homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 aug 2005 08:40

(hehe daar was ik al bang voor. Nee, niet dezelfde. We kennen elkaar wel.
mods zullen zien dat de IP's verschillen (al zegt dat natuurlijk ook niet veel)
what the soul hides, blood tells

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 23 aug 2005 08:40

Cisca schreef:Even een vraagje, is Serenity, dezelfde persoon als Shito, onderhand, kan ik me nl niet aan die indruk ontrekken :)

Nee, duidelijk 2 mensen die op 1 lijn zitten. Veroordelen beiden niet homofilie, maar wel homosexualiteit, op grond van de bijbel.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 23 aug 2005 08:42

bovenstaande post voorkomt heel wat vragen en onzinnige opmerkingen. Goede samenvatting!
what the soul hides, blood tells

sela

Berichtdoor sela » 23 aug 2005 08:44

het moeilijke aan de betogen is dat ik, zoals cisca ook ongeveer trachte te omschrijven dacht ik, het gevoel krijg dat een heterogene mens uber is. die hebben pas echt geluk gehad in het leven. nee, dan mensen die pedo of gehandicapt of homo zijn. en naast dat ubergevoel wat je kunt hebben als 'gewoon' mens dan ook nog eens stellen wat een afwijkend mens wel of niet mag.. hmm.. vrij makkelijk redeneren vanuit een uberpositie.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 23 aug 2005 08:45

Serenity schreef:bovenstaande post voorkomt heel wat vragen en onzinnige opmerkingen. Goede samenvatting!

Thanx o:=)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 aug 2005 11:24

Serenity schreef:(hehe daar was ik al bang voor. Nee, niet dezelfde. We kennen elkaar wel.
mods zullen zien dat de IP's verschillen (al zegt dat natuurlijk ook niet veel)

Oké, dank voor je antwoord, voelt het goed, om samen zo fel van leer te trekken tegen mensen die anders geaard zijn :|

Daarbij echt onderbouwen vanuit de bijbel dat het te veroordelen is, kun je niet, omdat, als je de teksten in z'n verband bekijkt, je zult zien, dat er bijkomende omstandigheden zijn, misbruik van gastrecht, of een orgie, genoemde gevallen gaan over hetero's die tegennatuurlijke lusten botvieren.
Over homo's wordt in de context gezien, nergens expliciet gesproken.
Verder vind ik het schandelijk om een homo te vergelijken met iemand die, op welke manier ook, gehandicapt is, dat is helemaal niet ter zake doende, en een belediging voor zowel homo's, als gehandicapten.

@Sela, je hebt precies begrepen wat ik bedoelde :wink:

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 23 aug 2005 12:05

Met alle respect plaats ik zonder toestemming nogmaals een eerder gepubliceert werk van een ervaringsdeskundige.
De nodiging gaat uit je in te leven in de schrijver, de situatie

God wat is het donker
wat vliegt de nacht mij aan.
'k hoor nu al al die stemmen
die bij het daglicht spreken gaan.
Een mens te zijn als velen
dat is mij nooit gelukt.
En daardoor liep ik dag en nacht,
ja jarenlang gebukt.
En God waar blijft Uw licht dan,
als het bijna niet meer gaat.
Ik kan mij eenzaam voelen,
of zelfs U mij dan verlaat!
En kijk, daar komt de zon op!
Bent U er dan toch voor mij?
De vreugde duurt maar even
en is dan plots voorbij.
Want hoor daar zijn die stemmen:
hé, mietje, homofiel!
Zo kreeg ik door de jaren heen
die krassen op mijn ziel.
Ik ben niet als een ander
dat vindt men nogal naar.
Maar zelf is men bekrompen;
dat vind ik toch zo raar!
Want als ze zelf zo waren
zoals ik ter wereld kwam;
Dan hielden ze hun mond dicht
en schrokken ze zich lam!

(c) Arend, 2005

...nieuwe ronden, nieuwe kansen

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 23 aug 2005 12:14

Cisca schreef:Wat een arrogantie zeg, jij bent zeker de enige die de waarheid in pacht denkt te hebben :P
Je kunt nog niet eens respect voor iemand opbrengen.
Wat zul jij blij zijn dat je hetero bent, daar dank je god zeker iedere dag op je blote knieën voor :roll:

Ik geloof dat iedereen dingen aan en van elkaar kan leren als je maar wilt. Maar helaas zijn er ook mensen die alleen maar dingen willen leren die ze prettig vinden om te horen.

Of ik respect voor anderen heb, wel, ik lieg niet tegen ze over wat de Bijbel zegt, ik lieg niet over wat God letterlijk zegt, ik doe niet alsof er iets anders staat, uit respect voor YHWH èn mijn medemens. Wat is meer respect? Een ander op de vingers tikken om hem van een foute keus af te halen? Of hem gewoon zijn gang laten gaan terwijl je weet wat de consequenties zijn?

Ik heb geen zin om een hellepreek op te hangen; ik heb vaak genoeg gezegd dat ik zelf net zo min volmaakt ben en ook dat ik mijn uiterste best doe om mijn leven te beteren. Maar vervolgens worden mij allemaal leugens om de oren gesmeten omdat ik zeg wat er in de Bijbel staat. Wel. Ga gerust je gang en vertel mensen dat het er niet toe dat wat God vraagt, of dat je het niet zo letterlijk hoeft te nemen, dat de zonde niet zo erg is, of wat dan ook. Dit is misschien een pijnlijk geval, wel, ook dan zul je moeten kiezen voor God of voor jezelf.

Froske schreef:Maar ik wil je dan wel even wijzen op de samenvatting van de 10 geboden. Daar staat toch duidelijk dat je je naaste lief moet hebben

Ook aan jou de vraag. Wat getuigt van meer liefde? De ander zich laten branden, of hem waarschuwen dat die mooie vlammetjes pijn doen als je je hand erin steekt, en dat dat niet goed is om te doen?

Ik ben het eens met Serenity, ik zie niet in hoe dit soort geboden veranderen door de tijd heen. Maar goed. Leg maar eens uit?
Laatst gewijzigd door Shito op 23 aug 2005 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 23 aug 2005 12:15

Jos123 schreef:
Cisca schreef:Even een vraagje, is Serenity, dezelfde persoon als Shito, onderhand, kan ik me nl niet aan die indruk ontrekken :)

Nee, duidelijk 2 mensen die op 1 lijn zitten. Veroordelen beiden niet homofilie, maar wel homosexualiteit, op grond van de bijbel.

Dank je. Vat het denk ik vrij goed samen ja.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 23 aug 2005 13:30

Ik kan me de gedachtegang van Shito wel begrijpen. In de bijbel staat voor mij duidelijk gescheven dat een homoseksuele relatie verboden is. Niet alleen teksten in het oude testament (Eerder aangehaald door Shito en Arco), maar ook in het nieuwe testament.

Romeinen 1 vers 26 en 27
Daarom heeft God hen overgegeven tot oneerlijke bewegingen; want ook hun vrouwen hebben het natuurlijke gebruik veranderd in het gerbuik tegen nature.
En insgelijk ook de mannen, nalatende het natuurlijk gebruik der vrouw, zijn verhit geworden in hun lust tegen elkander, mannen met mannen schandelijk bedrijvende, en de vergelding van dwaling, die daartoe behorende, in zichzelven ontvangende.

Er zijn mensen die zeggen 'met het onnatuurlijke wordt bedoeld dat mensen die een heterofiele geaardheid hebben homoseksueel worden. Dit zou zondig zijn. Als je het zo uit gaat leggen, zou het dus ook zondig zijn als je zou veranderen in een homofiel naar een heterofiel. Dat lijkt me nogal owaarschijnlijk.

Ik begrijp op zich wel dat mensen een homoseksule relatie goedkeuren in de context van naastenliefde. Ik zie er ook niet zoveel kwaads in een homoseksuele relatie (je doet er immers niemand pijn mee). Maar God heeft het verboden en als je zo n relatie aangaat zal je Hem ermee pijn doen. Wie is dan belangrijker je naaste of God?

Aan de ene kant kan ik de vergelijking met een pedofiel wel begrijpen. Vanuit de bijbel is het beide verboden. Een homofiel kan er niets aan doen dat hij gevoelens heeft voor iemand met hetzelfde geslacht. Zo ook een pedofiel er niets aan kan doen dat hij gevoelens heeft voor kinderen. Voor beide zal het super moeilijk zijn om hiermee om te gaan en niet over te gaan tot de daad. Maarschappelijk gezien kan je die vergelijking niet maken. Een pedoseksuele relatie is geen gelijkwaardige relatie in tegenstelling tot een homoseksuele relatie. Een homoseksuele relatie is gewoon veel meer geaccepteerd in onze maatschappij in tegenstelling tot de pedoseksuele relatie. Maar dat betekent toch niet dat het vanuit de bijbel ook wordt geaccepteerd.

Ik vind het een beetje jammer dat er dan gelijk gezegd wordt dat hetero's een ubergevoel hebben. Dat slaat nergens op! Ik ben geen haar beter dan een homo of pedofiel. Maar daarmee is de daad niet meteen goed te praten. Ja ik heb idd makkelijk praten, ik weet ook niet hoe het voelt en hoe ik er dan mee om zou gaan.

Ik vind het wel raar als je zo'n visie hebt dat je dan gelijk afgeschilderd word als respectloos en arrogant. Ik vind dat ook niet echt getuigen van respect.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 23 aug 2005 13:45

Gershwin schreef:Zareb, relax, niemand zal jou persoonlijk veroordelen (ik in elk geval niet), maar er moet wel in alle openheid een theoretische discussie over te voeren zijn.

Je hebt gelijk, misschien ben ik niet relaxt genoeg.

Shito schreef:k geloof dat iedereen dingen aan en van elkaar kan leren als je maar wilt. Maar helaas zijn er ook mensen die alleen maar dingen willen leren die ze prettig vinden om te horen.

Of ik respect voor anderen heb, wel, ik lieg niet tegen ze over wat de Bijbel zegt, ik lieg niet over wat God letterlijk zegt, ik doe niet alsof er iets anders staat, uit respect voor YHWH èn mijn medemens. Wat is meer respect? Een ander op de vingers tikken om hem van een foute keus af te halen? Of hem gewoon zijn gang laten gaan terwijl je weet wat de consequenties zijn?

Het is jouw interpretatie van de Bijbel. Jij bepaald nu even dat jouw uitleg “zaligmakend” is.
Jouw hele verhaal is gebaseerd op de splitsing tussen homofiel en homoseksueel. Een splitsing die je zowel psychologisch als Bijbels op geen enkele manier hard kunt maken.

Ik heb het al eerder gezegd: Ook al zou ik besluiten geen relatie aan te gaan, toch blijft mijn verlangen uitgaan naar mensen van mijn geslacht. Dat kun je niet wegcijferen. Is homoseksualiteit een gevolg van de zondeval? Ja, dat geloof ik, maar ik geloof ook dat God in die gebrokenheid van de schepping mensen bij elkaar brengt, zowel hetero’s als homo’s. Want laten we eerlijk zijn, zo mooi is die hetero wereld ook niet.

Nadat mijn eerste partner overleden is ben ik jarenlang alleen geweest. En opeens, zomaar in de kerk kwam ik mijn huidige vriend tegen. En dat noem ik een “Godsgeschenk”. En zo ervaren wij het allebei. Of misschien beter gezegd, zo mogen we het ervaren.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 23 aug 2005 15:21

Het hard maken is al talloze keren gebeurd Zareb. Hoe letterlijk wil je het hebben? Leviticus 18 en 20 zijn duidelijk over de Wetmatige beslissing. Mattheus 5 is duidelijk over Jezus' visie over de Wet. Er is net nog een tekst genoemd.

Als je een goede andere interpretatie kunt geven die niet in strijd is, en niets afdoet aan wat er staat, ga je gang. Maar aangezien homofilie vast niet pas is ontstaan na de Wet, zie ik niet in waarom dat gebod nu anders zou zijn. Als het gaat om maatschappij: homosexualiteit werd in veel van die maatschapijen heel normaal gevonden ("schandknapen" met name). Als het zou gaan over groepsverkrachting had dat er gestaan, en niet iets heel anders. Dat zijn twee bekende pogingen tot omzeiling. Heb je een betere? Vertel maar. Misschien overtuig je me!

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 23 aug 2005 16:06

@ Shito: Volgens mij hebben diverse mensen, include me, geen omzeilingen aangegeven maar gesproken vanuit hun leven, en hun leven met God.

Je spreekt hier over het intersubjectieve. Ook al is er een bijbel. Wat God nou exact is, en hoe Hij werkt in mensenlevens is vaak alleen maar te begrijpen als wij mensen stilstaan bij het feit dat ieder mens vanuit zijn werkelijkheid spreekt. Taal, tijd, rust, openheid en vragen stellen zijn hierbij essentieel.

Misschien worden zaken wel begrijpbaar als er in een discussie als deze gesproken wordt n.a.v. de vragen:

Hoe werkt God in jou leven?
Hoe spreekt God in jou leven?
Hoe kom je er achter wat Gods plan is in jou leven?

Enkele vragen die helpen om van elkaar te begrijpen hoe het kan dat iemand die bijv homo is wel of niet een relatie heeft en hoe dat voor diegene is zonder te verzanden in een gesprek over normen. De vragen kunnen ook helpen om elkaar te begrijpen hoe ieders relatie met God is . . . misschien krijgen we ook genoeg ruimte om met elkaar ons geloof te belijden in deze wereld ondanks alle verschillen.

vrede, Scape

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 23 aug 2005 20:36

Shito schreef:

Het hard maken is al talloze keren gebeurd Zareb. Hoe letterlijk wil je het hebben? Leviticus 18 en 20 zijn duidelijk over de Wetmatige beslissing. Mattheus 5 is duidelijk over Jezus' visie over de Wet. Er is net nog een tekst genoemd.

Als je een goede andere interpretatie kunt geven die niet in strijd is, en niets afdoet aan wat er staat, ga je gang. Maar aangezien homofilie vast niet pas is ontstaan na de Wet, zie ik niet in waarom dat gebod nu anders zou zijn. Als het gaat om maatschappij: homosexualiteit werd in veel van die maatschapijen heel normaal gevonden ("schandknapen" met name). Als het zou gaan over groepsverkrachting had dat er gestaan, en niet iets heel anders. Dat zijn twee bekende pogingen tot omzeiling. Heb je een betere? Vertel maar. Misschien overtuig je me!

Ik wil je de volgende teksten uitleggen maar ik wil je er niet mee overtuigen. Als jij deze mening hebt vind ik het best. Iedereen heeft zo zijn/haar eigen mening over bepaalde dingen, is niets mis mee.

Leviticus 18 en 20: In welke mate gelden de wetten in Leviticus nog voor o­ns christenen? Dit Bijbelgedeelte, is net als nog enkele Bijbelse geschriften niet in de eerste plaats voor o­ns geschreven, maar aan een specifieke geloofsgroep: de Joden en de Israëlieten (samen het volk Israël). Binnen hun concrete leefwereld zijn concrete eisen gesteld over hoe hun gehoorzaamheid aan God gestalte moest krijgen. Wij zijn niet consequent wanneer we sommige voorschriften nog wel laten gelden, maar andere niet. Nu dan terug naar de behandeling van Lev. 18:22 en 20:13. Als deze twee teksten over homoseksualiteit gaan, hoe kunnen wij ze dan nog vandaag de dag gebruiken om homoseksualiteit af te wijzen? Een verdere vraag is: gaan deze teksten werkelijk over de homoseksuele oriëntatie? Om dit te beantwoorden moeten we vooral letten op het verband waarin deze uitspraken staan en op hun inhoud.

De context (het verband) is de bescherming van het huwelijk en gezinsleven. Beide teksten worden omringd met verwijzingen naar:

§ “trouw” (18:18,20; 20:14),

§ “echtbreuk” (20:10) en

§ “nazaad” (18:21).

Als we de teksten in dit verband laten staan, lezen we dat het getrouwde mannen verboden werd om homoseksuele verhoudingen te hebben, net zoals ook verboden werd om heteroseksuele verhoudingen naast het huwelijk te hebben. Zo zien we dat Leviticus 18:22 en 20:13 duidelijk niet over homoseksuele oriëntatie gaat, maar over heteroseksuele getrouwde mannen, die homoseksuele contacten (flirterijen) o­nderhouden. Dit is echtbreuk en echtbreuk is een euvel dat door de ganse Schrift heen wordt veroordeeld.

dit is een klein deel van de verschillende teksten uit de Bijbel. Als je het hele artikel eens wilt lezen kijk dan op:

http://www.faq-online.nl/index.php?modu ... &pageid=40
- Home is in my head -

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 24 aug 2005 09:51

@ Scape

Meest belangrijk is idd om jezelf de vraag te stellen Hoe God werkt in je leven, Hoe God spreekt in je leven en Hoe je erachter komt wat God's plan is in je leven. Dat zijn ook een van de belangrijkste vragen waarop je alleen antwoord kunt krijgen als je dicht bij God leeft. Ik geloof dat er homo's zijn die dicht bij God leven en die in hun relatie God op de eerste plaats hebben. het blijft altijd moeilijk maar dit geld m.i. zowel voor hetero's als homo's.
- Home is in my head -

Terug naar “Archief”