elbert schreef:Collateral schreef:Smurffie schreef:Waarom denk je dat Paulus de wereldse seksuele moraal insluit bij het begrip 'wereldgelijkvormigheid'? Ik merk dat niet uit de context. Als je conservatief denkt ik het wel heel makkelijk om die term te gebruiken om je af te zetten tegen verandering. Je kunt zo bijvoorbeeld (en eigenlijk is dat wel zo consequent!) ook het gebruiken van moderne machines afkeuren, zoals de Amish-gemeenschap uit Amerika doet. Ik hou je niet tegen, maar ik denk niet dat God die denkwijze propageert.
Zie 1 Korinthe 7:8 Doch ik zeg de ongetrouwden, en de weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven zoals ik. Dit zei Paulus, en ik denk dus dat Paulus de wereldse sexuele moraal wel degelijk insluit bij het begrip 'wereldgelijkvormigheid'. Hij was niet zo op het huwelijk, laat staan alles wat er mee te maken heeft.
Je maakt nu (samen met Paulus) een punt tegen het huwelijk, niet tegen seks voor of buiten het huwelijk.
Aangezien beide voor Paulus niet zonder elkaar voor hoorden te komen (gezien zijn achtergrond als wetsgetrouwe jood, Ex. 22:16, Lev. 21:13-14, Deut. 22:13-29) is dat ook geen wonder. Het 1 behoort voor hem niet zonder de ander te zijn.
Ja, duh. De tekst is alleen nog steeds in eerste instantie gericht tegen het huwelijk. Dat maakt het m.i. vrij waardeloos als argument tegen sex voor het huwelijk.
Verder suggereert Smurffie indirect min of meer dat trouwen een 'wereldgelijkvormige' bezigheid is. Ik heb niet echt het idee dat Paulus er ook zo over gedacht heeft, hoewel hij natuurlijk wel het vrijgezelle bestaan boven het huwelijk prefereerde. Terecht overigens.