Het Heilig Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 05 apr 2005 00:46

Gerdien B. schreef:Wanneer besloot je voor het eerst aan het avondmaal te gaan en waarom toen?
Toen ik in het bij zijn van Gods gemeente er voor heb gekozen om mijn leven bewust naar Hem te richten, en door die keus mocht ik gaan deelnemen aan het avondmaal.
Ik vind dus zoals je leest de keus voor God belangrijker dan de viering van het avondmaal. (want het is "maar" een sacrament)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 apr 2005 01:01

Gercoo schreef:
essieee schreef:*...die eten en drinken zichzelf een oordeel......(zie 1 kor 11;28 en 10;19 t/m 22)

Daar in ligt voor mij ook dat het geen vanzelfsprekende zaak is om aan te gaan, maar dat het ook een oordeel is wanneer je afbliijft...
Moeliijk en intiem punt!

Ik vond dit altijd heel eng als ik dit hoorde, op school hebben wij het behandelt en de godsdienstleraar zei toen dat veel mensen het formulier verkeerd lezen, ze lezen 'HET' oordeel' de verdoemenis dus(brrr wat een verschrikkelijk woord) Maar er staat 'EEN' oordeel' wat dat oordeel dan precies is weet ik niet maar dat zou dan iets kunnen zijn van wroeging achteraf, of dat je niet de Geest in je voelt tijdens het Heilig Avondmaal.

Jezus zegt: Dit is mijn lichaam en bloed voor jou. Als je aan eht avondmaal gaat terwijl je niet leeft als christen ben je niet deelachtig aan zijn lichaam/bloed en daarom hoor je dan niet aan het avondmaal thuis. Als je tot inkeer komt wil dat dann niet zeggen dat je veroordeeld zal worden omdat je aan het avondmaal hebt gezeten terwijl je er toen niet thuishoorde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 05 apr 2005 05:54

Marnix schreef:
Gercoo schreef:
essieee schreef:*...die eten en drinken zichzelf een oordeel......(zie 1 kor 11;28 en 10;19 t/m 22)

Daar in ligt voor mij ook dat het geen vanzelfsprekende zaak is om aan te gaan, maar dat het ook een oordeel is wanneer je afbliijft...
Moeliijk en intiem punt!

Ik vond dit altijd heel eng als ik dit hoorde, op school hebben wij het behandelt en de godsdienstleraar zei toen dat veel mensen het formulier verkeerd lezen, ze lezen 'HET' oordeel' de verdoemenis dus(brrr wat een verschrikkelijk woord) Maar er staat 'EEN' oordeel' wat dat oordeel dan precies is weet ik niet maar dat zou dan iets kunnen zijn van wroeging achteraf, of dat je niet de Geest in je voelt tijdens het Heilig Avondmaal.

Jezus zegt: Dit is mijn lichaam en bloed voor jou. Als je aan eht avondmaal gaat terwijl je niet leeft als christen ben je niet deelachtig aan zijn lichaam/bloed en daarom hoor je dan niet aan het avondmaal thuis. Als je tot inkeer komt wil dat dann niet zeggen dat je veroordeeld zal worden omdat je aan het avondmaal hebt gezeten terwijl je er toen niet thuishoorde.
Paulus schrijft die zin 'drinkt zichzelf een oordeel' in 1 cor 11:26 ev. En die zin staat in een context waarin Paulus de gemeente op zin donder geeft omdat ze misbruik maken van het avondmaal. En daarom zegt hij volgens mij in feite: het is niet bedoeld om je vol te vreten, maar het is bedoeld om de dood en opstanding van Jezus Christus te verkondigen.als je dus op onwaardige wijze aan tafel gaat dan zal je je bezondigen aan het lichaam en bloed van Christus. Ofwel: je hebt niet door waar het om draait, je denkt dat het avondmaal een grapje is. Dat moet je dus niet doen, je moet jezelf beproeven en DAN eten van het brood en deinken it de beker. WANT wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. Als je je langs je eigen lat legt, het avondmaal dus niet gebruikt om stil te staan bij het offer van Christus en bij je vergeving, dan houdt je je niet aan Gods wil en denk je dat het wel oke met je is. EN dus drink je jezelf een oordeel. want dan snap je niet waar het om gaat, ofwel: je onderscheid het lichaam niet. DAAROM zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en ontslapen er niet weinign. INDIEN wij echter onszelf beoordeelden zouden wij niet onder het oordeel komen (we vinden onszelf wel oke) maar onder het oordeel van de ere worden we getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden (beproef jezelf = jezelf langs de lat van Jezus leggen en kijken waar je staat, en DAN aangaan )DAAROM, mijn broerders, als gij samenkomt om te eten, wacht dan op elkaar. Heeft iemand honger laat hem thuis eten.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 05 apr 2005 07:17

Het Heilig Avondmaal is niets anders dan je herbevestiging van je trouw aan de Heiland, op grond van je Doop (door onderdomeling)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 apr 2005 07:38

Baltimore schreef:Het Heilig Avondmaal is niets anders dan je herbevestiging van je trouw aan de Heiland, op grond van je Doop (door onderdomeling)

Zegt God dan niets tot ons in het Heilig Avondmaal? :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 05 apr 2005 07:46

Baltimore schreef:Het Heilig Avondmaal is niets anders dan je herbevestiging van je trouw aan de Heiland, op grond van je Doop (door onderdomeling)

Dat door onderdompeling is het belangrijkste he?

joris

Berichtdoor joris » 05 apr 2005 08:27

op grond van je geloof lijkt mij. Zelfs abraham werd gerechtvaardigd door zijn geloof, niet door zijn besnijdenis. De doop is wel een opdracht, maar het is een uiting van je geloof. niet het begin van je geloof.

brammetje
Mineur
Mineur

Berichtdoor brammetje » 06 apr 2005 19:35

Waar vind ik het woord heilig terug in de bijbel in de context van het avond maal .

:?:
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

joris

Berichtdoor joris » 06 apr 2005 19:40

brammetje schreef:Waar vind ik het woord heilig terug in de bijbel in de context van het avond maal .

:?:
:lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 apr 2005 00:37

Dat geldt voor je hele leven, niet specifiek voor het avondmaal. Het is een herdenking, tot Zijn gedachtenis. Herbevestiging van je trouw aan Hem doe je als het goed is 24/7, of je nou besprenkeld bent, belijdenis hebt gedaan, opgedragen of ondergedompeld bent.

Jammer dat je deze toevoeging hier bij zet, het is niet relevant... Verder over de doop praten doe je maar in een topic dat daarover gaat.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Voda

Berichtdoor Voda » 30 aug 2005 10:19

het is een GEDACHTENISMAALTIJD ! Ik denk daarbij in het midden van Zijn gemeente terug aan Zijn lijden en sterven voor mìj. Ik denk aan wat Hij deeed !

En het is GEEN proeve van bekwaamheid om te laten zien zien HOE bekeerd ik wel niet ben. Omdat ik me daar lang op heb verkeken ben ik pas een paar jaar geleden voor het eerst aangegaan.

Hoewel het aangaan zeker ontroerend kan zijn vind ik het geen bijzonder mystieke gebeurtenis. Je belijdt Zijn Naam en je laat zien Wie Hij voor jou is en Hij laat zien wie Hij voor jou was en is en zijn zal. Dat is hoogst bijzonder en heerlijk. Je denkt terug. Je staat stil bij datgene wat al gebeurd IS.

Dus nogmaals; een gedachtenismaaltijd. Geeen mystieke gebeurtenis op dàt moment. Naar mijn idee moet je goed stilstaan bij wat er in de BIJBEL over is geschreven. HOE het werd ingesteld. En met welke woorden. Ik vind de Bijbel daarin duidelijk GENOEG :!: Alles wat je aan de inhoud en de betekenis tòevoegd aan datgene wat er in de Bijbel STAAT zal mensen afhouden van deelname. Omdat al die toevoegingen eisen aan mensen stellen die de Heere Jezus Zelf nooit heeft bedoeld toen Hij op Zijn manier het avondmaal met Zijn woorden instelde.

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 05 sep 2005 17:22

Marnix schreef:een paar dagen vóór je belijdenis???? [-X [-X [-X

;) :roll:

Ik ben na mijn belijdenis aan eht avondmaal gegaan... ik wilde wel eerder maar dat was niet volgens de kerkregels.

Vraag ik me toch iets af... Als jij geroepen wordt...Je weet wanneer God je roept of Jezus.. Mag je dan weigeren omdat de kerk wil dat je eerst belijdenis doet? Soms heb ik wel eens het gevoel dat alles zo volgens de regeltjes moet gaan, klinkt misschien wel eigenwijs en opstandig. Ik zet er een kanttekening bij.. Mijn geloof heb ik buiten de kerk om op gebouwd en werk wat meer met mijn gevoel. Ooit met een trouwerij van een vriend voor het eerst avondmaal gehouden. Ik volede het als een eer dat ik dit zo mocht mee maken. Nu houd de schroom mij tegen om de een of andere reden. Ik zou graag willen maar ben onbewust ergens bang voor.

Groet,

Fly29

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 05 sep 2005 17:26

Voda schreef:het is een GEDACHTENISMAALTIJD ! Ik denk daarbij in het midden van Zijn gemeente terug aan Zijn lijden en sterven voor mìj. Ik denk aan wat Hij deeed !

En het is GEEN proeve van bekwaamheid om te laten zien zien HOE bekeerd ik wel niet ben. Omdat ik me daar lang op heb verkeken ben ik pas een paar jaar geleden voor het eerst aangegaan.

Hoewel het aangaan zeker ontroerend kan zijn vind ik het geen bijzonder mystieke gebeurtenis. Je belijdt Zijn Naam en je laat zien Wie Hij voor jou is en Hij laat zien wie Hij voor jou was en is en zijn zal. Dat is hoogst bijzonder en heerlijk. Je denkt terug. Je staat stil bij datgene wat al gebeurd IS.

Dus nogmaals; een gedachtenismaaltijd. Geeen mystieke gebeurtenis op dàt moment. Naar mijn idee moet je goed stilstaan bij wat er in de BIJBEL over is geschreven. HOE het werd ingesteld. En met welke woorden. Ik vind de Bijbel daarin duidelijk GENOEG :!: Alles wat je aan de inhoud en de betekenis tòevoegd aan datgene wat er in de Bijbel STAAT zal mensen afhouden van deelname. Omdat al die toevoegingen eisen aan mensen stellen die de Heere Jezus Zelf nooit heeft bedoeld toen Hij op Zijn manier het avondmaal met Zijn woorden instelde.

Hmm.. ik ga hierin geheel in je mee!

Fly29

Voda

Berichtdoor Voda » 05 sep 2005 17:33

Fly29 schreef:

Ik ben na mijn belijdenis aan eht avondmaal gegaan... ik wilde wel eerder maar dat was niet volgens de kerkregels.

Vraag ik me toch iets af... Als jij geroepen wordt...Je weet wanneer God je roept of Jezus.. Mag je dan weigeren omdat de kerk wil dat je eerst belijdenis doet? Soms heb ik wel eens het gevoel dat alles zo volgens de regeltjes moet gaan, klinkt misschien wel eigenwijs en opstandig. Ik zet er een kanttekening bij.. Mijn geloof heb ik buiten de kerk om op gebouwd en werk wat meer met mijn gevoel. Ooit met een trouwerij van een vriend voor het eerst avondmaal gehouden. Ik volede het als een eer dat ik dit zo mocht mee maken. Nu houd de schroom mij tegen om de een of andere reden. Ik zou graag willen maar ben onbewust ergens bang voor.

Groet,

Fly29

Ik snap heeel goed wat je bedoeld Fly !!! Heeft je huidige schroom misschien meer met mensen om jou HEEEN dan met jouzelf te maken ?

Je schrijft : ik voelde het een eer..... Nou: die God van dàt moment is nog steeds Dezelfde !! Niet een kerk is de maatstaf, niet mensen zijn de maatstaf maar de Heere Jezus is DE maatstaf !!!

Heb je je huidige schroom alleen in je eigen kerk of ook ergens anders ?

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 05 sep 2005 19:35

Voda schreef:
Fly29 schreef:

Groet,

Fly29

Ik snap heeel goed wat je bedoeld Fly !!! Heeft je huidige schroom misschien meer met mensen om jou HEEEN dan met jouzelf te maken ?

Je schrijft : ik voelde het een eer..... Nou: die God van dàt moment is nog steeds Dezelfde !! Niet een kerk is de maatstaf, niet mensen zijn de maatstaf maar de Heere Jezus is DE maatstaf !!!

Heb je je huidige schroom alleen in je eigen kerk of ook ergens anders ?

Het rare van het verhaal is ook dat ik vaak meer naar mezelf luister, een soort stem in mezelf. Ik doe in gedachte dan het avondmaal of een dankgebed. Ik zeg er dan eerlijk bij dat ik eigelijk dit hardop wilde doen tegen God. Ik kan het alleen niet, durf het niet maar wil er ook niet omheen. Ook moet ik toegeven dat er soms periodes zijn dat ik juist niet om Hem denk, dat doet mij wel pijn. Ik ervaar ook dat mijn geloof iets persoonlijks is. Het is niet gebonden aan een kerk. De kerk is belangrijk voor de kennis maar de belevenis is meer persoonlijk en voor mij ook niet plaatsgebonden. Nu moet ik zeggen dat de ene plaats meer verbondenheid oproept dan de andere. Ooit was ik eens in een kerkgebouw(meen zelfs katholiek:-)) ik ging daar zitten en ervoer dat ik hier God kon ontmoeten. Diezelfde ervaring kan ik ook vinden wanneer ik in de eenzaamheid ben. Ergens in een bos of zandgebied. het maakt niet uit. Van de week was het nog zo dat ik naar buiten moest. Ik heb toen in de tuin een poosje Bijbel zitten lezen.

Groet,

Fly29

Terug naar “Archief”