunnen zij zich aansluiten bij een nabije kiesvereniging. Zij kunnen in die kiesvereniging echter niet meestemmen over de kandidaatstelling voor de gemeenteraadsverkiezingen.
2. Indien zich zeer bijzondere redenen voordoen, die het lidmaatschap van een plaatselijke kiesvereniging belemmeren, kan het lidmaatschap worden verkregen door aansluiting bij een nabije kiesvereniging. Dit kan echter alleen plaatshebben wanneer het Hoofdbestuur de eerstgenoemde kiesvereniging heeft gehoord en voor aanmelding bij een nabije kiesvereniging toestemming heeft verleend.

Artikel 5
Buitengewoon partijlidmaatschap
1. Buitengewone leden van de partij zijn mannen en vrouwen die de grondslag en de doelstelling van de partij onderschrijven, de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt en zich bij een plaatselijke kiesvereniging in hun woonplaats of gemeente als zodanig hebben aangemeld en zijn toegelaten. Bestaat in hun burgerlijke gemeente geen kiesvereniging, dan kunnen zij zich aansluiten bij een nabije kiesvereniging.
2. Indien zich bijzondere redenen voordoen, die het buitengewoon lidmaatschap van een plaatselijke kiesvereniging belemmeren, kan het buitengewoon lidmaatschap worden verkregen door aansluiting bij een nabije kiesvereniging. Dit kan echter alleen plaatshebben als het Hoofdbestuur de eerstgenoemde kiesvereniging heeft gehoord.
3. Buitengewone leden van de partij delen in alle rechten die bij of krachtens deze Statuten aan partijleden worden toegekend, met uitzondering van het bekleden van bestuursfuncties, het deelnemen aan stemmingen binnen de partij, de afvaardiging naar de provinciale vereniging, de statenkring en de algemene vergaderingen, alsmede de kandidatuur voor algemeen vertegenwoordigende organen.

Dan een interview van een verslaggever van de Volkskrant in 2002:

'Bijbel is niet concreet over vrouw in politiek'

Interview
Van onze verslaggeefster Janny Groen

Ze worden 'tot vervelends toe' geconfronteerd met het omstreden vrouwenstandpunt van hun partij. Steeds weer krijgen SGP-jongeren toegebeten dat de moederpartij discrimineert, vrouwelijke leden behandelt in strijd met artikel 1 van de Grondwet.

Vorige week meldde de Volkskrant dat die ene gereformeerde jonge vrouw die het Clara Wichmann Instituut bereid had gevonden mee te werken aan een proefproces tegen de SGP, in een poging het mannenbolwerk open te breken, zich onder dwang van het partijbestuur had teruggetrokken. De SGP volhardt in haar weigering vrouwen volwaardig lid te maken.

'Daar gaan we weer', verzuchten de SGP-jongeren, Gert (25) en Meta (24) van Veldhuizen, Arjan Klein (24) en Hanneke van Wolfwinkel (22). In hun ogen wordt hun partij 'door de buitenwereld en vooral door de media' steeds weer gereduceerd tot 'de vrouwenkwestie'. Hanneke: 'Kennelijk vindt heel Nederland dit van eminent belang, maar bij SGP-jongeren, bij familie en vrienden leeft het thema niet.'

- De buitenwereld vindt het onbegrijpelijk dat jonge vrouwen vrijwillig genoegen nemen met een tweederangspositie.

Meta: 'Door al die aandacht, ga je je natuurlijk afvragen wat je zelf van het SGP-standpunt vindt. Voor mij is het van secundair belang. Als vrouw heb ik in de partij genoeg inbreng. Op mijn manier, meer op de achtergrond, kan ik meepraten en meedenken.'
Hanneke: 'Ik voel geen enkele aversie tegen vrouwen.'
Meta: 'Ik ben niet actief in de politiek vanwege het actieve kiesrecht van vrouwen. Voor mij is belangrijk dat de bijbel als leidraad dient.'
Hanneke: 'Het doet pijn dat door het vrouwenstandpunt belangrijker thema's niet worden gezien. Het recht op leven, onze standpunten over euthanasie, abortus. Pro-life in de zorg.'

- Artikel 7 van het SGP-Program van Beginselen stelt dat de man het hoofd is van de vrouw. Dat elk emancipatiestreven de van God gegeven roeping en plaats van mannen en vrouwen miskent, revolutionair is en krachtig moet worden bestreden. Staat dat helemaal niet ter discussie?

Gert: 'Natuurlijk wel. We zoeken naar wezenlijke argumenten, maar proberen altijd te doen wat de bijbel vraagt. Mannen en vrouwen zijn geen concurrenten, ze vullen elkaar aan. Ze zijn niet gelijk, wel gelijkwaardig. Over de vrouw in de politiek staat niets concreets in de bijbel. Daar ligt ruimte voor discussie. Het gaat dan om de vraag of de in de bijbel beschreven rol van de vrouw in de kerk en het gezin doorgetrokken kan worden naar de politiek. Waarom kan een vrouw wel adjunct-directeur zijn van een reformatorische basisschool en geen politiek ambt bekleden? Al worstelend proberen we tot een standpunt te komen.'
Arjan: 'Lijvige dossiers hebben we inmiddels. Ook in de SGP wordt verschillend gedacht. Toch, als we aan de lijn van de bijbel vasthouden, komen we steeds weer uit bij andere rollen voor mannen en vrouwen. Dat wordt breed geaccepteerd. Tekenend is dat Clara Wichmann slechts één vrouw kon vinden.'

- De islam wordt om een dergelijk standpunt achterlijk genoemd. Is er geen moderner uitleg mogelijk?

Arjan: 'Het voelt slecht dat je steeds weer als achterlijk wordt gekenschetst. Maar het is niet zo. SGP-vrouwen zijn hoog opgeleid, studeren, werken in de zorg, het onderwijs.'
Hanneke: 'De SGP is juist vrouwvriendelijk. We hebben keuzevrijheid, worden niet met dwang de carrièrevloer opgejaagd.'
Meta: 'Ik heb niet de ambitie om gekozen te worden. Ik werk één dag in de week en ben heel blij met de moederrol. Die is even mooi als een carrière buitenshuis.'
Gert: 'Misschien nog wel mooier. Ik pas met veel plezier een dag in de week op ons zoontje van zeven maanden. Denk niet dat de SGP geen moderne werkgever is.' (Gert is als jongerenwerker in dienst van de partij.)

Het beeld van achterlijkheid irriteert hen mateloos. Hanneke: 'Vorig jaar werd ik uitgenodigd door Barend en Witteman om over het vrouwenstandpunt te praten. Toen ze merkten dat ik een werkende vrouw was, hoefde het niet meer. Ze wilden het clichébeeld, een moeder die thuiszit met vijf kinderen.'
Meta: 'Een reportage van Netwerk werd ingeleid met orgelmuziek, tergend traag. In beeld kwamen voeten met geitenwollen sokken en schoenen van dertig jaar geleden. Bij ons thuis is dat niet gefilmd. Dat beeld is vals.'

André

Berichtdoor André » 08 sep 2005 20:38

met uitzondering van het bekleden van bestuursfuncties, het deelnemen aan stemmingen binnen de partij, de afvaardiging naar de provinciale vereniging, de statenkring en de algemene vergaderingen, alsmede de kandidatuur voor algemeen vertegenwoordigende organen.
Niet om spelbreker te zijn o.i.d. maar is er voor de vrouw dan nog een andere uitdaging binnen de SGP dan haar lidmaatschap over te maken?

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 08 sep 2005 20:41

ik vind het helemaal niet erg al verdwijnen ze helemaal
wij zijn thuis tegen de SGP ook omdat de vrouwen wel moeten stemmen op hun en ze mogen niet in de SGP komen mijn ma heeft een keer een gesprek gehad met een man die er in zat en die was er heel erg op tegen dat mijn moeder werkt! maar mijn vader is 12 jaar geleden gehandicapt geworden op 38jarige leeftijd en is helemaal afgekeurd mijn moeder is hoofdverpleegkundige en heeft een heel goed salaris als mijn moeder geen diploma en werk had zaten wij nu in een klein huisje en mijn vader in een verzorgingshuis nu wonen we in een splinternieuw vrijstaand huis met alles beneden voor mijn ouders en aangepast voor mijn pa. voor mijn part vliegt heel de SGP eruit!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 sep 2005 21:04

Meta: 'Een reportage van Netwerk werd ingeleid met orgelmuziek, tergend traag. In beeld kwamen voeten met geitenwollen sokken en schoenen van dertig jaar geleden. Bij ons thuis is dat niet gefilmd. Dat beeld is vals.'
Klopt, dat zou onder wereldgelijkvormigheid vallen.. die mode is onwijs IN!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 sep 2005 21:37

PeterD schreef:Er zijn ook genoeg Christenen die het standpunt wel onderschrijven.

Ik denk dat de grote meerderheid van de christenen zich niet kunnen vinden in de exegese die leidt tot het weren de participatie van vrouwen in de politiek.

Sabra schreef:
Sluit je ogen maar voor de werkelijkheid....

Ik sluit mijn ogen niet voor de werkelijkheid, ik constateer enkel dat appels met peren worden vergeleken.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 sep 2005 21:38

PeterD schreef:
Lekker belangrijk dat VN-vrouwenverdrag. Als dat in strijd is met Gods Woord, afschaffen die zooi dan!

Wie zegt dat dit verdrag in strijd is met de bijbel? Wellicht moet jij dan eens dit verdrag.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 sep 2005 21:58

PeterD schreef:
Maaikje schreef:*vind het heel stiekem toch wel een goeie dat ze et niet meer krijgen*

(Tja, ben een vrouw he :P )

* vindt het openlijk jammer dat Maaikje dergelijke uitlatingen doet over een partij die uit mede christenen bestaat *

Het CDA bestaat ook uit medechristenen, de Rooms-Katholieke Kerk bestaat ook uit medechristenen, de evangelischen zijn ook medechristenen en daar wordt toch een partij op gescholden door diverse predikanten en andere medechristenen...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 sep 2005 23:17

Ik kan er slecht over uit dat christenen chrsitenen afkraken om een mening gebaseerd op God's Woord!

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 sep 2005 23:37

PeterD schreef:[...]
[...]

Waarom kan een vrouw wel adjunct-directeur zijn van een reformatorische basisschool en geen politiek ambt bekleden?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord van de SGP op deze vraag.

essieee schreef:Ik kan er slecht over uit dat christenen chrsitenen afkraken om een mening gebaseerd op God's Woord!

Toch is dat heel reformatorisch - de reformatoren deden weinig anders.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 sep 2005 23:40

colleteral schreef:Toch is dat heel reformatorisch - de reformatoren deden weinig anders

En het voorbeeld...Jezus...deed die dat ook????

Collateral

Berichtdoor Collateral » 08 sep 2005 23:55

essieee schreef:En het voorbeeld...Jezus...deed die dat ook????

Nee, maar Jezus was dan ook niet reformatorisch. ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2005 05:13

Collateral schreef:

Nee, Hij hoefde niet gereformeerd te worden of te zijn, want Hij was al rechtvaardig.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 09 sep 2005 07:09

caprice schreef:
Collateral schreef:

Nee, Hij hoefde niet gereformeerd te worden of te zijn, want Hij was al rechtvaardig.

Joh!! :roll:
Maar Jezus leefde wel als een christen..... :idea:
En Hij kraakte mensen niet af om een een bepaalde mening....
Laag hoe de SgP zo afgekraakt wordt!

Terug naar “Archief”