Voor alle onbekeerden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 23 mei 2003 13:44

Prachtig topic, maar de reacties zijn helaas wat minder fijn. Er zal zeker iets van gunning zijn bij degene die het heeft opgestart, maar de bijbelteksten zijn niet echt overtuigend. Het wordt zo bij de mens neergezet. Wat is geloven nu eigenlijk?
Is het echt zo dat het slechts een kwestie van 'aannemen' is wat er in de Bijbel over Jezus gezegd wordt? Of gaat het toch nog een stukje dieper? Dat het ook beleving wordt dat er buiten Jezus geen leven is en dat je het leven in jezelf niet hebt?

Want ja, door een degelijke christelijke/evang./ref. opvoeding kennen we het wel: Jezus is aan het kruis voor zondaars gestorven. Is het nu zo dat het enkel is: Neem dat maar aan, geloof nu maar, doe niet moeilijk, wat zijn die refo's lastig.
Lastig zijn we zeker, maar vergeet niet: elk mens is vijandig tegen het evangelie. Jaja, dat weten we wel.
WETEN we het wel? Ik vraag het me soms af. Er zijn tegenwoordig zoveel 'christenen' die het Evangelie 'natuurlijk' aannemen. Waarom zou ik niet geloven, het is toch een fantastische boodschap? Jazeker. Maar voor wie is het een fantastische boodschap?
Voor hen die aan hunzelf zijn ontdekt, die te maken hebben gekregen met Gods heiligheid en rechtvaardigheid, met Zijn wet en recht. Die leren genade ONTVANGEN in plaats van GRIJPEN. Genade kun je niet grijpen, daar kun je niet voor kiezen. Doen we dat wel, dan hebben we nog nooit ingezien wat genade nu eigenlijk is, dat wij het volledig onwaardig zijn.

Voor degenen die denken dat ze de kracht van God, om tot bekering te komen, niet hebben:
Math 12:41
[De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeert op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier.]

Staat er in deze tekst dat we onszelf wel kunnen bekeren tot God? We moeten juist krachteloos worden, onbekeerd worden in onszelf, zodat we door GOD geholpen worden, door GOD bekeerd worden. Anders komen we bedrogen uit, dan komen wij met onze bekering aandraven, en daar moet God dan van zeggen: Al uw gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed. En wat zullen wij dan hebben te antwoorden?

Voor degenen die denken dat hun ellendebezef niet toereikent is, of dat ze denken dat ze niet in het verbond zitten:
Rom 6:1-4
[Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de dood opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in de nieuwheid des levens zouden wandelen.]

Ons ellendebesef is nooit toereikend. De zonden kunnen niet genoeg beweend worden. Daarom vraagt God dat ook niet van ons, om een bepaalde mate, maar om onze zonden met ons hele hart te belijden, zodat we vergeving kunnen ontvangen.
Wat helpt deze tekst voor mensen die niet bekeerd zijn? Deze tekst is immers een aansporing voor de bekeerden om niet te zondigen!

Ook 2 Petr. 3:9 is gericht tot hen die reeds bekeerd zijn. Nee, een onbekeerd mens, en zijn we dat allemaal niet? Moeten wij niet allemaal bekeerd worden, onze dagelijkse bekering? Bekeerde mensen zijn van zichzelf geen haar beter dan onbekeerde mensen. Zij staan er niet boven, maar naast. "Wat hebt gij, dat gij niet ontvangen hebt".

Wij moeten wederom geboren worden, hebben we dat al leren inzien? Dat we zonder een nieuw hart de Heere niet kunnen dienen en Hem nooit zullen eren? Hebben we al te worstelen gekregen met onze zonden of is het woordje 'zonde' nog niet meer voor ons dan een begrip en geen levende waarheid? Hebben we leren vluchten tot Jezus, en doen we dat nog dagelijks? Of hebben we genoeg aan het feit dat wij Zijn waarheid van de verlossing hebben aangenomen?

Dat zal niet genoeg zijn, we moeten geen waarheid aannemen, maar Hem aannemen. Wie zal dat doen, heb jij al ontdekt dat je buiten Jezus niet kunt, is het nood geweest in je leven. Wie geen nood gekend heeft, die kent de verlossing ook niet.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 23 mei 2003 13:46

O lieve mensen, bekeerd of onbekeerd.. bouw toch niet zo op je gevoel!! Je gevoel bedriegt je CONSTANT, maar de Heere is zeker! Wat er in Zijn woord staat is waar, dat heeft in de eerste plaats weinig met je gevoel te maken.
We zijn zo geneigd om op ons gevoel te vertrouwen, van dat zal wel goed zitten, en hier krijg ik tranen van in m'n ogen. NOU EN?? Je gevoel geeft het antwoord niet.
Geloven is zeker weten! Ik heb vroeger ook gezegd dat ik niet van Gods liefde voelde, maar dat hoeft ook niet. Bouw niet op je gevoel alsjeblieft, daar bedrieg je jezelf mee voor de eeuwigheid!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 13:47

Jammer er zijn drie reacties op hetzelfde moment gechreven geloof ik.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 23 mei 2003 13:56

Beste Joris, Kaw en anderen,

Als ik de door jullie aangehaalde teksten op me in laat werken, vind ik ze erg waardevol. Echter, het is zo'n groot verschil of je je eigen leven er in weerspiegelt ziet, of niet. Ik ben bevreesd ik de diepere betekenis van een aantal teksten in mijn eigen leven niet terugvindt. Als ik me niet vergis, lees ik in de door jullie aangehaalde teksten ook terug dat je zelf de (eerste) stap naar God moet zetten. Dat is nu juist de worsteling van mijn leven.

Mijn leven wordt meer getekend door de volgende teksten. Die heb ik niet opgezocht om jullie daarmee te weerspreken, of jullie ongelijk aan te wijzen. Het zijn teksten waarin ik mijzelf, of liever mijn toestand voor God, herken.

Mijn onmacht - onwil:
Rom. 7: 18 - 19
Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

Rom 3: 10 - 12
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Van Gods verkiezende liefde:
Rom 9: 13-16
Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Hiermee wil ik aangeven dat alles in Gods hand besloten ligt. Wij kunnen zelf niets toe- of afdoen aan onze zaligheid. Dat vind ik geen wanhoopsleer, want God is rechtvaardig. Wij gaan dus rechtvaardig, d.w.z. om eigen schuld verloren. Tegelijkertijd geloof vast ik dat er een weg tot ontkoming is in het offer van Christus. Het moet onze levensvraag zijn, of we deel hebben aan Zijn offer.

Van de hoop waaraan ik mij vastgrijp:
Rom 10:20
En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 23 mei 2003 13:57

Deze teksten worden door hun vaak vergeten heb ik het idee!!

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 14:11

Mooie aanvulling, Pieter. Geweldig te zien hoe je op zoek bent naar een relatie met God. De kennis heb je wel, dat is aan alles te merken.
Ikke, ik kan me echt helemaal voorstellen dat je dat denkt. Dat ik Jezus heb aangenomen en daarmee klaar.

Ik ben opgevoed in de geref. kerk vrijgemaakt maar door alles wat ik in mijn leven meemaakte voelde ik mij daar steeds mindert thuis. niet om de mensen, maar om wat er allemaal wel en niet va God geleerd werd. IEts in mij zei ( en dat moet God geweest zijn) dat God anders was. Ik liep warm voor organisatorische dingen in de kerk. Maar ik liep niet warm voor God.
En God trok maar aan mij!!!!! OP gegeven moment heb ik God uitgedaagd, ik vond dat als het waar was wat in de bijbel staat dat God leven geeft, dat er stromen van levend water uit je binnenste mogen komen. Dat God zo overweldigend is. als die teksten van dat je dood bent voor de zonde, als dat allemaal waar is, laat mij dat dan zien!!!!!!!

En God liet mij de discrepantie zien tussen mijn leven en het LEven. Hij liet mij zien wat nu precies de zonden waren die ik deed. En Hij liet mij zien en voelen dat ik Hem nodig had!!! niet alleen een GOd om in te geloven op zondag. Maar een God die de hele dag met mij mee loopt! Ik vond een kruis van Jezus. Een Jezus die al mijn zonden gedrage heeft, zo'n ongelooflijk geschenk waar ik zelf niets voor hoef te doen!!!!
maar ik merkte ook dat ik steeds heel bewust in bepaalde zonde stapte. Sex op tv bijvoorbeeld. Heerlijk vond ik dat. Maar in mijn binnenste begon het steeds harder te knagen: dit is niet goed! En soms ging ook de zender uit de lucht op zo'n moment. En dat is geen grapje en illusie, dat is echt waar!!!!
God liet mij zien dat ik zélf de keuze maakte om te zondigen. En Hij liet mij ook zien dat ik zelf de keuze moetmaken om achter hem aan te lopen. Maar dat moet u toch doen, zei ik. Bekijk het, zei God, ik loop al de hele tijd achter je aan dat merk je toch wel. Ja tuurlijk!!!

God heeft mij alles gegeven om voor Hem te kiezen!!!!

En juist als je die grote genade van God kent, zie je hoe zondig je bent!!!!!

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 23 mei 2003 14:26

In verband met dit topic en de reacties van allerlei soorten van mensen met hun belevingen erop, het volgende mooie en pastorale stuk:

"Niet zo'n nauwe weg "
Ds. L. Vroegindeweij

Ik hoop, dominee, dat u ons de rechte weg mag wijzen in het nieuwe jaar, maar soms vind ik u wel een beetje somber en streng. Zou het nu echt zo moeilijk zijn om zalig te worden? Worden alleen maar de allerbeste door God gered?
Dat zijn twee vragen, Thomas, die nogal verschillen. De laatste is gemakkelijk te beantwoorden. Er is nooit sprake van de allerbeste, wel van de allerslechtste.
Ja, dat is natuurlijk wel waar, maar is het nu zo nodig om dat slechte zo te gevoelen? Is het in de Heilige Schrift niet zo, dat allerlei mensen worden toegelaten, en dat de Heere Jezus vele vrienden rondom Zich vergadert, zonder al die trappen en kenmerken? In de gelijkenis van de koninklijke bruiloft staat, dat de dienstknechten kwaden en goeden vergaderden.
Zeker, Thomas, maar wat denk jij, dat er met die kwaden gebeurde? Dat kun je vinden in Mattheüs 13:47, 48. Daar lezen we ook, dat de vissers goede en kwade vissen vangen, maar de onbruikbare werpen zij later weg. In Mattheüs 22 is sprake van een man (en hij is een voorbeeld van velen) die geen bruiloftskleed aanhad. Daar is maar één bruiloftskleed in het Koninkrijk der hemelen en dat is: Jezus Christus. Daarom schrijft de apostel Paulus in Romeinen 13: "Maar doet dan aan den Heere Jezus Christus, en verzorgt het vlees niet tot begeerlijkheden."
Ja maar, dominee, als er maar enkelen zijn aan het Heilig Avondmaal en enkelen die zalig worden, zouden deze enkelingen zich niet kunnen gaan verheffen?
Alles kan, Thomas, maar dan komt dat doordat de duivel in hen de overhand heeft gekregen. De Geest des Heeren vernedert alle ware gelovigen zo diep, dat zij ieder voor zich menen de grootste der zondaren te zijn. Dus, m¹n beste vriend, er is geen sprake van een uitverkiezing van de besten.
Ik vrees toch, dominee, dat er bij u maar weinigen zalig worden.
Ik heb er niets over te beslissen, Thomas, doch als je bedoelt, dat er weinigen zichzelf tot de allerslechtste leren rekenen en daarom de Heere Jezus Christus zoeken, dan kan je gelijk hebben.
Was het dan bij de Heiland van zondaren niet ruimer, dominee?
De Zaligmaker, Thomas, heeft dit gezegd: "Want de poort is eng en de weg is nauw, die tot het leven leidt en weinigen zijn er, die dezelven vinden." Is dat niet duidelijk genoeg? Waarom willen velen toch altijd weer zogenaamd ruimer en liefelijker en zachter en barmhartiger zijn dan God Zelf?
Daar staat toch ook van de Heere Jezus, dominee, dat Hij het gekrookte riet niet zal verbreken en de rokende vlaswiek niet zal uitblussen.
Gelukkig dat dit er staat, Thomas, want elk van Gods kinderen leert zich als zo'n gekrookt riet kennen. Maar wat zijn er weinig gekrookte rieten! Want bij zulken is het zalig worden juist onmogelijk geworden. Die zitten op de plek van psalm 130 en psalm 40. Zij kunnen er zelf niets meer aan doen. Zij leven het in, wat de Heere Jezus zegt: "Bij de mensen is het onmogelijk."
Over dit stuk, mijn goede vriend, lopen de opvattingen uiteen. Velen willen een wat ruimer Evangelie. Het moet niet zo onmogelijk zijn aan onze kant, het moet eigenlijk een beetje makkelijk zijn. Wat godsdienst en wat bidden en wat geloven en dan gaat het wel.
Maar blijf nu eens even bij dat beeld van het gekrookte riet. Hoe kan dat nu ooit overeind komen? Jij weet toch zeker wel wat een gekrookt riet is? Dat is toch hulpeloos? Welnu, dat gaat de Heere Jezus weer recht overeind zetten. Want men vergist zich als men meent, dat hier bedoeld wordt: gekrookt laten. Neen, het is een wijze van spreken, die negatief klinkt, doch positief bedoeld is. De Heere Jezus gaat dat gekrookte riet zo maken, alsof het nooit gekrookt is geweest.
Daar zijn wel predikanten, dominee, die zien geen Evangelie meer in dat strenge.
Dat is niets nieuws, Thomas. De Farizeeën zagen ook geen Evangelie in de prediking van de Heere Jezus en het volk evenmin. Zij zeiden: "Deze rede is hard, wie kan dezelve horen!"
Waar zouden toch al die grote verschillen vandaan komen, dominee?
Die komen van de boze, Thomas, van wie staat, dat hij onkruid in de akker Gods zaaide.
En waar komt het volgens u opaan, dominee?
Op het woord van de Heere Jezus: "Den armen wordt het Evangelie verkondigd."
Elk mens is toch van nature arm, dominee?
Volgens Gods Woord niet, Thomas. Ik ontmoet niet vaak een arm mens. De mannen en vrouwen zonder godsdienst zijn al net zo rijk als die mèt godsdienst. Beide groepen danken God, of zichzelf, dat zij niet zijn gelijk andere mensen. Maar de Heere Jezus sprak, en dat gold vooral voor de godsdienstige christenen van Laodicea: gij houdt u voor rijk en verrijkt in uzelf en gij weet niet, dat gij zijt blind, naakt, ellendig, jammerlijk, arm. Daarom moet er aan ieder mens een reeks van wonderen gebeuren.
Daar zijn toch wel vrome mensen, dominee, die niet zo hoog met zichzelf weglopen, en die zich stoten aan anderen, die zo hoog praten.
Dezulken willen er meest met hun niet al te strenge vroomheid komen, Thomas. Zij voelen zich in hun eigenwillige godsdienst bedreigd en nu gaan ze zich verdedigen. Maar het is de echte armoede niet. De echte armoede is een gave Gods.
Moet dan bij ieder mens eerst een ontlediging plaats- vinden, dominee?
Je kunt gerust zeggen, Thomas: een ontmaskering. Hoogmoed was de paradijszonde en hoogmoedig gaat ieder mens over de wereld. Hij wìl zich niet tot God bekeren en kàn zich niet tot God bekeren. Gods eerste werk aan Zijn uitverkorenen is daarom altijd om te ontbloten en uit te schudden, te ontledigen en arm te maken.
Waarin bestaat dan die armoede, dominee?
In een openleggen van de schuld, Thomas. God laat zien hoe deze mens schuldig staat aan al Zijn geboden.
Weet hij dat de eerste dag al, dominee?
Welneen, Thomas, daar komt hij in de loop van de tijd achter. Daar staat: "Ik zal ze lokken." Velen worden uit de wereld weggelokt. Doch allen moeten hun schuld leren kennen, want hoe zou het anders ooit een vlak veld tussen hen en God kunnen worden? Het is zo terecht gezegd door één der ouden: "Ik zou verloren gaan, als ik niet verloren gegaan was."
Maar als God genade bewezen heeft aan de mens, dan gaat hij toch goede werken doen, dominee?
Dat leert Rome, Thomas. De oude Thomas van Aquino had dit schema: God begint. Hij laat het Woord prediken, beweegt de ziel, deelt een goed voornemen mee. Nu komt het op de mens aan. Zegt hij neen, dan gebeurt er niets. Zegt hij ja, dan zoekt hij de genade en dan is God zo goed ze te geven.
De Almachtige stort dan heiligmakende genade in de mens. Door deze ingestorte genade kan de mens gaan verdienen. Als hij iets verdiend heeft, geeft God hem nog meer ingestorte genade en zo gaat het door. Maar als God een mens echt komt bekeren, leert de Heere deze mens, dat hij op geen enkele manier iets kan verdienen. Hij leert van zijn beste werken: gebeden, verandering van kleding, lezen van goede boeken, hulp aan de behoeftigen, dat zij uit een onrein hart voortkomen en niet in een ingestorte genade wortelen.
Maar zo'n mens verandert toch een stuk, dominee!
Zeker, Thomas, doch hij vernieuwt zichzelf niet. En voorts komt nu de wet Gods met kracht opzetten. Die wet leert hem, dat de Heere niet vraagt naar goede wil of pogingen of begeerten of voornemens, maar dat 's Heeren wet een volmaakt mens eist.
Dus ieder mens leert zijn eigen zonden kennen, dominee?
Hij leert ook dit, Thomas: hij leert de eerste zonde van Adam ook nog als zijn eigen zonde kennen, omdat zij hem toegerekend is.
Eigenlijk weten toch alle meelevende kerkelijke mannen en vrouwen, dominee, dat zij schuldig staan en dat zij erfzonde en dadelijke zonde hebben en dat zij de wet Gods geheel moeten houden?
Misschien, Thomas, weten zij het met enig begrip als zij een goede catechisatie of prediking hebben, maar verder raakt het hen niet. Doch als de Heere een mens bekeert, laat God hem de dingen duidelijk in zijn verstand zien en met zijn hart gevoelen. God bepaalt de gedachten erbij. Hij doet hun de schuld en zonden levendig zien met smart en aandoening. Daarom ware het zo te wensen voor alle gelovigen, voor alle ouderlingen en predikanten, dat zij door de Heilige Geest aan hun diepe val ontdekt zijn. Vele ouderlingen en predikanten kunnen mensen, die over zichzelf klagen, niet begrijpen, omdat zij zelf nooit in nood zijn geweest. Op hen is het nog toepasselijk: gij weet niet, dat ge zijt jammerlijk, ellendig, arm, blind en naakt.
Dat kan toch zo niet blijven, dominee?
Zeker niet, Thomas, en daarom hoop ik, dat jij de armen en ellendigen maar recht verstaan mag, dat je niet zult pleisteren met loze kalk en dat je maar mag helpen om alle eigenwillige godsdienst te ontmaskeren, opdat Gods arm en ellendig volk alleen in Christus een toevlucht vinde.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 23 mei 2003 14:29

Ik denk dat ik zo'n beetje blind achter Chloe durf te gaan staan. Je raakt de spijker op zijn kop. Toch wil ik op wilko reageren:

Bijbelteksten is het enige wat kan helpen in deze discussie. De Bijbel leert ons wie God is. De Bijbel leert ons wie we zelf zijn. Zoek het daar. En voor de reformatorischen onder ons lees die Dordtse Leerregels eens door, daar staat onder andere het volgende:

Die het levend geloof in Christus, of het zeker vertrouwen des harten, den vrede der consciëntie, de betrachting van de
kinderlijke gehoorzaamheid, den roem in God door Christus, in zich nog niet krachtiglijk gevoelen, en nochtans de middelen gebruiken, door welke God beloofd heeft deze dingen in ons te werken, die moeten niet mismoedig worden, wanneer zij van de verwerping horen gewagen, noch zichzelven onder de verworpenen rekenen, maar in het waarnemen der middelen vlijtig voortgaan, naar den tijd van overvloediger genade vuriglijk verlangen, en dien met eerbiedigheid en ootmoedigheid verwachten. Veel minder
behoren voor deze leer van de verwerping verschrikt te worden degenen, die ernstiglijk begeren zich tot God te bekeren, Hem alleen te behagen, en van het lichaam des doods verlost te worden, en nochtans in den weg der godzaligheid en des geloofs zo ver nog niet kunnen komen, als zij wel wilden; aangezien de barmhartige God beloofd heeft dat Hij de rokende vlaswiek niet zal uitblussen, en het gekrookte riet niet zal verbreken. Maar deze leer is met recht schrikkelijk voor degenen, die God en Christus den
Zaligmaker niet achtende, zichzelven aan de zorgvuldigheden der wereld en aan de wellusten des vleses geheel hebben overgegeven, zolang zij zich niet met ernst tot God bekeren.

Kijk dan wat ook de belijdenis zegt over het gevoel.

Wat is geloven? Meer dan een verstandelijk weten. Het is iets wat je leven verandert. Het is Christus als Heer erkennen en leven vanuit de opstanding van de Heere (zie romeinen 10). Het is meer dan verstandelijke erkenning, maar hoe we tot geloof gekomen zijn, kan alleen de Bijbel ons leren, namelijk doordat de Vader ons aan Christus gegeven heeft. (Joh 6). Hoe dat gebeurt is, moeten we ons niet te druk om maken. De wind waait waarheen hij wil (Joh. 3). We moeten ons alleen druk maken om de vraag die aan Petrus werd gesteld (Hebt gij Mij lief?) Of aan de stokbewaarder (Geloof het Evangelie). Die weg tot Christus kan veel routes hebben voor de reformatorischen onder ons (en ook voor de anderen) lees wat Brakel zegt over de wedergeboorte in de redelijke Godsdienst.

Kunnen we niet voor genade kiezen? Dat kunnen we wel degelijk. Als we Christus bloed kunnen verachten, kunnen we ook daarvoor kiezen. Als Christus zegt over Jeruzalem dat de inwoners van de stad niet onder Zijn veugels wilden komen, dan zegt dat niets over de onmacht maar wel over de onwil. Het is God die in ons werkt het willen en het werken. Als God ons Zijn genade geeft dan kiezen wij er ook voor. We zijn zo bang zelf wat te doen, of Arminiaans te worden dat we vervallen in iets waar de Bijbel tegen waarschuwt, lees de teksten nog eens die aan het begin van deze topic staan. Lees oof Efeze 2.

Het grootste probleem heb ik met de uitspraak dat we "onbekeerd in ons zelf" moeten worden. Dit mag je wel eens Bijbels onderbouwen. Er is een voortdurende oproep tot bekering in de Bijbel. Het is God die werkt dat we hier op ingaan, maar draai niet de boodschap van de Bijbel om. Je bent zo bang dat we zelf iets gaan doen dat de opdracht "bekeert u" bij voorbaat omgedraaid wordt in "wordt onbekeert" alsof het eerste actiever van de mens is dan het tweede. Nee de Bijbel zegt bekeer je. En er zijn veel mensen in de Bijbel bekeert. Dit gaat niet zonder zondebelijdenis, zonder erkenning van Gods Heerschappij, maar wacht nergens op.

Wat betreft ellendekennis, zoek er op dezelfde manier naar als Jeremia, nadat ik bekeerd ben, heb ik berouw gehad (Jer 31:19) Lees dat hele hoofdstuk trouwens.

Volgens mij is het voor iemand die de kinderdoop aanhangt onmogelijk om Romeinen 6 alleen op de bekeerden te laten slaan. Dat is zo inconsequent als het maar zijn kan. De tekst is voor iedereen die het woord hoort. Je bent met Hem gestorven.

Moet het nood geweest zijn in je leven? Laat dat maar zitten, je moet Christus liefhebben. Kijk naar wat Hij gedaan heeft niet naar je zonden. De erkenning van je zondigheid is goed, noodzakelijk zelfs, maar dat betekent niet direct nood. Kom op, Dan had de Bijbel daar wel wat duidelijker over geweest in de vele bekeringen die er beschreven staan. We weten de weg naar God al, dan hoeft er geen nood te zijn. Lees dan het stuk uit de Dordtse Leerregels nog maar eens, wat ik eerder geciteerd heb.

Ikke,

Geloof niemand hier, maar geloof God. Probeer de Romeinen brief is helemaal te lezen. Misschien op de volgende manier. Lees het en schrijf bij elke tekst in andere woorden op wat er staat. Of lees het met een goede verklaring er naast (Bijvoorbeeld Francis Schaeffers: Het voleindigde werk van Christus). Die Romeinenbrief is zo rijk. Echt lees het.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 23 mei 2003 14:35

Wilko schreef:Prachtig topic, maar de reacties zijn helaas wat minder fijn. Er zal zeker iets van gunning zijn bij degene die het heeft opgestart, maar de bijbelteksten zijn niet echt overtuigend. Het wordt zo bij de mens neergezet. Wat is geloven nu eigenlijk?
Is het echt zo dat het slechts een kwestie van 'aannemen' is wat er in de Bijbel over Jezus gezegd wordt? Of gaat het toch nog een stukje dieper? Dat het ook beleving wordt dat er buiten Jezus geen leven is en dat je het leven in jezelf niet hebt?[/qoute]

Hmmm... Ik heb zo'n idee dat je bepaalde reactie's niet hebt willen laten doorgronden, want daar komt echt wel naar voren dat er geen leven buiten Christus gevonden kan worden. Integendeel!
En wat doe jij uiteindelijk met Gods genade? Met de uitnodiging van de koning uit die vergelijking van Jezus? Hoe moet je het anders dan "aannemen" noemen?

Wilko schreef:Want ja, door een degelijke christelijke/evang./ref. opvoeding kennen we het wel: Jezus is aan het kruis voor zondaars gestorven. Is het nu zo dat het enkel is: Neem dat maar aan, geloof nu maar, doe niet moeilijk, wat zijn die refo's lastig.
Lastig zijn we zeker, maar vergeet niet: elk mens is vijandig tegen het evangelie. Jaja, dat weten we wel.
WETEN we het wel? Ik vraag het me soms af. Er zijn tegenwoordig zoveel 'christenen' die het Evangelie 'natuurlijk' aannemen. Waarom zou ik niet geloven, het is toch een fantastische boodschap? Jazeker. Maar voor wie is het een fantastische boodschap?
Voor hen die aan hunzelf zijn ontdekt, die te maken hebben gekregen met Gods heiligheid en rechtvaardigheid, met Zijn wet en recht. Die leren genade ONTVANGEN in plaats van GRIJPEN. Genade kun je niet grijpen, daar kun je niet voor kiezen. Doen we dat wel, dan hebben we nog nooit ingezien wat genade nu eigenlijk is, dat wij het volledig onwaardig zijn.
[/qoute]

Wij kiezen door de kracht van God die onze wil bewerkt.
D.L. 3/4 art. 12:
[Daardoor worden allen bij wie God op deze bewonderingswaardige wijze in het hart werkt, volstrekt zeker en met kracht wedergeboren en gaan zij meterdaad geloven. En wanneer de wil vernieuwd is, wordt hij niet alleen door God geleid en bewogen; maar door God in beweging gebracht, werkt hij ook zelf. Daarom wordt terecht gezegd dat de mens zelf gelooft en zich bekeert heeft, door de genade die hij ontvangen heeft.]

Wilko schreef:Voor degenen die denken dat ze de kracht van God, om tot bekering te komen, niet hebben:
Math 12:41
[De mannen van Nineve zullen in het oordeel opstaan met dit geslacht en het veroordelen; want zij hebben zich bekeert op de prediking van Jona en zie, meer dan Jona is hier.]

Staat er in deze tekst dat we onszelf wel kunnen bekeren tot God? We moeten juist krachteloos worden, onbekeerd worden in onszelf, zodat we door GOD geholpen worden, door GOD bekeerd worden. Anders komen we bedrogen uit, dan komen wij met onze bekering aandraven, en daar moet God dan van zeggen: Al uw gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed. En wat zullen wij dan hebben te antwoorden?
[/qoute]

"...Want zij hebben zich bekeert op de prediking van Jona." Staat er dat God hun bekeert heeft? En nogmaals "En zie, meer dan Jona is hier." God's kracht werkt nu nog meer dan in de tijd van Jona, dus waarom bekeer je je niet? (In en door de kracht van God)

Wilko schreef:Voor degenen die denken dat hun ellendebezef niet toereikent is, of dat ze denken dat ze niet in het verbond zitten:
Rom 6:1-4
[Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven? Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de dood opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in de nieuwheid des levens zouden wandelen.]

Ons ellendebesef is nooit toereikend. De zonden kunnen niet genoeg beweend worden. Daarom vraagt God dat ook niet van ons, om een bepaalde mate, maar om onze zonden met ons hele hart te belijden, zodat we vergeving kunnen ontvangen.
Wat helpt deze tekst voor mensen die niet bekeerd zijn? Deze tekst is immers een aansporing voor de bekeerden om niet te zondigen!
[/qoute]

Maar Wilko? Ben jij soms niet gedoopt? Of was jouwn doop niet echt? Waarom hebben ze nog kinderdoop in de ger.gem.? Kijk eens goed naar deze tekst. Jij bent in de dood van Christus gedoopt en zal daarom uit de zelfde kracht die Christus opwekte uit de doden, wedergeboren worden. Jij wil deze tekst niet begrijpen. Je mag niet in je ellendebezef blijven steken, opdat de genade toeneemt, maar bekeer je tot een nieuw leven, door de kracht die ook Christus heeft opgewekt!!!

Wilko schreef:Ook 2 Petr. 3:9 is gericht tot hen die reeds bekeerd zijn. Nee, een onbekeerd mens, en zijn we dat allemaal niet? Moeten wij niet allemaal bekeerd worden, onze dagelijkse bekering? Bekeerde mensen zijn van zichzelf geen haar beter dan onbekeerde mensen. Zij staan er niet boven, maar naast. "Wat hebt gij, dat gij niet ontvangen hebt".

Wij moeten wederom geboren worden, hebben we dat al leren inzien? Dat we zonder een nieuw hart de Heere niet kunnen dienen en Hem nooit zullen eren? Hebben we al te worstelen gekregen met onze zonden of is het woordje 'zonde' nog niet meer voor ons dan een begrip en geen levende waarheid? Hebben we leren vluchten tot Jezus, en doen we dat nog dagelijks? Of hebben we genoeg aan het feit dat wij Zijn waarheid van de verlossing hebben aangenomen?

Dat zal niet genoeg zijn, we moeten geen waarheid aannemen, maar Hem aannemen. Wie zal dat doen, heb jij al ontdekt dat je buiten Jezus niet kunt, is het nood geweest in je leven. Wie geen nood gekend heeft, die kent de verlossing ook niet.

Dat laatste is al beantwoord in de vorige reply van mij.

Pieter schreef:Beste Joris, Kaw en anderen,

Als ik de door jullie aangehaalde teksten op me in laat werken, vind ik ze erg waardevol. Echter, het is zo'n groot verschil of je je eigen leven er in weerspiegelt ziet, of niet. Ik ben bevreesd ik de diepere betekenis van een aantal teksten in mijn eigen leven niet terugvindt. Als ik me niet vergis, lees ik in de door jullie aangehaalde teksten ook terug dat je zelf de (eerste) stap naar God moet zetten. Dat is nu juist de worsteling van mijn leven.

Mijn leven wordt meer getekend door de volgende teksten. Die heb ik niet opgezocht om jullie daarmee te weerspreken, of jullie ongelijk aan te wijzen. Het zijn teksten waarin ik mijzelf, of liever mijn toestand voor God, herken.

Mijn onmacht - onwil:
Rom. 7: 18 - 19
Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet. Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

Rom 3: 10 - 12
Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een; Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.

Van Gods verkiezende liefde:
Rom 9: 13-16
Gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat. Wat zullen wij dan zeggen? Is er onrechtvaardigheid bij God? Dat zij verre. Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben. Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods.

Hiermee wil ik aangeven dat alles in Gods hand besloten ligt. Wij kunnen zelf niets toe- of afdoen aan onze zaligheid. Dat vind ik geen wanhoopsleer, want God is rechtvaardig. Wij gaan dus rechtvaardig, d.w.z. om eigen schuld verloren. Tegelijkertijd geloof vast ik dat er een weg tot ontkoming is in het offer van Christus. Het moet onze levensvraag zijn, of we deel hebben aan Zijn offer.

Van de hoop waaraan ik mij vastgrijp:
Rom 10:20
En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.

Wij zetten niet de eerste stap naar God. God heeft bij de doop de eerste stap naar ons gezet. Hij heeft ons alles beloofd wat wij voor lichaam en ziel nodig hebben, maar stelt ook een eis bij dat verbond, namelijk dat wij wedergeboren worden. Van onszelf hebben wij hier geen kracht voor (zie de teksten van Pieter hierboven), maar God geeft ons die krachten en in Hem kunnen we het wel volbrengen.

Het is weekend... Ik zal pas maandag kunnen reageren op wat jullie schrijven... :(

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 23 mei 2003 14:40

Kaw schreef:
Wij zetten niet de eerste stap naar God. God heeft bij de doop de eerste stap naar ons gezet. Hij heeft ons alles beloofd wat wij voor lichaam en ziel nodig hebben, maar stelt ook een eis bij dat verbond, namelijk dat wij wedergeboren worden. Van onszelf hebben wij hier geen kracht voor (zie de teksten van Pieter hierboven), maar God geeft ons die krachten en in Hem kunnen we het wel volbrengen.

Het is weekend... Ik zal pas maandag kunnen reageren op wat jullie schrijven... :(

Wil je hiermee zeggen dat als je niet gedoopt ben, en later de volwassen doop laat toepassen dat wij de eerste stap doen?
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 23 mei 2003 16:18

Parsifal,
Het grootste probleem heb ik met de uitspraak dat we "onbekeerd in ons zelf" moeten worden. Dit mag je wel eens Bijbels onderbouwen.

Het is vrij eenvoudig Parsifal. Wanneer ga jij de boodschap van 'bekeert u en gelooft het evangelie' serieus nemen? Als je ziet dat je dat ook nodig hebt om zalig te worden, omdat we leren inzien dat wij onbekeerd zijn en vijanden zijn. Dan gaan wij vragen: "Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?"
De farizeen hielden zichzelf voor bekeerd: ik vast toch tweemaal per week, geef ook dagelijks mijn tienden en geef almoezen aan de armen. Wat een arme farizeers, ze zagen niet in dat ze met God verzoend moesten worden, dat ze bekeerd moesten worden. Ze waren zo hoogmoedig, ze waren er reeds. En nou is het nodig dat we serieus gaan nemen wat de Heere God over ons zegt: Vervloekt (Gal. 3:10), kind des toorns (Ef. 2), kind van de duivel (Joh. 8). Als we "Bekeert u" serieus nemen, betekent dat we ook serieus nemen dat "wij onbekeerd zijn" serieus nemen. Dat bedoel ik met "we moeten onbekeerd worden in onszelf".
Er is een voortdurende oproep tot bekering in de Bijbel. Het is God die werkt dat we hier op ingaan, maar draai niet de boodschap van de Bijbel om. Je bent zo bang dat we zelf iets gaan doen dat de opdracht "bekeert u" bij voorbaat omgedraaid wordt in "wordt onbekeert" alsof het eerste actiever van de mens is dan het tweede.

Ik zie het niet in tegenspraak met elkaar. We moeten het zalig worden uit vrije gunst, vrije genade alleen hoog houden. Je wil niet weten hoe geneigd we zijn om nog iets toe te voegen aan onze zaligheid. Daarom moeten wij leren dat wij niet zalig kunnen worden dan door Hem. Dat gaat in een weg van ontdekken dat wij onbekeerd zijn.
Nee de Bijbel zegt bekeer je. En er zijn veel mensen in de Bijbel bekeert. Dit gaat niet zonder zondebelijdenis, zonder erkenning van Gods Heerschappij, maar wacht nergens op.

Zeker hebben wij nergens op te wachten! Wij moeten Gods Woord uiterst ernstig en uiterst serieus te nemen. Daarom kan ik er ook nooit zo goed tegen als er grapjes worden gemaakt over bijbelteksten. Omdat daar de raad van onze God in wordt verteld! Wat betekent het serieus nemen? Dat wij leren bekennen dat wij midden in de dood liggen, in een afgescheiden staat van God en dat wij met God verzoend moeten worden. Heb je dan geen zondekennis, heb je dan geen leven. Bidt dan en worstel met de Heere om ontdekkend licht, om die wedergeboorte, om dat nieuwe hart, met Jeremia: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn. Wij kunnen van onszelf niet geloven, maar als het nu zo met klem op ons neerkomt, dat ongeloof een verwerpen van God Zelf inhoudt, dan zullen we strijden gaan om in te gaan. Gaat God met iemand aan het werk, dan leert Hij het wel dat eruit jezelf niets goeds voortkomt, maar Gode zij dank, alle goed werk heeft Jezus Christus volbracht. Om daar nu op te rusten, door het geschonken geloof (Ef. 2:8). Geloof begint, waar werken ophoudt.
Volgens mij is het voor iemand die de kinderdoop aanhangt onmogelijk om Romeinen 6 alleen op de bekeerden te laten slaan. Dat is zo inconsequent als het maar zijn kan. De tekst is voor iedereen die het woord hoort. Je bent met Hem gestorven.

Ik hang de kinderdoop aan, maar ik zeg niet dat als een kind gedoopt is, dat hij dan wederom geboren is. Dat is de leugenleer van dr. A. Kuyper. Wat wil deze tekst dan zeggen? Dat de doop de wedergeboorte afbeeldt, als een kind gedoopt wordt. In de doop is het kind de afwassing der zonden, de opstanding met Christus beloofd. Maar deze belofte wordt enkel toegepast in een weg van wedergeboorte en geloof.
Moet het nood geweest zijn in je leven? Laat dat maar zitten, je moet Christus liefhebben.

Je wou toch niet zeggen dat Christus' dood en offer niets met Gods wet van doen had? Wet en Evangelie zijn dus onafscheidelijk met elkaar verbonden. En aangezien Christus' dood, offerande en opstanding alles met Gods wet van doen heeft, heeft het geloven in Hem ook alles met Gods wet te maken. Wie geen nood kent of kende, die kende waarschijnlijk ook geen noodzaak om te geloven in Christus.
Kijk naar wat Hij gedaan heeft niet naar je zonden. De erkenning van je zondigheid is goed, noodzakelijk zelfs, maar dat betekent niet direct nood.

Nee? Is een algemene belijdenis van: ik ben zondig, zonder enige aandoening of berouw, is dat echt? De erkenning van Jezus Christus als Heiland gaat ook echt wel wat dieper dan je verstand alleen. Dan zeg jij ook niet: Het is goed om te beseffen dat Jezus is gekomen voor onze schuld. Zeg d'r maar amen op en je bent gered. Dat is net zoiets.
Maar ik ben het toch wel met je eens hoor: de erkenning van je zondigheid betekent niet direct nood. Helaas, anders hadden we in Nederland wel meer mensen gehad die werkelijk niet meer zonder Jezus kunnen leven. Helaas, velen blijven met hun zonden te beamen, toch vrolijk voortleven. Waar je zonden echter op je hart gedrukt worden en je de echte aard van de zonde gaat leren kennen, dan ga je ook zeggen: Het is mijn schuld. Dat gaat met het hart hoor. Ik lees in de Bijbel altijd dat het van harte wordt beleden. De Heere kijkt naar waarheid in het binnenste. Zou je kunnen zeggen: Ik ben schuldig en het toch niet voelen? Dan meen je dat toch niet?
Wie werkelijk zegt: Ik ben schuldig aan Gods wet, daar wordt het ook nood om de verlossing te zoeken, ik kom in de Bijbel niet anders tegen!
Kom op, Dan had de Bijbel daar wel wat duidelijker over geweest in de vele bekeringen die er beschreven staan. We weten de weg naar God al, dan hoeft er geen nood te zijn.

Zonder het zien van noodzaak, geen bekering, want die is dan niet noodig.
We weten de weg naar God al, maar deze bewandelen is nog wat anders! Het is het verschil tussen dood en leven. Ik denk dat jij wel eens afvraagt: waarom doen mensen zo moeilijk om te geloven, ze weten de weg toch allemaal. Nu, wat houdt een mens eigenlijk tegen om te geloven? Men stemt wel toe dat men Christus nodig heeft dat men zondig is, maar men kan eigenlijk gerust zonder Christus, omdat we niet de zwaarte van de schuld voelen en dus ook niet de heerlijkheid van Zijn offer!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 mei 2003 16:56

beste Wilko,

mijn indruk is dat jij je beleving van het evangelie stelt boven de oproep van Christus om te geloven. Feitelijk ga je dan God voorschrijven wat er allemaal beleeft dient te worden, en daarin ben je a.h.w. roomser dan de paus. Van dit alles lees je in de Bijbel weinig terug.

Naast de opmerking dat je het niet zomaar aan mag nemen, wil ik vragen of je het dan wel zomaar af mag wijzen....

Jij hoeft niet onbekeerd te worden in jezelf, je mag je bekeren. Dat 'onbekeerd dienen te worden in jezelf' is een voorwaarde die jij aan jezelf stelt, God niet.

De zorg dat het er te makkelijk met het evangelie omgegaan wordt is op zich terecht, maar je kunt daarin ook doorslaan en iedereen afwijzen die God op Zijn woord gelooft. Ik heb de indruk dat jij iedereen die op dit forum een vrijmoedig getuigenis durft te geven, om dat feit afschrijft.

Let op het schrille contrast met de oproep van Christus om 'te worden als de kinderen'.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 23 mei 2003 18:16

mijn indruk is dat jij je beleving van het evangelie stelt boven de oproep van Christus om te geloven.

Jammer dat je die indruk hebt. Ik wil alleen zeggen dat God naar waarheid zoekt in het binnenste van ons. Dat wil zeggen: WAT we zeggen, dienen we ook zo te beleven, dan zijn we eerlijk. Het ware geloof is niet slechts een verstandelijk toestemmen, maar ook ervaren in ons hart wat door God gezegd wordt. Dat Gods Woord ons raakt. Dat is het enige.
Naast de opmerking dat je het niet zomaar aan mag nemen, wil ik vragen of je het dan wel zomaar af mag wijzen....

Ik heb inderdaad gewaarschuwd voor een zomaar aannemen. Oftewel: Men denkt zich in het Evangelie aan te nemen, terwijl men zich dat inbeeldt, daarmee verwerpt men het Evangelie ten diepste.
Jij hoeft niet onbekeerd te worden in jezelf, je mag je bekeren. Dat 'onbekeerd dienen te worden in jezelf' is een voorwaarde die jij aan jezelf stelt, God niet.

Het is geen voorwaarde, het is de weg waarlangs. Alleen iemand die de noodzaak van bekering ziet, zal zich ook echt gaan bekeren.
De zorg dat het er te makkelijk met het evangelie omgegaan wordt is op zich terecht, maar je kunt daarin ook doorslaan en iedereen afwijzen die God op Zijn woord gelooft.

Doe ik dat? Waar heb ik dat gezegd.
Ik heb de indruk dat jij iedereen die op dit forum een vrijmoedig getuigenis durft te geven, om dat feit afschrijft.

Nee, ik schrijf niemand af. Wel zet ik zo mijn vraagtekens als men dan van zulke personen hoort dat er geen ellende wordt beleefd, of dat men niet persoonlijk doordrongen is van schuld. Oh ja, vrijmoedig getuigenis geven is wat anders dan zeggen: Ik ben bekeerd, ik heb altijd zekerheid, ik heb het aangenomen, ik heb dit, ik heb dat. We zijn geroepen uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht om Gods deugden te verkondigen (1 Petrus 2).
Let op het schrille contrast met de oproep van Christus om 'te worden als de kinderen'.

Wat wil de Heere daarmee zeggen? Niet anders dan dat wij Hem kinderlijk moeten gehoorzaam zijn, kinderlijk afhankelijk moeten wezen, en voor Hem kinderlijk ontzag moeten hebben. Niet dat we niet zouden moeten studeren in de Schrift, wat de Schrift over de oefeningen van het geloof zegt.

Willemina

Berichtdoor Willemina » 23 mei 2003 18:51

Pieter schreef:Ik ben er inmiddels van overtuigd dat God de eerste stap in mijn leven zal moeten zetten. Ik kan en wil die stap niet zetten. Er zijn momenten dat ik er erg mee bezig ben, helaas ook vaak niet.
Als ik eerlijk ben, kan ik vaak niet begrijpen dat sommige mensen op dit forum zo overtuigd zijn van hun geloof. Mijn eerste reactie is ongeloof. Is dat terecht? Ik weet het niet, maar mijn persoonlijke ervaringen zijn zo heel anders. Ik kan soms ontzettend jaloers zijn op mensen die in mijn gemeente aan het avondmaal gaan. Zij hebben iets wat ik niet heb. Dan voel ik wel mijn gemis. Maar 't drijft me vooralsnog niet tot Hem. Mijn conlusie is dat ik mijn schuld elke dag groter maakt, elke dag verder van God vandaan loop, elke dag 'nee' zeg tegen Zijn roeping. Ik kan maar niet begrijpen dat sommige forummers daar geen last van hebben...

Hoi Pieter,
Ik las je berichtje en wil er even op reageren. Wat je schrijft is voor mij heel herkenbaar. Liever gezegd was, want God heeft me in Zijn onuitsprekelijke goedheid en liefde uit de dood levend gemaakt. Ik wil dit tegen je zeggen: je hoeft helemaal NIETS mee te brengen. Alleen je lege handen. Totale overgave. Zeg tegen Hem: "Here, hier ben ik, maar ik heb niets om mee te brengen. Alleen een hart vol zonde en schuld." Het is genoeg voor deze Zaligmaker. Want Hij doet niets liever dan zondaren redden en het eeuwige leven geven. Dat is Zijn liefste werk! Ongelofelijk he. Ik kan er ook nog steeds niet over uit en het wonder wordt alleen maar groter en groter. Jazeker, het is mogelijk 100 % zeker te zijn van je verlossing door Christus' bloed! En we mogen pleiten op Zijn Woord, en rust niet voor je die zekerheid hebt! En als laatste: je schrijft: "ik kan en wil die stap niet zetten". Is dat juist niet wat God van je vraagt? "Kiest heden wie gij dienen zult", en "mijn zoon geef Mij je hart!" Er is vreugde in de hemel over iedere zondaar die zich bekeert. Stel het niet langer uit... Hoelang klopt God al op je hart? Zondag aan zondag... Hoeveel jaar al? Hoelang moet Hij nog wachten?

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2003 19:24

Achter de tekst van Romeinen 7 : 18 en 19 volgt meer. Het lijkt nu of dit het einde van de tekst is. Maar het mooie van dit gedeelte in de Bijbel is het einde van dit perikoopje.
Rom.7:24 en 25:
Ik.ellendig mens! Wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
Gode zij dank door Jezus Christus,onze Here!

En Galaten 4 vanaf vers 4, maar lees het gerust eens helemaal.
Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen. En, dat gij zonen zijt-God heeft de Geest zijns Zoons uitgezonden in onze harten, die roept: Abba Vader. Gij zijt dus niet meer slaaf, doch zoon; indien gij zoon zijt, dan zijn gij ook erfgenaam door God.

Terug naar “Archief”