homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 20 aug 2005 14:39

Zareb schreef:
Shito schreef:@ Froske: het woord "leugen" sloeg op "bevestiging". Ik kan makkelijk zeggen dat je homoseksualiteit mag beleven. Maar het zou een leugen zijn, en daarbij zou ik ingaan tegen Gods opdracht om mijn medemensen Zijn geboden te onderwijzen.

As for heteroseksualiteit: inderdaad is overbevolking een probleem, en ik zou zelf ook ervoor pleiten om daar je eigen werk in te doen (oftewel, te overwegen of je wel kinderen probeert te krijgen of niet). Maar dat is een heel andere discussie.

Homofilie is iets waar je vaak niets aan kunt doen, en al kan het wel, dan duurt dat jaren en jaren. Gevoelens kun je soms niet tegenhouden, maar wel afwijzen. En de daad homoseksualiteit, daar kun je nee tegen zeggen.

En ja, dat kost heel veel. Als je dat niet acceptabel vindt, kun je gerust bij God aankloppen en zeggen "God, moet ik nou echt zoveel geven voor U?"

Maar ik ben bang dat Hij je als antwoord op Zijn Zoon zal wijzen en jou zal vragen: "Kind, moest ik echt zoveel geven voor jou?"

Hij heeft het gedaan. Nu is het onze beurt, jouw beurt, om jouw kruis op je te nemen. Anders, zo zegt Jezus, anders kun je Mijn discipel niet zijn.
En dat is geen makkelijke keus, ook niet een die je meteen vandaag hoeft te maken misschien. Maar het is jouw test, jouw beproeving, die niet te zwaar voor je zal zijn. Haal je hem? Dat is God toch wel waard!

Makkelijk hé, om vanuit jouw veilige omgeving over kruisdragen te spreken.

Als je me zou kennen zou je weten dat mijn eigen kruisdragen mij tot op de rand van zelfmoord heeft gebracht. Het is maar net wat je een veilige omgeving noemt.

Zareb schreef:
Shito schreef:Het is pijnlijk. Het is snoeihard. Maar het is ook wat letterlijk in de Bijbel staat.

Dat is gewoon niet waar. Er staat niets letterlijk in de Bijbel.

Leviticus 18: 22 zegt

22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Leviticus 20: 13 zegt

13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Als je denkt dat de wetten niet meer voor ons gelden, lees Mattheus 4:19/20 voor Jezus' mening daarover

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie [dezelve] zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.

Als je denkt dat het niet mogelijk is: Johannes 5:2/3 zegt iets heel anders

2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

En Paulus ook, in 1 Korinthe 10:13

13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Of laat je, als het er opaan komt, je hormonen jouw god zijn boven YHWH?
Mensen in Iran geven hun vrijheid op voor YHWH.

Is je seksuele identiteit alleen maar een kwestie van hormonen?
Overigens is Iran het land waar homo's worden opgehangen. Wil jij daar naar toe?

Als YHWH dat van mij zou vragen: ja. Jij?
Homofilie is iets waar je vaak niets aan kunt doen, en al kan het wel, dan duurt dat jaren en jaren. Gevoelens kun je soms niet tegenhouden, maar wel afwijzen. En de daad homoseksualiteit, daar kun je nee tegen zeggen.

Je blijft maar in de vooronderstelling hangen dat er een verschil is tussen homofilie en homoseksualiteit. Als je als homoseksueel ervoor kiest geen relatie aan te gaan is dat een persoonlijke keus, die NOOIT door een ander mag en kan opgelegd worden.
En ook al kiest men ervoor niet met een andere jongen naar bed te gaan, dan blijft nog dat seksuele verlangen.

Een verlangen dat je, zoals een paar regels hierboven staat, de kop in kunt drukken als je er voor vecht.

En ja het is een persoonlijke keus, die de Bijbel van je vraagt. Als christen is het je plicht om elkaar te wijzen op elkaars fouten en elkaar de wet te leren, ook dat is een bijbelse opdracht. Wat je er uiteindelijk mee doet is je eigen keus, absoluut. Maar ik zou een slechte christen zijn als ik zou liegen over wat de bijbel erover leert.
En ja, dat kost heel veel. Als je dat niet acceptabel vindt, kun je gerust bij God aankloppen en zeggen "God, moet ik nou echt zoveel geven voor U?"

Leuk omgedraaid.

Ja he. Als je bewust tegen Gods Wetten ingaat, oftewel jouw kant van de belofte negeert, is het dan zelfs nog maar eerlijk te noemen als jij ondertussen nog wel vraagt om Zijn kant van die belofte?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 20 aug 2005 14:56

meboy schreef:
Shito schreef:Om er een paar op te noemen. Er is denk ik met name 1 groot probleem vandaag de dag met homofilie: het mag niet als een afwijking gezien worden. Als je een handicap hebt, word je ermee geholpen. Als je ziek bent, word je ermee geholpen. Als je psychisch ziek bent, probeert men je te helpen. Maar vandaag de dag mag homofilie zelfs niet "ziekte" of "handicap" genoemd worden. En vaak, sorry om het te zeggen, zijn het de homo's zelf die in woede uitbarsten als je het zelfs maar aankaart. Die personen weigeren hun probleem te zien als een probleem... hoe kun je dan consequenties zien? Hoe kun je dan proberen geholpen te worden? In gesprekken kreeg ik te horen dat ze geen hulp wilden. Wel, als je dan toch met de vraag komt of homosexualiteit mag, wat wil je dan? Een bevestiging horen van je gevoelens, al is het een leugen?

Ik had me voorgenomen me niet meer in discussies te laten trekken en ik laat het dan ook bij één reactie.

Wat jij eens goed moet weten Shito is het volgende: Ik als homo heb er niets tegen dat iemand anders mijn geaardheid een beperking of handicap of ziekte of weet ik wat noemt. Waar mijn tenen krom van gaan staan is het feit dat je de "normale" mens als uitgangspunt neemt.

En de "normale mens" is GEEN goed uitgangspunt! Laat ik het maar eens hard maar duidelijk opschrijven: Als Meboy wordt als Shito is hij GEEN METER opgeschoten. Hij is en blijft een GEVALLEN mens die kennis, gerechtigheid en heiligheid is kwijtgeraakt. Ik dank God met al mijn vezels dat hij voor dat probleem Jezus Christus heeft gegeven als borg voor onze ziel en slachtoffer voor onze straf!

Luister: Jakob worstelde met God en dreigde te winnen. God raakte zijn heup aan Jakob liep de rest van zijn leven kreupel... Wanneer beseffen mensen nu eens dat als God je leven zo letterlijk aanraakt dat dit kan leiden tot een nabij leven waarin het besef van God's macht, kracht, wijsheid, nabijheid, zorg, liefde, trouw en souvereiniteit op veel fronten juist door díe gebeurtenis benadrukt wordt. Zou je wijzer willen zijn dan God en tot Jakob willen zeggen: ga na de dokter en neem een kunstheup?
Zou Jakob niet beseft hebben dat hij in de ogen van de mensen beperkt door het leven ging? Zou hij aan de andere kant ook niet de rijkdom van het zó kreupel zijn ervaren hebben?

Laat ons kreupel en gelukkig zijn! Ik kan de wereld aan, je steun heb ik niet nodig... die is er wel in Christus en mijn vriend. Sta mij als gereformeerde gezindte niet in de weg om mijn hoop op Christus te vestigen en mijn arm om mijn vriend te slaan. Beperkt sinds mensenheugenis maar niet te eigenwijs om dát te erkennen!

Ik ben het met je eens dat je er niets beter op zult worden als je wordt zoals ik. En dat zeg ik zelfs ook niet. Wie mij kent weet hoeveel respect ik heb, juist voor gehandicapten en zieken. Ze zijn vaak meer mens dan al die "normale" mensen. Maar, het brengt ook een last mee. Een beproeving. Een proef die, volgens 1 Korinthe 10:13, niet te zwaar voor je is, en waar samen met de proef ook de uitkomst mee gegeven wordt. Maar dan moet je het wel accepteren als een proef.

En dat ik de *kuch* "normale" mens als uitgangspunt neem, is misschien omdat men meestal het centrum als uitgangspunt neemt. En face it: niemand is een normaal mens. Iedereen heeft zijn afwijking(en). En daar moeten we allemaal mee leren omgaan. En we moeten elkaar leren hoe we ermee kunnen en moeten omgaan. In eerste plaats tegenover God, in tweede plaats tegenover elkaar en onszelf.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 20 aug 2005 15:09

Aragorn schreef:
Shito schreef:- Hetero's die hopeloos verliefd worden op iemand die al een relatie heeft of om een andere reden geen toekomst met hen heeft.
- Hetero's die weten dat ze een SOA hebben (en dat is niet altijd je eigen schuld, het kan aangeboren zijn, of door bloedtransfusies e.d. komen)
- Hetero's die door traumatische ervaringen in het verleden zelfs de gedachte aan seksualiteit niet aankunnen
- Hetero's die psychisch zo ziek zijn dat ze zelfs geen relaties willen aangaan (vaak om anderen voor henzelf te beschermen)
- Sommige gehandicapten, die lichamelijk te zwaar gehandicapt zijn ervoor
- Pedofielen

Volgens mij gaan al deze voorbeelden over mensen die het opgeven voor hun naaste, en niet direct voor God.

Op zich heb je daar gelijk in, maar als je je naaste niet liefhebt heb je God ook niet lief. Maar goed, voeg "incest" aan het rijtje toe. Hopeloos verliefd worden op directe familie. Ook dat is verboden door God. Als ik een relatie met familie aan ga, kwets ik daar denk ik geen mens mee (hoogstens hebben kinderen een groter risico op handicaps). Maar God verbiedt het. Is dat een beter voorbeeld?

Maar zou je hem daarom maar uit naastenliefde gaan toestaan om een seksuele relatie met een kind aan te gaan?

Ik heb bijzonder veel moeite om overeenkomsten tussen de aard van homofilie en die van pedofilie te zien.

Ik zal niet ontkennen dat ik het ook een lastige vergelijking vindt; maar in beide gevallen kun je er niets aan doen. Het een is in de Wet tweemaal verboden. Het ander weet ik niet eens of het verboden is, al kan ik me niet voorstellen dat het goed is (heeft iemand het bijbelvers dat pedofilie verbiedt?).
Je aangetrokken voelen tot iemand met wie je geen relatie kunt beginnen gaat veel verder dan alleen maar homosexualiteit.
Het is pijnlijk. Het is snoeihard. Maar het is ook wat letterlijk in de Bijbel staat. Je kunt daar twintig miljard keer het woord "naastenliefde" tegenaan gooien, maar dan staat het er nog steeds. Houd van je naaste, maar houd in de eerste plaats van God. Hoe vaak staat er in de Bijbel dat God wil dat je Zijn geboden naleeft? Vaak. Veel te vaak. Wat zegt Jezus van de Wet? Dat zelfs geen klinker of medeklinker ervan ongedaan wordt gemaakt door Zijn komst, sterker nog, dat je ze nog strenger moet naleven dan de Farizeeen deden (en geloof me, die waren al streng).

Ah, vandaar dat de Farizeeen zo in hun nopjes waren met de sabbathsinvulling van Jezus. :)

Overtrad Jezus de Wet in zijn Sabbats invulling? De Farizeeen hadden een roostertje van wat wel mocht en niet mocht, hoeveel stappen je mocht zetten, hoeveel stroom je mocht gebruiken, hoeveel je mocht eten, enzovoort. En zochten daarbij keurig het randje op. Jezus leefde de sabbatswetten na, hij leefde alleen de farizeeese normen niet na. Maar terwijl de Farizeeen op zaterdag namiddag bij wijze van spreken zaten te pokeren, genas Jezus zieken. Wat is meer de Sabbat naleven?
Ik heb de indruk dat je een beetje een oneigenlijke tegenstelling van liefde voor God en naastenliefde maakt, terwijl die twee mi. nooit tegenover elkaar kunnen komen te staan. Andersom geredeneerd: ik zie in homoseksualiteit weinig niet-naastenliefhebbends, schadelijks of decadents dus kan ik me moeilijk voorstellen dat God er wel een probleem mee heeft.

Als het over liefde voor God gaat, is de eerste tafel van de Wet van toepassing, terwijl daar met geen woord over seksualiteit gerept wordt. Op de tweede tafel is dat wel het geval; het lijkt me dan ook vrij logisch dat het vooral een naastenliefde-'probleem' is en het dus ook naar die maatstaf beoordeeld dient te worden. (En als er geen naastenliefde betracht wordt, is God natuurlijk ook weer not amused, maar dat is een tweede)

Lees maar het rijtje waarin het gebod staat: allemaal geboden over seksualiteit; wat wel mag en wat niet mag. Niet met dieren, niet met vrouwen die in hun periode zijn, niet met familie, etcetera. Allemaal dingen waarvan ik geen flauw idee heb wat het probleem is voor je naaste. Doe je je naaste pijn als je omgang hebt met een dier? Of met familie? Ik zie in die dingen ook weinig schadelijks, maar God ziet dat blijkbaar wel erin.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 aug 2005 15:43

een homoseksueel kun je trouwens niet vergelijken met een pedofiel, omdat een homoseksueel een relatie aan kan gaan op gelijkwaardige basis, en daar is bij pedofilie geen sprake van.
Dat kan ook sinds pas, ach.. de wolf zal bij het schaap nederliggen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PureImmortalSoul

Berichtdoor PureImmortalSoul » 20 aug 2005 16:16

Ansje schreef:Ik vind homo zijn moeilijk...ook hoe er tegenaan te kijken...
Bijbels gezien vind ik het niet goed te keuren, denk aan Sodom en Gomorra, die verwoest zijn omdat er zoveel homofilie was...

Anderzijds kijk ik er mensen niet op aan als ze homo zijn, en zéker niet als ze een christelijke of reformatorische achtergrond hebben. Je merkt dan zelf aan die personen dat ze het moeilijk hebben met hun geaardheid, en ik heb dan eigenlijk medelijden met ze, omdat zij ook weten dat ze niet mogen samenleven met iemand, terwijl ze dat toch diep in hun hart graag willen...
Ik zie het als een soort kruis dat God je oplegt, en dat je moet dragen...hoe moeilijk ook.

Beste Ansje,

Alle respect voor jou bijdrage in deze discussie maar ik vind het wel jammer dat je een aantal 'onwaarheden' die binnen de kerk vaak genoemd worden mede in stand houdt.

Sodom en Gomorra zijn zeker NIET verwoest vanwege homofiele praktijken. De mensen waren van God afgekeerd en kozen bewust voor 'goddeloze' praktijken. Het bijbelgedeelte beschrijft dat ALLE mannen van Sodom, van de jongste tot de oudste, naar het huis van Lot trokken om DIE mannen (engelen) te bekennen. (sexueel contact mee te hebben...) Alle mannen van Sodom waren natuurlijk niet homofiel. Dit betekend dat die mannen bewust hun 'natuurlijke' omgang met vrouwen opgaven en eens een sexueel verzetje wilden met elkaar en met anderen. Daarnaast had God Sodom en Gomorra, als ik het mij goed herinner, duidelijk gewaarschuwd waar de knelpunten lagen! Het was hun afvallige weg en hun keuze tegen God die hun uiteindelijk het verderf inleidde.

Je medelijden t.o.v. homo's is waarschijnlijk goed bedoeld maar 'niets toevoegend' voor hen die deze gevoelens hebben. Voor mijzelf sprekend heb ik meer aan ruimte om mijzelf te zijn en mijn eigen mening te mogen hebben dan dat mensen, die welliswaar medelijden met mij hebben, mij het leven onmogelijk maken door hun meningen en stelligheden te verkondigen \ opleggen.

Ook erg jammer dat je onderscheid maakt in homo's die niet christelijk zijn en homo's die een reformatorische of christelijke achtergrond hebben. Ik dacht dat God zei: Heb je naasten lief als jezelf! (niet zo van: ' heb je soortgenoten \ geloofsgenoten lief als jezelf en laat de rest maar links liggen...' ) Daarnaast zeg je: "ik heb dan eigenlijk medelijden met ze, omdat zij ook weten dat ze niet mogen samenleven met iemand, terwijl ze dat toch diep in hun hart graag willen..."

Wie zegt er dat ze allemaal overtuigd zijn van het feit dat ze niet met een partner van dezelfde sekse mogen samenleven?

Ik geloof namelijk dat mijn homo zijn en mijn christen zijn prima samen kan gaan. Zo zijn er nog honderden (misschien wel duizenden) homo's in Nederland. (tip: www.chjc.nl )

Tot slot geloof jij dat homofilie een kruis is dat God je oplegt en wat je moet dragen.

Als ik dat serieus zou moeten nemen krijg ik daar de volgende gedachten bij:

'Wat een ontzettende onrechtvaardige ***** God!' Een God die de ene een zwaarder kruis oplegt dan de andere? Terwijl Hij alle mensen zo lief gehad zou hebben dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf voor behoudt van een ieder die in Hem gelooft?' Onbegrijpelijk! Zo zou ik snel van mijn geloof afraken!

Gelukkig geloof ik dat God voor een ieder dezelfde God wil zijn!
Of men nu verstandelijk gehandicapt is, lichamelijk gehandicapt, homofiel, manisch depressief of iets anders,......deze dingen zou ik graag scharen onder het kopje: 'ontstaan door de zondeval' Afwijkend dus van hoe het 'in den beginne' bedoeld was.

Afwijkend wil in mijn ogen niet zeggen: verdoemd voor eeuwig!

Tegen een verstandelijk gehandicapte zou je (neem ik aan) ook niet zeggen: jouw 'zijn' is ontstaan door de zondeval dus dat deugt niet! Je moet het niet praktiseren! (wat tegen homo's vaak wel wordt gezegd)
Daarnaast zou ik tegen een gehandicapte, manisch depressieve of ander persoon ook niet graag zeggen: dat is een kruis dat God je oplegt!

Wij hebben welliswaar een kruis op ons te nemen maar dat is dan welliswaar de strijd die we te voeren hebben om volgeling van Jezus te zijn! Daarom zullen we niet geliefd zijn en we zullen spot en haat moeten trotseren! Dat is het kruis op je nemen. Gaan voor Jezus!
Of je daarin wel of niet een (monogame) homoseksuele relatie aan kunt gaan lijkt mij een persoonlijke 'iets' waar je met God uit moet komen.

Aan een ieder die dit leest:

Een welgemeende lieve groet,
en tot een volgende keer! :wink:

Pure Immortal Soul

-Arend-

PureImmortalSoul

Berichtdoor PureImmortalSoul » 20 aug 2005 16:33

Ik ga hier openlijk Froske even een ontzettende welgemeende mega HUG geven... =D> d:)b =D> Tof zeg, hoe jij bent (en schrijft). Daarnaast durf jij jezelf kwetsbaar op te stellen. Iets wat ik prachtig vind en wat ik hier (mijns inziens) vaak weinig zie.

Kuzzz

Arend

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 20 aug 2005 19:25

'Wat een ontzettende onrechtvaardige ***** God!' Een God die de ene een zwaarder kruis oplegt dan de andere? Terwijl Hij alle mensen zo lief gehad zou hebben dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gaf voor behoudt van een ieder die in Hem gelooft?' Onbegrijpelijk! Zo zou ik snel van mijn geloof afraken!

Wat noem je een zwaarder kruis dan het ander? Als homofiel zul je vaak je kruis vrij duidelijk laten zien omdat het je gedrag beinvloed (en ook omdat je vandaag de dag je er niet meer voor mag schamen). Het lijkt een zwaarder kruis dan anderen. Maar in dit kleine landje lopen miljoenen mensen rond te zeulen met een loodzwaar kruis zonder het naar buiten toe te laten zien. Slachtoffers van kindermisbruik zijn vaak zo gesloten dat pas na een lange tijd intensief vertrouwen tonen ze eindelijk zelfs maar een beetje durven te gaan praten over wat ze hebben meegemaakt. Je ziet het haast niet, sommige mensen voelen het sneller aan maar zelfs dan is het vaak verborgen. Maar de gevolgen zijn enorm. Zulke mensen gaan relaties uit de weg, met name sexuele relaties is iets waar ze niets meer mee te maken willen hebben. De kans dat zo iemand zelfmoord pleegt, is 10 keer zo groot als bij mensen die niet zo'n verleden hebben. En waar homo's ondanks de kritiek toch eigenlijk altijd wel iemand hebben tegen wie ze hun verhaal kwijtkunnen, hebben dit soort slachtoffers dat zelden. Misschien denk je dat het weinig voorkomt; wel, in elke schoolklas zitten er wel een of meer. Zie je het aan ze? Nee. Ze hebben pijn. Maar zij lijden vaak helemaal alleen.

Of denk maar eens aan de honderdduizenden, wellicht miljoenen Nederlanders die zwaar depressief zijn, zo zwaar dat het hun hele leven keer op keer kapot maakt. Ook zij staan vaak alleen en onbegrepen. Een groot risico op zelfmoord, en al gaat het niet zover, dan beschrijven ze zichzelf vaak als levende doden. Nog levend, maar dood van binnen. Soms zo kapot gemaakt dat ze zelfs geen emotie meer hebben.

Homofilie is een groot kruis, absoluut. Ik ben blij dat ik het niet erbij hoef te dragen. Maar praat er niet over alsof er niets ergers is. Een homo wordt vaak anders behandeld, gediscrimineerd, absoluut. Een christelijke homo krijgt te horen dat hij zijn gevoelens niet mag navolgen. Maar hij leeft nog, van binnen en van buiten. Hij kan er meestal over praten, zeker tegenwoordig. Hij heeft zijn familie nog, en vaak ook nog een groot deel van zijn vrienden.
En absoluut zijn er bij die ook dat erdoor verliezen. Maar vergelijk het eens met je leven lang geketend zijn in een geestelijke gevangenis, waarin je niemand kunt vertrouwen, waarin je bijna al je vrienden kwijtraakt, waarin je amper meer met je eigen ouders kunt omgaan. Waarin je compleet alleen lijkt te staan. Waarin je je seksualiteit net zo goed opgeeft, niet omdat je niet mag, maar omdat je niet kàn.

Bijna iedereen draagt wel een kruis, en vaak worden de zwaarste kruizen het best gecamoufleerd.

Gelukkig geloof ik dat God voor een ieder dezelfde God wil zijn!
Of men nu verstandelijk gehandicapt is, lichamelijk gehandicapt, homofiel, manisch depressief of iets anders,......deze dingen zou ik graag scharen onder het kopje: 'ontstaan door de zondeval' Afwijkend dus van hoe het 'in den beginne' bedoeld was.

Absoluut wil Hij dat, en Is Hij dat. Voor iedereen is hij een God van liefde, barmhartigheid, trouw... en Rechtvaardigheid.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 aug 2005 19:42

allereerst thanks voor je bemoediging PureImmortalsoul!

Shito schreef:

Leviticus 18: 22 zegt

22 Bij een manspersoon zult gij niet liggen met vrouwelijke bijligging; dit is een gruwel.

Leviticus 20: 13 zegt

13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!

Als je denkt dat de wetten niet meer voor ons gelden, lees Mattheus 4:19/20 voor Jezus' mening daarover

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, [die] zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie [dezelve] zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.

Als je denkt dat het niet mogelijk is: Johannes 5:2/3 zegt iets heel anders

2 Hieraan kennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben, en Zijn geboden bewaren.
3 Want dit is de liefde Gods, dat wij Zijn geboden bewaren; en Zijn geboden zijn niet zwaar.

En Paulus ook, in 1 Korinthe 10:13

13 Ulieden heeft geen verzoeking bevangen dan menselijke; doch God is getrouw, Die u niet zal laten verzocht worden boven hetgeen gij vermoogt; maar Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst geven, opdat gij ze kunt verdragen.

Volgens datzelfde boek mag je bijvoorbeeld geen kleren dragen die gemaakt zijn van een mengsel van katoen en bijvoorbeeld polyester (Leviticus 19:19, daar gaat je H&M collectie...). Mosselen eten of een garnalencocktail bestellen is volgens Leviticus voor God weerzinwekkend (want ze hebben niet de voorgeschreven vinnen of schubben) en het eten van een broodje frikadel (gemaakt van varkensvlees) is volgens deze teksten God een gruwel (Leviticus 11).
Degene die zo dankbaar gebruik maakt van het boek Leviticus zal zelf waarschijnlijk aan heel veel andere wetten in dit boek niet voldoen. Waarom zou die ene regel over homoseksualiteit (Leviticus 18:22) dan wel voor alle tijden gelden? Waarom mag volgens de dominee een homo-relatie niet gezegend worden terwijl diezelfde dominee rustig een zegen vraagt over zijn broodje frikadel? Is dat niet met twee maten meten? Waarom de ene tekst wel heel serieus nemen en de andere niet? Is dat omdat het altijd makkelijker is met een vinger naar een ander te wijzen dan naar jezelf (Lucas 6:41)?

Hij zal met de verzoeking ook uitkomst geven... Ik weet van mezelf dat ik niet goed "alleen" kan zijn. Ik moet gewoon iemand om mij heen hebben. Als ik dan nu al moet weten dat ik heel mijn leven alleen in een huis moet gaan wonen, wordt ik nu al gek van angst! Kun je zeggen...daar heb je je vrienden toch voor? ik zal je eerlijk zeggen dat ik nu al bijna geen vrienden heb. En tegen de tijd dat je wat ouder bent geworden hebben die vrienden hun eigen relatie, druk met hun kinderen enz. Het verstikt me als ik zo'n toekomst in zicht heb. Ik heb een hele tijd gedacht dat het zo moest, heel mijn leven geen relatie. Ik heb nog nooit zo'n slechte tijd gehad als toen. Dat was ook de tijd dat ik het leven niet meer zag zitten. Wat moet je hier dan nog zoeken op deze aarde? Hoeveel mensen noemen hun relatie en kinderen als hun grote geluk in dit leven? En ik moet dat allemaal gaan missen?Nee ik geef eerlijk toe dat ik dat nooit zal volhouden daar zou ik werkelijk kapot aan gaan. Het zou voor mij te zwaar zijn. Ik vraag me dan soms ook af of mensen hun "verzoeking" wel kunnen dragen. Als iemand zelfmoord pleegt geeft dat toch wel blijk dat diegene dat niet kan dragen?

Smurffie schreef:
Dat wordt altijd zo makkelijk gezegd: "God je accepteert je wel zoals je bent en hij vergeeft je zonden wel weer." Ik geloof daar dus niet in. God is niet altijd barmhartig en vergevingsgezind. Dat zou wel erg makkelijk leven voor ons als dat zo was, niet? Dan konden we doen en laten wat we wilden, want God vergeeft wel weer.

God accepteerd je zeker wel zoals je bent. Hij heeft je toch gemaakt? GOD MAAKT GEEN TROEP! God is altijd barmhartig en vergevingsgezind. Maar het is wel de vraag hoe je daarmee omgaat. Denk je van: ik doe die zonde gewoon wordt toch wel weer vergeven... Dan ben je verkeerd bezig. Maar als je serieus de zonde haat en er tegen strijdt, maar je valt toch weer in de zonde, en je vraagt om vegeving dan zal Hij je zeker vergeven!

Verder vind ik het jammer dat er nogal wat mensen zijn die allerlei veroordelende teksten plaatsen. Je hoeft echt niet te denken dat ik die teksten allemaal niet ken, want ik ken die stuk voor stuk. Natuurlijk heb ik in de bijbel gezocht naar antwoorden over mijn geaardheid en hoe God daarover denkt. Daarom wil ik even een bijbelgedeelte plaatsen waar ik aan moest denken toen ik die teksten las..(Joh. 8 nbv)

1 Jezus ging naar de Olijfberg, 2 en vroeg in de morgen was Hij weer in de tempel. Het hele volk kwam naar Hem toe, Hij ging zitten en gaf hun onderricht. 3 Toen brachten de schriftgeleerden en de Farizeeën een vrouw bij Hem die op overspel betrapt was. Ze zetten haar in het midden en 4 zeiden tegen Jezus: ‘Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt toen ze overspel pleegde. 5 Mozes draagt ons in de wet op zulke vrouwen te stenigen. Wat vindt U daarvan?’ 6 Dit zeiden ze om Hem op de proef te stellen, om te zien of ze Hem konden aanklagen. Jezus bukte zich en schreef met Zijn vinger op de grond. 7 Toen ze bleven aandringen, richtte Hij zich op en zei: ‘Wie van jullie zonder zonde is, laat die als eerste een steen naar haar werpen.’ 8 Hij bukte zich weer en schreef op de grond. 9 Toen ze dat hoorden gingen ze weg, een voor een, de oudsten het eerst, en ze lieten Hem alleen, met de vrouw die in het midden stond. 10 Jezus richtte zich op en vroeg haar: ‘Waar zijn ze? Heeft niemand u veroordeeld?’ 11 ‘Niemand, Heer,’ zei ze. ‘Ik veroordeel u ook niet,’ zei Jezus. ‘Ga naar huis, en zondig vanaf nu niet meer.’
- Home is in my head -

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 20 aug 2005 20:09

@ Froske: ik zal absoluut niet ontkennen hoeveel hypocrise er bestaat binnen het christendom. Maar het feit dat de een een wet overtreedt, is voor de ander geen vrijbrief om een andere wet te overtreden. Een paar dingen nog om over na te denken:

1. Sommige wetten hebben als straf de dood, andere offer, ander weer ander nog andere straffen. Blijkbaar zijn er daarin wel verschillen te maken; een exacte interpretatie ervan geef ik op het moment niet, maar denk er eens over na. Leviticus 20 vermeldt de toe te passen straf bij homoseksualiteit.

2. Als de een zondigt, is dat een vrijbrief voor een ander om te zondigen? Als jij begerig kijkt naar mijn fiets, mag ik je dan doodslaan? Lijkt me niet.

3. Sommige wetten worden vandaag de dag her-ontdekt. Denk aan wat je zei van varkensvlees. Varkensvlees is vandaag de dag erg veel voorkomend in de Westerse wereld. Weet je wat ook veel voorkomt? Hart en vaatziekten. Doodsoorzaak nr. 1 zelfs. Toeval?

4. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je er zwaar rot onder voelt als je geen diepe relatie mag aangaan. Bedenk je dan wel, dat het niet op dit moment al einde verhaal is.
- Sommige mensen veranderen van aard, na jaren aan gebed. Je kunt aan God vragen of Hij je wil helpen te veranderen. Als het gaat om beproevingen: Job werd ook beproefd, hij verloor alles wat hij had, inclusief vrouw en kinderen. Maar God liet hem niet op die vuilnisbelt alleen. Het duurde een tijd, absoluut. Maar uiteindelijk gaf YHWH hem een nieuw begin. Misschien is dat ook voor jou weggelegd?
- Vooral vroeger was het simpelweg: niet zeuren, je trouwt met een vrouw. Ik heb mijn twijfels over hoe gelukkig zo'n relatie wordt, maar daar kun je denk ik wel mensen over vinden die dat hebben meegemaakt, of meemaken.
- Je kunt je beperken tot sterke vriendschappen. Het haalt misschien niet het verlangen weg, maar het kan wel een groot deel van de leegte opvullen.

Het zijn een paar opties die je vast al vaak genoeg hebt gehoord en bedacht. Zo te horen heb je voor een groot dele je keus al gemaakt; en ik moet absoluut zeggen dat ik bewondering heb voor hoe je erover praat. Ik wens je dan ook sterkte, en hoop dat God je zal helpen, welke beslissing je ook neemt, om datgene te doen wat het best is.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 20 aug 2005 21:08

Shito schreef:
@ Froske: ik zal absoluut niet ontkennen hoeveel hypocrise er bestaat binnen het christendom. Maar het feit dat de een een wet overtreedt, is voor de ander geen vrijbrief om een andere wet te overtreden. Een paar dingen nog om over na te denken:

1. Sommige wetten hebben als straf de dood, andere offer, ander weer ander nog andere straffen. Blijkbaar zijn er daarin wel verschillen te maken; een exacte interpretatie ervan geef ik op het moment niet, maar denk er eens over na. Leviticus 20 vermeldt de toe te passen straf bij homoseksualiteit.

2. Als de een zondigt, is dat een vrijbrief voor een ander om te zondigen? Als jij begerig kijkt naar mijn fiets, mag ik je dan doodslaan? Lijkt me niet.

3. Sommige wetten worden vandaag de dag her-ontdekt. Denk aan wat je zei van varkensvlees. Varkensvlees is vandaag de dag erg veel voorkomend in de Westerse wereld. Weet je wat ook veel voorkomt? Hart en vaatziekten. Doodsoorzaak nr. 1 zelfs. Toeval?

4. Ik kan me heel goed voorstellen dat je je er zwaar rot onder voelt als je geen diepe relatie mag aangaan. Bedenk je dan wel, dat het niet op dit moment al einde verhaal is.
- Sommige mensen veranderen van aard, na jaren aan gebed. Je kunt aan God vragen of Hij je wil helpen te veranderen. Als het gaat om beproevingen: Job werd ook beproefd, hij verloor alles wat hij had, inclusief vrouw en kinderen. Maar God liet hem niet op die vuilnisbelt alleen. Het duurde een tijd, absoluut. Maar uiteindelijk gaf YHWH hem een nieuw begin. Misschien is dat ook voor jou weggelegd?
- Vooral vroeger was het simpelweg: niet zeuren, je trouwt met een vrouw. Ik heb mijn twijfels over hoe gelukkig zo'n relatie wordt, maar daar kun je denk ik wel mensen over vinden die dat hebben meegemaakt, of meemaken.
- Je kunt je beperken tot sterke vriendschappen. Het haalt misschien niet het verlangen weg, maar het kan wel een groot deel van de leegte opvullen.

Ik wilde met datgene ook niet zeggen dat je opeens bepaalde wetten mag overtreden, maar het is wel zo dat je de wetten dan wel in het geheel moet zien en niet een deeltje daarvan wat toch gemakkelijk na te leven valt omdat het jezelf minder of niet aangaat. Daarom vind ik het jammer dat sommige mensen die teksten uit leviticus citeren terwijl ze zelf bepaalde wetten ook niet naleven. Haal dan eerst de balk uit je eigen oog (ik bedoel dit in het algemeen en niet specifiek op jou gericht want ik kan niet zeggen of jij die wetten wel of niet naleeft)

Verder is er een hele grote verandering gekomen nadat Jezus is gekomen. De tijd die in Leviticus besproken wordt is een heel andere tijd dan nu. Als die wetten nu nog zouden gelden zou minstens de helft van de wereld al gedood moeten worden inclusief ik want ik zou nooit durven beweren dat ik zonder zonde ben. In die tijd was het bijvoorbeeld normaal om iemand te stenigen als diegene een vloek zei. Tegenwoordig is dat helemaal niet meer gebruikelijk. Zomaar een voorbeeld van een verandering waarvan er nog talloze meer te noemen zijn. Daarmee wil ik nog die zonden niet goed praten, maar er is wel een verandering gekomen in de straf daarop.

Of hart en vaatziekten komen door varkensvlees eten? Daar twijfel ik aan. Het zou kunnen maar er zijn talloze andere redenen op te noemen waardoor hart en vaatziekten onstaan. Er is ook nog niet bewezen dat varkensvlees hart en vaatziekten kan veroorzaken, tenminste ik heb er nog niet van gehoord. Een ander voorbeeld zijn de SOA's. Dat vind ik meer een goed voorbeeld van een straf op de zonde.

Of verandering van aard voor mij weggelegd is weet ik niet. Het komt niet erg vaak voor dat er mensen van geaardheid veranderen. Ik geloof er wel in en ik weet ook zeker dat het kan. Maar er zijn ook voorbeelden van mensen te noemen waarbij de gevoelens maar voor de helft weg zijn en dat ze nu dus bi-sexuele gevoelens hebben. Ik zou er zelf eerlijk gezegd niet aan moeten denken om met een vrouw een relatie te hebben terwijl ik mannen eigenlijk aantrekkelijker vind. Dit zou ik vreselijk kwetsend vinden voor diegene en zoiets wens ik niemand!

Ik ben het met je eens dat iemand die sterke vriendschapen heeft het ook alleen af zou kunnen. Maar toch blijft dat een moeilijk punt. Ik denk dat dat ook heel persoonlijk is en dus bij iedereen verschillend.

Dank je wel voor je bemoediging! Ik geloof zeker dat God me hierin zal helpen en dat ik een weg vind in dit leven, hoe dat precies zal zijn weet ik niet maar in God's handen ligt het zeker veilig!

God bless you!
- Home is in my head -

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 21 aug 2005 00:52

Shito schreef: Gevoelens kun je soms niet tegenhouden, maar wel afwijzen. En de daad homoseksualiteit, daar kun je nee tegen zeggen.

Je bedoelt toch hopelijk niet zoiets als ontkennen dat je van iemand houd/om iemand geeft omdat dat niet zou mogen?

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 21 aug 2005 01:13

Om het in "hetero" termen te verwoorden: stel je wordt verliefd, en dan bedoel ik zwaar verliefd, op iemand die al getrouwd is.

Dan zul je ondanks alles je liefde moeten negeren, bij elke opkomende gedachte moeten zeggen tegen jezelf: "Nee, ze heeft al iemand, ze is niet voor jou bestemd".

Niet zozeer ontkennen, maar het afwijzen. Als iemand op jou valt en jij niet op hem/haar, ontken je zijn of haar liefde niet, maar je wijst die liefde wel af. Voor je eigen gevoelens kun je dat ook doen. Ja, dat is zwaar. Vanuit hetero-standpunt: ik ken iemand die zo'n 8 jaar lang compleet "bezeten" is geweest van iemand; zij wees hem af, had andere relaties etcetera. Ja, dat is afschuwelijk om mee te maken. Maar als je die gevoelens maar blijft afwijzen, uiteindelijk groei je er overheen. Kun je er omheen leven. Met Gods hulp kon hij het teboven komen, weer verder leven.

8 jaar is al zwaar; je leven lang is een enorme opdracht. Dat zal ik niet ontkennen. Maar God belooft ook, dat Hij de beproevingen niet tè zwaar zal maken. Als je dat gelooft, kan dat je erdoorheen slepen. En misschien zul je er overheen groeien, veranderen.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 21 aug 2005 09:31

Dus eigenlijk zeg jij, kijk gewoon niet meer naar jongens als je homo bent dan stopt je gevoel vanzelf... :?

PureImmortalSoul

Berichtdoor PureImmortalSoul » 21 aug 2005 16:33

Shito schreef:
Maar vergelijk het eens met je leven lang geketend zijn in een geestelijke gevangenis, waarin je niemand kunt vertrouwen, waarin je bijna al je vrienden kwijtraakt, waarin je amper meer met je eigen ouders kunt omgaan. Waarin je compleet alleen lijkt te staan. Waarin je je seksualiteit net zo goed opgeeft, niet omdat je niet mag, maar omdat je niet kàn.

Nou Shito,

Grappig zeg! Je schrijft wel dat homo zijn zeker wel een kruis kan zijn maar dat ik het eens moet vergelijken met seksueel misbruikten e.a.

Maar ik hoef niet eens te vergelijken! De omschrijving die je gaf:

Zowel de geestelijke gevangenis, als het niemand kunnen vertrouwen, bijna al je vrienden kwijtraken en het amper meer met je ouders om kunnen gaan was bij mij het gevolg van mijn homo zijn!

Daarnaast irriteer ik me aan de zin: ' waarin je je seksualiteit net zo goed opgeeft'

Iedereen lijkt er hier maar vanuit te gaan dat je als christenhomo automatisch seks maar opgeeft om dat iedereen je dat vanuit kerk en geloof gebiedt. Nou,.... ik zal je eerlijk zeggen: ik heb dus wél de overtuiging dat christen en homo zijn , samen kan gaan! Ik geloof dat ik prima een (monogame) relatie (ook seksueel) met een jongen kan hebben. Het spijt me ontzettend voor alle mensen hier, die daar ontzettend op tegen zijn of er stellig van overtuigd denken te zijn dat dat Bijbels gezien NIET kan! Dat mogen jullie allemaal vinden! Maar houdt toch a.u.b. eens op, met voor elkaar denken!
Homo zijn houdt niet automatisch in dat je zelf niet meer na kunt denken hoor!

Ik groet u allen!
Tot een volgende keer!

Arend

Riska

Berichtdoor Riska » 21 aug 2005 18:32

Naar mijn gevoel worden er hier nog al wat dingen door elkaar gehaald.
Homoseksualiteit is geen ziekte, waarvan je kunt genezen. Het is "gewoon" een geaardheid.
Ik zou niet graag de mensen de kost willen geven, die dachten, hoopten, dat door het aangaan van een huwelijk ( met iemand waar ze oprecht van houden!) de geaardheid 'over' zou gaan en waarbij dat dus niet gebeurde.
Het voorbeel van Sodom en Gomorra is al aangehaald. In feite gaat het hier om heel wat anders.

Kruisdragen is niet wat God je oplegt aan beroerdigheden. Dan zou God een wel heel onrechtvaardige God zijn. Kruisdragen is: Jezus volgen en als dat een offer van ons vraagt, dan is dat iets wat daarmee te maken heeft. Dat zou dus kunnen zijn ervoor uit te komen dat je Christen bent in een land waar Christenen vervolgd worden.
Maar kruisdragen - ook al weet ik dat dit in de volksmond vaak zo gezien wordt - heeft niets met tegenslag, ziekte, dood te maken en alles wat een mens kan overkomen en aangedaan wordt.

Nog belangrijker vind ik het uitelkaar halen van homoseksualiteit en pedofilie en/of kindermisbruik.
Dat vind ik een schandalig insinuatie naar de homoseksuele medemens toe. Kindermisbruik komt meer voor binnen huiselijke/familiekring dan waar ook en wordt ontzettend vaak door hetero's gedaan.

Het is dat pedofilie meer in het nieuws komt, maar seksueel misbruik door vader, broer, oom, opa, buurman, vrienden van ouders etc. komt veel en veel vaker voor.

Terug naar “Archief”