froske schreef:@ Arend:
Ik ben het met je eens dat refoweb, d.m.v het verwijderen van jouw website, de ander meer ruimte hebben gegeven in de discussie. Ik ben van mening dat iedereen hier gelijk moet blijven. Dat is ook waar de Bijbel over spreekt. De een is niet meer dan de ander ook al heeft diegene misschien een andere mening.
Sela schreef:
aan de andere kant kan ik me ook voorstellen dat er mensen zijn die vanuit onze subculturele tradities problemen hebben met het bovenstaande standpunt, waarmee het gelijk weer in het midden van de vijver ligt als een lekke voetbal.
Ik kan me dat ook voorstellen, maar het geloof moet niet berusten op tradities. Dan kun je het geloof geen waar geloof meer noemen ook want dan hebben mensen het belangrijkste in het geloof uit het oog verloren. We discuseren nu over een traditie die al jarenlang aan de gang is. Nu hoop ik dat deze traditie eindelijk eens doorbroken wordt want aan tradities hebben we niet veel. Het gaat erom
waarom we bepaalde dingen doen en niet omdat het moet van de "traditie".
Hmm, ik wil me niet met de inhoudelijke kant van dit topic bemoeien (ik vind het een moeilijk onderwerp, alhoewel ik er wel een bepaalde mening over heb), maar ik wil allereerst wel opmerken dat je over het beleid van Refoweb het beste kunt spreken in het ... Refoweb subforum.
Inderdaad is het zo dat we hier op Refoweb een bepaald beleid voeren op basis van de reformatorische uitgangspunten van dit forum en gezien de doelgroep waarvoor dit forum is opgezet. In het Refoweb subforum is het mogelijk om hierover van gedachten te wisselen. Echter, de eindverantwoordelijkheid blijft uiteindelijk wel bij de beheerder van dit forum liggen.
Daarnaast vind ik het een beetje vreemd dat personen en opvattingen hier op 1 lijn worden gesteld (alsof ze niet onderscheiden zouden kunnen worden). Dat moet haast wel tot problemen leiden (wat het ook gedaan heeft, zoals ook wel te lezen is). Maar gezien de gevoeligheid van het onderwerp kan ik me wel voorstellen dat het helaas vaak zo loopt. Maar ik wil jullie toch graag oproepen om het waar nodig zoveel mogelijk zakelijk te houden, maar daarbij zoveel mogelijk rekening te houden met de gevoelens van degenen die het lezen.
En ten derde: er is niet zoveel mis met een goede traditie volgens mij. Traditie is zelfs voorgeschreven in de Bijbel. Het Oude zowel als het Nieuwe Testament spreekt namelijk van inzettingen en rechten en over "de weg" als men het over het christelijk geloof heeft (Hand. 9:2). Het Bijbelse geloof is een vorm van traditie. Maar tradities die daarvan uitgaan moeten wel altijd terug te voeren zijn op de bron, de Bijbel. Het gaat inderdaad om de vraag waarom we bepaalde dingen doen en in de reformatorische traditie is het daarom gebruikelijk dat we daarbij vragen: "wat zegt de Bijbel ervan?". Dit is de grondtoon waarop we hier op Refoweb liefst de discussies gevoerd zien worden en daarvoor is dit forum er ook, gezien de primaire doelgroep (christelijk-reformatorische jongeren) van dit forum.
En dit gezegd hebbende wil ik jullie oproepen om maar weer on-topic te gaan.

Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)