Voor alle onbekeerden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 23 mei 2003 23:04

Pas, op een verjaardag van mijn ma, trokken mijn opa (standaard zwart pak, ouderling in de ger.gem.) en mijn oom (rode broek, blondgeverfde haren, evangelische gemeente) zich terug in een kamertje achteraf, ze kwamen er met bijna huilende ogen uit maar er lag zo'n blijde uitdrukking op hun gezicht. Geen idee, wat ze er besproken hebben, maar ik wou dat ik erbij was geweest...

Wat een mooi voorbeeld. Vaak proef ik een vorm van competitie tussen evangelische en reformatorische christenen. De ene groep legt de nadruk op het aannemen van Jezus, de ander kiest liever voor lijdelijkheid omdat Christus de eerste stap moet zetten. Wie heeft er gelijk? Degene die de meeste bijbelteksten weet te citeren die zijn/haar overtuiging ondersteunen? Wie op zichzelf roemt (en zijn geloof), roemt niet in Christus. Ik ben er van overtuigd dat De Heere Zijn kinderen heeft in zowel de reformatorische kerken als de evangelische gemeenten (Lukas 13:29). Maar het zijn wel de vruchten waaraan men de boom herkent. Een godzalig leven is als een visitekaartje: voor iedereen herkenbaar.

Evangelisch en reformatorisch. Wie heeft er gelijk? Er zullen evangelischen zijn die met een ingebeelde hemel in de hel ontwaken. Er zullen reformatorischen zijn die met hun lijdelijkheid op dezelfde plek uitkomen. Die afwachtende houding is weinig anders dan het miskennen van de beloften die de Heere ons voorhoudt. Natuurlijk begrijp ik die terughoudendheid en de vrees om je te voorbarig iets toe te eigenen. Aan de andere kant steekt de Heere Zijn handen naar ons uit. Vaak draaien wij ons dan om, in de veronderstelling dat dit vast niet voor ons bedoeld is. En zo vechten we tegen onze eigen bekering. Is het dan Christus schuld als we verloren gaan? Ik begrijp de twijfels van Pieter heel goed. Het zijn ook de mijne. Maar die eerste stap van Christus waarop wij wachten, die is al lang gezet. Nu is het onze beurt. Dat is reformatorisch en evangelisch tegelijk.

En met Willemina kan ik het alleen maar van harte eens zijn.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 mei 2003 23:43

Wilko,

Wanneer we gaan inzien dat we verloren zijn en een verlosser nodig hebben, dat doet er niet zoveel toe. Het gaat erom dat we het echt inzien. Dat gaat met erkenning van schuld. Maar hier mag op geen enkele manier een maat op genomen worden. Want je zult dit nooit genoeg vinden. Nee bidt dan het gebed van Jeremia, wat ik eerder aanhaalde. Eerst de bekering dan komt het berouw er ook bij. Maar ga niet zelf de weg voorschrijven.

Als we onbekeerd zijn moeten we dat serieus nemen. Maar ik kan me voorstellen dat je daar diepte pas van inziet als je bekeerd bent. Paulus schreef over de diepte van de ellende als een bekeerde. Ik moet denken aan de Bijbeltekst die ook geciteerd wordt in Amazing Grace: "I once was blind, but now I see" Hoe weet de blinde wat hij mist? Hier gaat het om geloof. Niets over de weg. Het gaat er om hoe sta je nu tegenover God? Denk je wat verdient te hebben voor Hem? Dan ben je inderdaad vervloekt. Ook als je op je zondekennis of geloof vertrouwt (En dat gevaar is in de reformatorische kringen levensgroot). Het punt van deze topic is juist om aan te geven dat er echt niets meegebracht hoeft te worden. Kom zoals je bent. Laat Christus Heer zijn in je leven. Zo is de nodiging van het Evangelie.

De bekeerde gaat niet ontdekken dat hij onbekeert is. Als God al zijn lof haalt uit de mond van de zuigelingen, dan kan de geleidelijke weg ook gegaan worden met de bekering. Als de belofte van de besnijdenis van het hart ook voor de kinderen geldt. Als de Heilige Geest ook voor de jongelingen is, dan moeten wij niet gaan eisen dat ze hun onbekeerdheid zien. Christus zegende de kinderen die op de arm van hun moeder werden gebracht. Wat betekende die zegen? Natuurlijk erkent echt Christen dat Hij zonder God niets is. Dat weet ieder Christen ook echt. En als hij weer wat zelf gaat proberen zal hij keihard onderuit gaan. Het is zo, maar dat maakt hem niet onbekeerd.

Ik heb trouwens in deze discussie moeite met de term geschonken geloof. Ik erken volkomen dat het geloof een gave van God is. Niemand mag in zichzelf roemen. Volkomen terecht. Maar hier is het gevaar zo levensgroot dat je gaat denken dat je bang bent voor een gestolen geloof. Voor wie worstelt met geloofszekerheid kan ik dan het boekje "de zekerheid van het geloof" van Ebenezer Erskine aanraden, die heel duidelijk maakt dat je iets wat je aangeboden wordt niet kunt stelen. Maar het is wel een aanbod, wat je leven vraagt. Helemaal.

Dat wat jij de leugenleer van Abraham Kuiper noemt is ook de leer die uit het dankgebed na de kinderdoop naar voren komt. En ook uit de Dordtse Leerregels als het gaat om de jonggestorven kinderen. Maar goed ik ga niet zover dat ik zeg dat deze kinderen wedergeboren zijn. Ik zeg alleen dat Romeinen 6 zijn volle betekenis heeft voor iedereen die onder het woord is en gedoopt is. Niet alleen voor de bekeerden. In Romeinen 6 staat trouwens niet dat de opstanding met Christus is beloofd, daar wordt opgeroepen tot de opstanding met Christus. Het staat er als iets actiefs. Wij mensen zijn er ook actief in (God werkt het in ons en door ons). Jij bent zo bant voor activisme, dat je de bijbelteksten ombouwt in pasieve teksten.

Ik begreep uit je eerdere postings trouwens dat nood bij jou dicht bij uitzichtloosheid lag. Een situatie waarin je zelf de waarheid van wat ik eerder uit de Dordtse Leerregels citeerde niet meer inziet. Die nood hoeft er voor niemand te zijn. Wij weten wat er gebeurt is op golgotha. Wij moeten erkennen waar we zouden zijn zonder Christus, maar we hoeven deze situatie niet te kennen, alsof Christus er niet is geweest, alsof Hij er niet voor ons is. De erkenning van de zonde bij Paulus in Romeinen 7 is echt, maar ik meende dat jij niet op de nood van Paulus doelde in romeinen 7, als je dat wel deed ben ik het met je eens. Maar besef wel dat direct het "dank God door Jezus Christus kan volgen".

Trouwens er wordt in de Bijbel geen vergelijking gemaakt tussen de erkenning van onze zonde (die onpersoonlijk zijn ) en de erkenning van Christus' werk (waarbij het om de Persoon Jezus Christus gaat, het is niet redelijk om dan de erkenning, het geloof op de zelfde manier te benaderen. Het gaat om erkenning van twee niet vergelijkbare zaken (het feit dat ik zaken gebruik is niet goed, omdat het op Jezus Christus slaat, dat geeft direct aan waarom het om zulke verschillende zaken gaat.)

Veel mensen leven door in de zonde. In jouw visie komt dat door gebrek aan berouw, ze kennen de zonde niet echt. In mijn visie komt dat door het ontbreken van liefde tot Christus en het ontbreken van het leven uit de Geest. Zeg niet dat ik een valse tegenstelling maak. Het is de tegenstelling die jij maakt, door impliciet te stellen dat de liefde tot Christus alleen kan komen als je je zonde kent.

Brakel zegt hierover:

Sommigen [worden wedergeboren (parsifal)] op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de
volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de
zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat
ze geen tijd hebben, aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar
zij worden als verslonden door het Evangelie, en zij ontvangen Jezus
met blijdschap als Zachéüs, Luk, 19:3,10.

En nee ik heb me niet beziggehouden met etymologie. Ik heb nood in jouw context dicht bij wanhoop gelegd. Misschien onterecht, in dat geval ben je onduidelijk geweest, of ben ik niet goed in begrijpend lezen, en wordt het hier opgehelderd. Ik erken dat ten volle dat Christus werk noodzakelijk is, Het is ook nodig voor onze zaligheid. Maar als je dat weet is er geen reden tot wanhoop.

Waarin ik wel met je mee ga is dat er tegenwoordig een feel good evangelie wordt aangeboden, waarin de noodzaak wordt weggehaald, waarin gevraagd wordt naar waar het ons te bieden heeft. Dan krijg je van die Bruce Wilkingson ongein. Of Robert Schuller. Daar moet keihard tegen opgetreden worden. Als de erkenning van onze totale afhankelijkheid van God niet meer naar voren komt, als onze natuurlijke zondigheid wordt weggemoffeld, als het evangelie wordt verarmd tot wat heeft het mij te bieden? Waarbij wij de centrale rol in het Evangelie krijgen en Christus is enkel maar het middel om ons in onze aardse behoeften te voorzien, dan is het echt mis. Maak geen reclame voor deze mensen in de refobladen enzo. Maar wat je hier doet is het kind met het badwater weggooien. Je vernauwt de weg tot Chirstus. Waar Brakel nog oog voor had, lijkt bij jou volkomen te worden ondergesneeuwt.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 mei 2003 23:50

Hier nog een inleiding/Bijbelstudie die ik ooit over dit onderwerp heb gemaakt: Misschien staat hij in de lijn van de opening van deze topic:

Zingen Psalm 51: 2,3

Lezen: Esther 3:12-4:17
Lezen: Mattheus 7:7-14

De Weg is nauw en weinigen zijn er die deze Weg naar het leven vinden. Dat horen wij dan, misschien maken we hier ons helemaal geen zorgen over. Maar waarom zouden we ons daar geen zorgen over maken? Iedereen die gezondigd heeft, heeft de eeuwige dood verdiend. En die dood is de plek waar niets goeds is, alles wat je je maar als slecht kunt voorstellen is daar. En naar die plaats zijn wij op weg, tenzij wij bij die weinigen horen die de Weg tot het leven vinden. In Lucas 7:24 staat zelfs dat wij moeten strijden om in te gaan. Als ik kijk in hoeverre wij in staat zijn om geestelijk te strijden, dan is onze toestand zelfs nog hopelozer. Wij staan er voor als de Joden in de tijd van Esther, natuurlijk weten we allemaal hoe deze overbekende geschiedenis afloopt, maar denk je eens in hoe de Joden zich moeten hebben gevoeld. Er was een wet van Meden en Perzen uitgevaardigd dat iedere Jood gedood zal worden. En wij. God heeft gezegd dat wie niet doet wat Hij van ons vraagt zeker de dood zal sterven. En hebben we net niet Psalm 51 gezongen. Beseffen we nog wel hoe ver we eigenlijk van God af staan? Gods eigen woorden zijn nog sterker dan ook maar welke wet van Meden en Perzen dan ook. Als wij niet gered zijn door Jezus Christus, of we weten het eigenlijk niet echt, dan is het toch de hoogste tijd om ons eens druk te gaan maken. Desnoods op dezelfde manier als Mordechai.

Trouwens om direct al een zijpaadje in te slaan. Wij mogen zeker zijn van de redding als we werkelijk gered zijn. We zijn dan wedergeboren en net zo min als je er aan twijfelt of je op natuurlijke manier geboren bent, zo kan een wedergeborene zeker weten dat hij geestelijk leeft. Maar ga deze zekerheid alsjeblieft niet zoeken in bijzondere gebeurtenissen bij de wedergeboorte zelf. Dat is volkomen onbijbels en het is een verleiding van de duivel om te zeggen dat het moment zelf een geweldige indruk op ons moet maken. (Het kan wel trouwens). Maar lees Johannes 3 maar eens. De wind waait waarheen hij wil, en wij weten niet waar hij vandaan komt. Maar net als in het natuurlijke leven kan het zo zijn dat we weten te leven, maar ons niets meer van onze geboorte weten te herinneren.

Nu weer terug naar de hoofdlijn. We lezen in de Bijbel dat Mordechai rouwde om wat er stond te gebeuren. Hij leek geen enkele hoop meer te zien. Eigenlijk had hij die ook niet. Hij ging zich al als een dode gedragen. Volkomen rouw en vernedering, vanwege wat er gebeurt was. Esther zend een bode naar hem toe. Mordechai weigert echter iedere troost die niet echt kan redden. Wij maken ons misschien nog al eens blij met woorden: “Het zal zo’n vaart niet lopen” en God is toch liefde. Maar waarom zouden wij bij die kleine kudde horen die door de enge poort naar binnen gaat? Waarom zouden wij daar bij horen? Het lijkt me iets te belangrijk om ons er niet druk om te maken. Mordechai vat wel weer moed. Hij weet nu dat er contact met de koning mogelijk is. De koningin is immers de vrouw van de koning, zo direct verbonden met degene die redding kan brengen. Maar de koningin zegt dat ze niet durft te gaan. Zo kan het ook met ons gaan. Wij willen dan toch contact zoeken met God, en het komt maar niet. Wij bidden, maar we voelen niets. We lezen de Bijbel maar het doet ons niets.

Maar Mordechai houdt vol. Zijn nichtje is ook een Jodin. Hij blijft volhouden om haar naar de koning te laten gaan. En let op zijn uitspraak: Want indien gij enigszins zwijgen zult te dezer tijd, zo zal den Joden verkwikking en verlossing uit een andere plaats ontstaan; Mordechai heeft volledig vertrouwen in God. Hij heeft als het ware de belofte “zoekt en gij zult vinden” gelezen. Zo kunnen wij ons in de uitzichtloze toestand waarin we ons bevinden de beloften van God herinneren. Er is toch hoop. Mordechai’s geloof en vertrouwen vertelt hem dat God zal redden. En dit is echt geloof, “een zeker weten, van de dingen die men niet ziet.” Het opvallende is dat hij toch nog steeds aan zijn geliefde nichtje vraagt of zij haar leven wil wagen. Het zoeken kost hem wat. De belofte van God brengt hem er niet toe, om maar niet te gaan zoeken, nee natuurlijk niet, dan zal de belofte niet meer voor ons gelden. Als wij niet alles doen in de strijd om binnen te gaan, dan geldt de belofte niet voor ons. Wij hoeven niet eerst te breken met onze zonden voor we tot Christus komen, maar als wij willens en wetens vasthouden aan onze zonden, kunnen we toch niet volhouden dat we aan het zoeken zijn. Trouwens we kunnen dan helemaal niet volhouden dat we gevonden hebben. Laten wij ook strijden tegen bijvoorbeeld de zonde om in te gaan.

Nu gaat ook Esther zich inzetten om het leven te behouden. Let op de manier die ze gebruikt. Ze kiest de weg van God. Ze gaat samen met alle andere Joden drie dagen vasten, en bidden. Ze gaat om hulp naar God. Ze gaat niet op de meest verleidelijke manier naar de koning. Ze maakt zich niet extreem mooi. Nee ze vast drie dagen, dat zal haar schoonheid niet ten goede komen, waar ze menselijk gezien van afhankelijk was. Wij worden geroepen op naar God te komen via het kruis van Christus, via gebed, via vernedering. Esther bad met alle Joden, zo moeten wij met alles wat we hebben, met hart en ziel, naar God gaan. Niet ook je hart bewust openhouden voor andere zaken. Maar wij willen vaak nog wat geven aan God. We willen met onze eigen werken wat bereiken. We willen ons eigen kleed aanhouden terwijl we uit Christus’ bloed een stralend wit kleed kunnen krijgen. Wat een belediging voor God’s Zoon is dit eigenlijk. Hij zegt: “Het is volbracht.” en wij zeggen: “Ik moet ook wat doen.” Laten we toch vooral beseffen dat de weg van Esther de beste is. Vertrouwen op God en het op Zijn manier doen.

Nu komen we bij het deel van Esther dat we niet gelezen hebben. Na drie dagen gaat Esther, zij heeft niet een of andere stem gehoord. Zij mag nu gaan en vertrouwen dat de koning haar zal toelaten. En zij mocht dit vertrouwen hebben. De koning had haar lief. En zou God’s liefde voor Zijn kinderen iets minder zijn? Hij die Zijn Zoon heeft gegeven voor ons. Zou God lust hebben aan de dood van de goddelozen? Nee nooit! Wij mogen ook gaan. Ook al is het met knikkende knieën, maar God’s belofte staat vast. Wie zoekt zal vinden. En God is getrouw, ook als wij nog fouten maken. De koning komt bij haar eten. Ze is al bij de enge poort als het waren. Maar Esther rekent niet direct af met haar vijand. Ze rekent niet direct af met haar oude leven. Omdat ze dit niet doet, wordt de galg voor Mordechai al opgericht. Maar er is al een zoeken. God redt op wonderlijke wijze het leven van Mordechai. Zo zal ook het leven van de oprechte zoeker, die fouten maakt niet verloren gaan, hij zal zien dat hij fouten heeft gemaakt, maar God redt hem. Tussen twee haakjes (gebruik dit niet als excuus om laks te zijn, want bewust laks zijn is geen zoeken.)

Nu wordt het leven van de Joden gespaard. Haman wordt gedood en de Joden mogen zich verdedigen. Ze werden zelf dus nog wel betrokken bij hun redding en als ze niet geloofden dat ze zich mochten en konden verdedigen zouden ze nog steeds door hun vijanden zijn gedood.

Zo is ook de belofte voor hen die zoeken. De vijanden zullen gedood worden. En misschien zijn er dan maar weinigen die behouden worden en die de Weg vinden, als jij zoekt hoor je daar zeker bij. God heeft het beloofd, of halen wij het in ons hoofd om zelfs aan Gods beloften te twijfelen?

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 10:45

wel een hoop woorden, mooie en minder mooie. En ik blijf op zoek naar jullie beleving erbij. Wat beleef je zelf van God? Pieter heeft dat al mooi verwoord, Kaw ook. Ik vind het prima als je de DL mooi vind of van Brakel of een ander pastoraal stuk, maar wat doet het geloof met jou zelf?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mei 2003 10:49

Wat jij nu doet wordt ook wel op het gevoel inspelen genoemd, Joris.
Het gevoel wordt in deze tijd zwaar overwaardeerd. Dat merk je aan allerlei new-age-achtige praktijken. Kijk er een beetje mee uit.

(dank voor je bijval, Parsifal :))

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 24 mei 2003 10:57

Het gevoel wordt in deze tijd zwaar overwaardeerd

Mijn moeder zei me altijd: "Jongen, als je geloof je niet gelukkig maakt dan schort er iets..."
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 11:06

Inspector Morse schreef:
Het gevoel wordt in deze tijd zwaar overwaardeerd

Mijn moeder zei me altijd: "Jongen, als je geloof je niet gelukkig maakt dan schort er iets..."

kijk, ik vind dat jij een verstandig emoeder hebt!
vind ik ook.
chloe
Wat jij nu doet wordt ook wel op het gevoel inspelen genoemd, Joris.
Het gevoel wordt in deze tijd zwaar overwaardeerd. Dat merk je aan allerlei new-age-achtige praktijken. Kijk er een beetje mee uit.

ik probeer niet op gevoel in te spelen. Ik probeer op ervaring in te spelen. Een relatie met God moet ervaren worden op de een of andere manier, maakt mij niet uit hoe. We zitten hier allemaal in de kop te denken, en praten ingewikkelde zinnen na van profesoren e.d.
Dat zegt mij allemaal niet zoveel als ik niet merk hoe iets leeft bij de ander.

Kennis is belangrijk, dat zal ik nooit ontkennen, staat ook in de bijbel: het volk gaat te gronde bij gebrek aan kennis. Ik blijf natuurlijk wel een gereformeerde evangelisch persoon he. God is liefde, en liefde zit niet in je hoofd, maar in je hart.

Gevoel wordt niet overgewaardeert, je bent er misschien bang voor.dat is wat anders.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mei 2003 14:14

Beste Joris,

geloven is in de eerste plaats geen ervaring, maar een zeker weten. Je moet wel bij de Bijbel blijven, en je weet wat er in Heb 11 staat (mag ik hopen :P). Ik bedoel met kennis niet dat je maar zoveel moet weten OVER wat je gelooft, maar WAT je gelooft. Er zijn heel veel kinderen van God die nooit iets van Hem 'voelen', en dat geeft ook niet. Die ervaringen zijn geen pré.

Gevoel wordt niet overgewaardeert, je bent er misschien bang voor.dat is wat anders.
De tijd dat ik er voor mezelf echt bang voor was is over. Maar dat doet er verder niet toe. Tuurlijk kun je, inspector Morse, dingen voelen bij geloof. Maar het gaat niet om ervaringen. Het gaat om zeker weten.

Hartelijke groeten,
Chloë

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 14:17

Chloë schreef:Beste Joris,

geloven is in de eerste plaats geen ervaring, maar een zeker weten. Je moet wel bij de Bijbel blijven, en je weet wat er in Heb 11 staat (mag ik hopen :P). Ik bedoel met kennis niet dat je maar zoveel moet weten OVER wat je gelooft, maar WAT je gelooft. Er zijn heel veel kinderen van God die nooit iets van Hem 'voelen', en dat geeft ook niet. Die ervaringen zijn geen pré.

De tijd dat ik er voor mezelf echt bang voor was is over. Maar dat doet er verder niet toe. Tuurlijk kun je, inspector Morse, dingen voelen bij geloof. Maar het gaat niet om ervaringen. Het gaat om zeker weten.

Hartelijke groeten,
Chloë

ik heb het ook niet over altijd. maar gezonde mensen moeten we wat voelen volgens mij.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 mei 2003 14:33

Gisterenmiddag had ik weer kinderbijbelclub onder buurtkinderen in en behoorlijk crimi buurt van Rotterdam. HEt was een gezellige middag, de kinderen deden enthousiast mee. Lachen om te zien hoe kinderen afkomstig uit de hele multiculturele samenleving van Rotterdam over het reformatorisch dagblad en nederlands dagblad zaten gebogen om hun knutselwerk te maken :)

Toen het afgelopen was, werd het een drukte van kinderen die heen en weer liepen en ouders die hun kroost kwamen halen. Opeens werd er een klein handje in mijn hand gelegd. Ik keek naar beneden en een jochie van een jaar of 5 keek mij bang aan en zei: mijn vader komt me ophalen.
Ik begreep dat hij bang was voor al die drukte, dat zijn vader hem niet kon vinden, en ik begreep ook dat hij mij er helemaal op vertrouwde dat ik hem bij zijn vader zou brengen. Ik voelde dat kleine handje en ik bedacht me opeens dat er nog een Vader is, in de hemel . En ik vroeg me af hoe ik ooit in staat was om dat jongetje bij die Vader te brengen. Hij groeit op in de islamitische cultuur en geloof, en in een wijk waar liefde en hoop ver te zoeken is, het lijkt zo onmogelijk! Ik was er thuis de hele tijd over aan het tobben.

Totdat ik me een uitspraak van Jezus herinderde. De dicipelen vroegen wanhopig Hem: Wie kan dan nog zalig worden? En Jezus antwoordde: wat bij de mensen onmogelijk is, is mogelijk bij God.
Deze uitspraak kan je nog wanhopiger maken. Voor mij is het onmogelijk,dus als God niet wil....
Maar je ook hoop en troost geven! En je brengen bij Diegene bij wie alles mogelijk is! INplaats sip voor je uit te staren, het kan niet voor mij, het kan niet voor mij...en vervolgens rustig verder leven.

Savonds heb ik Jamal en al onze andere clubkinderen bij de Vader gebracht. In gebed.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

joris

Berichtdoor joris » 24 mei 2003 14:39

mooi verhaal.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 24 mei 2003 20:16

joris schreef: ik heb het ook niet over altijd. maar gezonde mensen moeten we wat voelen volgens mij.
Ik weet 't niet. Laten we er maar geen standaard van maken, je gevoel is over het algemeen niet zo erg betrouwbaar.
Eigenlijk moet ik lachen om wat ik hier nu type, ik reageer zelf altijd overal enorm emotioneel op. Ook op deze discussie dus. :) Maar daar ging het niet over.

Meschianza, een heel mooi stukje!

Groetjes Chloë

joris

Berichtdoor joris » 25 mei 2003 07:58

Jawel, daar gaat het wel over! Je reageert vanuit je gevoel al maak je er iets defensiefs van. Je helpt ons er alleeen maar mee hoor, als je ons er op wijst vanuit je eigne ervaring dat er ook mensen zijn diehet om momenten onmogelijk vinden om blij te zjn. Maar ik ben bang dat die onmacht dan niet alleen op ht gebied van het geloof ligt,maar over de hele breedte van het leven. gewoon onmacht om blij te zijn.

Aan welke 'kanten' van het geloof hou jij je vast?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 26 mei 2003 09:15

[Qoute:]
Wil je hiermee zeggen dat als je niet gedoopt ben, en later de volwassen doop laat toepassen dat wij de eerste stap doen?
[/qoute]

Dat wordt de evangelischen vaak verweten, maar zo heb ik het nooit bedoelt. Bij evangelischen komt God in hun leven en laat hun de noodzaak tot bekering zien.

Hand. 3:37-41
[Toen zij dit hoorden, werden zij diep in hun hart getrofen, en zij zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannen broeders? En Petrus antwoorde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen. Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. En met nog meer andere woorden getuigde hij, en hij vermaande hen, zeggende: Laat u behouden van dit verkeerde geslacht. Zij dan, die zijn woord aanvaardden, lieten zich dopen en op die dag werden ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.]

Ik werd dit weekend diep getroffen door de volgende tekst. Eigenlijk heel rom. 10, maar ik noem de volgende tekst:
8-13
[Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken. Want indien gij met uw mond gelooft, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden; want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis. Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen. Want er is geen onderscheidt tussen Jood en Griek. Immers, 1 en dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen; want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden.]

Ga nu niet gelijk weer wrevelig peinsen om deze tekst te weerleggen, maar pas het a.u.b. nou eens toe op je hart.

---------------------------------------------
Weg...
---------------------------------------------
Laatst gewijzigd door Kaw op 26 mei 2003 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 26 mei 2003 10:01

bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Pieter op 27 mei 2003 07:56, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”