Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2003 15:11

maar als het nu gaat om de kern van het Evangelie, niet hoeveel mensen er bekeerd worden, maar het persoonlijke. Dan hoor ik slechts accentverschillen

Maar ik vond het vreemd dat er binnen een kerkverband ZO verschrikkelijk anders word gedacht. Ik zei al, dit was zomaar 1 simpel voorbeeldje. En ik hoor wel meer verschillen...

Waarom noem je de naam van de ene wel en van de andere niet?

Omdat dit een, voor mij, vrij onbekende dominee is waar ik nu even de naam niet van weet.

Dan verschillen we daarover dus van mening. Ik vind jouw uitspraken kwetsend. Enige nuancering zou m.i. op zijn plaats zijn. Hoeveel kritiek je ook hebt, je moet wel respect blijven tonen. En dat doe je niet.

Leg eens uit waarom en waar je mijn uitspraken kwetsend vind? Af en toe kan ongenuanceerd zijn geen kwaad. En ik heb wel respect maar niet voor alles. Verder slik niet zomaar alles wat van bovenaf gezegt gedaan en gepredikt word! Dat is wat anders dan geen respect tonen..

Verder is de media weldegelijk een ideaal middel om dit ter sprake te stellen!!!

Was de inhoudelijke samenstelling van het curatorium toen zoveel anders? Dat kun je moeilijk volhouden. Toch zijn ze aangenomen (ze behoorden kennelijk dus ook tot "hetzelfde slag"), en toch zijn ze na verloop van tijd "anders" gaan preken.

Samenstelling was anders ja. Zaten andere mensen in die anders dachten of makkelijker dachten of wat dan ook. Verder zei een dominee uit die lichting, ds. Paul geloof ik, dat hij noooit in het curatorium ZOU komen, dat is toch erg dat je dat gewoon weet? En nee, deze waren weldegelijk anders. Natuurliijk door de jaren heen anders gaan preken. Maar ze begonnen zeker niet zo als de studenten nu. Kzal eens kijken of ik nog een heel oud bandje van een van deze predikanten heb of zo.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 mei 2003 15:22

Leg eens uit waarom en waar je mijn uitspraken kwetsend vind? Af en toe kan ongenuanceerd zijn geen kwaad. En ik heb wel respect maar niet voor alles. Verder slik niet zomaar alles wat van bovenaf gezegt gedaan en gepredikt word! Dat is wat anders dan geen respect tonen..

Zucht...

Omdat dit een, voor mij, vrij onbekende dominee is waar ik nu even de naam niet van weet.

Waarmee je jezelf nog geloofwaardiger maakt...

Verder is de media weldegelijk een ideaal middel om dit ter sprake te stellen!!!

Zucht...

Samenstelling was anders ja. Zaten andere mensen in die anders dachten of makkelijker dachten of wat dan ook.

Niet waar... zucht...

kurtyo, volgens mij sta jij niet echt open voor een inhoudelijke discussie. Je bent zo verschrikkelijk bevooroordeeld. Da's niet echt bevorderlijk voor de discussie. En ik weet al precies hoe je volgende posting eruit gaat zien...

Jammer

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2003 15:34

Zucht...

:?:

Waarmee je jezelf nog geloofwaardiger maakt...

Dank u... Was in ieder geval een beginnend dominee. Als je wilt bel ik wel iemand om het te vragen, maar ja, jij vind toch alles wat ik zeg bullshit dus ja...

Jij hebt het over mij: ik moet respecteren e.d. Maar jij respecteert mijn mening niet en maakt die belachelijk. Och wat heerlijk christelijk :P Ik wil best inhoudelijk discusieren. Draag een punt aan zou ik zeggen. Je weet nu wel mijn mening wat betreft het curatorium. Ik vind dat zo, moet ik het niet zeggen omdat jij mijn mening niet respecteerd? moet ik daarom wat anders zeggen? Maar goed kom maar op met je punt...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 mei 2003 16:01

een fundamentele vraag die iemand zichzelf zou kunnen stellen is of zo'n curatorium inderdaad nodig is. In dat opzicht maakt Joris zinnige opmerkingen. Een kerk met een hoog aandeel gelovigen zou zulke problemen veel minder kennen. En dan zou er ook veel meer ruimte zijn voor pluriformiteit.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 23:19

surfer schreef:een fundamentele vraag die iemand zichzelf zou kunnen stellen is of zo'n curatorium inderdaad nodig is. In dat opzicht maakt Joris zinnige opmerkingen. Een kerk met een hoog aandeel gelovigen zou zulke problemen veel minder kennen. En dan zou er ook veel meer ruimte zijn voor pluriformiteit.

Surfer, kijk ook eens naar de geschiedenis van het curatorium.
Het is gewoon nodig dat het er is, je kan niet klakkeloos mensen opleiden tot DS. er moet wel een zekere toetsing zijn.

Als een aantal gelovigen, mensen aan gaat dragen, krijg je pluriformiteit.
Maar is dat wel de juiste pluriformiteit? Ga je dan niet mensen aandragen die in je straatje passen?

Een curatorium kijk objectief naar iemand, en das nog altijd beter dan ons kent ons.

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 10:51

Cor schreef:
surfer schreef:een fundamentele vraag die iemand zichzelf zou kunnen stellen is of zo'n curatorium inderdaad nodig is. In dat opzicht maakt Joris zinnige opmerkingen. Een kerk met een hoog aandeel gelovigen zou zulke problemen veel minder kennen. En dan zou er ook veel meer ruimte zijn voor pluriformiteit.

Surfer, kijk ook eens naar de geschiedenis van het curatorium.
Het is gewoon nodig dat het er is, je kan niet klakkeloos mensen opleiden tot DS. er moet wel een zekere toetsing zijn.

Maar is dat wel de juiste pluriformiteit? Ga je dan niet mensen aandragen die in je straatje passen?

Een curatorium kijk objectief naar iemand, en das nog altijd beter dan ons kent ons.

noteer nou eerst eens goed dat surfer zegt dat ik zinnige opmerkingen maak, haha!

Misschien is het toendertijd goed geweest het curadinges op te richten, maar we zijn nu verder. Iets wat moet volgens iemand, dat 'moet' nog niet perse.
Je moet ook geen mensen laten aandragen> De Geest werkt en dan komenmensen vanzelf boven drijven.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 13:55

Cor schreef:Een curatorium kijk objectief naar iemand, en das nog altijd beter dan ons kent ons.

Het curatorium kijkt ook met een bepaalde belichting naar een iemand. In princiepe is een mens nooit objectief.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2003 14:13

Kaw schreef:
Cor schreef:Een curatorium kijk objectief naar iemand, en das nog altijd beter dan ons kent ons.

Het curatorium kijkt ook met een bepaalde belichting naar een iemand. In princiepe is een mens nooit objectief.

Ga er maar van uit dat ze wijsheid van boven vragen bij toelatingsgesprekken! En dat deze keuzes niet door mensen wordt gemaakt!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 26 mei 2003 18:05

Maar dat gebeurt door een curatorium ook. Om het maar even zwart-wit te zeggen: een kandidaat met een blij geloof en een opgewekt karakter zal niet makkelijk door zo'n curatorium komen. Nu weet ik dat er veel mensen zijn die geloofsblijheid een verfoeilijke zaak lijken te vinden, maar daar zijn ze zeker niet bijbels in.

Onderschat de invloed van mensen niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 mei 2003 18:38

surfer schreef:Onderschat de invloed van mensen niet.

Ik denk dat de mensen die daar zitten.. wel om wijsheid vragen aan Hem!
Je kan beter bidden dat de mensen die er heen gaan vrijmoedigheid mogen hebben om te praten over het geloof. En voor de curatoren dat ze wijsheid mogen ontvangen... Dan dat we gaan discuseren of het systeem wel goed werkt!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 26 mei 2003 20:03

Wat ik heel raar vind is dat mensen die bij de OGG niet mogen studeren dat wel bij de GG(in ned) mogen. En andersom. Wie heeft dan de wijsheid van God?

joris

Berichtdoor joris » 26 mei 2003 23:22

hijwel schreef:
surfer schreef:Onderschat de invloed van mensen niet.

Je kan beter bidden dat de mensen die er heen gaan vrijmoedigheid mogen hebben om te praten over het geloof. En voor de curatoren dat ze wijsheid mogen ontvangen... Dan dat we gaan discuseren of het systeem wel goed werkt!
amen!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 11:09

hijwel schreef:

Ik bid er regelmatig voor (als ik bid) en ik ken heeeel veel mensen die bidden. Maar dat wil niet zeggen dat je daar alles mee oplost. Je moet ook wat doen, niet stil met je oogjes dicht op je luie reet blijven zitten. Er moet ook wat gedaan worden. En ik denk dat ze ook bijvoorbeeld bij de Hervormde (bond e.d.) bidden om wijsheid e.d. Maar hoe kan het dan zijn (dat enorme verschil)... Het puilt in die gemeenten uit van de predikanten en hier is er een tekort van meer dan 50 procent of zo.... dat is toch vreemd? Zet dat dan niemand aan het denken (ja ds. Harinck, en wat leuk: eigenlijk is hij in zijn brief n.a.v. dat artikel in het RD nog scherper dan in het artikeltje gequote werd :D)??? Mij wel en ik denk dat het gewoon niet goed gaat, de toestand vind ik gewoon zorgelijk. En als ik dat dan probeer duidelijk te maken ben ik ongefundeerd, opruiend, schoppend e.d. bezig... Waar gaat dit over dan?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 27 mei 2003 11:54

Desalniettemin kan ik de opstelling van het curatorium goed begrijpen. Hun instelling is een beetje van: 'liever een predikantentekort, dan problemen hebben met predikanten, die zich niet houden aan de gereformeerde leer'.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 mei 2003 12:51

je moet niet vergeten om ook je handen uit de mouwen te steken, je komt er niet met bidden alleen. Als je van te voren weet dat het systeem misschien niet werkt, is het verstandiger om het systeem te veranderen.

Terug naar “Archief”