Toriso schreef:In mijn Prisma woordenboek staat bij incest; bloedschande. Niet meer en niet minder. Kena, je hebt nog geen verklaring gegeven van bijvoorbeeld het feit dat Amram met zijn tante Jochebed getrouwd is. Was dat zonde/bloedschande? Verder was ook Abraham (de vader aller gelovigen) met zijn (half)zuster getrouwd? Bloedschande? Als er (nog) geen wet is, is er geen overtreding. Overigens wordt de ernstigste vorm van incest niet (rechtstreeks) in de Bijbel verboden!
Ik heb daar antwoord op gegeven. Ik spreek over Adam die het met zijn dochter zou doen of Eva met haar zoon. Overigens verzuim jij zelf met het beantwoorden van de door mij ´kritieke´ (lees: tussen aanhalingstekens) punten.
Sarah was idd zijn halfzuster.
Wat betreft de schepping. Onderstaand staat Genesis 1 en 2 (Statenvertaling). Kan Kena aangeven waar de scheidslijn ligt tussen de ene en de andere schepping? (De hoofdstuk- en versindeling is later toegevoegd in de Bijbel).
Torsio, Kena gaf in haar vorige posting de scheidslijn aan. Misschien moet Torsio even alles nog eens overlezen, zoals Kena dit reeds opperde.
[size=9]Genesis 1.... KNIP....-Genesis 2... KNIP...
Je bent vergeten de verleden tijd van Gen.1 ook even dik te drukken. Alles is in de verleden tijd geschreven (de Nederlandse vertaling). Dus ik ben niet overtuigd.
Gen.1
Situatie I:
En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt. En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze. En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de aarde, en onderwerpt haar, en hebt heerschappij over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over al het gedierte, dat op de aarde kruipt! Hier zijn mens
en geschapen. En lees: Ons word wel 3x keer herhaald in één zin. Is dat voor jou toeval?
Gen2.
Situatie II:
En de HEERE God had den mens geformeerd uit het stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mens tot een levende ziel. Ook had de HEERE God een hof geplant in Eden, tegen het oosten, en Hij stelde aldaar den mens, dien Hij geformeerd had.Hier is Adam
alleenessiebessie schreef:Oke, dan heb ik het een beetje verkeerd begrepen... sorry! Maar je laatste posting klonk niet erg aardig tegen toriso.
Geeft niet. Hij is vanaf het begin ook niet aardig tegen mij, maar wie de bal kaatst... Torsio heeft ws moeite dat ik zijn mening niet deel en nooit delen zal. Ik lees de Bijbel anders dan de doorsnee christenen.
Voordat ik mijn mening ga geven ga ik eerste voor mezelf alles op een rijtje zetten, want in de hebr. Namen van God ben ik niet echt thuis.
Is goed. Ook héél interessant
Elohim
is het meervoud van ehóah. Deze Naam betekend dat Hij de Eerste is. Dit wordt bijvoorbeeld heel duidelijk gezegd in openbaring
'Ik ben de Eerste en de Laatste, het Begin en het Einde!'
Deze meervouds vorm wordt gebruikt als pluralis der kwantiteit, oftewel de onbegrensde grootheid van God. En kan ook gebruikt worden als pluralis van intensiteit, die de volheid van kracht aanduidt.
Elohiem, G´dheid, geeft Zijn Eénheid weer; Echad: Adonai (Heer) Eloheinu, Adonai Echad.
YHVH
Deze Naam die in Gen 2 wordt gebruikt, betekend de Verbondgod.
De Ik zal zijn die Ik zijn zal. Zoals Hij zich openbaard bij Mozes. Hij de onveranderlijke!!!
Klopt.
In Genesis 1 wordt er met nadruk gesproken over Gods almacht. Hij spreekt en het is er. Hij gebiedt en het staat er'
In Genesis 1 draait het daarom. De grootheid Gods. Daarom wordt er hier na mijn mening gesproken over Elohim.
In Gen. 2 richt God een verbond, het werkverbond, op met Adam. Hij geeft Adam een taak om de hof van Eden te bebouwen en te bewaren en de dieren van een naam te voorzien. Ook geeft God bevel niet te eten van de verboden boom in het midden van de hof. Dat was de beproeving van Gods verbond met de mens.
Helemaal mee eens!
Even ter bevestiging:
Hij zei tegen de mens: `Je mag eten van alle bomen in de tuin, alleen niet van de boom die inzicht geeft in goed en kwaad. Wanneer je daarvan eet, zul je sterven.' Genesis 2: 16. Dit gebod werd door G´d aan de mens opgelegd. Adam accepteerde dit gebod en zo ontstond er een
Verbond. Het eerste Verbond van deze schepping! Dìt Verbond is het Verbond die door het verbreken van Adam Yeshua (de Here Jezus) op aarde moest komen om voor onze zonden te sterven en op te staan. Het Verbond luidde in principe zo: je mag van alles eten, inclusief van de boom des levens (waarvan wij later ook mogen eten door ons geloof in Yeshua Messiah), behalve van de boom van kennis van goed en kwaad, want anders zal je sterven. Omdat Adam dit Verbond verbrak, werd hij en rest van de mensheid sterfelijk. De dood nam direct zijn intrede toen Adam van die vrucht at. Naar m.i. inziens is deze eerste overtreding van het eerste Verbond tevens de ergste overtreding. Dóór die overtreding van dit Verbond ontstonden andere Verbonden, maar die door Zijn volk weer keihard verbroken werden! Ondanks het verbreken van het Verbond door zoals altijd de mens, geeft G´d zoals altijd een
belofte. Een hoopvolle belofte:
De man noemde zijn vrouw Eva: Leven, omdat zij de moeder van al het menselijke leven is geworden. Genesis 3:20.
Zo blijf ik van mening, dat God eerst in chronologische volgorde in Genesis 1 het scheppingsverhaal verhaald en in Gen 2 er dieper op in gaat.
Ik vind het andersom. In Gen.1 worden duidelijk de gehele herschepping van de wereld in kaart gebracht, waar Gen2 überhaupt niet over heeft en ook maar zijlings over de andere schepelen spreekt.
Hieruit kun je duidelijk zien, dat de mens niet gelijk te rekenen is met de dieren en de planten, de kosmos. God heeft de mens niet alleen geschapen door zijn kracht en grootheid. Maar Hij maakt ook nog een verbond met hen. Ze bezitten een hele bijzondere plaats in de schepping!
Ben ik roerend mee eens.
Precies! De TeNaCH is niet geheel chronologisch. In Gen. 1 bezit een duidelijke chronologische lijn. Op de eerste dag werd dit geschapen de volgende dag iets anders. Voordat God begon met scheppen was de aarde nog woest en ledig. Daar in Gen.2 pas wordt gesproken over Adam die de eerste mens was,
Wat ik dus ook niet ontken.
moet het wel dezelfde mens zijn geweest die ook op de 6e dag geschapen werd in het scheppingsverhaal. Ook kun je dat zien in Gen 2:5 dat er daarvoor geen mens op aarde was geweest, die de aarde bebouwen kon. Dus Adam was de eerste! Op dag 6 geschapen. Later werd ook Eva geschapen. Wanneer dit was, wordt niet bekend gemaakt, maar als je alles duidelijk leest moet zij op dezelfde dag als Adam gemaakt zijn, want in Genesis 1 wordt idd duidelijk gesproken over een man en een vrouw.
Niet mee eens en ik zal proberen te motiveren.
We dienen echt onderscheid te maken tussen formeren (Gen2) en scheppen (Gen1). Scheppen is in het Hebreeuws
barah en formeren is
jazar. Scheppen is iets voortbrengen wat niet bestaan heeft; de 'creatio ex nihilo', de schepping uit het niets. Formeren is iets maken (
asah) met iets wat al bestaat. De mensen in Gen1 zijn uit creatio ex nihilo ontstaan en Adam uit stof. Stof bestond reeds, zoals een geboorte van een baby bij de moeder. G´d vertelt in Gen1 niet hoe Hij de mens gecreeërd heeft (barah), maar wel hoe Hij Adam heeft geformeerd (jazar).
Dit overstijgt de SVV-vertaling! Dit is per direct uit de Hebreewuse grondtekst en het is een feit dat het verschil bestaat en dus 2 situaties zíjn. Dit staat dus letterlijk in Gen.1 en Gen.2 Erbij optellend:
Elohiem en YHVH
De drie keer ´Ons´
Dat in Gen1. vele malen gemeld wordt dat ´het goed was´, maar in Gen.2 niet.
In Gen2: 4-5 wordt er kort gesproken over de schepping van hemel en aarde en de planten. Het laatste geschiedde door een damp Gen 2:6
Toen formeerde God de mens.Gen2:7 dus volgens mij dezelfde volgorde als in Gen 1 toch?
Genesis 2:4:
Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde, toen zij geschapen werden. . S´haul (Paulus) noemt dit in Romeinen 1:20 'het begin van de schepping der wereld'. Dit heeft misschien wel betrekking op de eerste mensen. Who knows.
Genesis 2:5-6
En allen struik des velds, eer hij in de aarde was, en al het kruid des velds, eer het uitsproot; want de HEERE God had niet doen regenen op de aarde, en er was geen mens geweest, om den aardbodem te bouwen. Geen plantengroei op aarde, terwijl in Genesis 1:12 wordt medegedeeld, dat het goed was met de plantengroei?
En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
In heel Gen2 zegt G´d niet dat het goed was... (geeft mij echt te denken

)
Voor de mens bereidde God een speciale hof. De hof van Eden of het aardse Paradijs, zoals deze ook wordt genoemd.
Dat Kain met zijn zus getrouwd is kan ik helaas niet letterlijk bewijzen vanuit de bijbel, maar het moet als je naar mijn visie kijkt wel. Of het relevant is om dan na te gaan of er hier gesproken kan worden over incest, weet ik niet
ken je het boek van Henoch (die door de Bijbel Zelf in Jozua 10:13; 2 Sam. 1:18 genoemd wordt)? Daar wordt meer over de mensen die Kaïn tegenkwam, verteld.
Maar ik heb nog een puntje om mijn standpunt te versterken:
In Gen. 3 wordt gesproken van de zondenval van Adam en Eva. In Rom 5 spreekt ook Paulus hiervan. Hij beschrijft daar dat door de zonde van een mens, dat is Adam, de hele aarde onder de zonde ligt. Dat wij doordat wij uit hem ontvangen en geboren worden ook op ons allen de toorn van God rust over de zonden die we overerven en die we daadwerkelijk zelf doen.
Zouden er dan mensen geweest zijn voor de zondvloed die geen zonden deden? Die nog wel volmaakt waren?
Er staat toch duidelijk in de bijbel dat het gehele menselijke geslacht aan de zonden onderworpen is? Maar zij zijn dan geen nakomelingen van Adam.
Bedoel je hier dat de vermeende incestieuze handelingen van Adam en Eva door de zondeval is gekomen, terwijl in Gen.1 de mens
en opdracht kregen zich te vermeningvuldigen? Toen heeft er immers geen zondeval geplaatst gevonden. Zeker niet als, zoals de meesten mensen beweren, dat de mensen uit Gen1 Adam en Eva waren.
Of ik begrijp je vraag niet helemaal
Hoe denk jij hier dan over???
Ojeee, ik hoop dat ik volledig genoeg bent geweest, want deze studie (want dat mogen we gerust zo noemen

) is heel moeilijk in 1...2...3... neer te zetten. Ik geloof nl dat er bv bep. passages uit Job tussen Gen1:1 en Gen1:2 passen (ojee, strax krijg ik Torsio weer over me heen

).
Ik hoop dat ik voldoende beantwoord heb. Anders moet je het weer vragen hoor! Kun je me mij dan alles verder van jou kant uitleggen?
Succes!

Ik hoop dat ik iets helderder ben hoe ik de Bijbel lees, hoewel ik ook in deze posting echt hardop denk

. Ik betrek de Hebreewuse grondtekst, zover ik kan, zoveel mogelijk erbij. Het is ook niet discutabel om te zeggen dat formeren en scheppen hetzelfde zou zijn wanneer je dit vanuit de Hebreeuwse grondtekst leest. Toevallig is dit wel redelijk goed in het Nederlands vertaald.
Ik ben benieuwd wat je van mijn antwoorden vindt en als jij ook vragen hebt: schoot
Groetjes,
Kena