GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2005 11:13

Iedere kerk heeft "christenen" die niet leven zoals Hij wil.... en denken: Ach, het zal wel... mensen die naar de kerk gaan omdat ze het gewend zijn maar wie het eigenlijk niks zegt.

Dat geldt voor GKV'ers maar dat geldt ook voor GG'ers (voorbeelden genoeg), PKN'ers, Baptisten en ga maar zo door. Ik snap dus niet dat dit zo specifiek op de GKV wordt betrokken alsof dat in de GKV extra zou opvallen of zo?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 27 aug 2005 17:46

Raido schreef:
Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Maar die scheiding tussen geloof en leven, waarbij belijdenis doen dan vooral de leer zou betreffen, komt dus doordat je als belijdenisdoende de bevindelijke kenmerken niet zou (hoeven te) hebben. (Ik meen mij te herinneren dat in het formulier voor belijdenis doen echter wel gevraagd wordt naar het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid!)

Formulier?

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescription=download&intItemID=21
Tsjonge, die is wel erg kort! Ik dacht dat die veel langer was. Het eerste stuk van de ellende zie ik er zo niet bij staan, maar wel die twee andere. Het gaat inderdaad over leer en leven.
Hm ja, dat ook maar ik dacht je een formulier had over de belijdenis binnen de Ger.Gem..

Als ik achterin mijn Statenbijbel met psalmboek kijk, zie ik wel 2 doopformulieren, een avondmaalsformulier, een ban-/afsnijdingsformulier, een wederopnemingsformulier, een domineebevestigingsformulier, een bevestigingsformulier voor ouderlingen en diakenen, en een huwelijksformulier, maar geen belijdenisformulier. Dus die mist blijkbaar.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Voda

Berichtdoor Voda » 29 aug 2005 10:07

Ik ben opgevoedt met het idee "die gereformeerd vrijgemaakten die denken dat zodra je gedoopt wordt, zelfs geboren wordt in een gezin van hun dat je dan helemaal geen persoonlijke bekering nodig hebten dat het allemaal wel automatisch goed komt. Ze leven maar gemakkelijk en hebben Jezus in hun zak" Vanwege dàt beperkte en stereotype idee en vanwege de manier waarop ik destijds in elkaar stak heb ik mijn hele leven uiterst gereserveerd naar mensen van de GKV gekeken... :oops:

Gelukkig heeft de Heere mijn leven veranderd en in een tijd waarin ik heeeel erg behoefte had aan geeestelijk voedsel (wat ik in mijn eigen kerk op dat moment niet vond) mocht ik de GKV beter leren kennen via de website www.internetkerkdienst.nl Je kunt daar de hele week door 5 verschillende preken zien en horen en iedere zondag komen er nieuwe preken bij. Ik begrijp wel wat er vroeger werd gezegd in mijn omgeving. Maar dat zegt misschien meer over mijn omgeving van toen als van eventuele fouten die de GKV zouden maken.

Mensen maken niet vrij. Dogma's maken niet vrij. Kerkgenootschappen maken niet vrij.

De Heere Jezus maakt V R I J !!!!

Waar het in alle gevallen op neer komt, over welke kerk je ook spreekt, is: hèb ik een persoonlijke relatie met de Heere Jezus..?! Wie is Hij voor mij ? Ken ik Hem als mijn persoonlijke Verlosser?

GKV: (ook) nix mis mee !! :lol:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2005 11:15

Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Boekenlezer schreef:
Raido schreef:
Maar die scheiding tussen geloof en leven, waarbij belijdenis doen dan vooral de leer zou betreffen, komt dus doordat je als belijdenisdoende de bevindelijke kenmerken niet zou (hoeven te) hebben. (Ik meen mij te herinneren dat in het formulier voor belijdenis doen echter wel gevraagd wordt naar het kennen van ellende, verlossing en dankbaarheid!)

Formulier?

http://www.gkv.nl/main.asp?strItemDescription=download&intItemID=21
Tsjonge, die is wel erg kort! Ik dacht dat die veel langer was. Het eerste stuk van de ellende zie ik er zo niet bij staan, maar wel die twee andere. Het gaat inderdaad over leer en leven.
Hm ja, dat ook maar ik dacht je een formulier had over de belijdenis binnen de Ger.Gem..

Als ik achterin mijn Statenbijbel met psalmboek kijk, zie ik wel 2 doopformulieren, een avondmaalsformulier, een ban-/afsnijdingsformulier, een wederopnemingsformulier, een domineebevestigingsformulier, een bevestigingsformulier voor ouderlingen en diakenen, en een huwelijksformulier, maar geen belijdenisformulier. Dus die mist blijkbaar.

Raido, zo lang issie altijd geweest hoor. En wat ellende betreft, dat komt er inderdaad niet in terug.... Belijdenis is dan ook een vervolg op de doop, waar die staat van ellende duidelijk wordt aangekaart. Belijdenis van je geloof afleggen houdt in dat je belijdt te geloven in Hem als redder van de zonden, dat je hebt ontdekt dat Hij je juist van die ellende heeft vrijgemaakt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 sep 2005 11:29

leclerc schreef:Heb een aantal vrienden van gkv-huize.
Heb ook weleens een dienst bijgewoond.
Op zich oke..
Heb wel een beetje het idee dat de oudere gkv-ers zich afzetten tegen andere kerkgenootschappen. Lastig samenwerken met interkerkelijke akties.

Een hele late reaktie... maar in de twee jeugdkerken waarin ik actief ben zie ik behoorlijk veel GKv-ers. Je ziet bij de wat oudere generatie nog wel een beetje wat je beschrijft, maar bij velen is dat al verdwenen, en is samenwerken met GKv-ers volgens mij helemaal niet zo erg :)

André

Berichtdoor André » 12 sep 2005 00:37

Je ziet bij de wat oudere generatie nog wel een beetje
Welke leeftijds categorie in cijfers uitgedrukt doel je hier op Marnix?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2005 00:50

Ik kan en wil het niet in cijfers uitdrukken.... En het is ook een wat algemeen beeld.... er zijn ook nog wel jongeren die zo denken...ik denk bijv. aan de 95 stellingen rond de nieuwe vrijmaking.... maar in sommige gemeenten zitten ook nog wel mensen die vrij sterk dat sola GKv-idee hebben.... die op dat punt niet echt zijn veranderd waar de kerk dat wel is.... gelukkig betreft dit maar een kleine groep.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 sep 2005 08:13

Andries Knevel deed de voorspelling dat over 10 jaar de GKV ook vrouwen in het ambt heeft. Ben benieuwd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 sep 2005 08:17

Wellicht speelt dit nieuws daarin een rol?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2005 10:09

Hij deed die voorspelling voor die beslissing.... Overigens ben ik van mening dat vrouwen veel meer in de gemeente kunnen doen dan vaak het geval is.... Ik zou niet weten waarom vrouwen bijvoorbeeld niet in de diakonie, nazorg, evangelisatiecommisse en ga zo maar door actief zouden kunnen zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 sep 2005 10:23

en ik vind dat vrouwen elke functie zouden kunnen bekleden waar ze een gave voor hebben gekregen ;)

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 12 sep 2005 10:39

Zitten vrouwen echt niet in de evangeliesatiecommissie? Dat verbaast me!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2005 11:14

Jawel.... :)

Maar ja, je zou kunnen aanvoeren dat net als voorgangers en oudsten, in de tijd van de bijbel ook de apostelen allemaal mannen waren ;)

Het geeft al wel aan dat er op dit punt toch dingen veranderen.... Ik denk dat het allemaal voor een deel ook op cultuur vastzit.... :)

William

De GKV momenteel

Berichtdoor William » 22 sep 2005 07:35

He allemaal,

ik zie dat jullie het hebben over de GKV. Ik kan jullie vertellen dat ik met ongeveer 1200 anderen landelijk heb afgescheiden van de GKV. We zijn dus de nieuwe vrijmaking. O.a. te vinden in Berkel en Rodenrijs en Hardenberg/Bergentheim. De laatste jaren is de GKV hollend achteruit gegaan op het gebied van prediking en eredienstinvulling. Momenteel wil men in de GKV kerken van de eredienst een hele show maken, dus ipv God centraal te stellen, stelt men de mens centraal. Het komt sluipend in een kerk binnen. Voorbeelden in de GKV zijn andere liedbundels, koor in de kerk, het 4e gebod is nu in de GKV een mening en op vele andere punten wil de GKV dingen veranderen, want anders? Dan is de GKV volgens velen ouderwets als er niets veranderd. Opzich lijken talloze vernieuwingen in een kerk in 1e instantie niet zo erg, maar als je zelf op bijbelse gronden onderzoek doet naar deze vernieuwingen ben je verder op zee afgedreven dan je in eerste instantie dacht.....
De GKV vergeleken met de gereformeerde gemeente is een wereld van verschil!! Wat ik nog wel wil melden is, dat de ene GKV kerk de andere niet is. Plaatselijk zijn er dus verschillen, maar bedenk wel goed dat je een kerkverband bent.....Wie reageert?? groetjes William

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 sep 2005 07:56

Ah dus gewoon wat in elke kerk gebeurd of zou moeten gebeuren, vernieuwing is uit den boze.. dat is in de GKV dus zo en in de Gergem idemdito.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”