Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 21 mei 2003 15:54

kurtyo schreef:
En die laatste zin, SLAAT NERGENS OP. Jij kent mij helemaal niet, hoe durf je dan te zeggen dat schoppen tekenend is voor mij???

Nu, dat lijkt me duidelijk. Ik hoef alleen jouw postings maar te lezen...

Je zou je ook kunnen afvragen waarom deze mensen er juist niet inkomen. Wellicht ligt het probleem eerder bij henzelf?

Nee, dat geloof ik niet. Het roulatiemodel is gewoon nooit ingevoerd.

Dat bedoel ik niet. Leden van het curatorium worden gekozen. Hebben de predikanten die jij noemt het niet aan henzelf te danken dat ze niet worden gekozen? Er is blijkbaar geen meerderheid binnen de GG die hen steunt. Waar ligt dan het probleem? Ik bedoel, je kunt het ook omdraaien. In plaats van het curatorium te schofferen, zou je je misschien moeten afvragen of de lijn van door jou genoemde predikanten wel de juiste is?

Ik kan uit reacties van andere predikanten opmaken dat zij de 'vrijere garde' niet altijd even geschikt vinden voor de gereformeerde gemeente.

Kun je citaten geven, a.u.b.?

joris

Berichtdoor joris » 21 mei 2003 16:29

Pieter schreef:kurtyo schreef:
En die laatste zin, SLAAT NERGENS OP. Jij kent mij helemaal niet, hoe durf je dan te zeggen dat schoppen tekenend is voor mij???

Je zou je ook kunnen afvragen waarom deze mensen er juist niet inkomen. Wellicht ligt het probleem eerder bij henzelf?

Nee, dat geloof ik niet. Het roulatiemodel is gewoon nooit ingevoerd.

Dat bedoel ik niet. Leden van het curatorium worden gekozen. Hebben de predikanten die jij noemt het niet aan henzelf te danken dat ze niet worden gekozen? Er is blijkbaar geen meerderheid binnen de GG die hen steunt. Waar ligt dan het probleem? Ik bedoel, je kunt het ook omdraaien. In plaats van het curatorium te schofferen, zou je je misschien moeten afvragen of de lijn van door jou genoemde predikanten wel de juiste is?

Ik kan uit reacties van andere predikanten opmaken dat zij de 'vrijere garde' niet altijd even geschikt vinden voor de gereformeerde gemeente.

Kun je citaten geven, a.u.b.?

Tja, pieter, volgens mij kan je toch beter mijn reacties nog eens bekijken op bruikbaarheid. Zo kom je ook niet verder. Iets duidelijker: zou het kunnen dat jij een mening zou moeten bijstellen?Of dat jij iets over het hoofd ziet? of is dat helemaal onmogelijk.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 mei 2003 08:56

joris schreef:
Tja, pieter, volgens mij kan je toch beter mijn reacties nog eens bekijken op bruikbaarheid. Zo kom je ook niet verder.

joris, ik ben bang dat jouw reacties inhoudelijk niets aan deze discussie toevoegen. Voor mij zijn ze daarom wat het onderwerp van de discussie betreft helaas niet bruikbaar.

Iets duidelijker: zou het kunnen dat jij een mening zou moeten bijstellen?

Dat zou heel goed kunnen. Daar sta ik ook voor open, ik ben immers ook maar een leek als het er op aankomt. Maar dan wel op basis van gegronde argumenten. Die heb ik helaas nog niet gezien.

Of dat jij iets over het hoofd ziet? of is dat helemaal onmogelijk.

'I am human', dus zie ik ook dingen over het hoofd. Kan jij me vertellen wat? Dank.

joris

Berichtdoor joris » 22 mei 2003 09:51

Pieter,

sorry als ik te hard bengeweest. dit had niet gemoeten in dit forum.
ik maak me wat zorgen over deze discussie zeg maar. Het gaat over het (niet)functioneren van een screeningsgroep voor predikanten. Er worden zorgen uitgesproken dat er te weinig dominees worden toegelaten. Er wordt getwijfeld aan de juiste samenstelling van de screeninggroep.

Mijn antwoord is steeds geweest: ga aub voorbij aan de organisatorische kant van dit probleem. Probeer te kijken naar wat de signalen je vertellen. Waar duidt het op.

mijn mening is inderdaad dat de werking van de Heilige Geest sterk onderbelicht wordt in de gergem. En dat de 'leer' van bekering in die gemeenten onbijbels is en leidt tot een afwachtende houding van gelovigen. En bovendien leidt de moeizame manier van leven en kerkzzijn er toe dat de jeu uit het geloven verdwijnt. Dat is een klacht die ik van de insiders op dit forum regelmatig te horen krijg.

Daarom zeg ik, ga niet kijken naar hoe het currinogwat functioneert, maar ga kijken hoe de gemeenschap der heiligen functioneert. komen er nog mensen tot geloof? Wordt God ontmoet in de erediensten? gaan er harten branden zoals bij de Emausgangers?
Dat is niet leuk om te bekijken, maar het is wel eerlijk. En als je na je onderzoek met een blij hart kan zeggen dat alles oke is, dan feliciteer ik je en wens ik je GOds zegen toe.
Gods woord is een LEnvd scheppend woord: Hij sprak en het was er en het was nog goe dook. En zo spreekt Gods woord nog steeds! LEven scheppend en ruimte biedend, dat is het evangelie.
E waar het levende woord klinkt, waar Gods Geest alle ruimte krijgt en open ontvangen wordt daar gbeuren wonderen en komen mensen tot geloof. En dat levert ook weer mannen op die gedreven worden Gods woord door te vertellen en dat combineren met de een of andere theologische studie.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 mei 2003 11:09

joris schreef:
sorry als ik te hard bengeweest. dit had niet gemoeten in dit forum.

No problem, ik ben ook wel eens scherp.

Mijn antwoord is steeds geweest: ga aub voorbij aan de organisatorische kant van dit probleem. Probeer te kijken naar wat de signalen je vertellen. Waar duidt het op.

Dat vind ik persoonlijk wat te gemakkelijk. Door aan de organisatorische kant voorbij te gaan, los je het probleem niet op. De genoemde structuur is nu eenmaal aanwezig binnen de GG, en we moeten er samen voor zorgen dat e.e.a. zo goed mogelijk functioneert. Daar zijn dergelijke structuren juist voor. Het probleem is ook niet of de structuur/organisatie goed is, maar of het curatorium binnen deze structuur wel of niet goed functioneert.

mijn mening is inderdaad dat de werking van de Heilige Geest sterk onderbelicht wordt in de gergem. En dat de 'leer' van bekering in die gemeenten onbijbels is en leidt tot een afwachtende houding van gelovigen. En bovendien leidt de moeizame manier van leven en kerkzzijn er toe dat de jeu uit het geloven verdwijnt. Dat is een klacht die ik van de insiders op dit forum regelmatig te horen krijg.

Jammer dat je er zo over denkt. Ik deel je mening zeker niet. Ik ben zelf lid van de GG, en wel ergens op de Veluwe. Ik val dus onder de zog. 'behoudende' gemeentes binnen ons kerkverband. Je noemt hier een aantal punten die discussies op zich waard zijn. 1. de bekeringsleer zoals in mijn gemeente gebracht wordt, zou ik niet onbijbels durven noemen. Als ik in de prediking de parallelen hoor tussen het leven van Gods kinderen in de Schrift, en de toepassing daarvan in onze tijd, dan zie ik juist opmerkelijke overeenkomsten. 2. Wat de afwachtende houding betreft, daar zit inderdaad wat in. Ik leg de oorzaak daarvan echter niet in de prediking. De prediking vind ik opwekkend genoeg, maar ik denk dat wij zelf zo steenhard zijn. 3. Van een moeizaam leven heb ik vooralsnog niets gemerkt.

Daarom zeg ik, ga niet kijken naar hoe het currinogwat functioneert, maar ga kijken hoe de gemeenschap der heiligen functioneert. komen er nog mensen tot geloof? Wordt God ontmoet in de erediensten? gaan er harten branden zoals bij de Emausgangers?

E.e.a. zou zeker moeten gebeuren, maar staat m.i. los van deze discussie.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2003 11:22

Weglopen uit een kerkdienst is volgens mij nooit terecht. Ook niet bepaald de gezindheid van Matth 18.

Weglopen is volgens mij ook niet terecht. Maar ik kan het me voorstellen (al zou ik het zelf niet doen). Als een predikant een hele dienst gebruikt om uit te leggen hoe het curatorium werkt, zegt dat je op moet passen met evangelisatie (zeker NIET te veel), de andere predikant probeert belachelijk te maken en hem een schop na geeft, dan kan ik me voorstellen dat mensen (inclusief mijn persoontje) er over gaan nadenken om weg te lopen. Dat is geen kerkdienst. Dat is geen preek. Dat is zinloos gezwets waar niemand op zit te wachten en waar een dienst niet voor bedoeld is.

Echt om te huilen dat een gemeente een bepaalde predikant niet kan verdragen.

Het gaat er niet om dat deze predikant een begaafd spreker is of niet, het gaat om WAT hij zegt. En dat is niet waar de gemeente voor staat (schijnbaar). En geef toe, wat ik hierboven zei, dat is niet iets waar je voor naar een kerk gaat toch?

Een slag in de ruimte. Je weet gewoon niet wat de informatie binnen het curatorium is en ook niet wat er door de kandidaat al dan niet gezegd is.

Ja, dit hele topic bestaat uit slagen in de ruimte. Mag ik dan ook? Bovendien is het mijn mening. Het was niet de bedoeling dat het als eventueel feit opgevat zou worden. Het maakt mij ook niet uit wat er door een kanditaat gezegd is maar wat de studenten nu op de preekstoel(en) zeggen. En ik heb de laatste tijd een aantal studenten gehoord. Op basis daarvan zeg ik dat het allemaal van het zelfde slag is. Ik zie geen studenten meer die je kunt vergelijken met mensen als V/d Net, Kattenberg, Vreugdenhil, etc. Waar blijven die? Dat is toch al een aanwijzing dat ze schijnbaar dit soort predikanten niet veel of graag toelaten...

waag ik het te betwijfelen of de predikanten die jij noemt een andere maat zouden nemen. En de leegloop valt binnen de GG wel mee.

Ik denk dat er wel andere mensen door zouden komen. Maar dat is gissen omdat deze mensen niet in het curatorium komen... Dat is juist zo triest. En misschien valt bij jullie gemeenten die leegloop mee. Maar de kerk in het rijke westen (zeker Nederland) loopt sowieso nog al leeg. Ook de ger.gem. Bovendien zie je dat ook veel mensen naar 'vrijere' kerken gaan. (heb hekel aan begrippen zwaar, ligt en vrij e.d. maar wist niets anders). Terwijl deze mensen in onze ger.gem. eigenlijk het zelfde afzijn qua leer/verkondiging over het algemeen. Toch gaan ze naar bijvoorbeeld de christelijk gereformeerde en hervormde e.d.

daar geloof ik niets van.

Ik wel.

Je had er bij moeten zijn toen die predikant bij je ouders was. Overigens is het wel raar dat je in een half uur tijd niet in staat bent om datum tijd en plaats te noemen. Ik kan dat gewoonlijk binnen een halve minuut. Als iemand daar niet toe in staat is wat moet ie dan op de preekstoel doen? Dan krijg je pas leegloop

Waarom had ik er bij moeten zijn? Zelfs mijn ouders (en die zijn absoluut niet moeilijk en kieskeurig) baalde van de dienst en zeiden dat ik geluk had dat ik ergens anders was... Dat zegt wel iets.
En het slaat nergens op dat je moet kunnen zeggen wanneer je bekeerd bent!!! Wat een *peep*. Het leven bestaat niet alleen maar uit bliksembekeringen zoasl bij Paulus hoor. Voor sommigen is het een heel proces dat ergens is begonnen. Ik zou niet precies kunnen zeggen wanneer ik voor het eerst serieus ben gaan denken over God e.d. Maar uiteindelijk zou dat wel de eerste stap naar een eventuele bekering kunnen zijn geweest. (Zeg niet dat ik bekeerd ben). Wat moet je dan? Liegen? Als je bekeerd ben, ben je bekeerd. Of dat nu in 1967 was of in 2003 dat maakt niet uit. En of dat nu op 1 januari 1984 was om 2 uur 's middags of ergens tussen 1984 en 1987. DAT MAAKT NIET UIT! Denk je dat God je daar op afrekend???

Pieter said:

Geef maar eens heel duidelijk aan waar, wanneer en tegen wat ik schop dan!

Worden gekozen. Maar niet vaak genoeg. En bovendien ben ik voor het roulatiemodel. Het zijn allemaal christenen of ze nu een meerderheid hebben of niet. Verder schoffeer ik niets of niemand. Ik geef aan dat ik he niet eens ben met de manier van werken van het curatorium. En ik geloof niet dat er 1 ware leer of lijn is. En ik geloof wel dat die predikanten die ik noemde Gods woord goed prediken en dat ze dat op EEN juiste manier doen. Net als een hele zware dominee dat ook kan doen (alleen op een andere manier).

Joris said:

Mee eens. Ben het met heel joris' punt wel eens. Maar dat doet niet af van het feit dat ik vind dat het tijd is voor een andere weg.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 mei 2003 11:25

Zelfs de moeder van mijn vriendin (een bekeerde en nogal behoudende vrouw) maakt zich zorgen om de nogal ultra-rechtse samenstelling van het curatorium. Ze is bang dat de kerk er niet op vooruit gaat, maar dat het helemaal gevormt dreigt te worden naar het beeld dat het curatorium voor ogen heeft. Dit is een vrouw die zelden uitspraken doet over kerkelijke dingen. Ik weet niet precies wat haar gronden zijn, maar als zij het er al over heeft, moet er toch echt wel iets aan de hand zijn.

joris

Berichtdoor joris » 22 mei 2003 11:45

ik denk dat het het begin is, Pieter. HEt begin is bij God en zijn relatie met ons, en onze relatie met Hem. De eerste oudsten die gekozen waren, waren mannen die vol waren van de Geest, staat in Handelingen. Dus dat is te zien en te merken én het werkt aanstekelijk! Dat blijkt bijvorobeeld uit de tekst dat Saul bij Samuel is geweest en al profeterende naar huis terug ging: 'is Saul ook onder de profeten', is het spreekwoord geworden.

Het begin is bij God. Daarna doet de Geest de rst in het leven van een Christen. Organisatie kan je niet los zien van de werking van God in een mensenleven. Organisatie moet daaruit voort komen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 mei 2003 11:57

kurtyo wrote:
Pieter said:

Geef maar eens heel duidelijk aan waar, wanneer en tegen wat ik schop dan!

1. Echt om te huilen dat zo'n man preekt.
2. Ik vind de hele werkwijze van het hele curatorium gewoon belachelijk. Als je in een half uur geen exact tijdstip kunt aangeven wanneer je bekeerd bent, ben je niet goed genoeg.
3. Kijk maar naar de studenten, allemaal van het zelfde slag.
4. Ook al ziet de ger. gem. (de hoge mannetjes) deze mensne liever vandaag dan morgen stoppen.

kurtyo wrote:
Worden gekozen. Maar niet vaak genoeg. En bovendien ben ik voor het roulatiemodel. Het zijn allemaal christenen of ze nu een meerderheid hebben of niet. Verder schoffeer ik niets of niemand. Ik geef aan dat ik he niet eens ben met de manier van werken van het curatorium. En ik geloof niet dat er 1 ware leer of lijn is. En ik geloof wel dat die predikanten die ik noemde Gods woord goed prediken en dat ze dat op EEN juiste manier doen. Net als een hele zware dominee dat ook kan doen (alleen op een andere manier).

Ik geef ook geen oordeel over de genoemde predikanten. Dat kan ik ook niet, want ik heb ze niet eens allemaal horen preken. Daar gaat 't ook niet om. Ik zou er persoonlijk helemaal geen bezwaar tegen hebben als enkele van de genoemde predikanten in het curatorium zitting zouden nemen. Ik denk namelijk dat er niets zou veranderen... Het gaat er in deze discussie om dat het curatorium wordt afgebrand, en dat vind ik zeer onterecht.

joris wrote:
ik denk dat het het begin is, Pieter. HEt begin is bij God en zijn relatie met ons, en onze relatie met Hem. De eerste oudsten die gekozen waren, waren mannen die vol waren van de Geest, staat in Handelingen. Dus dat is te zien en te merken én het werkt aanstekelijk! Dat blijkt bijvorobeeld uit de tekst dat Saul bij Samuel is geweest en al profeterende naar huis terug ging: 'is Saul ook onder de profeten', is het spreekwoord geworden.

Het begin is bij God. Daarna doet de Geest de rst in het leven van een Christen. Organisatie kan je niet los zien van de werking van God in een mensenleven. Organisatie moet daaruit voort komen.

Ik onderschrijf jouw reactie van harte, joris. Ik geloof stellig dat de werking van de Heilige Geest ook in de GG wordt gevonden. Als dat niet het geval was, zou ik mijn lidmaatschap opzeggen. Echter, er is nu eenmaal kritiek op de werkwijze van o.a. het curatorium. Dat moeten we een plaats kunnen geven. Ook daar hebben we de hulp van de Heilige Geest bij nodig.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mei 2003 12:11

Als je bekeerd ben, ben je bekeerd. Of dat nu in 1967 was of in 2003 dat maakt niet uit. En of dat nu op 1 januari 1984 was om 2 uur 's middags of ergens tussen 1984 en 1987. DAT MAAKT NIET UIT! Denk je dat God je daar op afrekend???

Maak je niet boos, daar stond een vette knipoog bij.Ik interpreteerde je woorden wat te letterlijk. Volgende keer zal ik erbij zetten dat het een grapje is.

Je moet ook niet vergeten dat je in de loop van je preken ervaring op doet en anders kunt gaan preken. De studenten zijn inderdaad behoorlijk eenvormig omdat ze geschoold worden door een klein aantal mensen, en dat is logisch. Als je een bepaald type prediking hoort ligt eerder aan de opleiding dan aan het curatorium. Na de opleiding staat de ontwikkeling ook zeker niet stil, maar begint die vaak pas. Zoals ook bijv bij autorijden. Je leert pas rijden als je in je eentje achter het stuur zit. Pas dan ontwikkel je je stijl. mutatis mutandis geldt dit ook voor studenten aan de theologische school.

Ik wil ook nog even zeggen dat polarisatie nergens goed voor is. Ik voel me thuis in de volle breedte van de GG Zowel vd Net, Vreugdenhil als Eckeveld en Karels kan ik waarderen. Ik heb ze allen gehoord. Ze hebben allen goede retorische gaven en brengen dezelfde boodschap.
The one thing you can give and still keep is your word.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 mei 2003 12:24

Ik wil ook nog even zeggen dat polarisatie nergens goed voor is.

Hartgrondig mee eens. Wordt polarisatie echter niet aangewakkerd door een artikel in Gomarus, of in ieder geval door de wijze waarop het RD daar verslag van doet?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mei 2003 12:31

Pieter schreef:
Ik wil ook nog even zeggen dat polarisatie nergens goed voor is.

Hartgrondig mee eens. Wordt polarisatie echter niet aangewakkerd door een artikel in Gomarus, of in ieder geval door de wijze waarop het RD daar verslag van doet?
In ieder geval het laatste. Over het eerste ben ik nog niet uit. Hoewel ik blij ben met de boeken van Harinck omdat ze over controversiele thema's heldere dingen bevatten, vraag ik me af iedereen ze als zijnde een studie kan accepteren. Het kan geïnterpreteerd worden als polarisatie. Al denk ik zeker niet dat de auteur dit voor ogen heeft. Hij heeft steeds voor ogen om helderheid te geven. Dat dit neveneffecten heeft is jammer, maar is dat de auteur aan te rekenen of de ontvanger?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2003 14:01

1. Echt om te huilen dat zo'n man preekt.
2. Ik vind de hele werkwijze van het hele curatorium gewoon belachelijk. Als je in een half uur geen exact tijdstip kunt aangeven wanneer je bekeerd bent, ben je niet goed genoeg.
3. Kijk maar naar de studenten, allemaal van het zelfde slag.
4. Ook al ziet de ger. gem. (de hoge mannetjes) deze mensne liever vandaag dan morgen stoppen.

Ik zie dat niet als schoppen. Ik geef mijn mening. Ik geef aan dat ik vind dat het niet goed gaat in de ger. gem. en met het curatorium. En ik geef aan wat ik voel... Dat noem ik geen schoppen.

Ik denk namelijk dat er niets zou veranderen... Het gaat er in deze discussie om dat het curatorium wordt afgebrand, en dat vind ik zeer onterecht.

Ik denk wel dat er verschil in zou zitten. Ik ken mensen die afgewezen zijn die waarschijnlijk met die andere predikanten in het curatorium heel wat meer kans hadden gehad. En ik vind het niet onterecht dat het curatorium en haar werkwijzen eens onder de loep genomen worden. Afbranden, dat is hoe jij het ziet. Van mij mag er een soort van curatorium blijven, dat is denk ik alleen maar goed. Maar niet op deze wijze!

Maak je niet boos, daar stond een vette knipoog bij.Ik interpreteerde je woorden wat te letterlijk. Volgende keer zal ik erbij zetten dat het een grapje is.

Sorry, even over het hoofd gezien. Maar verder meen ik wel wat ik zei ;)

Je moet ook niet vergeten dat je in de loop van je preken ervaring op doet en anders kunt gaan preken.

Natuurlijk, is ook zo. Een deel zal ook anders gaan preken na verloop van tijd. Maar ervaring is niet de enige factor. Daar ga ik zometeen bij een volgende quote van jou op verder.

Als je een bepaald type prediking hoort ligt eerder aan de opleiding dan aan het curatorium.

Je had het over ervaring, dan zou het wel veranderen met die studenten. Ik onderschrijf dat maar voor een beperkt deel. Ik denk namelijk dat het ook ligt aan het soort mensen dat het curatorium aanneemt. Hetzelfde slag dus. En een groot deel zal ook zo gaan preken als dat het curatorium van te voren gedacht had. En natuurlijk heeft het oook te maken met de opleiding. Maar die manier van onderwijzen is ook weer afgestemd op het soort studenten. Dat is altijd en overal zo.

Ik wil ook nog even zeggen dat polarisatie nergens goed voor is. Ik voel me thuis in de volle breedte van de GG Zowel vd Net, Vreugdenhil als Eckeveld en Karels kan ik waarderen. Ik heb ze allen gehoord. Ze hebben allen goede retorische gaven en brengen dezelfde boodschap.

Polarisatie is inderdaad niet goed. Maar dat wil niet zeggen dat problemen niet onderkend mogen worden. En aan de kaak gesteld mogen worden. Ik voel me niet thuis in de volle breedte van de ger.gem. Zeker niet zelfs. En ze brengen niet allemaal de zelfde boodschap (en ik heb er ook een hoop gehoord hoor :P) Zo was er laatst een dominee die zei dat er bijna niemand meer bekeerd word in deze tijd. Terwijl dominee vreugdenhil kort daarop bij ons zei dat God nog nooit zo werkte als nu. Zijn Geest gaat als een razende door/over de wereld. Verklaar dat eens? Het is een simpel klein voorbeeld maar het is er wel 1 en zo zijn er meer.

En ik ben het ook eens met de reply van Maarten (die laatste)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 22 mei 2003 14:14

Beste kurtyo,

maar als het nu gaat om de kern van het Evangelie, niet hoeveel mensen er bekeerd worden, maar het persoonlijke. Dan hoor ik slechts accentverschillen.

Maarten

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 mei 2003 14:27

kurtyo wrote:
Zo was er laatst een dominee die zei dat er bijna niemand meer bekeerd word in deze tijd. Terwijl dominee vreugdenhil kort daarop bij ons zei dat God nog nooit zo werkte als nu.

Waarom noem je de naam van de ene wel en van de andere niet?

Ik zie dat niet als schoppen

Dan verschillen we daarover dus van mening. Ik vind jouw uitspraken kwetsend. Enige nuancering zou m.i. op zijn plaats zijn. Hoeveel kritiek je ook hebt, je moet wel respect blijven tonen. En dat doe je niet.

En ik vind het niet onterecht dat het curatorium en haar werkwijzen eens onder de loep genomen worden.

Daar heb ik, zoals reeds eerder gezegd, ook helemaal geen moeite mee. Alleen moet dat via de officiele weg gaan (synode?) en niet eerst via de media in discussie worden gebracht. Dat zaait alleen maar onrust, en bevorderd polarisatie.

Ik denk namelijk dat het ook ligt aan het soort mensen dat het curatorium aanneemt.

Niet mee eens. De door jou genoemde predikanten zijn in het verleden toch ook aangenomen? Was de inhoudelijke samenstelling van het curatorium toen zoveel anders? Dat kun je moeilijk volhouden. Toch zijn ze aangenomen (ze behoorden kennelijk dus ook tot "hetzelfde slag"), en toch zijn ze na verloop van tijd "anders" gaan preken.

Nu ik er over nadenk, valt het volgende argument denk ik ook weg:
Ik ken mensen die afgewezen zijn die waarschijnlijk met die andere predikanten in het curatorium heel wat meer kans hadden gehad.

De samenstelling van het curatorium is qua ligging van predikanten in de loop der jaren nauwelijks veranderd. Je zou dus kunnen stellen dat kandidaten met dezelfde ligging als door jou aangehaalde predikanten ook nu nog evenveel kans hebben om aangenomen te worden. Immers, genoemde predikanten zijn in het verleden ook aangenomen door datzelfde curatorium!

Terug naar “Archief”