GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 20 aug 2005 18:24

wat bedoel je met 'hausse'
wat is dat?
nooit van gehoord :?:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 aug 2005 18:34

Zoiets als een modetrend, iets wat men op niet-rationele gronden helemaal te gek en geweldig vindt. Dat bedoel ik ermee.

Voor de beschrijving van Van Dale: http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=hausse
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 aug 2005 21:59

Pieter schreef:Och, natuurlijk wel Peter.

Ik zal mezelf ook niet boven hen verheffen, maar ik vind het toch wel een merkwaardige manier om je levensstijl goed te praten. God vergeeft het wel als we onze zonden maar belijden, en dus leven we maar raak. Volgens mij werkt het zo niet helemaal...

Ik hoef hier in Berkenwoude maar een blik uit mijn studeerkamerraam te werpen om te zien hoe de GerGemjeugd zich als losgeslagen vandalen gedragen, ofschoon zij - in tegenstelling tot vele atheïstische hangvandalen - allergisch zijn voor Urk zingt in Kampen schallend in Berkenwoude.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2005 00:13

Boekenlezer schreef:Dat is erg jammer.
Ds. R. van Kooten (HHK) waarschuwt nogal eens tegen de evangelische beweging.
Zelf heb ik helemaal niks met die evangelische beweging: veel te oppervlakkig. Geef mij maar die typisch gereformeerde bijbelse grondigheid. Er gaat niks boven de rijkdom van de hele Bijbel. Ook geen enkele beweging, in weerwil van wat je bij veel mensen wel lijkt te zien. Ik word wel eens een beetje kriegel van al die oppervlakkigheid.

Tja, ik denk dat de GKV een beetje tussen de reformatorische kerken en de NGK inzit....... maar ik zie de veranderingen als positief, net als dat ik mijn evangelische broers en zussen als volwaardige christenen beschouw...

Overigens snap ik je reaktie al helemaal niet. Evangelische invloeden is wat anders dan loslaten van de gereformeerde grondslag. Wat ik zie is dat die bewaard blijft, maar dat men wel "bij de tijd" blijft, wat in mijn ogen heel terecht is want het evangelie is ook van deze tijd, net zoals het van vroegere tijden was.

De rijkdom van de hele bijbel is er gewoon.... dat er "evangelische" (ik noem het liever hedendaagse) invloeden zijn wil niet zeggen dat die boodschap wordt losgelaten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 aug 2005 08:12

Ik heb minder dan een jaar geleden nog een GKV-preek gehoord waarin werd gezegd dat evangelischen een te smalle basis hebben. Toen ben ik na de dienst wel even gaan vragen waar hij dat op baseerde. Die dominee was dus van mening dat in de evangelische kerken alleen over het NT wordt gepreekt, terwijl in de international church net een serie over Numeri bezig was.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 21 aug 2005 11:27

ja de GKV een kerk met een eigen wereldje vind ik. Eigen kerken,scolen,verenigingen. Waar is dat nu voor nodig? Vinden ze zich zelf soms zo goed? ze geloven toch ook dat de doop zaligmakend is? Nou ja ik heb niks tegen medechristenen hoor ik vind het alleen vreemd dat ze een beetje hun eigen wereld creeeren. Straks beginnen ze nog een GKV-kledinglijn ofzoiets.

André

Berichtdoor André » 21 aug 2005 12:40

Hendrik schreef:ja de GKV een kerk met een eigen wereldje vind ik. Eigen kerken,scolen,verenigingen. Waar is dat nu voor nodig? Vinden ze zich zelf soms zo goed? ze geloven toch ook dat de doop zaligmakend is? Nou ja ik heb niks tegen medechristenen hoor ik vind het alleen vreemd dat ze een beetje hun eigen wereld creeeren. Straks beginnen ze nog een GKV-kledinglijn ofzoiets.
Hoi Hendrik, ben je zelf ook lid van een reformatorishe gemeente?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2005 12:56

De Gereformeerde Gemeenten en de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (biv en buv) hebben ook aparte zuilen gecreëerd. Dat is dus niet typisch GKV.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 21 aug 2005 14:33

PKN(gereformeerd)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2005 20:14

tja... je hebt ook allerlei reformatorische scholen...... :) Hoewel PKN daar weer een beetje buiten staat.

En je hebt gelijk.... het is nog wel een eigen wereldje wat betreft scholen en zo..... Maar dat begint gelukkig te veranderen, wat een hele goede zaak is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 21 aug 2005 20:15

jij wa toch ook GKV Marnix. Je houdt dus ook niet zo van dat eigen wereldje?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 aug 2005 08:40

Hendrik schreef:ja de GKV een kerk met een eigen wereldje vind ik. Eigen kerken,scolen,verenigingen. Waar is dat nu voor nodig? Vinden ze zich zelf soms zo goed? ze geloven toch ook dat de doop zaligmakend is? Nou ja ik heb niks tegen medechristenen hoor ik vind het alleen vreemd dat ze een beetje hun eigen wereld creeeren. Straks beginnen ze nog een GKV-kledinglijn ofzoiets.
Oh je bedoeld net als protestants-christelijke scholen voor de PKNners en reformatorische scholen voor de zwaardere bevindelijk gereformeerde kant? (en islamitsche, katholieke etc scholen)..

De GKV is qua leer gewoon een kerk in de schaduw van de reformatie, toch heb ik me net als frekje afgevraagd waarom ze dan niet onder het kopje reformatorisch vallen (qua scholen en zo).

1. Ze staan open voor vernieuwing (volgens bevindelijk gereformeerde dominees: evangelische dingen c.q. satanswerk).
2. De GKV is niet bevindelijk gereformeerd, de andere kerken min of meer wel die in het rijtje voorkwamen.

De GKV is gewoon de GerGem met nieuwe bijbelvertaling, psalmberijming, minder wetticisme en meer vrolijkheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 22 aug 2005 10:12

De GKV is gewoon de GerGem met nieuwe bijbelvertaling, psalmberijming, minder wetticisme en meer vrolijkheid.

Dan is de PKN ook de ger gem met minder wetticisme,kortere kerkdiensten,gezangen en meer vrolijkheid.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 22 aug 2005 11:09

het scholenstandpunt dat dat minder wordt kan ik wel begrijpen,

ik denkd at het goed is voor vel kerkjeugd, maar ook voor de ouders als jeugd midden in de wereld opgroeid, ik vermoed dat dan meer ouders de waarde an het christen mogen zijn begrijpen, en hun kinderen ook beter hierin toerusten.
En de kinderen die van jongsaf aan met de wereld zijn meegegroeid, maar ook God kennen als hun vader, staan veel dichterbij hun klasgenootjes, en later hun collega's/vrienden om hun over Jezus te vertellen.

aan de andere kant, de rust van een veilige zuil is ook wel zo lekker hoor ;)
Maar helaas lijken veel van onze scholen qua pesterijen en het verder met elkaar omgaan van de leerlingen behoorlijk veel op de wereldse scholen. Wat onze eigen schuld is, en tevens geen goede reclame.
Ik vermoed dat dit op reformatorische niet veel anders is.

Hetgeen in beide gevallen wel anders had moeten zijn.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2005 11:13

Hendrik schreef:jij wa toch ook GKV Marnix. Je houdt dus ook niet zo van dat eigen wereldje?

Ik hou best wel van dat wereldje maar ik hou no meervan het christelijke wereldje.... en dat beperkt zich niet tot de GKV alleen.... Het is vele breder..... ik ben dan ook geen voorstander van allerlei Vrijgemaakte scholen en oranisaties maar zie liever samenwerking tussen christenen ipv dat iedereen zich in zijn eigen kerkhokjes en vakjes terugtrekt.

Terug naar “Archief”