Gereformeerde Gemeente op de schopstoel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Gereformeerde Gemeente op de schopstoel

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 14:29

Lieve allemaal,

Ik word er zo heel erg ontzettend verschrikkelijk moe van... :cry:

Hebben we eindelijk een topic waar het gaat om de PERSOONLIJKE geloofsbeleving, hebben we eindelijk een goed en leerzaam gesprek, zijn we eindelijk heel erg open tegen elkaar, wordt er telkens bijgehaald hoe ze er in de GG wel niet over denken... En hoe verkeerd dat wel niet is... En hoe die GG'ers er wel niet naast zitten... En hoe die GG... zucht...

Lieve allemaal, laten we hier nu eindelijk eens mee ophouden. De GG is ook maar een van de vele kerkverbanden die Nederland rijk is. Als je het niet eens bent met wat er in mijn kerkverband wordt geleerd, stoor je er dan verder niet aan en ga op zoek naar iets dat beter bij je past. Door in bijna elke discussie de GG er bij te betrekken, wordt het kerkverband dat me lief is keer op keer (bewust of onbewust) in een negatief daglicht gesteld. Waarom toch?

Ik lees nooit dat de Oud GG of de GG in N of de Chr. GG of om het even welk ander kerkverband wordt bekritiseerd. Het is altijd de GG die het te verduren krijgt. Nu wil ik hier niet stimuleren dat we allerlei kerkverbanden moeten gaan afkraken, maar stoppen jullie nu eens met je te beperken tot de GG. Alsof wij het altijd gedaan hebben!

Waarom maken jullie je eigenlijk zo druk over de GG?! Als de GG nu zou claimen de enige ware kerk in Nederland cq. de wereld te zijn, dan zouden jullie het recht hebben de leer te toetsen aan jullie eigen belevingen. Maar dat is niet zo! We zijn Rome niet!!

Lieve mensen, nogmaals, probeer een beetje aardiger te zijn, en niet alle discussies te laten uitdraaien op een welles-nietes spelletje tussen GG'ers en niet-GG'ers.

Laten we a.u.b. bij de kern blijven, elkaar proberen te helpen en opbouwend met elkaar in gesprek te blijven. Laten we als Christenen met elkaar om gaan...

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:45

Mijn (aanstaande) bekeerde schoonmoeder vertelde in tranen dat de preken haar zoveel pijn doen. Elke keer wordt je geloof in twijfel getrokken. Elke keer lopen ze tegen je geloof te schoppen. Ze moet elke keer in de kerk bidden om haar geloof in stand te houden. Het geloof dat ze een kind van God mag zijn, wordt elke keer niet bevestigt maar in twijfel getrokken. Waar is de vastigheid in de preken die God ons in de bijbel aanrijkt soms zo ver te zoeken! Ook ik merk dat mijn geloof eerder afgebroken dan opgebouwt wordt in de ger. gem. in Genemuiden. Soms lopen we (Mijn vriendin, mijn schoonmoeder, ik en 2 andere meisjes die vriendinnen van mijn vriendin zijn) huilend naar huis, als we de kerk uit komen. Zoveel harde woorden, zo weinig liefde en troost.

Ik "schop" misschien wel tegen de ger. gem. (uit Genemuiden) maar doe dat uit liefde.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 14:49

Beste Kaw,

We hebben het hier samen al vaker over gehad. Ik krijg bij jou de indruk dat je de GG in Genemuiden (die ik overigens niet ken) als graadmeter neemt voor de gehele breedte van het kerkverband. M.a.w. zoals het in Genemuiden is, zo is het overal. Dat concludeer ik namelijk uit de generaliserende wijze waarop je over de GG spreekt. En dat bedoel ik dus. Dat is gewoon niet eerlijk. Ik heb je toch ook verteld van mijn eigen ervaringen? Ga dan eens ergens anders luisteren, en probeer niet zo hard te zijn in je uitspraken. Het is niet terecht om de gehele GG maar te bestempelen op de manier zoals je hierboven doet. En dat doet me pijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 27 mei 2003 14:51

Pieter schreef:Beste Kaw,

We hebben het hier samen al vaker over gehad. Ik krijg bij jou de indruk dat je de GG in Genemuiden (die ik overigens niet ken) als graadmeter neemt voor de gehele breedte van het kerkverband. M.a.w. zoals het in Genemuiden is, zo is het overal. Dat concludeer ik namelijk uit de generaliserende wijze waarop je over de GG spreekt. En dat bedoel ik dus. Dat is gewoon niet eerlijk. Ik heb je toch ook verteld van mijn eigen ervaringen? Ga dan eens ergens anders luisteren, en probeer niet zo hard te zijn in je uitspraken. Het is niet terecht om de gehele GG maar te bestempelen op de manier zoals je hierboven doet. En dat doet me pijn.

Ik heb er nu expliciet bij gezet dat ik het over Genemuiden heb.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 15:03

Ik kom uit een 'lichte' gergem. maar het gaat me dan ook niet perce over de preken of zo. Ik vind die randzaken gewoon erg.. (curatorium, starre en weigerende houding etc.) ookvind ik wel dat de ger. gem. er soms wat veel van uit gaat de ware leer te hebben. En verder heb ik ook het idee dat mijn geloof eerder afgebroken word dan opgebouwd, dat is wat ik er tegen heb. Het spijt me als ik in discussies die daar eigenlijk niet voor bedoeld waren, onbewust, de gg er bij heb gehaald e.d. maar bij bijvoorbeeld discussie over curatorium lijkt me dat logisch :D;)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 27 mei 2003 15:27

De discussies over de GG lopen iedere keer uit op ordinaire verbale vechtpartijen. Ik heb er geen zin meer in. Ik doe niet meer mee.
The one thing you can give and still keep is your word.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 mei 2003 15:43

Daar probeer ik nu juist een einde aan te maken. Vandaar mijn oproep om ermee te stoppen, Maarten

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 15:46

de ger. gem. (uit Genemuiden)

Maar tja dan zeg je me ook een gemeente. (sorry)

Ik ben zelf ook van de gg (wat vlakbij genemuiden ligt), maar als ik de plaatsen vergelijk (in de predeking) dan zit er een hoop verschil in.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2003 17:12

anna schreef:
de ger. gem. (uit Genemuiden)

Maar tja dan zeg je me ook een gemeente. (sorry)

Ik ben zelf ook van de gg (wat vlakbij genemuiden ligt), maar als ik de plaatsen vergelijk (in de predeking) dan zit er een hoop verschil in.

:mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 27 mei 2003 17:57

zeg maar wat je denkt :D

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2003 18:05

anna schreef:zeg maar wat je denkt :D

Ja de ger. gem in genenmuiden is ook niet echt mijn favo kerk.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 27 mei 2003 18:53

Als je de gergem van Genemuiden als prototype gergem ziet en als dusdanig blijft generaliseren zit je helaas flink mis.
Net zoals ook alle andere kerken is de gergem heel divers. Generaliserend praten over dit soort zaken loopt daarom dan ook per definitie uit de hand, omdat de verschillen groot zijn, en je dus al snel zowel de ene of de andere kant tekort doet.

Wat betreft het gergem telkens noemen: misschien is het een idee om voortaan de naam van het kerkverband niet meer te noemen, maar het te hebben over je plaatselijke gemeente, of reformatorische kerk of wat ook. Dan voelen anderen zich niet (voor niets?!) aangevallen, en praat je over 1 gemeente en niet over 1 kerkverband.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 mei 2003 19:08

Door in bijna elke discussie de GG er bij te betrekken, wordt het kerkverband dat me lief is keer op keer (bewust of onbewust) in een negatief daglicht gesteld. Waarom toch?

Dan maar eens een positief geluid. Als hervormde bonder heb ik vroeger veel in de ger. gem. gekerkt en zo af en toe gebeurt dat nog wel eens. Ik voel me daar prima thuis, zowel in de rechtsere (b.v. Opheusden) als in de minder behoudende (b.v. Apeldoorn) gemeenten. Ik kom uit een nest waar men kerkmuren bepaald niet serieus neemt. Mijn vader kerkt zondags in zijn eigen hervormde gemeente en gaat doordeweeks naar de ger. gem. Kerkmuren zeggen me niets, zolang Gods Woord er maar in al z'n rijkdom wordt gepredikt.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 27 mei 2003 19:16

Als ik mensen pijn gedaan heb door de gergem zo expleciet te noemen dan bied ik hier mijn excuses aan. Toen ik de topic las bedacht ik dat ik me er zomaar schulig aan gemaakt kan hebben. Omdat als ik het over de gergem heb ik ook de gergem in ned en dergelijke bedoel. Ik besef heel goed dat er verschil is tussen de één en andere gergem. Maar ik heb in heel wat gekerkt en het probleem dat mij juist zo verdrietig maakt kom ik overal tegen.
Ik wil niet schoppen tegen de gergem wanneer ik deze noem. Iemand vroeg waarom dat er steeds bijgehaald wordt, die kerk. Dat vind ik een beetje een onnozele vraag. Of je nu je prettig voelt in de gergem of niet, iedereen moet toch zien dat het over basisdingen gaat. En dat als je het over het geloof hebt, de visie van de gergem nogal een verschil maakt. En dan bedoel ik niet die ene of andere gergem, maar de reformatorische richting.
Dus als iemand uit de gergem (iemand die achter de reformatorische leer staat) en ik een verschil van mening hebben, zal dat zeer waarschijnlijk regelmatig liggen aan het verschil van geloofsopvoeding in onze gemeente of kerk. En dan vind ik het niet raar dat dat genoemd wordt
Niet omdat ik iemand wil kwetsen of de kerk wil stuktrappen. Maar omdat het me echt aan het hart gaat.

groetjes chaja

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 27 mei 2003 19:24

Omega schreef:
Door in bijna elke discussie de GG er bij te betrekken, wordt het kerkverband dat me lief is keer op keer (bewust of onbewust) in een negatief daglicht gesteld. Waarom toch?

Dan maar eens een positief geluid. Als hervormde bonder heb ik vroeger veel in de ger. gem. gekerkt en zo af en toe gebeurt dat nog wel eens. Ik voel me daar prima thuis, zowel in de rechtsere (b.v. Opheusden) als in de minder behoudende (b.v. Apeldoorn) gemeenten. Ik kom uit een nest waar men kerkmuren bepaald niet serieus neemt. Mijn vader kerkt zondags in zijn eigen hervormde gemeente en gaat doordeweeks naar de ger. gem. Kerkmuren zeggen me niets, zolang Gods Woord er maar in al z'n rijkdom wordt gepredikt.

ja, idd. En ik denk dat er bij elk kerkverband wel zulke gemeenten tussen zitten. Het kan wel zo zijn dat de Evangelieprediking in gergems ed. soms wat te kort gedaan wordt, maar het is wel een beetje kortzichtig om negatief te zijn over een heel kerkverband.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Terug naar “Archief”