het is een GEDACHTENISMAALTIJD ! Ik denk daarbij in het midden van Zijn gemeente terug aan Zijn lijden en sterven voor mìj. Ik denk aan wat Hij deeed !
En het is GEEN proeve van bekwaamheid om te laten zien zien HOE bekeerd ik wel niet ben. Omdat ik me daar lang op heb verkeken ben ik pas een paar jaar geleden voor het eerst aangegaan.
Hoewel het aangaan zeker ontroerend kan zijn vind ik het geen bijzonder mystieke gebeurtenis. Je belijdt Zijn Naam en je laat zien Wie Hij voor jou is en Hij laat zien wie Hij voor jou was en is en zijn zal. Dat is hoogst bijzonder en heerlijk. Je denkt terug. Je staat stil bij datgene wat al gebeurd IS.
Dus nogmaals; een gedachtenismaaltijd. Geeen mystieke gebeurtenis op dàt moment. Naar mijn idee moet je goed stilstaan bij wat er in de BIJBEL over is geschreven. HOE het werd ingesteld. En met welke woorden. Ik vind de Bijbel daarin duidelijk GENOEG

Alles wat je aan de inhoud en de betekenis tòevoegd aan datgene wat er in de Bijbel STAAT zal mensen afhouden van deelname. Omdat al die toevoegingen eisen aan mensen stellen die de Heere Jezus Zelf nooit heeft bedoeld toen Hij op Zijn manier het avondmaal met Zijn woorden instelde.