Wolfgangludwig schreef:Javaca schreef:Je kunt je ook afvragen waarom je seks hebt...
Is het omdat je zielsveel houdt van de persoon met wie je de seks hebt?
Is het omdat je zelf bevredigd wil worden?
Hiertussen zit volgens mij een zeer wezenlijk verschil.[/quote
Mooie stelling. Ik denk dat je hiermee in de roos schiet. Je hebt voortplanting en erotiek. In deze maatschappij is alles gericht op erotiek.
Ik heb het over liefde, niet over voortplanting. Volgens mij is het niet zo dat seks alleen voortplanting tot doel moet hebben.Wolfgangludwig schreef:Stellingen: 1. Sex hebben is een huwelijk aangaan.
2. Sex hebben uit hartstocht is moreel verwerpelijk
3. Sex hebben in verkeringstijd uit liefde is een mooi gegeven
4. Sex hebben in verkeringstijd uit relatiebehoud is verloren tijd
5. Sex hebben maar geen Gemeenschap met Christus is net zo verwerpelijk als alle andere sexuele handelingen buiten dit punt om.
1. Oneens, dit ligt er aan hoe je er zelf tegenover staat.
2. Oneens, wat is er mis met hartstocht? Wat moet je dan? Seks omdat de bel gaat?
3. Eens, liefde is een mooi gegeven.
4. Eens, als jij geen seks wilt en je partner wil het toch doorzetten is deze fout bezig. Als hij/zij van je houdt laat hij/zij jou in je waarde en respecteert je keuze. Als je geen basis van wederzijds respect hebt, waarop is je relatie dan gebaseerd? Een relatie die niet op liefde gebaseerd is houdt uiteindelijk geen stand.
5.Oneens, je haalt nu 2 dingen bij elkaar die erg ver uit elkaar liggen. Ik ken mensen die geen relatie met Christus hebben, maar toch samen seks hebben. Wat is er verwerpelijk aan de seks die ze hebben? Ze houden van elkaar. Dat ze geen relatie met Christus hebben doet niets af aan de seks die zij hebben. Het is jammer, en ik hoop dat ze Christus leren kennen, maar waarom zou het verwerpelijk zijn?