Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 19 mei 2003 13:05

Pieter schreef:Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.

Het RD plukt het stuk zelf uit het kerkblad.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 13:13

Eissenhower schreef:
Pieter schreef:Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.

ofwel het RD zaait onrust!

En Joris,

aan jouw reactie ligt alweer een geheel andere visie op het predikantschap ten grondslag. Dan moeten we daarover praten en niet of het curatorium goed functioneert.
The one thing you can give and still keep is your word.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 19 mei 2003 13:24

Maarten schreef:
Eissenhower schreef:

ofwel het RD zaait onrust!

En Joris,

aan jouw reactie ligt alweer een geheel andere visie op het predikantschap ten grondslag. Dan moeten we daarover praten en niet of het curatorium goed functioneert.

Toen ik het oorspronkelijke artikel onder ogen kreeg, werd ik ook een beetje verbolgen op de kerkredactie van het RD. Ze hebben gewoon gebrek aan nieuws en lichten ze eventjes een paar regels uit de 'Gomarus' om wat sensatie in de Ger. Gem. te krijgen. Ds. Harinck was er ook niet zo gelukkig mee, hij had afgelopen vrijdag een brief geplaatst in het RD, waarin hij de rest van het artikel vermeldde. Hij liet in deze brief ook duidelijk zijn mening blijken over het artikel...

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 19 mei 2003 13:40

Kootje,

Ik ben het helemaal mee eens. De kerkredactie van het RD heeft dat wel vaker gedaan. Het artikel van ds. C. Harinck bevat niet zo'n verkeerde toon als dat artikel van het RD. Het RD is weer eens polariserend bezig.
Heel jammer van het RD. Het RD wil weer eens duidelijk een mening opleggen.
Laatst gewijzigd door Eissenhower op 20 mei 2003 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 19 mei 2003 15:29

Inderdaad! De reacties van joris laten overduidelijk zien dat hij van de gang van zaken binnen de gergem, en met name m.b.t. het curatorium totaal niet op de hoogte is. Hij zou daarom wijzer moeten zijn, en zich niet in deze discussie moeten mengen. Natuurlijk, iedereen mag zijn mening geven, maar als je er niets van weet/begrijpt, heeft dat helemaal geen zin.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 19 mei 2003 21:05

Ik ben het helemaal mee eens. De kerkredactie van het RD heeft dat wel vaken gedaan. Het artikel van ds. C. Harinck bevat niet zo'n verkeerde toon als dat artikel van het RD. Het RD is weer eens polariserend bezig. Heel jammer van het RD. Het RD wil weer eens duidelijk een mening opleggen.

Voordat iemand tot een ongenuanceerd oordeel komt over de kerkredactie van het RD (Een meerderheid van de redactieleden aldaar behoort tot de Ger. Gem. Bovendien is publicatie overlegd met de hoofdredactie; ook Ger. Gem.) is het wellicht verstandig om hen zelf te vragen wat hun motivatie is geweest. Dat kan via het volgende mailadres: [url]kl@refdag.nl[/url] Het antwoord lezen we dan t.z.t. wel weer hier ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 19 mei 2003 21:57

Omega schreef:
Ik ben het helemaal mee eens. De kerkredactie van het RD heeft dat wel vaken gedaan. Het artikel van ds. C. Harinck bevat niet zo'n verkeerde toon als dat artikel van het RD. Het RD is weer eens polariserend bezig. Heel jammer van het RD. Het RD wil weer eens duidelijk een mening opleggen.

Voordat iemand tot een ongenuanceerd oordeel komt over de kerkredactie van het RD (Een meerderheid van de redactieleden aldaar behoort tot de Ger. Gem. Bovendien is publicatie overlegd met de hoofdredactie; ook Ger. Gem.) is het wellicht verstandig om hen zelf te vragen wat hun motivatie is geweest. Dat kan via het volgende mailadres: [url]kl@refdag.nl[/url] Het antwoord lezen we dan t.z.t. wel weer hier ;-)
is niet het feit dat ze allemaal gergem zijn het grote obstakel? een reformatorische krant moet gewoon haar werk eerlijk doen, en dat ze veel te vaak niet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 20 mei 2003 09:01

Ik merk dat het al een hele poos onrustig is rond het curatorium. Ik vind het dan ook onterecht om het RD de schuld te geven van onruststokerij. Het enige wat je het RD misschien mag verwijten is dat ze onvolledig en uit een bepaald ooghoek hebben geschreven.

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 10:43

Pieter schreef:

Inderdaad! De reacties van joris laten overduidelijk zien dat hij van de gang van zaken binnen de gergem, en met name m.b.t. het curatorium totaal niet op de hoogte is. Hij zou daarom wijzer moeten zijn, en zich niet in deze discussie moeten mengen. Natuurlijk, iedereen mag zijn mening geven, maar als je er niets van weet/begrijpt, heeft dat helemaal geen zin.

haha, je zou ook je voordeel ermee kunnen doen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 20 mei 2003 10:55

Kaw schreef:Ik merk dat het al een hele poos onrustig is rond het curatorium. Ik vind het dan ook onterecht om het RD de schuld te geven van onruststokerij. Het enige wat je het RD misschien mag verwijten is dat ze onvolledig en uit een bepaald ooghoek hebben geschreven.

Als dat onrust veroorzaakt, en dat doet het blijkens deze discussie, dan zaait het RD onrust. Juist als krant voor de ger. gezindte zou ze dit moeten weten. Zeker als het grootste gedeelte van de redactie uit gergemmers bestaat. Maar daar zei Hans ook al iets over.

Een oorlog is goed voor kranten in het algemeen en een kerkscheuring of onrust in een kerk is goed voor het RD in het bijzonder.
The one thing you can give and still keep is your word.

Marjolijn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Marjolijn » 20 mei 2003 12:32

Sensatie verkoopt.

k Was redelijk verbolgen toen ik het RD zag. Wat is het gemakkelijk om met een citaat iemand in een bepaalde hoek te zetten.

You`re right, Maarten, met die laatste opmerking.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 20 mei 2003 13:02

Een oorlog is goed voor kranten in het algemeen en een kerkscheuring of onrust in een kerk is goed voor het RD in het bijzonder.

Zo ligt het dus bepaald niet. In de eerste plaats probeert het RD in alle opzichten samenbindend te zijn. Pas indien andere media publiceren over een kwestie die in de achterban gevoelig ligt (en de zaak dus toch al op straat ligt), wordt er in het RD aandacht aan besteed. Zo ook nu. In dit geval bracht het ND de zaak als eerste ter sprake. Bovendien was het door publicatie in het kerkblad bij veel ger. gemmers al bekend.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 20 mei 2003 13:15

Omega schreef:

Zo ligt het dus bepaald niet. In de eerste plaats probeert het RD in alle opzichten samenbindend te zijn. Pas indien andere media publiceren over een kwestie die in de achterban gevoelig ligt (en de zaak dus toch al op straat ligt), wordt er in het RD aandacht aan besteed. Zo ook nu. In dit geval bracht het ND de zaak als eerste ter sprake. Bovendien was het door publicatie in het kerkblad bij veel ger. gemmers al bekend.

Hoi Omega,

Ik denk dat het niet zozeer gaat om het feit dat het RD er verslag van doet. Daar is ook niets tegen. Maar het gaat om de eenzijdige wijze waarop het gebeurt. Niet Maarten?

Groet,

Hans

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 20 mei 2003 13:53

Pieter schreef:

'k Ben bang van niet. Jouw reacties trekken helaas de discussie uit z'n verband. Ik bedoel 't uiteraard niet persoonlijk, maar als je niet weet waar 't over gaat, kun je je beter niet in de discussie mengen.

Wat betreft mijn eerdere reacties: ik heb nog steeds nauwelijks goed onderbouwde alternatieven gezien voor de werkwijze van het curatorium. Nogmaals, kritiek is goed, mits deze opbouwend is en alternatieven aandraagt. Dat mis ik tot nu toe nog een beetje.

joris

Berichtdoor joris » 20 mei 2003 13:57

Pieter schreef:
Pieter schreef:

'k Ben bang van niet. Jouw reacties trekken helaas de discussie uit z'n verband. Ik bedoel 't uiteraard niet persoonlijk, maar als je niet weet waar 't over gaat, kun je je beter niet in de discussie mengen.

Wat betreft mijn eerdere reacties: ik heb nog steeds nauwelijks goed onderbouwde alternatieven gezien voor de werkwijze van het curatorium. Nogmaals, kritiek is goed, mits deze opbouwend is en alternatieven aandraagt. Dat mis ik tot nu toe nog een beetje.

Is goed pieter, iklaat jullie gezellig aanmodderen verder. Terug naar de basic is inderdaad wat ik miste in mijn oude kerk, maar dat zal ik maar niet opschrijven hier.

Terug naar “Archief”