Kinderen voor het huwelijk.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 mei 2003 17:36

Dat zal dan wel een soort omgangsregeling worden, net zoals bij een scheiding. Maar een kind wordt er ook niet gelukkiger van als het bij twee ouders woont die eigenlijk niet bij elkaar willen zijn.
En dan kan je wel zeggen: had je maar niet met elkaar naar bed moeten gaan, maar dat kan gebeurd zijn voor je het weet...

hanneke
Verkenner
Verkenner

wachten

Berichtdoor hanneke » 19 mei 2003 17:40

als je zo graag een kind wil moet je het geduld maar opbrengen om te trouwen. Je houd toch van elkaar? Dan kan dat toch wel? Zo heb je helemaal geen problemen.
Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is zijn heilig naam ; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet 1 van zijn weldaden. (psalm103: 1,2)

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 19 mei 2003 17:51

Wachten gaat niet altijd.... Dat is het probleem... Er lopen binnen de kerken regelmatig dikke ongetrouwde buikjes rond en dat is niet aan komen waaien....

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 19 mei 2003 19:56

Ben het met hanneke eens. Als je wel zo groot bent dat kunt doen alsof je getrouwd bent en "kindjes maakt", moet je ook de gevolgen ervan dragen en zo groot zijn dat je trouwt. En als je te jong bent om te trouwen moet je m.i. elkaar wel trouw beloven en enkele jaren later met elkaar trouwen. bijv. als je 18 wordt.

anna
Mineur
Mineur

Berichtdoor anna » 19 mei 2003 22:07

hijwel schreef:
anna schreef:Kijk, hoe zit het als jongen en meisje met elkaar naar bed zijn gegaan en zij krijgt een kind. Maar ze willen niet trouwen, maar willen wel graag allebei het kind.... Waar wordt het kind dan opgegroeid? bij vader of bij moeder?

allebij een kind? en niet trouwen?
is samenwonen een optie :roll:

samenwonen en trouwen is toch hetzelfde?????

alleen als je getrouwd bent is het moeilijker (of heeft een langere weg nodig) om uit elkaar te gaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 mei 2003 23:13

anna schreef:
hijwel schreef:
anna schreef:Kijk, hoe zit het als jongen en meisje met elkaar naar bed zijn gegaan en zij krijgt een kind. Maar ze willen niet trouwen, maar willen wel graag allebei het kind.... Waar wordt het kind dan opgegroeid? bij vader of bij moeder?

allebij een kind? en niet trouwen?
is samenwonen een optie :roll:

samenwonen en trouwen is toch hetzelfde?????

alleen als je getrouwd bent is het moeilijker (of heeft een langere weg nodig) om uit elkaar te gaan.

sorry niet echt goed gelezen. ik las: maar willen wer graag allebei een kind
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 20 mei 2003 06:53

anna schreef:alleen als je getrouwd bent is het moeilijker (of heeft een langere weg nodig) om uit elkaar te gaan.

Tegenwoordig helaas ook niet meer. Laat het huwelijk omzetten in een geregistreerd partnerschap en dan kun je het direct laten ontbinden door een notaris of advocaat. De flitscheiding, vorig jaar 4000 keer.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 20 mei 2003 21:49

volgens mij moet je ook niet alleen kijken naar bijbelse argumenten tegen sex voor het huwelijk... maar je moet ook kijken naar psychische argumenten.. daar hebben wij het vandaag over gehad met ethiek..
(nu volgt een stukje uit het ethiekboekje)

stel nou dat je echt geweldig van iemand houdt, je hebt al een paar jaar verkering, maar van trouwen kan voorlopig geen sprake zijn. Mag je dan echt niet je liefde laten blijken door met elkaar naar bed te gaan..
In de eerste plaats.. stel dat de verkering verbroken wordt, terwijl je heel intiem met elkaar bent omgegaan, welke stempel laat dit dan bij jou achter? Is het niet zo dat hoe vertrouwder je met elkaar hebt geleefd, hoe moeilijker het afstand nemen van mekaar wordt? En neem je dan ook niet een geweldige last mee naar een volgende relatie? En, in de tweede plaats, breng je mekaar niet in een uiterst kwetsbare positie?Hoewel je elkaar ongetwijfeld trouw beloofd zult hebben, kun je toch nooit terugvallen op een bewijs daarvan. Jij geeft je helemaal aan je vriend of vriendin, maar wat heb je voor garantie dat hij of zij jou werkelijk trouw blijft. WAt is dat eignelijk voor liefde, die wel de lusten wenst, maar niet de lasten waarborgt?
Tenslotte nog dit: is de geslachtsdaad alleen maar bedoeld om de ander je liefde te laten voelen? of heeft deze daad ook iets te maken met het verwekken van kinderen? Ben je ook bereid de verantwoordelijkheid te nemen, wanneer het gevolg is dat er een kindje op komst is?? Of zeg je dan, dat je dat wel zult voorkomen. Er zijn immers tegenwoordig heel wat middelen die je daarvoor zult kunnen gaan gebruiken. Maar maak je zo niet twee dingen van elkaar los die bij mekaar horen??

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 26 jun 2003 08:14

Halloo,

Dit stukje van trijntje is eigelijk ook wat ik de hele tijd heb proberen te zeggen. Stel je hebt een kind. Je ben niet getrouwd geweest en je hebt bijna verkering. Dan bedenkt die jongen zich omdat je al een kind hebt.

Ik denk ook dat veel mensen op jonge leeftijd(ongeveer net zo oud als ik een jaar of 15) de verantwoording niet aan kunne. Dat kind word dan door de moeder van die persoon verzorgt.
Je neemt geen kind maar je krijgt een kind. Alleen je kan voorkomen dat je een kind [u]voor[/u] het huwelijk krijgt.
Samenwonen is niet het zelfde als een huwelijk. Samenwonen is gewoon een makelijke vorm van trouwen. Als het samenwonen niet meer leuk is kan je toch zo weer naar je ouders?
Ik denk niet dat het goed is om samen te gaan wonen. Misschien zijn er uitzonderingen.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 07 nov 2003 22:56

mijn vriendin is 1 okt. jl getrouwd.. ze is 19 en nu 37 weken zwanger... ze heeft het lang niet altijd makkelijk.. zij heeft er voor gekozen om wel te trouwen voordat het kind geboren was.. ik denk dat ik zelf rustig af zou wachten tot het kind er is en dan later gaan trouwen.. ik zou niet zo snel een overhaaste stap nemen... trouwen kan toch altijd nog??

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 01:43

trijntjejohanna schreef:mijn vriendin is 1 okt. jl getrouwd.. ze is 19 en nu 37 weken zwanger... ze heeft het lang niet altijd makkelijk.. zij heeft er voor gekozen om wel te trouwen voordat het kind geboren was.. ik denk dat ik zelf rustig af zou wachten tot het kind er is en dan later gaan trouwen.. ik zou niet zo snel een overhaaste stap nemen... trouwen kan toch altijd nog??

juist, maar het is wel goed om met zijn 2e een verbond met God te sluiten om altijd bij elkaar te blijven.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 nov 2003 02:38

hijwel schreef:
trijntjejohanna schreef:mijn vriendin is 1 okt. jl getrouwd.. ze is 19 en nu 37 weken zwanger... ze heeft het lang niet altijd makkelijk.. zij heeft er voor gekozen om wel te trouwen voordat het kind geboren was.. ik denk dat ik zelf rustig af zou wachten tot het kind er is en dan later gaan trouwen.. ik zou niet zo snel een overhaaste stap nemen... trouwen kan toch altijd nog??

juist, maar het is wel goed om met zijn 2e een verbond met God te sluiten om altijd bij elkaar te blijven.

Het is sowieso al vreselijk dom om het tot een zwangerschap te laten komen. Iedereen weet de risico's van geslachtsverkeer. Als je dan zo graag geslachtsverkeer wilt hebben doe het dan veilig, zodat er geen zwangerschap uit kan ontstaan.
Helaas worden reformatorische jongeren weinig verteld over sexualiteit. Zowel ouders als de scholen laten dit onderwerp vaak links liggen, met als gevolg dat veel meisjes zwanger raken.

Een nog groter probleem vind ik echter het feit dat in sommige kerken diegenen die direct betrokken zijn bij een zwangerschap voor het huwelijk schuldbelijdenis moeten afleggen in voor in de kerk. Toen ik op het van Lodenstein College zat in Amersfoort was er een klasgenootje van mij dat zwanger raakte, stom natuurlijk, maar niet terug te draaien.

Een paar weken nadat het bekend was dat zij zwanger was moest zij in haar eentje openbare schuldbelijdenis doen van haar zonde, namelijk dat zij geslachtsverkeer had gehad voor haar huwelijk. Wat hypocriet zeg!

Omdat deze zonde zichtbaar is voor iedereen moest ze schuldbelijdenis afleggen, maar mensen die andere dingen doen die niet zichtbaar zijn voor iedereen, hebben geen last van schuldbelijdenis afleggen voor in de kerk. Ik vond het schandalig dat men in de Ger Gem van Amersfoort dat meisje voor in de kerk liet staan. Ik was één van de weinige klasgenoten die daar aanwezig was.
Het was ook één van de weinige keren dat ik ontzettend boos was, een klein, kwetsbaar onschuldig meisje werd ten overstaande van honderden mensen verteld hoe slecht ze wel niet was.

Ik heb medelijden met al die mensen die ditzelfde moeten ondergaan en ik hoop van harte voor allen dat zij hier geen blijvende psychologische schade van zullen ondervinden.

joris

Berichtdoor joris » 08 nov 2003 08:46

Een schuldbelijdenis oke, maar dan wel graag n de vorm van een schuldbelijdenis. Dit lijkt meer een straf wat je hier beschrijft. Alsof zwanger worden de ergste zonde is die je kan doen. Heel fout.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 10:09

Sabra schreef:
Het is sowieso al vreselijk dom om het tot een zwangerschap te laten komen. Iedereen weet de risico's van geslachtsverkeer. Als je dan zo graag geslachtsverkeer wilt hebben doe het dan veilig, zodat er geen zwangerschap uit kan ontstaan.

Ja wat is dom? als jij te hard rijd dan weet je van te voren dat er een risco aan vast zit dat je een ongeluk krijgt. Ik vindt het zo fout dat jedeze "zonde" (ik ben er van overtuigt dat het pas een zonde is als je elkaar nog niet de eeuwige trouw hebt gezworen) als dom beschouwd het is een verleiding waar je invalt, dat deze verleiding gevolgen heeft die iedereen kan zien is al erg genoeg. Zo zonde kan je niet vreselijk dom vinden, hoe vaak zondig jij? Hoevaak zien mensen dat je gezondigt hebt?
Alle zonden zijn bij God gelijk! de openbare zonde moeten door middel van de tucht/schulbeleidenis afgelegd worden, omdat dit de gemeente aantast, maar vooral als liefde middel voor de gene die gezondigt heeft.

Helaas worden reformatorische jongeren weinig verteld over sexualiteit. Zowel ouders als de scholen laten dit onderwerp vaak links liggen, met als gevolg dat veel meisjes zwanger raken.

sorry maar hier geloof ik echt niks van. Ik heb op een refomatorische school gezeten daar hebben ze het uitgebreid gehad over deze dingen.
Ik denk dat refomatorische scholen beter onderwijs krijgen dat openbare scholen op dit gebied. Bij openbare scholen is het zo: trek een rubbertje om en pas uit voor gelachtsziektes, liefde maakt niet uit.

Een nog groter probleem vind ik echter het feit dat in sommige kerken diegenen die direct betrokken zijn bij een zwangerschap voor het huwelijk schuldbelijdenis moeten afleggen in voor in de kerk. Toen ik op het van Lodenstein College zat in Amersfoort was er een klasgenootje van mij dat zwanger raakte, stom natuurlijk, maar niet terug te draaien.

Schulbeleidenis is best mooi, maar moet er wel de goeie gedachten achter zitten, een dienst waar de vergeving volop naar voren komt. Een preek waarin de gemeente een warm hard toedraagt aan de persoon die gezonigd heeft. Schuldbeleidins/tucht is door God ingesteld, maar niet alleen voor deze "zonde" maar voor elke openbare zonde.

Een paar weken nadat het bekend was dat zij zwanger was moest zij in haar eentje openbare schuldbelijdenis doen van haar zonde, namelijk dat zij geslachtsverkeer had gehad voor haar huwelijk. Wat hypocriet zeg!

Het zou alleen hypocriet zijn als dat bij andere openbare zonde niet gebeurt. Verder moet het een dienst zijn vol van liefde, want de persoon moet geen straf krijgen maar juist een weg terug aangeboden worden.

Omdat deze zonde zichtbaar is voor iedereen moest ze schuldbelijdenis afleggen, maar mensen die andere dingen doen die niet zichtbaar zijn voor iedereen, hebben geen last van schuldbelijdenis afleggen voor in de kerk. Ik vond het schandalig dat men in de Ger Gem van Amersfoort dat meisje voor in de kerk liet staan. Ik was één van de weinige klasgenoten die daar aanwezig was.

Toch is het bijbels, schuldbeleidenis omdat het de gemeente aanpast. Maar volgens mij wordt dit ook heel vaak verkeert toegepast.

Het was ook één van de weinige keren dat ik ontzettend boos was, een klein, kwetsbaar onschuldig meisje werd ten overstaande van honderden mensen verteld hoe slecht ze wel niet was.

Waarschijn ging het dan niet over de vergeving, want dan als zij al op het punt staat om schulbeledenis te doen zegt de bijbel: bij God is vergeving voor wie hun schulden belijden. Als het in die trant door zou gaan is het geen dienst waar iemand gestraft wordt, maar is het een dienst waar iemand iets vergeven wordt. Dat iederen dan mag weten dat hij/zij niet beter is maar dat er voor iedereen vergeving is die zijn zonde beleid net zoals dat meisje.

Ik heb medelijden met al die mensen die ditzelfde moeten ondergaan en ik hoop van harte voor allen dat zij hier geen blijvende psychologische schade van zullen ondervinden.

Ik heb ook medelijden met de mensen die het zo moeten ondergaan, ik weet zeker dat zij ook weten dat God het niet zo bedoelt heeft.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 08 nov 2003 10:10

joris schreef:Een schuldbelijdenis oke, maar dan wel graag n de vorm van een schuldbelijdenis. Dit lijkt meer een straf wat je hier beschrijft. Alsof zwanger worden de ergste zonde is die je kan doen. Heel fout.

Mooi! er is geen grote zonde of kleine zonde, alle zonde zijn voor God gelijk!

Terug naar “Archief”