Sabra schreef:Het is sowieso al vreselijk dom om het tot een zwangerschap te laten komen. Iedereen weet de risico's van geslachtsverkeer. Als je dan zo graag geslachtsverkeer wilt hebben doe het dan veilig, zodat er geen zwangerschap uit kan ontstaan.
Ja wat is dom? als jij te hard rijd dan weet je van te voren dat er een risco aan vast zit dat je een ongeluk krijgt. Ik vindt het zo fout dat jedeze "zonde" (ik ben er van overtuigt dat het pas een zonde is als je elkaar nog niet de eeuwige trouw hebt gezworen) als dom beschouwd het is een verleiding waar je invalt, dat deze verleiding gevolgen heeft die iedereen kan zien is al erg genoeg. Zo zonde kan je niet vreselijk dom vinden, hoe vaak zondig jij? Hoevaak zien mensen dat je gezondigt hebt?
Alle zonden zijn bij God gelijk! de openbare zonde moeten door middel van de tucht/schulbeleidenis afgelegd worden, omdat dit de gemeente aantast, maar vooral als liefde middel voor de gene die gezondigt heeft.
Helaas worden reformatorische jongeren weinig verteld over sexualiteit. Zowel ouders als de scholen laten dit onderwerp vaak links liggen, met als gevolg dat veel meisjes zwanger raken.
sorry maar hier geloof ik echt niks van. Ik heb op een refomatorische school gezeten daar hebben ze het uitgebreid gehad over deze dingen.
Ik denk dat refomatorische scholen beter onderwijs krijgen dat openbare scholen op dit gebied. Bij openbare scholen is het zo: trek een rubbertje om en pas uit voor gelachtsziektes, liefde maakt niet uit.
Een nog groter probleem vind ik echter het feit dat in sommige kerken diegenen die direct betrokken zijn bij een zwangerschap voor het huwelijk schuldbelijdenis moeten afleggen in voor in de kerk. Toen ik op het van Lodenstein College zat in Amersfoort was er een klasgenootje van mij dat zwanger raakte, stom natuurlijk, maar niet terug te draaien.
Schulbeleidenis is best mooi, maar moet er wel de goeie gedachten achter zitten, een dienst waar de vergeving volop naar voren komt. Een preek waarin de gemeente een warm hard toedraagt aan de persoon die gezonigd heeft. Schuldbeleidins/tucht is door God ingesteld, maar niet alleen voor deze "zonde" maar voor elke openbare zonde.
Een paar weken nadat het bekend was dat zij zwanger was moest zij in haar eentje openbare schuldbelijdenis doen van haar zonde, namelijk dat zij geslachtsverkeer had gehad voor haar huwelijk. Wat hypocriet zeg!
Het zou alleen hypocriet zijn als dat bij andere openbare zonde niet gebeurt. Verder moet het een dienst zijn vol van liefde, want de persoon moet geen straf krijgen maar juist een weg terug aangeboden worden.
Omdat deze zonde zichtbaar is voor iedereen moest ze schuldbelijdenis afleggen, maar mensen die andere dingen doen die niet zichtbaar zijn voor iedereen, hebben geen last van schuldbelijdenis afleggen voor in de kerk. Ik vond het schandalig dat men in de Ger Gem van Amersfoort dat meisje voor in de kerk liet staan. Ik was één van de weinige klasgenoten die daar aanwezig was.
Toch is het bijbels, schuldbeleidenis omdat het de gemeente aanpast. Maar volgens mij wordt dit ook heel vaak verkeert toegepast.
Het was ook één van de weinige keren dat ik ontzettend boos was, een klein, kwetsbaar onschuldig meisje werd ten overstaande van honderden mensen verteld hoe slecht ze wel niet was.
Waarschijn ging het dan niet over de vergeving, want dan als zij al op het punt staat om schulbeledenis te doen zegt de bijbel: bij God is vergeving voor wie hun schulden belijden. Als het in die trant door zou gaan is het geen dienst waar iemand gestraft wordt, maar is het een dienst waar iemand iets vergeven wordt. Dat iederen dan mag weten dat hij/zij niet beter is maar dat er voor iedereen vergeving is die zijn zonde beleid net zoals dat meisje.
Ik heb medelijden met al die mensen die ditzelfde moeten ondergaan en ik hoop van harte voor allen dat zij hier geen blijvende psychologische schade van zullen ondervinden.