Palestijnen hebben recht op eigen staat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 22 mei 2003 12:15

ad 3 Het Israelische leger wordt zeker wel beschouwd als een van de sterkste legers ter wereld. Ter vergelijking, waar de VS een aantal weken nodig hebben om een Arabisch leger te vernietigen hebben de Israeli's in het verleden grotere en meerdere Arabische legers in een klap vernietigd. Bovendien moet men ook maar de bereidheid hebben om te sterven, en dat is een kwaliteit die maar weinig legers bezitten. Niet dat Israeli's hier geen moeite mee hebben, maar zij hebben een duidelijke drive, de vernietiging van hun land is er mee gemoeid. Maar dit terzijde, dit is niet echt een punt in de discussie lijkt me

Dit klopt, ik geloof dat Israel (na Amerika en Rusland) de derde militaire macht ter wereld is.
Het is ook verreweg het best getrainde leger, iedereen heeft dienstplicht, ik geloof ook vrij lang, en ze hebben natuurlijk erg veel prive-ervaring.

Nu zijn er natuurlijk van elk land wel een clubje mariniers oid die extra goed getraind zijn, maar als je de gemiddelde kwaliteit van de soldaten van een heel leger gaat vergelijken steekt de Israelier er volgens mij met kop en schouders bovenuit.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 mei 2003 10:49

johannes1 schreef:
John schreef:5 Mits de veiligheid door derden wordt gewaarborgd: JA!

de soldaten van israel kunnen de veiligheid niet eens waarborgen, waarom derden wel dan?

Sabra schreef:
John schreef:Ten eerste zijn de Israelische soldaten partij, en worden hun acties gezien als vijandige acties ...

ad 1 Mee eens

1 goed argument volstaat :D

Sabra schreef:
John schreef:Ten tweede zijn vele acties van het Israelische leger wraakuitoefeningen (zoals raketaanvallen) die eerder acties uitlokken dan be-eindigen.

ad 2 Of Israel nu wel of niet reageert op aanslagen gepleegd door de terroristische organisaties, deze blijven doorgaan met hun terreur. Zij hebben namelijk maar een doel: de vernietiging van Israel

Ik denk dat je gelijk hebt dat sommige terroristische organisaties dit doel hebben, en deze kleine groep van organisaties zal altijd door blijven gaan. Daarom pleit ik voor een derde partij die e.e.a. controleert. :idea:

Ik denk echter dat er een grotere groep van terroristische organisaties die zich verzet in tijden van sterke onderdrukking van de Palestijnen. Dit is te zien doordat dan het geweld toeneemt en ook andere - niet-extremistische moslims - aanslagen plegen.

Daarom pleit ik voor een EN - EN strategie

Cybercurse schreef:
Sabra schreef:
John schreef:Ten derde zijn er legers die sterker en beter uitgerust zijn dan het Israelische; Bij mijn weten wordt het Israelische internationaal wel als een sterk, maar niet als EEN van de sterkste legers gezien.

ad 3 Het Israelische leger wordt zeker wel beschouwd als een van de sterkste legers ter wereld. Ter vergelijking, waar de VS een aantal weken nodig hebben om een Arabisch leger te vernietigen hebben de Israeli's in het verleden grotere en meerdere Arabische legers in een klap vernietigd. Bovendien moet men ook maar de bereidheid hebben om te sterven, en dat is een kwaliteit die maar weinig legers bezitten. Niet dat Israeli's hier geen moeite mee hebben, maar zij hebben een duidelijke drive, de vernietiging van hun land is er mee gemoeid. Maar dit terzijde, dit is niet echt een punt in de discussie lijkt me
Ik kan het vorige bericht niet wijzigen, maar ik bedoel te zeggen bij ad 3 dat ook Israel moeite heeft om hun soldaten te laten sneuvelen/op te offeren voor veiligheid. Ze hebben in ieder geval iets duidelijk voor ogen, als zij zichzelf niet beveiligen dan is de staat Israel weg.

Dit klopt, ik geloof dat Israel (na Amerika en Rusland) de derde militaire macht ter wereld is.
Het is ook verreweg het best getrainde leger, iedereen heeft dienstplicht, ik geloof ook vrij lang, en ze hebben natuurlijk erg veel prive-ervaring.
Nu zijn er natuurlijk van elk land wel een clubje mariniers oid die extra goed getraind zijn, maar als je de gemiddelde kwaliteit van de soldaten van een heel leger gaat vergelijken steekt de Israelier er volgens mij met kop en schouders bovenuit.

Ik heb twijfels of de kracht van de Israelisch die van GB, Frankrijk en China overstijgt, maar ben het met Sabra eens dat de andere 3 punten belangrijker zijn ...

Sabra schreef:
John schreef:Ten vierde zou een neutrale partij de Palestijnen een overgang kunnen bieden van oorlog naar duurzame vrede en veiligheid gebaseerd op een democratische rechtstaat.

ad 4 Ik zou niet weten wie dit zou moeten zijn. Er is maar een land machtig genoeg hiervoor en dat is de VS, en juist aan de Amerikanen hebben de Arabieren een hekel. Zij hebben maar twee vijanden, de 'satan' Amerika en haar 'vazal' Israel.

De VN zou dit kunnen doen met bijdrage van de VS en toestemming van liberale Arabieren.

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 mei 2003 13:51

Sabra schreef:
John schreef:Ten vierde zou een neutrale partij de Palestijnen een overgang kunnen bieden van oorlog naar duurzame vrede en veiligheid gebaseerd op een democratische rechtstaat.

ad 4 Ik zou niet weten wie dit zou moeten zijn. Er is maar een land machtig genoeg hiervoor en dat is de VS, en juist aan de Amerikanen hebben de Arabieren een hekel. Zij hebben maar twee vijanden, de 'satan' Amerika en haar 'vazal' Israel.

De VN zou dit kunnen doen met bijdrage van de VS en toestemming van liberale Arabieren.

John[/quote]

Hier geloof ik dus niet in omdat de VN als organisatie haar invloed alleen maar achteruit ziet gaan. Bovendien is de VN een organisatie die gebaseerd is op de na-oorlogse machtsverhoudingen. Deze verhoudingen zijn niet meer up-to-date. Vooral Frankrijk is niet meer de macht die zij wel claimde te zijn net na WO II. Ik zie dit dus ook niet als oplossing. Ik denk dat de huidige twee partijen tot een oplossing moeten komen, als dat niet lukt, lukt niets.

Kijkend naar het bijbels perspectief met betrekking tot Israel zie ik dat het einde niet ver weg meer kan zijn.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 23 mei 2003 14:48

Sabra schreef:
John schreef:
Sabra schreef:

Hier geloof ik dus niet in omdat de VN als organisatie haar invloed alleen maar achteruit ziet gaan. Bovendien is de VN een organisatie die gebaseerd is op de na-oorlogse machtsverhoudingen. Deze verhoudingen zijn niet meer up-to-date. Vooral Frankrijk is niet meer de macht die zij wel claimde te zijn net na WO II. Ik zie dit dus ook niet als oplossing.

De overige oplossingen zijn nog minder waarschijnlijk; De VN laat veel steken vallen, maar een trui met gaten is nog altijd warmer dan geen trui. :wink:
Vele oorlogsmisdaden heeft de VN niet kunnen voorkomen bij het uiteenvallen van Joegoslavie, maar wel dat een ethische zuivering op het nivo van WO II heeft kunnen plaatsvinden.

Sabra schreef:Ik denk dat de huidige twee partijen tot een oplossing moeten komen, als dat niet lukt, lukt niets.

De twee partijen zitten in een impasse omdat de een niet voor de ander onder wil doen in geweld beantwoorden met geweld.

Sabra schreef:Kijkend naar het bijbels perspectief met betrekking tot Israel zie ik dat het einde niet ver weg meer kan zijn.

Romeinen 12:17-21, oftewel bekering tot ware Christenen zou beide partijen kunnen helpen ...

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 23 mei 2003 18:41

[quote="groenrondballetje]De overige oplossingen zijn nog minder waarschijnlijk; De VN laat veel steken vallen, maar een trui met gaten is nog altijd warmer dan geen trui. :wink:
Vele oorlogsmisdaden heeft de VN niet kunnen voorkomen bij het uiteenvallen van Joegoslavie, maar wel dat een ethische zuivering op het nivo van WO II heeft kunnen plaatsvinden.[/quote]

Het lijkt me niet dat de VN als machteloze organisatie er verstandig aan doet zich met dit probleem te bemoeien. Ik zou zeggen beter geen trui dan de trui van de VN. En die ethische zuivering waar je over schrijft, ik zie niet in wat je bedoelt. Ik zie namelijk geen etische zuivering. De mensen zijn en blijven net zo slecht als altijd.

Als de VN zich met dit probleem gaat bemoeien, dan komt er oorlog.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 mei 2003 23:31

De Israelie moet gewoon een keer goed afreken met de Palestijnense organisaties als de hamas en de el aska brigade.
De onrust komt voor al uit die kant, de gewone burger wil echt wel vrede.

Daar ben ik van overtuigt.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 mei 2003 11:40

De Israelie moet gewoon een keer goed afreken met de Palestijnense organisaties als de hamas en de el aska brigade

probleem is dat dit vertakte organisaties zijn. dus overal zitten van die groepjes strijders. vermoord je hun leider dan staat ergens anders weer een andere leider op. dus je blijft zitten met dit probleem
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 24 mei 2003 12:01

Alle leden van hamas aan het gas. :idea:

Misschien ideetje voor Sharon, ik denk wel dat Bush wil helpen. :mrgreen:

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 26 mei 2003 11:08

Sabra schreef:
groenrondballetje schreef:De overige oplossingen zijn nog minder waarschijnlijk; De VN laat veel steken vallen, maar een trui met gaten is nog altijd warmer dan geen trui. :wink:
Vele oorlogsmisdaden heeft de VN niet kunnen voorkomen bij het uiteenvallen van Joegoslavie, maar wel dat een etnische zuivering op het nivo van WO II heeft kunnen plaatsvinden.

Het lijkt me niet dat de VN als machteloze organisatie er verstandig aan doet zich met dit probleem te bemoeien. Ik zou zeggen beter geen trui dan de trui van de VN. En die ethische zuivering waar je over schrijft, ik zie niet in wat je bedoelt. Ik zie namelijk geen etische zuivering.

Klinkt als 'wir haben es nicht gewusst', maar gelukkig ziet het Internationale strafhof in Den Haag wel etnische zuiveringen, en besluit die te vervolgen.

Sabra schreef:De mensen zijn en blijven net zo slecht als altijd.

:idea: Daarom is Jezus gekomen. :!:

Sabra schreef:Als de VN zich met dit probleem gaat bemoeien, dan komt er oorlog.

Ik dacht dat er al sprake van een vorm van oorlog was .... :|

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2003 11:15

groenrondballetje, je beschrijft een etnische zuivering in Joegaslavie die evengroot zou zijn als de etnische zuivering in WO II. Dat zie ik toch echt anders. Zeker was er in Joegaslavie een etnische zuivering, en dat is afschuwelijk, maar deze was zeker niet te vergelijken met de 'endlosung' van Hilter.

Bovendien begrijp ik dit punt niet als je het hebt over deze kwestie. Wil je zeggen dat er momenteel een etnische zuivering plaats vindt in Israel?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 26 mei 2003 18:54

Sabra schreef:groenrondballetje, je beschrijft een etnische zuivering in Joegaslavie die evengroot zou zijn als de etnische zuivering in WO II. Dat zie ik toch echt anders. Zeker was er in Joegaslavie een etnische zuivering, en dat is afschuwelijk, maar deze was zeker niet te vergelijken met de 'endlosung' van Hilter.

Ik reageerde alleen op jouw stelling dat er geen etnische zuivering plaats heeft gevonden in WO II; dat lijkt op het ontkennen van de holocaust.
Daarmee bedoel ik niet dat de verschrikkingen een vergelijkbaar aantal slachtoffers hebben veroorzaakt ...

Sabra schreef:Bovendien begrijp ik dit punt niet als je het hebt over deze kwestie. Wil je zeggen dat er momenteel een etnische zuivering plaats vindt in Israel?

Nee, sorrie als ik dat gesuggeerd heb.
Ik wil laten zien dat de VN ondanks al z'n gebreken toch in staat is om conflict situaties te be-eindigen; niet op de snelle manier als je zou willen, maar er komt een einde.
Wat dat betreft ben ik het met Shimon Perez eens als hij antwoord op de vraag 'zal er ooit vrede komen tussen Palestijnen en Israeli's (spits vandaag) "We proberen een vergelijk te vinden. Dat zal gebeuren. En zelfs snelelr dan deat mensen denken. Kijk, er is een aantal zaken veranderd in het Midden-Oosten. Een jaar gelden geloofde niemand dat de VS ee nbuurland zou worden. Niemand was er zeker van dat de Palestijnen een eigen regering zouden kunnen opzetten. Dus er geberut wel wat.
We hebben oorlogen geprobeerd, we hebben oorlogen gewonnen. Maar nooit eerder wonnen we vrede. En de overwinning moet worden beoordeeld o vrede, vrede moet niet beoordeeld worden op overwinnigen."

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2003 19:51

Ik ontken de holocaust NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik begrijp dan ook niet dat je dat schrijft.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2003 11:39

Beste groenrondballetje,

Ik heb nog even onze berichten doorgelezen, en kwam tot de ontdekking dat jij per ongeluk schreef over een ethische zuivering. Dit begreep ik al niet goed, maar jij bedoelde natuurlijk etNische zuivering. Vandaar dat we elkaar niet helemaal begrepen.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 02 jun 2003 11:01

Sabra schreef:Ik ontken de holocaust NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik begrijp dan ook niet dat je dat schrijft.

en daarvoor, Sabra schreef:En die ethische zuivering waar je over schrijft, ik zie niet in wat je bedoelt. Ik zie namelijk geen etische zuivering.

Misschien ligt het aan mijn interpretatie, maar het lijkt daarmee alsof je zowel de holocaust als de etnische zuiveringen in joegoslavie ontkent ...

Al denk ik niet dat dat je bedoeling was ...

Sabra schreef:Ik heb nog even onze berichten doorgelezen, en kwam tot de ontdekking dat jij per ongeluk schreef over een ethische zuivering. Dit begreep ik al niet goed, maar jij bedoelde natuurlijk etNische zuivering. Vandaar dat we elkaar niet helemaal begrepen.

Sorrie voor de type-fout en de daardoor ontstane verwarring.

John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2003 11:04

groenrondballetje schreef:Misschien ligt het aan mijn interpretatie, maar het lijkt daarmee alsof je zowel de holocaust als de etnische zuiveringen in joegoslavie ontkent ...

Niet dus!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Terug naar “Archief”