Berichtdoor Serenity » 11 aug 2005 08:46
dan ben ik dus geen christen. Jammer, maar ja dan zoek ik iets anders. Misschien word ik dan wel Messias-belijdende jood.
De hele "ergo, Christus is God" is een te snel doorgevoerde conclusie. YHWH is zonder zonde, uiteraard, maar dat waren Adam en Eva (de eerste mensheid, ik denk niet dat het specifiek 2 mensen waren die letterlijk van een vrucht aten... ik vat dat meer symbolisch op, en dat verandert niets aan het verdere verhaal) ook.
Adam en Eva waren zonder zonde, maar gingen vervolgens door hun eigen keuzes zonden doen, en toen was het hek van de dam en konden ze niet meer terug.
Jezus had ook kunnen kiezen voor zonde, maar hij heeft het niet gedaan, met behulp van Gods Geest (God zelf, niet de Heilige Geest, als je begrijpt wat ik bedoel). Christus is daarom misschien wel helemaal niet "God", maar weer een zondeloos mens, een man naar Gods hart (de overtreffer van David), de uitverkorene, Gods Geliefde, en daarom zijn Zoon. Jezus blijft dan nogsteeds mens, maar hij was een zondeloos mens omdat Gods Geest met hem was. De relatie tussen YHWH en hem was goed, en hij kon daarom de zware straf voor de mensheid dragen, want hij was zonder zonde.
Het is een optie. Het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat God inderdaad een zoon had, die aan het begin bij YHWH was (laat ons mensen maken, in het begin was het woord bij God etc je kent de teksten wel). Maar het kan ook zo zijn dat een "blueprint" van de zondeloze mens al bij God was, zijn Zoon. YHWH's trots, de mens, geschapen naar Zijn Beeld, waar dat "Beeld" dus inderdaad Jezus Christus is, de zondeloze mens, die niet zoals Adam en Eva voor zonde zouden kiezen. De ultieme mens die voor YHWH kiest en voor niemand anders.
En dat is dan ook ons Voorbeeld, de Weg, de Waarheid en het Leven.
Jezus volgen is daarom ook teruggaan naar YHWH en niet willen kiezen voor zonde.
Je hele post komt misschien wel door de theologische keuring heen, maar het krijgt maar weinig steun vanuit de bijbel. Een Oude Testament waar het bijna niet in voorkomt, waar YHWH nogsteeds EEN blijft en naast of met hem geen andere goden ( dus ook geen (heidense) drie-eenheid).
Drie-eenheid blijft een prachtig symbolisme waar weinig tegen is, maar als je met uitspraken aankomt als "als je niet in de Drie-eenheid gelooft ben je geen christen" vind ik jammer. De halve bijbel weerlegt een drie-eenheid, die oorspronkelijk dus niet eens bijbels is, maar nota bene al duizenden voordat de kerk het tijden zo'n concilie introduceerde een normaal verschijnsel was in heidense godsdiensten.
YHWH is EEN, en zijn kracht is allesomvattend en alom aanwezig. Het maakt geen aparte persoonlijkheid. Ik weiger dan ook op de term "Heilige Geest" te gebruiken, ik zeg simpelweg "Gods Geest" of "Gods Kracht". De bedoeling is hetzelfde, maar de intentie is compleet anders.
Voor mij geen heidense drie-eenheid, ook al staat het in de nieuwere grondteksten van de bijbel nog zo fijntjes uitgeschreven in het zendingsbevel (daarvoor stond er gewoon "en doopt hen in mijn naam".
Prima, ik heb dus afgedaan als christen, hoe moet ik me nu gaan noemen? Dat koosnaampje wat je gaf spreekt me niet zo aan eigenlijk, dus als het niet teveel gevraagd is zou je een andere naam kunnen verzinnen?
what the soul hides, blood tells