Is de mens een nul?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 13 aug 2005 18:37

essieee schreef:En toch...als ik die stukjes preek van je door lees denk ik; JA! Inderdaad....vanuit mezelf ben ik niks, alles komt van God....God maakt van die 0 een ander aantal...dus idd ook ik vind het deprimerend klinken maar ben het voor een groot gedeelte wel eens!

Inderdaad, maar nieten en nullen, die wil God vervullen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 13 aug 2005 20:08

Kan me niet schelen of ik zonder G.d een 0 ben. Ik ben met G.d.
..

caprice

Berichtdoor caprice » 13 aug 2005 21:42

Invincible schreef:Kan me niet schelen of ik zonder G.d een 0 ben. Ik ben met G.d.

Is God ook met jou?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 aug 2005 12:09

Wij zijn geen nullen.
Wij zijn waardevol en kostbaar in de ogen van God. We kunnen ons wel een nul voelen of onszelf niks waard vinden. Maar laat Gods waarheid dan diep tot je doordringen. God zegt jij bent waardevol omdat ik jou schepper ben. Jij bent waardevol omdat Ik jou Vader ben.

Ik snap niet dat een dominee kan zeggen dat wij niks zijn. Een dominee heeft ander nieuws te brengen..
Namelijk dat God ons zo waardevol vondt om zelf het liefste wat Hij had over te geven voor ons. Jezus vondt ons zo waardevol dat hij de dood er voor in wou gaan.

En dan kunnen 100 dominees zeggen dat ik niks ben, en nutteloos. Maar ik heb gehoord en gezien hoeveel waarde God aan mijn leven hecht.

De enige reden dat wij onszelf waardevol mogen noemen is de reden dan God ons waardevol vindt.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

MarcoM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor MarcoM » 14 aug 2005 12:27

Hmmm,

ok, daar zit wel wat in Hijwel,
maar wat voor cijfer geef je jezelf dan?
anders houden we het erop dat we allemaal een 0 zijn

groet,
Marco

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 14 aug 2005 13:13

hijwel schreef:Wij zijn geen nullen.
Wij zijn waardevol en kostbaar in de ogen van God. We kunnen ons wel een nul voelen of onszelf niks waard vinden. Maar laat Gods waarheid dan diep tot je doordringen. God zegt jij bent waardevol omdat ik jou schepper ben. Jij bent waardevol omdat Ik jou Vader ben.

Ik snap niet dat een dominee kan zeggen dat wij niks zijn. Een dominee heeft ander nieuws te brengen..
Namelijk dat God ons zo waardevol vondt om zelf het liefste wat Hij had over te geven voor ons. Jezus vondt ons zo waardevol dat hij de dood er voor in wou gaan.

En dan kunnen 100 dominees zeggen dat ik niks ben, en nutteloos. Maar ik heb gehoord en gezien hoeveel waarde God aan mijn leven hecht.

De enige reden dat wij onszelf waardevol mogen noemen is de reden dan God ons waardevol vindt.

Ik denk dat de dominee bedoelt dat als wij niet beseffen dat Jezus voor onze zonden gestorven is, dat wij dan inderdaad nul zijn. Het klopt inderdaad dat wij in de ogen van God veel meer waard zijn, daarom geld het nul zijn voor een gelovige volgens mij niet.

Grtz Bart

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 aug 2005 13:33

Plutonic schreef:Ik denk dat de dominee bedoelt dat als wij niet beseffen dat Jezus voor onze zonden gestorven is, dat wij dan inderdaad nul zijn. Het klopt inderdaad dat wij in de ogen van God veel meer waard zijn, daarom geld het nul zijn voor een gelovige volgens mij niet.

Grtz Bart

voor de ongelovige ook.. want ook in ongelovige mensen ziet God iets enorm waardevols. Namelijk iets wat Hij zelf gemaakt heeft.

Maar God bewees ons zijn liefde doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. (rom 5:8)

zelfs toen ik Jezus nog niet kende vondt God mij al bijzonder.

Jezus is naar de wereld gekomen om elke mens hier op aarde terug te winnen. Waarom? Omdat Hij ons gemaakt heeft en ons wil hij terug hebben.

Riska

Berichtdoor Riska » 14 aug 2005 13:36

Hijwel, ik ben het volledig met je eens! Er mag best wat meer blijdschap naar voren komen in ons geloof...

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 14 aug 2005 13:40

Daar heb je gelijk in. Maar als een mens niet gelooft dat Jezus voor onze zonden gestorven is, dan kan God wel van hem\haar houden maar zonder God is die persoon nog steeds niets.. (Volgens mij)

Grtz Bart

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 14 aug 2005 13:42

Riska schreef:Hijwel, ik ben het volledig met je eens! Er mag best wat meer blijdschap naar voren komen in ons geloof...

Ik ben het er ook mee eens dat er wel wat meer blijdschap in ons geloof naar voren mag komen :)

grtz Bart

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 aug 2005 13:52

Plutonic schreef:Daar heb je gelijk in. Maar als een mens niet gelooft dat Jezus voor onze zonden gestorven is, dan kan God wel van hem\haar houden maar zonder God is die persoon nog steeds niets.. (Volgens mij)

Grtz Bart

Dan is die liefde maar van korte duur!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 aug 2005 13:53

MarcoM schreef:Hmmm,

ok, daar zit wel wat in Hijwel,
maar wat voor cijfer geef je jezelf dan?
anders houden we het erop dat we allemaal een 0 zijn

groet,
Marco

Als ik naar mijzelf kijk kan ik tevreden zijn (dan ben ik hoogmoedig). Als ik naar mezelf kijk kan ik enorm verdrietig zijn (dan ben ik weemoedig). Als ik naar mijn toekomst kijk (ben ik depri). Als ik naar mezelf kijk ben ik dood ongelukkig.

Maar dit verandert als God met zijn spiegel de leugen ontmaskerd. Wat is het een ongelovelijk groot wonder als God met zijn spiegel (Jezus Christus) er tussen komt, en zegt "dit ben jij, de mens zoals ik jou heb bedoelt"

4 Jij bent zo kostbaar in mijn ogen,
zo waardevol, en ik houd zo veel van je
dat ik de mensheid geef in ruil voor jou,
ja alle volken om jou te behouden.

Iedereen mag weten dat God jou en mij kostbaar en waardevol vindt. God heeft jou gemaakt er daar is niks mis mee :wink:

Als ik God waarheid als waarheid aan mag nemen. Dan mag ik een 10 zijn in plaats van een 0. Want God ziet mij aan in Jezus, witter als de sneeuw. En wat is nu meer waar, hoe God mij ziet of hoe ik mezelf zie?

Als ik naar mezelf kijk, en ik nietig en klein (psalm 8) volkomen afhankelijk. Maar als ik mezelf zie als kind van God dan weet ik dat daar helemaal niks mis mee is. En dan mag ik mezelf enorm gelukkig noemen. En als iemand mij dan een 0 geeft, dan mag ik weten dat mijn Vader in de hemel mij zeker geen 0 zal geven.

Petrus zag zichzelf als een bedrieger... Maar Jezus zegt: "op deze rots zal ik mijn gemeente bouwen".

mischien vindt jij jezelf niks waard, maar vraag eens aan God wat Hij van jou vindt?

in Hem zijn wij meer dan overwinaars

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 aug 2005 14:05

Plutonic schreef:Daar heb je gelijk in. Maar als een mens niet gelooft dat Jezus voor onze zonden gestorven is, dan kan God wel van hem\haar houden maar zonder God is die persoon nog steeds niets.. (Volgens mij)

Grtz Bart

Een schip zonder einddoel. Dat schip is meer waard dan een 0. De maker van het schip heeft een doel met dit schip. Daarom heeft de maker dit schip gemaakt. Voor hem is het een waardevol schip, hij heeft zijn tijd er in gestoken. Ook al vaart het schip nu rond zonder doel, de maker van het schip blijft het schip waardevol vinden omdat het schip nog steeds dat doel heeft.

Zo is het ook met een verdwaald schaap.. Het schaap is belangrijk voor de herder, want het is Zijn schaap. Ook al is hij het schaap kwijt, hij hecht waarde aan dat schaap, want het behoord tot zijn kudde. De herder vindt het schaap kostbaar en heeft er alles voor over om dit schaap te vinden en bij de kude te brengen.

ik denk wel dat de link nu gelegt is. Ieder mens op aarde is waardevol, niet omdat wij beantwoorden aan het doel. Maar omdat God een doel met ons heeft.

[/i]

Plutonic
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Plutonic » 14 aug 2005 17:00

Ja nu begrijp ik het wel :)

Het komt er dus eigenlijk op neer dat ieder mens. gelovig en ongelovig waardevol is, (dit was ook wel duidelijk voor mij), en wat die dominee dus vertelde over nullen etc klopt niet, ik denk dat wij ongeveer hetzelfde denken, maar ik formuleer het een beetje vreemd, maar de waarde van een persoon komt volgens mij pas tot zijn doel zodra die persoon tot geloof komt. Hiermee bedoel ik niet dat iemand niet waardevoel is als hij/zij niet gelooft, maar wat ik bedoel is dit: Wat heb je een een waardevolle diamant als die steeds verder in een put valt.. dat verschil bedoel ik.

Dit is opnieuw niet geweldig geformuleerd, als ik me vergis op bepaalde punten hoor ik het wel :)

Grtz Bart

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 aug 2005 17:30

Plutonic schreef:maar de waarde van een persoon komt volgens mij pas tot zijn doel zodra die persoon tot geloof komt.

ik ben het helemaal met je eens.

Terug naar “Archief”