Ha Joris,
joris schreef:Jawel, daar gaat het wel over! Je reageert vanuit je gevoel al maak je er iets defensiefs van. Je helpt ons er alleeen maar mee hoor, als je ons er op wijst vanuit je eigne ervaring dat er ook mensen zijn diehet om momenten onmogelijk vinden om blij te zjn.
oké we begrijpen elkaar verkeerd. Natuurlijk heb ik ervaringen en daar wil ik gerust over praten. Maar in de eerste plaats is geloven niet een kicken op ervaringen, maar een
weten. Veel mensen geloven niet dat ze bekeerd zijn, omdat ze nooit een tekst uit de hemel krijgen, omdat ze geen speciaal gevoel hebben in de kerkdienst, etc etc. Geloven is geen gevoel. Net zoals liefde geen gevoel is. Verliefdheid is een gevoel, liefde niet. Liefde is ook een weten! Geloven bestaat ook uit liefhebben, en dat is vooral een weten. Dat gevoel en die ervaring kan erbij komen, maar is geen pré. Begrijpen we elkaar nu beter?

Maar ik ben bang dat die onmacht dan niet alleen op ht gebied van het geloof ligt,maar over de hele breedte van het leven. gewoon onmacht om blij te zijn.
Het is in mij geen onmacht om blij te zijn, hoor. Wel lief dat je het opmerkt! maar in mijn eerdere reacties sprak ik niet echt over mezelf eigenlijk.
Aan welke 'kanten' van het geloof hou jij je vast?
'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.' Heb 13:8
Groetjes, Chloë