geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lenneke
Verkenner
Verkenner

geloof

Berichtdoor Lenneke » 22 mei 2003 18:41

kan iemand mij vertellen hoe ik zekerheid over mijn geloof kan krijgen :?:

Napoleon
Moderator

Re: geloof

Berichtdoor Napoleon » 22 mei 2003 18:44

Lenneke schreef:kan iemand mij vertellen hoe ik zekerheid over mijn geloof kan krijgen :?:

mja, het vertellen kan ik wel, bidden en bijbellezen, en verder proberen zonde uit je leven te bannen, maar ik besef dat je hier op zich niet heel veel verder mee komt, tenminste, als dit een serieuze vraag is ben je daar al mee bezig.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 22 mei 2003 18:45

Lenneke schreef:kan iemand mij vertellen hoe ik zekerheid over mijn geloof kan krijgen :?:

Bidden om zekerheid, misschien?
Afbeelding

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 mei 2003 18:46

de ervaring van de zekerheid van het geloof hangt af van de mate waarin je gelooft.

Jozz
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jozz » 22 mei 2003 20:32

surfer schreef:de ervaring van de zekerheid van het geloof hangt af van de mate waarin je gelooft.

Inderdaad, helemaal mee eens. Dat heb ik zelf ook.
Afbeelding

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 22 mei 2003 20:45

Kijk en dat is nu het probleem denk ik.

Iemand weet zeker dat hij of zij wil geloven. Dus mag je aannemen dat die gelooft. En toch twijfeld deze persoon. En weet het daardoor dus niet zeker. Ik denk dat dat ook de oorsprong van de vraag is.

Er dus volgens mij geen mate ware waarin je gelooft. Je gelooft of je gelooft niet. En natuurlijk zijn er periodes waarbij je meer of minder aan je geloof doet. Maar dat is denk ik niet het probleem.

Wat dat betreft ben ik het helemaal met Napoleon eens. Bidden en Bijbellezen dat is de basis. Maar ook met mensen over je geloof praten. Daarom is de kerkelijke gemeenschap ook belangrijk.

Maar misschien kun je aangeven, als je dat wilt, wat je twijfels zijn. Al moet ik erbij zeggen dat iedereen die gelooft twijfeld.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 mei 2003 21:25

Vertrouw maar op Hem. Hij die ook is gestorven voor jouwn zonden!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 22 mei 2003 21:31

Door een band met God op te bouwen, je te bekwamen in de Bijbel, en bovenal door te bidden.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 22 mei 2003 21:56

geloven en zekerheid zijn twee tegengestelde begrippen. Indien je het kon bewijzen zou je spreken van een "zeker weten" in plaats van "geloven". Geloven is volgens mij veel meer een soort levenshouding gebaseerd op vertrouwen. Het geloof kan in sommige periodes totaal verdwenen zijn en dan plots gesterkt terug op de voorgrond treden.
Afbeelding

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 22 mei 2003 22:37

Inspector Morse schreef:geloven en zekerheid zijn twee tegengestelde begrippen. Indien je het kon bewijzen zou je spreken van een "zeker weten" in plaats van "geloven". Geloven is volgens mij veel meer een soort levenshouding gebaseerd op vertrouwen. Het geloof kan in sommige periodes totaal verdwenen zijn en dan plots gesterkt terug op de voorgrond treden.

Ik vind dat je dat heel mooi uitlegt. Zo zie ik dat ook.
Denk jij ook, dat, zoals je in je laatste zin aangeeft, de periode dat het geloof totaal verdwenen is, zin gehad kan hebben, omdat je daardoor gesterkt kan worden in je geloof? En dat dus twijfel heel begrijpelijk en ook helemaal niet zo erg is? En sterker nog: heel goed kan zijn?

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 22 mei 2003 23:05

Helemaal mee eens Brion :!:
Afbeelding

joris

Berichtdoor joris » 23 mei 2003 11:41

Brion schreef:
Inspector Morse schreef:geloven en zekerheid zijn twee tegengestelde begrippen. Indien je het kon bewijzen zou je spreken van een "zeker weten" in plaats van "geloven". Geloven is volgens mij veel meer een soort levenshouding gebaseerd op vertrouwen. Het geloof kan in sommige periodes totaal verdwenen zijn en dan plots gesterkt terug op de voorgrond treden.

Ik vind dat je dat heel mooi uitlegt. Zo zie ik dat ook.
Denk jij ook, dat, zoals je in je laatste zin aangeeft, de periode dat het geloof totaal verdwenen is, zin gehad kan hebben, omdat je daardoor gesterkt kan worden in je geloof? En dat dus twijfel heel begrijpelijk en ook helemaal niet zo erg is? En sterker nog: heel goed kan zijn?

Geloven is vertrouwen, het schijnt in het grieks ook hetzelfde woord te zijn las ik ergens. Vertrouwen in de genade van God, in de liefde van Jezus, in de nabijheid van zijn Geest.

zoeken naar zekerheid? dan moet je bij God wezen mensen. EN ik denk ook vooreen heel groot stuk bij jezelf. je moet daarvoor namelijk uit het gedachtengoed van je kerk stappen. Ik bedoel niet dat je het definitief moet weggooien, maar dat je durft te kijken buiten het gedachtengoed wat je van thuis hebt meegekregen. Ga kijken hoe een ander met God leeft, ga lezen hoe een ander denkt over geloven. en doe dat biddend! En dat zal vrucht hebben!

Ik leerde vroeger dat het leven is als een borduurwerk. God maakt het borduurwerk en wij zien alleen de onderkant. Ik merk nu dat dat ongeloof is.
ik zi e het leven nu als een grote puzzel. En God geeft mij steeds een paar stukjes die ik op de goede plek magleggen.

Willemina

Berichtdoor Willemina » 26 mei 2003 22:29

Paulus heeft het over het geloof als een vaste grond! (ik weet even niet hoe het er exact staat) Geloven en zekerheid zijn absoluut geen tegenpolen!

joepie

Berichtdoor joepie » 27 mei 2003 07:40

Hebreeën 11:1 Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet.

Maar ik vergelijk de relatie vanuit je geloof met GOd weleens met een verkering hier op aarde. Als je iemand ontmoet waar je verliefd op wordt, ken je hem/haar nog niet. Om zeker te gaan weten dat die persoon ook diegene is waar jij je leven mee wil delen zul je die persoon moeten leren kennen. Dan zul met elkaar moeten praten, elkaar je diepste geheimen moeten toevertrouwen, de liefdesbrieven lezen die je krijgt. En dan nog zal de twijfel regelmatig toeslaan.

Nu zo is het met je relatie met God ook. Als je Hem niet al je geheimen toevertrouwd en met Hem praat door middel van gebed zul je ook geen levende relatie met Hem kunnen krijgen. En als je ook Zijn liefdesbrieven, de Bijbel, niet leest hetzelfde.
Dus wil je weten wat geloven inhoud, bid en lees!
Dan zul je merken dat Hij tot je gaat spreken. Dat Hij in je leven is en woning in je hart wil nemen. En net als met een relatie op deze aarde zul je twijfelen. Maar dat overkomt de beste. Denk maar eens aan David.
En je zult merken dat als je twijfelt en je vraagt Hem om je twijfel weg ten nemen dat Hij dat dan ook doet.Geloven is: Vol vertrouwen je overgeven aan je Hemelse Vader.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 mei 2003 09:41

Nee, sorry

Terug naar “Archief”