Refoweb en homoseksualiteit

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PureImmortalSoul

Berichtdoor PureImmortalSoul » 26 aug 2005 12:41

sela schreef:hmm.. het valt, zo lijkt het, behoorlijk verkeerd bij sommigen, het verwijderen van die site. .
schieten we er wat mee op als het ene kamp of het andere kamp z'n gelijk krijgt? :|

Het gaat niet over gelijk krijgen,......

Het gaat over redelijkheid of onredelijkheid.
Een veelzijdige of eenzijdige belichting van de zaak.

Daarnaast blijf ik van mening dat je op een discussieforum géén sturende functie mag hebben! Men moet in vrijheid kunnen discussieren en elkaar zaken (zoals een persoonlijke site) kunnen laten zien!

Kijk,......een link kan wel weggenomen worden, maar wiens verantwoording is het, dat die link vermeld staat? Van diegene die hem plaatst toch? Dan kan een ieder daar zijn of haar eigen mening over vormen!
Naar mijn idee heeft Refoweb de volle verantwoording als het gaat om eigen inbreng en eigen teksten e.a.
Wat anderen hier verkondigen \ laten zien, op discussie forums, is hun verantwoording, toch? Dat een site van Jeroen (namelijk REFOHOMO) wel geplaatst wordt, en een andere site verwijdert wordt (namelijk CHRISTHO) vind ik vreemd! Dan geef je de één toch meer ruimte dan de ander, in de discussie?

Groetnis,

Arend

sela

Berichtdoor sela » 26 aug 2005 12:48

Het CHJC is van mening dat geloof en homoseksualiteit kunnen samengaan. Bijbelse argumenten, die worden aangedragen om het tegendeel te 'bewijzen', blijken bij zorgvuldige bestudering van de context geen stand te houden We maken allemaal deel uit van Gods goede schepping. Ja, wij ervaren, dat Hij ons Zijn zegen geeft.

aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die vanuit onze subculturele tradities problemen hebben met het bovenstaande standpunt, waarmee het gelijk weer in het midden van de vijver ligt als een lekke voetbal.

sela

Berichtdoor sela » 26 aug 2005 13:12

PureImmortalSoul schreef:[...]

Het gaat niet over gelijk krijgen,......

Het gaat over redelijkheid of onredelijkheid.
Een veelzijdige of eenzijdige belichting van de zaak.
[...]

uiteraard is het zo dat een ieder zijn mening moet mogen verkondigen, maar - hmm.. zo degelijk ben ik eigenlijk helemaal niet - je vergeet een partij, namelijk God. die post zelf niet. in de afgelopen maanden was dit of bijv. dit topic een issue. rechts assertivisme. tja.. het lijkt me niks, zo'n fourm beheren ..

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2005 13:44

@ Arend:

Ik ben het met je eens dat refoweb, d.m.v het verwijderen van jouw website, de ander meer ruimte hebben gegeven in de discussie. Ik ben van mening dat iedereen hier gelijk moet blijven. Dat is ook waar de Bijbel over spreekt. De een is niet meer dan de ander ook al heeft diegene misschien een andere mening.

Sela schreef:
aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die vanuit onze subculturele tradities problemen hebben met het bovenstaande standpunt, waarmee het gelijk weer in het midden van de vijver ligt als een lekke voetbal.

Ik kan me dat ook voorstellen, maar het geloof moet niet berusten op tradities. Dan kun je het geloof geen waar geloof meer noemen ook want dan hebben mensen het belangrijkste in het geloof uit het oog verloren. We discuseren nu over een traditie die al jarenlang aan de gang is. Nu hoop ik dat deze traditie eindelijk eens doorbroken wordt want aan tradities hebben we niet veel. Het gaat erom waarom we bepaalde dingen doen en niet omdat het moet van de "traditie".
- Home is in my head -

sela

Berichtdoor sela » 26 aug 2005 14:03

ik denk dat ik dan meer eigenlijk het uitleggen van de Bijbel ipv tradities bedoel.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2005 14:05

oke dan is het een ander verhaal :wink: :D
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 26 aug 2005 14:18

PureImmortalSoul schreef:Kijk,......een link kan wel weggenomen worden, maar wiens verantwoording is het, dat die link vermeld staat? Van diegene die hem plaatst toch? Dan kan een ieder daar zijn of haar eigen mening over vormen!
Naar mijn idee heeft Refoweb de volle verantwoording als het gaat om eigen inbreng en eigen teksten e.a.
Wat anderen hier verkondigen \ laten zien, op discussie forums, is hun verantwoording, toch?

Dat ben ik niet met je eens, natuurlijk is men zelf verantwoordelijk over hetgeen men hier plaatst, het moet echter wel voldoen aan de door Refoweb gestelde regels.
Uiteindelijk is Refoweb wel verantwoordelijk voor wat er op het forum staat - ik heb het nu niet specifiek over jouw site, die heb ik niet gezien - stel dat er iets geplaatst wordt waar jongere leden erg door beinvloed kunnen worden, dan kan men Reoweb daar wel op aanspreken.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 26 aug 2005 14:33

froske schreef:@ Arend:

Ik ben het met je eens dat refoweb, d.m.v het verwijderen van jouw website, de ander meer ruimte hebben gegeven in de discussie. Ik ben van mening dat iedereen hier gelijk moet blijven. Dat is ook waar de Bijbel over spreekt. De een is niet meer dan de ander ook al heeft diegene misschien een andere mening.

Sela schreef:

Ik kan me dat ook voorstellen, maar het geloof moet niet berusten op tradities. Dan kun je het geloof geen waar geloof meer noemen ook want dan hebben mensen het belangrijkste in het geloof uit het oog verloren. We discuseren nu over een traditie die al jarenlang aan de gang is. Nu hoop ik dat deze traditie eindelijk eens doorbroken wordt want aan tradities hebben we niet veel. Het gaat erom waarom we bepaalde dingen doen en niet omdat het moet van de "traditie".

Hmm, ik wil me niet met de inhoudelijke kant van dit topic bemoeien (ik vind het een moeilijk onderwerp, alhoewel ik er wel een bepaalde mening over heb), maar ik wil allereerst wel opmerken dat je over het beleid van Refoweb het beste kunt spreken in het ... Refoweb subforum.
Inderdaad is het zo dat we hier op Refoweb een bepaald beleid voeren op basis van de reformatorische uitgangspunten van dit forum en gezien de doelgroep waarvoor dit forum is opgezet. In het Refoweb subforum is het mogelijk om hierover van gedachten te wisselen. Echter, de eindverantwoordelijkheid blijft uiteindelijk wel bij de beheerder van dit forum liggen.

Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat personen en opvattingen hier op 1 lijn worden gesteld (alsof ze niet onderscheiden zouden kunnen worden). Dat moet haast wel tot problemen leiden (wat het ook gedaan heeft, zoals ook wel te lezen is). Maar gezien de gevoeligheid van het onderwerp kan ik me wel voorstellen dat het helaas vaak zo loopt. Maar ik wil jullie toch graag oproepen om het waar nodig zoveel mogelijk zakelijk te houden, maar daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met de gevoelens van degenen die het lezen.

En ten derde: er is niet zoveel mis met een goede traditie volgens mij. Traditie is zelfs voorgeschreven in de Bijbel. Het Oude zowel als het Nieuwe Testament spreekt namelijk van inzettingen en rechten en over "de weg" als men het over het christelijk geloof heeft (Hand. 9:2). Het Bijbelse geloof is een vorm van traditie. Maar tradities die daarvan uitgaan moeten wel altijd terug te voeren zijn op de bron, de Bijbel. Het gaat inderdaad om de vraag waarom we bepaalde dingen doen en in de reformatorische traditie is het daarom gebruikelijk dat we daarbij vragen: "wat zegt de Bijbel ervan?". Dit is de grondtoon waarop we hier op Refoweb liefst de discussies gevoerd zien worden en daarvoor is dit forum er ook, gezien de primaire doelgroep (christelijk-reformatorische jongeren) van dit forum.

En dit gezegd hebbende wil ik jullie oproepen om maar weer on-topic te gaan. :)
Laatst gewijzigd door elbert op 26 aug 2005 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 26 aug 2005 15:00

elbert schreef:
Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat personen en opvattingen hier op 1 lijn worden gesteld (alsof ze niet onderscheiden zouden kunnen worden). Dat moet haast wel tot problemen leiden (wat het ook gedaan heeft, zoals ook wel te lezen is). Maar gezien de gevoeligheid van het onderwerp kan ik me wel voorstellen dat het helaas vaak zo loopt. Maar ik wil jullie toch graag oproepen om het waar nodig zoveel mogelijk zakelijk te houden, maar daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met de gevoelens van degenen die het lezen.

En ten derde: er is niet zoveel mis met een goede traditie volgens mij. Traditie is zelfs voorgeschreven in de Bijbel. Het Oude zowel als het Nieuwe Testament spreekt namelijk van inzettingen en rechten en over "de weg" als men het over het christelijk geloof heeft (Hand. 9:2). Het Bijbelse geloof is een vorm van traditie. Maar tradities die daarvan uitgaan moeten wel altijd terug te voeren zijn op de bron, de Bijbel. Het gaat inderdaad om de vraag waarom we bepaalde dingen doen en in de reformatorische traditie is het daarom gebruikelijk dat we daarbij vragen: "wat zegt de Bijbel ervan?". Dit is de grondtoon waarop we hier op Refoweb liefst de discussies gevoerd zien worden en daarvoor is dit forum er ook, gezien de primaire doelgroep (christelijk-reformatorische jongeren) van dit forum.

In deze discussie is het erg moeilijk om opvattingen en personen niet op 1 lijn te stellen omdat het wel gaat over de geaardheid van die persoon. Dat staat niet los van je, maar het zit in je. Daarom is het soms moeilijk om die dingen los van elkaar te zien. Bedankt dat je daar even op hebt gereageerd!

Ik vind ook dat er niets mis is met een goede traditie. Maar is deze traditie goed? Dat is dan dus weer de grote vraag. De Bijbel is hier ook niet erg duidelijk over, terwijl dat voor de ander wel weer zo is. Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen weet waarom diegene een bepaalde traditie heeft en zolang je maar weet waarom je die traditie in ere houdt. Zodat als iemand ernaar vraagt je ook duidelijk antwoord daarop kunt geven.
- Home is in my head -

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 26 aug 2005 22:39

froske schreef:Het CHJC staat open voor verschillende meningen. quote van de site:

Exact. En Refoweb staat weloverwogen niet achter homoseksualiteit dus daar wringt de schoen met de CHJC.

froske schreef:Ik hoop van harte dat het standpunt dan ook wordt gevormd door het bestuderen van de bijbelgedeeltes. Als jullie daarna een standpunt hebben ingenomen, dan wil ik er ook wel begrip voor opbrengen dat jullie dergelijke sites verbieden.

Opmerkelijk dat je hier in de toekomende tijd spreekt. Is het je bekend dat het overgrote deel van de christenen homoseksualiteit afwijst en daarbij vanzelfsprekend niet over een nacht ijs is gegaan?
Ik snap niet dat je anders verwacht had op een behoudend christelijke site.

PureImmortalSoul schreef:Henkie, dank dat je zo openlijk toegeeft dat je de links naar mijn sites verwijdert hebt zonder daar een daadwerkelijke reden voor gevonden te hebben!

Herstel: zonder dat er op dit moment (op de link naar de CHJC na) op je site wat te vinden is. Desondanks reden genoeg want anders was de link niet verwijderd.

PureImmortalSoul schreef:Mensen, jullie zien vaak NIET het verschil tussen homofilie en homoseksualiteit!

Dat is tot in den treure behandeld.

PureImmortalSoul schreef:Daarnaast blijf ik van mening dat je op een discussieforum géén sturende functie mag hebben! Men moet in vrijheid kunnen discussieren en elkaar zaken (zoals een persoonlijke site) kunnen laten zien!

Welkom in Utopia. Wat te denken van een rechts-extremist die een racistische site laat zien. Of een softwarepiraat die een illegale downloadsite aanbiedt. Of om bij jouw site te blijven: wat als er straks een homo is die onthullende foto’s laat zien? En wat doe je met een homohater op je forum? Ik help je over een tijdje wel even aan deze woorden herinneren ;-)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 27 aug 2005 12:31

Waarvan acte Henk.

Laat duidelijk zijn dat het onderwerp homoseksualiteit hier al tot op het bot is behandeld met zowel voor als tegenstanders, waarbij iedereen de vrijheid kreeg/krijgt om zijn standpunt toe te lichten en te verdedigen. Maar nogmaals, met het plaatsen van links zijn we zeer terughoudend omdat we op die pagina's geen invloed kunnen uitoefenen. In een discussie over hetereseksualiteit vind je dus ook geen links terug die zaken propageren of laten zien die in strijd zijn met het beleid van Refoweb. Het is dus niet terecht om in deze discussie te beweren dat wij discrimineren of mensen monddood maken. Discussie prima. Graag zelfs, maar terughoudendheid als het gaat om het plaatsen van links.

Op onze forum bevinden zich diverse mensen met een homofiele geaardheid. Prima. Ik heb veel respect voor hen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 aug 2005 19:19

Henkie schreef:
Opmerkelijk dat je hier in de toekomende tijd spreekt. Is het je bekend dat het overgrote deel van de christenen homoseksualiteit afwijst en daarbij vanzelfsprekend niet over een nacht ijs is gegaan?

Het is me zeker bekend dat het overgrote deel van de christenen homosexualiteit afwijst. Maar ten eerste zijn de meeste christenen opgevoed met: "homosexualiteit is fout". Of er word helemaal niet over gepraat, het is ook van de laatste jaren dat het taboe zich een beetje begint te doorbreken. Ten tweede is het zo dat ook het overgrote deel van de christenen niet homofiel zijn. Daarmee spreekt men niet uit ervaring en is het vaak een "ver van mijn bed show". Opvallend genoeg is dat het overgrote deel van de mensen hier op het forum, die de mening heeft dat christen en homosexualitiet niet samen kan gaan, zelf geen homo zijn. Ik denk dat het daardoor komt dat het overgrote deel van de christenen homosexualiteit afwijst.

Ik snap niet dat je anders verwacht had op een behoudend christelijke site.

Ik denk dat er nog een te groot taboe op rust om het te accepteren. 20 jaar geleden stond iedereen raar te kijken als er een christelijk echtpaar ging scheiden. Nu lijkt dit de normaalste zaak van de wereld te zijn. Op refoscholen zitten gemiddeld vaak 2 a 3 kinderen in de klas waarvan de ouders gescheiden zijn. Ik wil hier niet mee zeggen dat alles gelijk maar goedgekeurd moet worden, maar het is wel een bewijs van een taboe wat doorbroken is. Hoe erg en verschrikkelijk dit ook is voor de man, vrouw en voor hun eventuele kinderen!

Henkie schreef:
Of om bij jouw site te blijven: wat als er straks een homo is die onthullende foto’s laat zien? En wat doe je met een homohater op je forum? Ik help je over een tijdje wel even aan deze woorden herinneren

PureImmortalSoul heeft zelf het recht in handen om zijn site in te richten. Het is een site met een christelijk karakter en ik geloof zeker dat PureImmortalSoul niet zou tollereren dat er een homo is die onthullende foto's laat zien of dat er een homo hater op het forum komt. Ik lees een stukje sarcasme in jou tekst, het lijkt alsof je graag zou willen dat er zulke dingen op zijn site kwamen zodat je hem eens goed de les kunt leren over zijn site. Ik vind dit echt diep triest!
- Home is in my head -

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 27 aug 2005 20:28

Ik denk dat onze standpunten te ver uit elkaar liggen om een goede discussie mogelijk te maken. Jij gaat er vanuit dat ons standpunt berust op tradities en opvoeding en seksuele geaardheid. Ik probeer te kijken wat de bijbel er over zegt. Dat lijkt me het enige juiste argument. Bij jou lijkt het doorbreken van taboes belangrijker. Maar misschien zit ik er naast hoor.

Wat betreft de genoemde site: het enige wat ik zei is dat zijn ideaal over een site/forum alleen in theorie bestaat. De praktijk zal anders uitwijzen. En neen, dan gaat de vlag bij mij heus niet uit hoor.

en ik geloof zeker dat PureImmortalSoul niet zou tollereren dat er een homo is die onthullende foto's laat zien of dat er een homo hater op het forum komt.

Precies. Het ideaal van PureImmortalSoul van een niet-sturende site en volledige vrijheid van discuissie bestaat niet in de praktijk. Zijn we het toch nog eens ;-)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 27 aug 2005 22:44

@ Henkie:

Ben het met je eens dat onze standpunten wat ver uit elkaar liggen om een goede discussie mogelijk te maken.

Jij gaat er vanuit dat ons standpunt berust op tradities en opvoeding en seksuele geaardheid. Ik probeer te kijken wat de bijbel er over zegt. Dat lijkt me het enige juiste argument. Bij jou lijkt het doorbreken van taboes belangrijker. Maar misschien zit ik er naast hoor.

Ik ga er niet vanuit, maar ik merk uit vele reacties dat veel standpunten berusten op tradities, opvoeding en seksuele geaardheid. Natuurlijk is de Bijbel het enige juiste argument. Ik vind het ook belangrijk om te weten wat de bijbel er over zegt en daarom weet ik het ook :wink: Het is alleen moeilijk hoe de teksten uitgelegd moeten worden. dat is natuurlijk nu ook vaak de discussie. Verder vind ik taboes doorbreken wel belangrijk, maar niet het meest belangrijk. Het belangrijkste is natuurlijk dat we God kennen!

Precies. Het ideaal van PureImmortalSoul van een niet-sturende site en volledige vrijheid van discuissie bestaat niet in de praktijk. Zijn we het toch nog eens

Op die msn groep moet je eerst lid zijn voordat je berichten/foto's kunt plaatsen dus PureImmortalSoul heeft daar nog wel de hand in. Een ideale site zul je nooit krijgen. Op aarde is niets volmaakt :wink: zijn we het idd over eens :)
- Home is in my head -

meboy

Berichtdoor meboy » 27 aug 2005 22:49

henkie schreef:Het gaat er natuurlijk niet primair om wat ik vind. Dit is een site met een bepaalde achtergrond en daar houden we rekening mee.

Toch grappig die reclamebanner van Otto... (postorderbedrijf)

misschien een beetje flauw maar klik hem eens aan, dan begrijp je vast wat ik bedoel...

http://www.refoweb.nl/adserver/adclick.php?bannerid=18&zoneid=0&source=&dest=http%3A%2F%2Fclicks.m4n.nl%2F_r%3Faffidsecure%3Dun24648489m9bmEbnEdnd%26m_bid%3D14880%26mbuyuurl

http://www.otto.nl/mall/cgi-bin/OttoNL.ofOttoNL.homepagemitrahmen?pWkorbid=190827586918211729

Terug naar “Archief”