meboy schreef:over de voorgaande discussie trouwens nog het volgende; als (openbare) homo heb je binnen de cirkel van de gereformeerde gezindte al zoveel te knokken dat de moed wel eens in de schoenen zakt bij de zoveelste vingerknip.
Dat ben ik met je eens, nu na meer dan 20 jaar, heb ik dat gevoel soms ook nog. Want hoe je het ook bekijkt, voor veel mensen sta je uiteindelijk toch nog altijd aan "de verkeerde kant".
Maar goed, ik denk dat je meer doeld op de reacties van mede-forumers. Als het gaat om de houding van Refoweb ansich, vind ik het allemaal nog wel meevallen. Persoonlijk heb ik nog nooit geen pb's van moderators gehad over mijn postings in betreffende topics. Ook al heb ik een enigszins afwijkende mening dan die volgens de denkwijze van het moderator-team zou gehanteerd moeten worden.
Nou ja, een keer en toen ging het over een andere link die verwijderd was, namelijk die van Koffiepot en die verwees naar een site en forum voor reformatorische holebi's. Ik vond dit jammer omdat het hier een site betrof met een duidelijk reformatorisch karakter.
Wat betreft het verwijderen van de site van PureImortalSoul. Eigenlijk had ik daar wat minder moeite mee, want ik vroeg mij af; "wat voegt die lege site toe? Er bestaan al verschillende site's en msn-groepen voor reformatorische homo's. Lang leve google.
Ook het niet doorlinken van het CHJC vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ten eerste, tik CHJC in Google en je bent er. Maar ten tweede, kun je denk bijhoorlijk wat vragen stellen bij het christelijk gehalte van het CHJC en dan bedoel ik eigenlijk het Refo gedeelte daarvan. Ook daar heb ik gezien dat het standpunt van jongens die vonden dat ze hun geaardheid niet in de praktijk mochten brengen, danwel getolereerd word, maar door het meerendeel als belachelijk word ervaren. Ik ben jaren lid geweest van die club, maar ben afgehaakt.
Dan lijkt een link naar contrario mijn een betere keus.
Henkie schreef iets over een afwijkende gang van zaken ten opzichte van de vragenrubriek.
Daar had ik iets meer moeite mee.
Want dat zou betekenen dat de predikanten en andere "wijzen" opeens de enigste waarheid in pacht hebben. En dat ligt denk ik iets genuanceerder. Ook binnen de reformatorische kerken zijn predikanten die een iets andere invulling geven aan homoseksualiteit. Ik denk bv aan de christelijk gereformeerde predikant Loonstra. Dus je kan je afvragen in hoeverre de keuze van de al die "wijzen" nog volledig aansluit bij de Reformatorische gezinte.
En als ik dan zie dat daar een predikant tussen staat die mij op 16-jarige leeftijd nog verkondigde dat "homo zijn" niet kon en dat ik er alles aan moest doen om te veranderen. En die nu liefdevol schrijft dat je er niets aan kunt doen, (maar er ook niets mee mag doen) en pleit voor een liefdevol pastoraat aan homofielen, dan heb ik zoiets van "had mij dat toen gezegd dan waren er een hoop problemen voorkomen. Dus daar heb ik dan m'n bedenkingen bij. Al hoe wel aan de andere kant. Het is ook een hoopvolle vooruitgang.
Eerst ging homo's op de brandstapel, toen gingen ze de psychiatrie in, daarna bestonden ze niet in kerk, opeens mochten ze er wel zijn zolang ze maar zwegen, toen mochten ze zijn en zelfs meedoen zolang ze maar celibatair waren, dus wie weet ..........
Maar al met al vind ik dat de houding van Refoweb, als forum, ten opzichte van homoseksualiteit eigenlijk nog zo gek niet is.