Refoweb en homoseksualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 aug 2005 22:51

Gelukkig word jij daar niet warm of koud van ;-)

meboy

Berichtdoor meboy » 27 aug 2005 23:10

hahahaha die is stijlvol, dat moet ik toegeven!

ok 1-1... puntje dat ik wilde maken is: als je iets doet, doe het dan zo consequent mogelijk.

over de voorgaande discussie trouwens nog het volgende; als (openbare) homo heb je binnen de cirkel van de gereformeerde gezindte al zoveel te knokken dat de moed wel eens in de schoenen zakt bij de zoveelste vingerknip.

Ik kan me zowel de verantwoordelijkheid van de bezitter/moderator's van refoweb als het kous-op-de-kopperige gevoel van de desbetreffende mede-homo's goed voorstellen.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 28 aug 2005 12:45

meboy schreef:over de voorgaande discussie trouwens nog het volgende; als (openbare) homo heb je binnen de cirkel van de gereformeerde gezindte al zoveel te knokken dat de moed wel eens in de schoenen zakt bij de zoveelste vingerknip.

Dat ben ik met je eens, nu na meer dan 20 jaar, heb ik dat gevoel soms ook nog. Want hoe je het ook bekijkt, voor veel mensen sta je uiteindelijk toch nog altijd aan "de verkeerde kant".

Maar goed, ik denk dat je meer doeld op de reacties van mede-forumers. Als het gaat om de houding van Refoweb ansich, vind ik het allemaal nog wel meevallen. Persoonlijk heb ik nog nooit geen pb's van moderators gehad over mijn postings in betreffende topics. Ook al heb ik een enigszins afwijkende mening dan die volgens de denkwijze van het moderator-team zou gehanteerd moeten worden.
Nou ja, een keer en toen ging het over een andere link die verwijderd was, namelijk die van Koffiepot en die verwees naar een site en forum voor reformatorische holebi's. Ik vond dit jammer omdat het hier een site betrof met een duidelijk reformatorisch karakter.

Wat betreft het verwijderen van de site van PureImortalSoul. Eigenlijk had ik daar wat minder moeite mee, want ik vroeg mij af; "wat voegt die lege site toe? Er bestaan al verschillende site's en msn-groepen voor reformatorische homo's. Lang leve google.

Ook het niet doorlinken van het CHJC vind ik persoonlijk niet zo'n probleem. Ten eerste, tik CHJC in Google en je bent er. Maar ten tweede, kun je denk bijhoorlijk wat vragen stellen bij het christelijk gehalte van het CHJC en dan bedoel ik eigenlijk het Refo gedeelte daarvan. Ook daar heb ik gezien dat het standpunt van jongens die vonden dat ze hun geaardheid niet in de praktijk mochten brengen, danwel getolereerd word, maar door het meerendeel als belachelijk word ervaren. Ik ben jaren lid geweest van die club, maar ben afgehaakt.

Dan lijkt een link naar contrario mijn een betere keus.

Henkie schreef iets over een afwijkende gang van zaken ten opzichte van de vragenrubriek.

Daar had ik iets meer moeite mee.
Want dat zou betekenen dat de predikanten en andere "wijzen" opeens de enigste waarheid in pacht hebben. En dat ligt denk ik iets genuanceerder. Ook binnen de reformatorische kerken zijn predikanten die een iets andere invulling geven aan homoseksualiteit. Ik denk bv aan de christelijk gereformeerde predikant Loonstra. Dus je kan je afvragen in hoeverre de keuze van de al die "wijzen" nog volledig aansluit bij de Reformatorische gezinte.
En als ik dan zie dat daar een predikant tussen staat die mij op 16-jarige leeftijd nog verkondigde dat "homo zijn" niet kon en dat ik er alles aan moest doen om te veranderen. En die nu liefdevol schrijft dat je er niets aan kunt doen, (maar er ook niets mee mag doen) en pleit voor een liefdevol pastoraat aan homofielen, dan heb ik zoiets van "had mij dat toen gezegd dan waren er een hoop problemen voorkomen. Dus daar heb ik dan m'n bedenkingen bij. Al hoe wel aan de andere kant. Het is ook een hoopvolle vooruitgang.
Eerst ging homo's op de brandstapel, toen gingen ze de psychiatrie in, daarna bestonden ze niet in kerk, opeens mochten ze er wel zijn zolang ze maar zwegen, toen mochten ze zijn en zelfs meedoen zolang ze maar celibatair waren, dus wie weet ..........

Maar al met al vind ik dat de houding van Refoweb, als forum, ten opzichte van homoseksualiteit eigenlijk nog zo gek niet is.

meboy

Berichtdoor meboy » 28 aug 2005 12:59

Zareb schreef:Dat ben ik met je eens, nu na meer dan 20 jaar, heb ik dat gevoel soms ook nog. Want hoe je het ook bekijkt, voor veel mensen sta je uiteindelijk toch nog altijd aan "de verkeerde kant".

Maar goed, ik denk dat je meer doeld op de reacties van mede-forumers. Als het gaat om de houding van Refoweb ansich, vind ik het allemaal nog wel meevallen.

Ik doelde niet specifiek op de mede-forumers, je mening daarover deel ik volkomen. De rest van je post kan ik ook van harte onderschrijven (Alhoewel ik de link van Pureimmortalsoul zou hebben laten staan). Het publiek van refoweb heeft in vergelijking met de niet-internettende achterban een iets genuanceerdere kijk op de dingen, wat me niet verbaast gezien de gemiddelde leeftijd van de gebruikers.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 aug 2005 16:10

Ik heb stilletjes het idee dat een deel van deze discussie uit de hand gelopen is, omdat er uitsluitend via het forum is gecommuniceerd. Wellicht zou het een idee zijn als de beide "kemphanen" elkaar zouden bellen om een en ander uit te spreken. Via de telefoon is een verschil van mening altijd makkelijker te nuanceren dan via koude letters.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

yeti3
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor yeti3 » 28 aug 2005 22:12

Wellicht moet ik me er niet mee bemoeien maar de ik lees met verbazing deze discussie. Wat een agressie! Misschien kunnen bepaalde mensen hun meningsverschillen over het een en ander inderdaad beter face to face uitspreken in plaats van hun frustraties openlijk te tonen aan de hele site. Over christelijk gesproken..... Ik weet nu in ieder geval wel waarom refoweb haar ichtusvisje in de vorm van een haai toont.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 aug 2005 22:20

*wwer een die het niet leest zoals het er niet staat*

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 aug 2005 10:47

Ik heb stilletjes het idee dat een deel van deze discussie uit de hand gelopen is, omdat er uitsluitend via het forum is gecommuniceerd. Wellicht zou het een idee zijn als de beide "kemphanen" elkaar zouden bellen om een en ander uit te spreken. Via de telefoon is een verschil van mening altijd makkelijker te nuanceren dan via koude letters.

Volgens mij maakt het weinig verschil. Men heeft een standpunt ingenomen dus daar valt niet zoveel meer aan te doen, misschien is het wel zo dat als de discussie via de telefoon gaat er meer respect wordt opgebracht voor elkaars mening. Maargoed dit forum moet ook blijven bestaan en de telefoonrekeningen zijn vaak al hoog genoeg :mrgreen: :P
- Home is in my head -

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 aug 2005 11:39

Kommet zijn allen naar de dienst die onze dominee houdt over dit thema en discusseer daarna verder

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 aug 2005 12:03

Het is inderdaad zo dat je als je in het echt met elkaar praat wat minder fel bent. OP een forum kunnen je woorden bovendien anders opgevat worden. De argumenten zullen er echter niet anders door worden dus het lijkt mij overbodig. :)

yeti3 schreef:Wellicht moet ik me er niet mee bemoeien maar de ik lees met verbazing deze discussie. Wat een agressie! Misschien kunnen bepaalde mensen hun meningsverschillen over het een en ander inderdaad beter face to face uitspreken in plaats van hun frustraties openlijk te tonen aan de hele site. Over christelijk gesproken..... Ik weet nu in ieder geval wel waarom refoweb haar ichtusvisje in de vorm van een haai toont.

Laten we even van de hypothese uitgaan dat je gelijk hebt ;-)
Hoe zou jij dit wél christelijk oplossen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2005 12:05

moppie schreef:Kommet zijn allen naar de dienst die onze dominee houdt over dit thema en discusseer daarna verder

Wellicht een nieuwe mismeeting? :P

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 29 aug 2005 12:36

Optimatus schreef:
moppie schreef:Kommet zijn allen naar de dienst die onze dominee houdt over dit thema en discusseer daarna verder

Wellicht een nieuwe mismeeting? :P

zo zou ik het in dit geval niet willen noemen. I denk dat veel mee dominees dit zouden doen helaas is dat niet het geval. Onze dominee doet het wel en daarom denk ik dat dat precies op het goede moment is.

Ik weet dat onze dominee refoweb meeleest misschien vandaar deze timing wel

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 29 aug 2005 12:47

ik vind het heel goed dat er eens een preek aan besteed wordt. Helaas is dat in mijn kerk nog niet aan de orde :(
- Home is in my head -

rafaell

Berichtdoor rafaell » 29 aug 2005 12:56

elk forum heeft gewoon bepaalde regels en daar heb je je maar aan te houden. punt.

zie het als het verkeer, als je je niet aan de regels houdt staan daar sancties op, doet er niet toe of jij het nu met die regel eens bent of niet want je bepaalt de regels namelijk niet en je hoeft niet deel te nemen aan het verkeer. punt.

vind het beetje jammer als ik merk dat er nogal fel op henkie wordt gespeeld soms want hij heeft zich veel tijd en moeite in deze site gestoken en ik vind dat dat wel wat meer gewaardeerd zou mogen worden!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2005 13:07

In de Refobliek probeer ik al een jaar onze Henkie tot Koning Hendrik IV te laten kronen, maar dat verdraaide CHE ligt dwars.

Terug naar “Archief”