Weglopen uit een kerkdienst is volgens mij nooit terecht. Ook niet bepaald de gezindheid van Matth 18.
Weglopen is volgens mij ook niet terecht. Maar ik kan het me voorstellen (al zou ik het zelf niet doen). Als een predikant een hele dienst gebruikt om uit te leggen hoe het curatorium werkt, zegt dat je op moet passen met evangelisatie (zeker NIET te veel), de andere predikant probeert belachelijk te maken en hem een schop na geeft, dan kan ik me voorstellen dat mensen (inclusief mijn persoontje) er over gaan nadenken om weg te lopen. Dat is geen kerkdienst. Dat is geen preek. Dat is zinloos gezwets waar niemand op zit te wachten en waar een dienst niet voor bedoeld is.
Echt om te huilen dat een gemeente een bepaalde predikant niet kan verdragen.
Het gaat er niet om dat deze predikant een begaafd spreker is of niet, het gaat om WAT hij zegt. En dat is niet waar de gemeente voor staat (schijnbaar). En geef toe, wat ik hierboven zei, dat is niet iets waar je voor naar een kerk gaat toch?
Een slag in de ruimte. Je weet gewoon niet wat de informatie binnen het curatorium is en ook niet wat er door de kandidaat al dan niet gezegd is.
Ja, dit hele topic bestaat uit slagen in de ruimte. Mag ik dan ook? Bovendien is het mijn mening. Het was niet de bedoeling dat het als eventueel feit opgevat zou worden. Het maakt mij ook niet uit wat er door een kanditaat gezegd is maar wat de studenten nu op de preekstoel(en) zeggen. En ik heb de laatste tijd een aantal studenten gehoord. Op basis daarvan zeg ik dat het allemaal van het zelfde slag is. Ik zie geen studenten meer die je kunt vergelijken met mensen als V/d Net, Kattenberg, Vreugdenhil, etc. Waar blijven die? Dat is toch al een aanwijzing dat ze schijnbaar dit soort predikanten niet veel of graag toelaten...
waag ik het te betwijfelen of de predikanten die jij noemt een andere maat zouden nemen. En de leegloop valt binnen de GG wel mee.
Ik denk dat er wel andere mensen door zouden komen. Maar dat is gissen omdat deze mensen niet in het curatorium komen... Dat is juist zo triest. En misschien valt bij jullie gemeenten die leegloop mee. Maar de kerk in het rijke westen (zeker Nederland) loopt sowieso nog al leeg. Ook de ger.gem. Bovendien zie je dat ook veel mensen naar 'vrijere' kerken gaan. (heb hekel aan begrippen zwaar, ligt en vrij e.d. maar wist niets anders). Terwijl deze mensen in onze ger.gem. eigenlijk het zelfde afzijn qua leer/verkondiging over het algemeen. Toch gaan ze naar bijvoorbeeld de christelijk gereformeerde en hervormde e.d.
daar geloof ik niets van.
Ik wel.
Je had er bij moeten zijn toen die predikant bij je ouders was. Overigens is het wel raar dat je in een half uur tijd niet in staat bent om datum tijd en plaats te noemen. Ik kan dat gewoonlijk binnen een halve minuut. Als iemand daar niet toe in staat is wat moet ie dan op de preekstoel doen? Dan krijg je pas leegloop
Waarom had ik er bij moeten zijn? Zelfs mijn ouders (en die zijn absoluut niet moeilijk en kieskeurig) baalde van de dienst en zeiden dat ik geluk had dat ik ergens anders was... Dat zegt wel iets.
En het slaat nergens op dat je moet kunnen zeggen wanneer je bekeerd bent!!! Wat een *peep*. Het leven bestaat niet alleen maar uit bliksembekeringen zoasl bij Paulus hoor. Voor sommigen is het een heel proces dat ergens is begonnen. Ik zou niet precies kunnen zeggen wanneer ik voor het eerst serieus ben gaan denken over God e.d. Maar uiteindelijk zou dat wel de eerste stap naar een eventuele bekering kunnen zijn geweest. (Zeg niet dat ik bekeerd ben). Wat moet je dan? Liegen? Als je bekeerd ben, ben je bekeerd. Of dat nu in 1967 was of in 2003 dat maakt niet uit. En of dat nu op 1 januari 1984 was om 2 uur 's middags of ergens tussen 1984 en 1987. DAT MAAKT NIET UIT! Denk je dat God je daar op afrekend???
Pieter said:
Nu, dat lijkt me duidelijk. Ik hoef alleen jouw postings maar te lezen...
Geef maar eens heel duidelijk aan waar, wanneer en tegen wat ik schop dan!
Dat bedoel ik niet. Leden van het curatorium worden gekozen. Hebben de predikanten die jij noemt het niet aan henzelf te danken dat ze niet worden gekozen? Er is blijkbaar geen meerderheid binnen de GG die hen steunt. Waar ligt dan het probleem? Ik bedoel, je kunt het ook omdraaien. In plaats van het curatorium te schofferen, zou je je misschien moeten afvragen of de lijn van door jou genoemde predikanten wel de juiste is?
Worden gekozen. Maar niet vaak genoeg. En bovendien ben ik voor het roulatiemodel. Het zijn allemaal christenen of ze nu een meerderheid hebben of niet. Verder schoffeer ik niets of niemand. Ik geef aan dat ik he niet eens ben met de manier van werken van het curatorium. En ik geloof niet dat er 1 ware leer of lijn is. En ik geloof wel dat die predikanten die ik noemde Gods woord goed prediken en dat ze dat op EEN juiste manier doen. Net als een hele zware dominee dat ook kan doen (alleen op een andere manier).
Joris said:
mijn mening is inderdaad dat de werking van de Heilige Geest sterk onderbelicht wordt in de gergem. En dat de 'leer' van bekering in die gemeenten onbijbels is en leidt tot een afwachtende houding van gelovigen. En bovendien leidt de moeizame manier van leven en kerkzzijn er toe dat de jeu uit het geloven verdwijnt. Dat is een klacht die ik van de insiders op dit forum regelmatig te horen krijg.
Mee eens. Ben het met heel joris' punt wel eens. Maar dat doet niet af van het feit dat ik vind dat het tijd is voor een andere weg.