Seks voor het huwelijk. Waarom wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 sep 2005 00:04

Wolfgangludwig schreef:
Javaca schreef:Je kunt je ook afvragen waarom je seks hebt...

Is het omdat je zielsveel houdt van de persoon met wie je de seks hebt?
Is het omdat je zelf bevredigd wil worden?

Hiertussen zit volgens mij een zeer wezenlijk verschil.[/quote

Mooie stelling. Ik denk dat je hiermee in de roos schiet. Je hebt voortplanting en erotiek. In deze maatschappij is alles gericht op erotiek.

Ik heb het over liefde, niet over voortplanting. Volgens mij is het niet zo dat seks alleen voortplanting tot doel moet hebben.

Wolfgangludwig schreef:Stellingen: 1. Sex hebben is een huwelijk aangaan.
2. Sex hebben uit hartstocht is moreel verwerpelijk
3. Sex hebben in verkeringstijd uit liefde is een mooi gegeven
4. Sex hebben in verkeringstijd uit relatiebehoud is verloren tijd
5. Sex hebben maar geen Gemeenschap met Christus is net zo verwerpelijk als alle andere sexuele handelingen buiten dit punt om.

1. Oneens, dit ligt er aan hoe je er zelf tegenover staat.
2. Oneens, wat is er mis met hartstocht? Wat moet je dan? Seks omdat de bel gaat?
3. Eens, liefde is een mooi gegeven.
4. Eens, als jij geen seks wilt en je partner wil het toch doorzetten is deze fout bezig. Als hij/zij van je houdt laat hij/zij jou in je waarde en respecteert je keuze. Als je geen basis van wederzijds respect hebt, waarop is je relatie dan gebaseerd? Een relatie die niet op liefde gebaseerd is houdt uiteindelijk geen stand.
5.Oneens, je haalt nu 2 dingen bij elkaar die erg ver uit elkaar liggen. Ik ken mensen die geen relatie met Christus hebben, maar toch samen seks hebben. Wat is er verwerpelijk aan de seks die ze hebben? Ze houden van elkaar. Dat ze geen relatie met Christus hebben doet niets af aan de seks die zij hebben. Het is jammer, en ik hoop dat ze Christus leren kennen, maar waarom zou het verwerpelijk zijn?

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 sep 2005 00:13

Lalage schreef:Dus jij vindt dat jongeren van 15 in sommige gevallen wel seks mogen hebben? Je moet niet vergeten dat een kind het gevolg kan zijn en daar zijn ze dan nog echt te jong voor. Ik vind het echt ziek dat jongeren al zo jong met seks beginnen, ik geloof nooit dat je er dan echt klaar voor bent, het komt gewoon door onze oversekste wereld.

Volgens mij heeft hij het over mensen van 20 die een relatie kregen op hun 15e. Dus niet over jongeren van 15 die seks zouden kunnen hebben, maar jongeren van 15-20 jaar.

De gemiddelde leeftijd dat jongeren voor het eerst seks hebben ligt rond de 16.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 sep 2005 06:54

Javaca schreef:
Lalage schreef:Dus jij vindt dat jongeren van 15 in sommige gevallen wel seks mogen hebben? Je moet niet vergeten dat een kind het gevolg kan zijn en daar zijn ze dan nog echt te jong voor. Ik vind het echt ziek dat jongeren al zo jong met seks beginnen, ik geloof nooit dat je er dan echt klaar voor bent, het komt gewoon door onze oversekste wereld.

Volgens mij heeft hij het over mensen van 20 die een relatie kregen op hun 15e. Dus niet over jongeren van 15 die seks zouden kunnen hebben, maar jongeren van 15-20 jaar.

Tja, als je al op je 13de begint met zoenen ;) nouja ieder z'n eigen ding.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 05 sep 2005 16:30

Stellingen: 1. Sex hebben is een huwelijk aangaan.
5. Sex hebben maar geen Gemeenschap met Christus is net zo verwerpelijk als alle andere sexuele handelingen buiten dit punt om.

1: nee volgens mij niet. ik weet het niet zeker tot nu toe alleen. maar vogens mij word je 1 als je op alle gebieden in een relatie goed bezig bent, zeg maar geestelijk verstandelijk en lichamelijk. niet alleen lichamelijk. het is er wel een onderdeel van.

2: nee hoor, vind ik niet.

3: kan een mooi gegeven zijn denk ik. weet niet zeker of het erg verstandig is, omdat als je heel erg verliefd bent je dingen nog al eens niet meer zo helder ziet. het kan dus dan een goed idee lijken om seks te hebben terwijl het later wel uit kan gaan.

4: om de relatie goed te houden? lijkt me niet zo'n goed idee.

5: niet mee eens. om de reden die javaca ook geeft.

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 05 sep 2005 20:52

Pauline schreef:
Stellingen: 1. Sex hebben is een huwelijk aangaan.

1 Ja.

2 Ja mee eens, gemeenschap is door liefde en wederzijds verlangen naar de uiterste daad van liefde een worden! maar hartstocht mag de basis niet zijn! omdat dat eenzijdig is!

3niet mee eens. Is het daar de tijd voor om al de uiterste liefdesdaad gedaan te hebben!?

4 mee eens, en als het niet standhoud na die gemeenschap/sex hou je een dubbele kater over!

5 Wel/niet mee eens. Alles wat boven Christus staat in ons leven is verwerpelijk! toch kun je liefde hebben en liefde is genade als een paradijs bloem overgebleven.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 05 sep 2005 20:57

Lalage schreef:
Javaca schreef:

Tja, als je al op je 13de begint met zoenen ;) nouja ieder z'n eigen ding.

Iedereen heeft binnen een relatie bepaalde grenzen. Die grenzen moet je samen stellen, of je nu 13 of 30 bent. Door wie je je laat beïnvloeden is je eigen zaak. Vraag God of Hij jullie de weg wil laten zien die voor jullie samen goed is.

Esra en ik zijn ver maanden bij elkaar. We hebben samen een aantal grenzen waar we ons aan houden. Als we deze grenzen naar boven of beneden bij willen stellen is dat onze zaak. Er is geen mens die daar wat over te zeggen heeft.
Bijv. Mijn ouders proberen ons heel sterk hun eigen geenseksvoorhethuwelijk-principes op te leggen. En aan de andere kant zien we hoe het gaat met sommige vrienden van ons die zonder nadenken van de een naar de ander lopen, of waar in hun relatie behalve seksuele gevoelens voor elkaar vrijwel niets meer is.
Temidden van deze wirwar van allerlei invloeden proberen wij onze eigen weg te vinden. Beide invloeden geven bij ons een anti-reactie. Zo gaan we verder dan wat onze ouders het liefst zouden zien, maar passen we er voor om er losbandig mee om te gaan.

Volgens mij is het goed als je geestelijke relatie voorloopt op je lichamelijke. Bij de één verloopt dit proces sneller dan bij de ander.

Seks voor het huwelijk?
Niet tegen, maar dan wel uit liefde.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 sep 2005 18:40

Javaca schreef:Seks voor het huwelijk?

volkomen mee eens!!!!!!!!!!!
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 sep 2005 20:13

esra schreef:
Javaca schreef:Seks voor het huwelijk?

volkomen mee eens!!!!!!!!!!!
:mrgreen: twee handen op een buik.

*grijnst* als het echte liefde is, dan wacht het*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 06 sep 2005 20:32

Wie zegt dat?

Dit komt over alsof er bij mensen die het wel voor het huwelijk hebben gedaan geen echte liefde is...

Esra en ik weten erg goed wat we aan elkaar hebben. We hebben elkaar de afgelopen maanden goed leren kennen. En echt niet alleen maar op geestelijk vlak... Zowel geestelijk als lichamelijk zijn we naar elkaar toe gegroeid.

Ware liefde wacht... op elkaar.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 sep 2005 22:06

Javaca schreef:Wie zegt dat?

Dit komt over alsof er bij mensen die het wel voor het huwelijk hebben gedaan geen echte liefde is...

Esra en ik weten erg goed wat we aan elkaar hebben. We hebben elkaar de afgelopen maanden goed leren kennen. En echt niet alleen maar op geestelijk vlak... Zowel geestelijk als lichamelijk zijn we naar elkaar toe gegroeid.

Tja, dat ben ik helemaal met je eens, en ik zeg dat nu zelf ook binnen mijn relatie met mijn vriend, en toch weet ik heeeeel ver in mijn achterhoofd: wat is nou 1,5 maand? (of 4) Al ken ik mijn vriend al 3,5 jaar aardig goed, en nu dus ontzettend goed, er bestaat altijd een kans dat het toch moeilijk wordt om samen verder te gaan, dus ga je uit elkaar...

En iedereen met verkering roept: welnee, dit is de ware, de ware liefde wachtte op elkaar, en we hebben elkaar gevonden, maar sommige wegen zijn niet te voorzien...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 07 sep 2005 00:03

MissF schreef:En iedereen met verkering roept: welnee, dit is de ware, de ware liefde wachtte op elkaar, en we hebben elkaar gevonden, maar sommige wegen zijn niet te voorzien...
Mmm, ik denk zelfs dat geen 1 weg te voorzien is.
Daarom is het denk ik ook belangrijk om niet te gaan leven als man en vrouw in je verkeringstijd.
Want mocht het als nog uit gaan dan heb je al verdriet genoeg, tis op z'n minst wsl dat 1 van de 2 daar hinder van heeft, maar waarschijnlijker beiden.
En hoe meer je dan naar elkaar gegroeit bent in die paar maanden zoals javaca omschrijft, en ik weet uit andere postings dat je een gevoelsmens bent, hoe meer last je zou kunnen krijgen om je verdriet te verwerken.
Maar waarschijnlijk is dat allemaal niet aan de orde en komt het helemaal goed, toch?
Of zei je dat niet. :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 07:30

Seks zonder liefde is verwerpelijk: ofwel alleen uit hartstocht seks hebben vind ik moreel verwerpelijk. Maar zonder hartstocht seks hebben lijkt me ook weer erg onmogelijk.

O zeker ik en mijn vriendin ook hoor, wat het feit echter blijft is dat God seks voor man en vrouw geeft in het huwelijk :)

Ook natuurlijk, maar wie spreekt er eerst God of jij?

debbie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor debbie » 07 sep 2005 12:36

Nee, geen seks voor het huwelijk, maar besef dat dit makkelijk gezegd is, nu ik zelf verkering heb.

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 07 sep 2005 14:41

Raido schreef:
Seks zonder liefde is verwerpelijk: ofwel alleen uit hartstocht seks hebben vind ik moreel verwerpelijk. Maar zonder hartstocht seks hebben lijkt me ook weer erg onmogelijk.

Dit vind ik ook. Maar wat heeft het te maken met seks voor het huwelijk?
Er zijn mensen die voor het huwelijk seks hebben uit liefde.
En er zijn ook mensen die binnen het huwelijk seks hebben zonder dat er (nog) liefde is.

Raido schreef:
O zeker ik en mijn vriendin ook hoor, wat het feit echter blijft is dat God seks voor man en vrouw geeft in het huwelijk :)

Ik heb dat nog nergens letterlijk terug kunnen vinden. De teksten die hier langsgekomen zijn kun je heel dubbel uitleggen.

Raido schreef:
Ook natuurlijk, maar wie spreekt er eerst God of jij?

Hoe bedoel je?

Wij zijn voor ons eigen idee vrij snel gegaan. (Naar huidige maatstaven valt dat best mee). Er zijn verschillende momenten geweest dat Esra of ik te snel wilde. Op zo'n moment 'fluit' je elkaar terug. Vaak zijn het juist de kleine dingen die moeilijk zijn. We hebben beiden een verleden wat niet altijd over rozen ging. Soms rakel je zonder het zelf te weten een oud zeer op. Omgaan met complimentjes bijvoorbeeld. Of weten dat de ander naar je kijkt en je bewondert. Dingen aan je eigen lichaam of persoonlijkheid, die je zelf verschrikkelijk vindt maar waar de ander geen problemen mee heeft of het zelfs mooi vindt. Door er over te praten en samen te relativeren kom je dichter bij elkaar.
Binnen een relatie zul je altijd verschillen tegenkomen, je bent tenslotte met twee verschillende personen die zelf hun ontwikkeling doormaken. Het is de kunst elkaar daarin te steunen en lief te hebben, samen deze ontwikkelingen doormaken en tegenslagen het hoofd bieden. Liefhebben is een werkwoord. Zonder God is het vrijwel onmogelijk.

André schreef:En hoe meer je dan naar elkaar gegroeit bent in die paar maanden zoals javaca omschrijft, en ik weet uit andere postings dat je een gevoelsmens bent, hoe meer last je zou kunnen krijgen om je verdriet te verwerken.
Maar waarschijnlijk is dat allemaal niet aan de orde en komt het helemaal goed, toch?
Of zei je dat niet. ;)

Dat zei ik wel en niet.
We zijn beiden gevoelsmensen (één van ons tweeën is zelfs hoogsensitief). Maar moet dat ons er van weerhouden een relatie aan te gaan? Het geeft juist een verdieping aan onze relatie, en behoedt ons ook vaak voor fouten.
We beseffen ons heel goed hoe fragiel liefde is. Wat dat betreft hebben we in onze omgeving (zowel samen als apart) genoeg gezien. Maar er is ook iets dat we zeker weten, en dat is dat we voor elkaar willen gaan, ook al zal dat soms moeilijk zijn. Als het om wat voor reden dan ook fout zou gaan zouden we er sowieso veel verdriet en pijn van hebben. We kunnen niet in de toekomst kijken. -Aan de ene kant is dat jammer, aan de andere kant ook goed omdat het leven anders goed saai zou worden.- Maar we kunnen wel bidden dat het goed mag blijven gaan. Zoals ik al zei: Liefhebben is een werkwoord. Zowel samen als samen met God...

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
till he rules everything

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 sep 2005 15:34

Dit vind ik ook. Maar wat heeft het te maken met seks voor het huwelijk? Er zijn mensen die voor het huwelijk seks hebben uit liefde.
En er zijn ook mensen die binnen het huwelijk seks hebben zonder dat er (nog) liefde is.
Mijn mening is dat God seks bedoeld heeft om dat binnen het huwelijk uit liefde te mogen doen :) Natuurlijk, ik ga je niet tegen houden als je het wel zou doen, dat is jou verantwoordelijkheid. Ik weet hoe moelijk het is, ook wat je verder aanhaald over oud zeer..

Allemaal volkomen logisch, ook dat je seks uit liefde doet, ook voor je huwelijk (zou ik ook doen als ik het deed) ik heb echter de mening dat ik dat wil bewaren tot na mijn trouwen, en ik ga daarom echt niet eerder trouwen om maar seks te mogen hebben.

Ware liefde wacht, zegt dus niets over de liefde hoor, maar over het wachten. Ook wat lalage vaak zegt, in een huwelijk heb je meer vastigheid.

Terug naar “Archief”