Voor alle onbekeerden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 26 mei 2003 13:11

Ikke21 schreef:
Ik heb geen commentaar ik zeg alleen dat die manier van praten over God mij verdrietig maakt......!!! Het is helemaal niet mn bedoeling om alleen commentaar te leveren, maar ik mag wel mn mening zeggen!!

eerlijk gezegd maakt de manier waarop jij niet over God praat mij verdrietig.

Dat jij het niet met iemand eens bent, ok. Maar wees dan zelf een licht.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 13:19

Wat ik zo treurig vind is dat sommigen niet over hun geloof kunnen praten. Ik snap dat het soms heel moeilijk is, dat is het voor iedereen. Maar als je je aangevallen voelt, als iemand daar over begint... Probeer eens naar jezelf te kijken of je die persoon wel iets te vertellen hebt, of het daar misschien aan ligt. Ik wil hiermee niet bepaalde dingen impliceren, maar ik heb wel eens gehad dat sommigen gewoon zo'n reactie geven uit onmacht, want hun geloof is dan niet iets waar ze het over willen hebben en vertellen me dan in tranen de waarheid over hun geloof en bevechtingen die ze doormaken, als ik met ze ga bidden. Maar ja... Bidden via het refoweb...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 26 mei 2003 13:26

ik hou mn mond verder wel dicht, jullie willen toch niet begrijpen wat ik bedoel te zeggen, maakt verder helemaal niet uit, maar mij zie je niet meer in dit topic!!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 13:58

Waar ik dus naar zoek is een bijbels bewijs dat God alleen Zijn evangelie aanbiedt aan mensen die hun ellende kennen en daarom een verlosser zoeken.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 26 mei 2003 14:00

Kaw schreef:Waar ik dus naar zoek is een bijbels bewijs dat God alleen Zijn evangelie aanbiedt aan mensen die hun ellende kennen en daarom een verlosser zoeken.

Hij biedt het iedereen aan. Maar hoe kan je het aannemen als je je ellende niet kent- Hem niet nodig hebt?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 26 mei 2003 14:00

Ha Joris,
joris schreef:Jawel, daar gaat het wel over! Je reageert vanuit je gevoel al maak je er iets defensiefs van. Je helpt ons er alleeen maar mee hoor, als je ons er op wijst vanuit je eigne ervaring dat er ook mensen zijn diehet om momenten onmogelijk vinden om blij te zjn.
oké we begrijpen elkaar verkeerd. Natuurlijk heb ik ervaringen en daar wil ik gerust over praten. Maar in de eerste plaats is geloven niet een kicken op ervaringen, maar een weten. Veel mensen geloven niet dat ze bekeerd zijn, omdat ze nooit een tekst uit de hemel krijgen, omdat ze geen speciaal gevoel hebben in de kerkdienst, etc etc. Geloven is geen gevoel. Net zoals liefde geen gevoel is. Verliefdheid is een gevoel, liefde niet. Liefde is ook een weten! Geloven bestaat ook uit liefhebben, en dat is vooral een weten. Dat gevoel en die ervaring kan erbij komen, maar is geen pré. Begrijpen we elkaar nu beter? :D

Maar ik ben bang dat die onmacht dan niet alleen op ht gebied van het geloof ligt,maar over de hele breedte van het leven. gewoon onmacht om blij te zijn.
Het is in mij geen onmacht om blij te zijn, hoor. Wel lief dat je het opmerkt! maar in mijn eerdere reacties sprak ik niet echt over mezelf eigenlijk.

Aan welke 'kanten' van het geloof hou jij je vast?
'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.' Heb 13:8

Groetjes, Chloë

:P

Chloë

Berichtdoor Chloë » 26 mei 2003 14:02

lizzz schreef:
Kaw schreef:Waar ik dus naar zoek is een bijbels bewijs dat God alleen Zijn evangelie aanbiedt aan mensen die hun ellende kennen en daarom een verlosser zoeken.

Hij biedt het iedereen aan. Maar hoe kan je het aannemen als je je ellende niet kent- Hem niet nodig hebt?
Oeii Lizzz, brandgevaar!
Het 'bekeert u' en 'gelooft het evangelie' is geen lief informatief vraagje. Het is een opdracht!!

'Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.' Jes 45:22

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 14:03

Wilko schreef:In verband met dit topic en de reacties van allerlei soorten van mensen met hun belevingen erop, het volgende mooie en pastorale stuk:

"Niet zo'n nauwe weg "
Ds. L. Vroegindeweij

En waar komt het volgens u opaan, dominee?
Op het woord van de Heere Jezus: "Den armen wordt het Evangelie verkondigd."

In deze tekst op pagina 3 komt het naar voren dat je eerst arm moet worden, want den armen wordt het evangelie verkondigd.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 26 mei 2003 14:06

Kaw schreef:
Wilko schreef:In verband met dit topic en de reacties van allerlei soorten van mensen met hun belevingen erop, het volgende mooie en pastorale stuk:

"Niet zo'n nauwe weg "
Ds. L. Vroegindeweij

En waar komt het volgens u opaan, dominee?
Op het woord van de Heere Jezus: "Den armen wordt het Evangelie verkondigd."

In deze tekst op pagina 3 komt het naar voren dat je eerst arm moet worden, want den armen wordt het evangelie verkondigd.
Ik weet het niet Kaw, ik ben geen dominee (en dat wist je al :P lol) maar dit lijkt me enigszins selectief bijbellezen.
Of ben ik nu heel fout bezig door dat te zeggen?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 26 mei 2003 14:06

Chloë schreef:
lizzz schreef:

Oeii Lizzz, brandgevaar!
Het 'bekeert u' en 'gelooft het evangelie' is geen lief informatief vraagje. Het is een opdracht!!

'Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer.' Jes 45:22

Ja ok, het is een opdracht. Het is zelfs de enige rede waarom wij leven. Maar toch zal je dat niet inzien als je niet weet dat je in de ellende zit.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mei 2003 14:07

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 mei 2003 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 14:07

Chloë schreef:Ha Joris,
joris schreef:Jawel, daar gaat het wel over! Je reageert vanuit je gevoel al maak je er iets defensiefs van. Je helpt ons er alleeen maar mee hoor, als je ons er op wijst vanuit je eigne ervaring dat er ook mensen zijn diehet om momenten onmogelijk vinden om blij te zjn.
oké we begrijpen elkaar verkeerd. Natuurlijk heb ik ervaringen en daar wil ik gerust over praten. Maar in de eerste plaats is geloven niet een kicken op ervaringen, maar een weten. Veel mensen geloven niet dat ze bekeerd zijn, omdat ze nooit een tekst uit de hemel krijgen, omdat ze geen speciaal gevoel hebben in de kerkdienst, etc etc. Geloven is geen gevoel. Net zoals liefde geen gevoel is. Verliefdheid is een gevoel, liefde niet. Liefde is ook een weten! Geloven bestaat ook uit liefhebben, en dat is vooral een weten. Dat gevoel en die ervaring kan erbij komen, maar is geen pré. Begrijpen we elkaar nu beter? :D

Maar ik ben bang dat die onmacht dan niet alleen op ht gebied van het geloof ligt,maar over de hele breedte van het leven. gewoon onmacht om blij te zijn.
Het is in mij geen onmacht om blij te zijn, hoor. Wel lief dat je het opmerkt! maar in mijn eerdere reacties sprak ik niet echt over mezelf eigenlijk.

Aan welke 'kanten' van het geloof hou jij je vast?
'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.' Heb 13:8

Groetjes, Chloë

:P

Geloven is in de eerste plaats inderdaad een stellig weten.
Rom 10:9
Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden.

Er is geen bevindelijkheid te vinden in deze tekst.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2003 14:28

Tijdens een volleybaltoernooi met Dabar, was het Dabarteam waar ik inzat ook een volleybalteam. Er was een discussie of een bal in of uit was. Die discussie duurde best lang. Tot een van de campinggasten vanaf de kant riep: "Voeten wassen!!!"

Dit laatste is wat ik hier ook wil roepen. Was elkaars voeten, wees de minste, ga niet jezelf verdedigen. Ga niet je kerkverband verdedigen, blijf bij het onderwerp wat o zo belangrijk is (He, wat doet die spiegel daar?)

Voor Ikke en mensen die met de zelfde vragen zitten als zij. Lees alsjeblieft die Dordtse Leerregels eens. Laat eens op je inwerken hoe rijk dit is. Lees ook "Zoekt en gij zult vinden" van Spurgeon en laat op je inwerken wat daar gezegd wordt. Het is zo rijk. Bovenal lees die Romeinenbrief nog een keer helemaal door. Vraag niet aan ons wat er staat en wat het betekent, maar pak er een duidelijke verklaring bij, van mensen die je vertrouwt. Pak het commentaar van Calvijn of Matthew Henry ofzo. Bovenal bid bij het lezen. Gods Geest kan het Woord laten leven.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 14:49

De leer is dat wij ons moeten bekeren, maar dat niet kunnen. God moet ons bekeren. Voor de bekering ben je geen kind van God. Je doop is een afspiegeling van de beloften die God je geeft bij de bekering. Je ellendekennis moet je door God gegeven worden. De ellendekennis wordt alleen aan de uitverkorenen gegeven. Je ellendekennis is nodig omdat je voor ogen moet komen dat je totaal verloren bent. Je leert dat het onmogelijk is om in deze staat verlost te worden. Je gaat verlangen naar gerechtigheid. Dit brengt je voor de genadetroon. Je gaat smeken om genade. Hij zal je dan bekeren en je het evangelie openbaren.

Of

Gelooft en gij zult leven.

Vind zelf maar uit wat de waarheid is. Parsifal heeft gelijk. Lees het woord en ontdek de waarheid. Het Woord zal het je openbaren. En moge Calvijn en mr. Henry je een voorbeeld zijn.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mei 2003 14:54

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 mei 2003 07:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”