Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2003 20:36

joris schreef:misschien moet je eens goed kijken naar de wortels en de geloofspraktijk van de ger gemeente? soms geven de signalen vauit de praktijk aan of je ergens mee door moet gaan of niet. Misschien is dit een signaal dat de ger gem niet levensvatbaar meer is?

Ik vind dat Ds. Harinck terecht deze zaak ter discussie stelt.
(deze discussie loopt al meer dan 30 jaar!)
En het feit DAT hij het ter discussie KAN stellen, bewijst voor mij dat de Geref. Gemeente wel levensvatbaar en springlevend is.
De reformatorische kerken bewijzen m.i. over het algemeen hun levensvatbaarheid, omdat deze kerken nog steeds groeien en helemaal geen last hebben van "leegloop" zoals te zien is in andere kerken.
Om, zodra er in een kerkgemeenschap over iets discussie ontstaat, direkt te gaan praten over signalen en levensvatbaarheid, zoals Joris doet, vind ik op zijn minst vreemd en getuigt niet van veel kennis over het betreffende kerkgenootschap.

joris

Berichtdoor joris » 17 mei 2003 22:57

Brion schreef:
joris schreef:misschien moet je eens goed kijken naar de wortels en de geloofspraktijk van de ger gemeente? soms geven de signalen vauit de praktijk aan of je ergens mee door moet gaan of niet. Misschien is dit een signaal dat de ger gem niet levensvatbaar meer is?

Ik vind dat Ds. Harinck terecht deze zaak ter discussie stelt.
(deze discussie loopt al meer dan 30 jaar!)
En het feit DAT hij het ter discussie KAN stellen, bewijst voor mij dat de Geref. Gemeente wel levensvatbaar en springlevend is.
De reformatorische kerken bewijzen m.i. over het algemeen hun levensvatbaarheid, omdat deze kerken nog steeds groeien en helemaal geen last hebben van "leegloop" zoals te zien is in andere kerken.
Om, zodra er in een kerkgemeenschap over iets discussie ontstaat, direkt te gaan praten over signalen en levensvatbaarheid, zoals Joris doet, vind ik op zijn minst vreemd en getuigt niet van veel kennis over het betreffende kerkgenootschap.

ik bedoel: als er geen mensen geroepen worden tot het ambt van predikant moet je niet gaa zorgen dat er op de een of andere manier meer predikanten tóch toegelaten worden. maar moet je kijken wat precies de boodschap is van hetgeen er gebeurd.
Ik denk dat de gergem een lege gemeente is, die niet groeit maar vast zit omdat mensen vastgepakt zijn in regels en gewoonten. Door manipulatie bang gemaakt om te vertrekken.

Als een gemeente leeft, dan groeit de gemente van buiten en dan heerst er liefde en is de rest van de vrucht van de Geest te plukken in de gemeente. Dan zijn er allemaal wedergeboren mensen die Gods boodschap van de daken schreeuwen.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2003 23:16

joris, je schrijft dat er GEEN mensen geroepen worden tot het ambt.
Dat is gewoon een feitelijke onjuistheid. Er worden WEL mensen geroepen tot het ambt, alleen te weinig en daar zit een probleem. En dat stelt Ds. Harinck terecht ter discussie.

Verder zou ik alle verdere beweringen van je, niet graag voor mijn rekening nemen. Het is me nogal wat! Manipulatie, lege gemeente, vastgepakt in regels en gewoonten. Tjonge jonge, wees voorzichtig met zulke beweringen.

En wat je in je laatste alinea stelt, dat de gergem geen gemeente is, die bestaat uit "wedergeboren mensen die Gods boodschap van de daken schreeuwen", is een feit! En met dat feit ben ik heel blij. Daar zijn de "gergemmers" toch iets te bescheiden voor, en juist DIE bescheidenheid spreekt mij bijzonder aan.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mei 2003 01:13

Het is in mijn ogen goed om te kijken naar de motivatie van een persoon die dominee wil worden. Maar moet een dominee perse bekeerd zijn? Ik weet het niet. Een dominee is iemand die zou moeten leren en zijn pastoraat onderhoudt.
Bovendien vind ik het erg vaag dat andere mensen moeten beoordelen of iemand bekeerd is of niet. Volgens mij kan dat erg moeilijk.
Wat ik verder raar vind is dat men spreekt over het ambt. Ik kom het ambt nergens tegen in de bijbel. In mijn ogen is het ambt van dominee e.d. dus ook niet bijbels.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 18 mei 2003 01:18

Brion schreef:
En wat je in je laatste alinea stelt, dat de gergem geen gemeente is, die bestaat uit "wedergeboren mensen die Gods boodschap van de daken schreeuwen", is een feit! En met dat feit ben ik heel blij. Daar zijn de "gergemmers" toch iets te bescheiden voor, en juist DIE bescheidenheid spreekt mij bijzonder aan.

Dat lijkt me een vrij rare stellingname. Misschien siert bescheidenheid de mens, maar als het om geestelijke zaken gaat, denk ik dat men juist wel van de daken zou moeten schreeuwen wie en wat God is en wat Hij voor ons betekent. Als men werkelijk betrokken is bij Gods Koninkrijk dan wil men ook andere mensen wijzen op het belang van God.
In dit geval spreek ik liever van valse bescheidenheid. Deze houding wekt mijns inziens niet echt jaloersheid op bij de niet gelovigen. Bovendien is het ook een opdracht van God om Hem en Zijn woord bekend te maken in deze zondige wereld. Ons motto zou moeten zijn: Christus kennen en Hem bekendmaken.

joris

Berichtdoor joris » 18 mei 2003 08:16

Brion schreef:joris, je schrijft dat er GEEN mensen geroepen worden tot het ambt.
Dat is gewoon een feitelijke onjuistheid. Er worden WEL mensen geroepen tot het ambt, alleen te weinig en daar zit een probleem. En dat stelt Ds. Harinck terecht ter discussie.

Verder zou ik alle verdere beweringen van je, niet graag voor mijn rekening nemen. Het is me nogal wat! Manipulatie, lege gemeente, vastgepakt in regels en gewoonten. Tjonge jonge, wees voorzichtig met zulke beweringen.

ik zei niet 'geen' in de zin van 'helemaal niet'. er stond een woordje áls tussen.
maar euh, je heoft mijn woordne niet voor jou rekening te nemen, maar ik zou het wel leuk vinden als je inhoudelijk er op zou reageren.
Sabra's laatste berichtje daar kan ik mee instemmen.

Misschien is juist de moeilijkheid van het bekeerd zijn (zelf opgelegde moeilijkheid m.i) de reden van de saaie gemeentes waar de meesten het hier over hebben.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 18 mei 2003 12:42

Laten we het er niet over hebben of het Curatorium het goed doet!
Maar laten we bidden of ze hun werk goed mogen doen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 18 mei 2003 13:30

hijwel schreef:Laten we het er niet over hebben of het Curatorium het goed doet!
Maar laten we bidden of ze hun werk goed mogen doen!

je hebt gelijk. verstandige opmerking

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 19 mei 2003 11:24

ff voor de volledigheid: het artikel, zoals dat in de "Gomarus" stond vermeld.

De vergrijzing onder de predikanten

In ons kerkelijk blad 'De Saambinder' en in het 'Reformatorisch Dagblad' is aandacht besteed aan een bijzondere nood in de Gereformeerde Gemeenten, namelijk de vergrijzing onder de predikanten. De gemiddelde leeftijd van de dienstdoende predikanten is momenteel 54 jaar. Het predikantencorps vergrijst. In onze classis is altijd sterk meegeleefd met het jaarlijks onderzoek van het Curatorium van onze Theologische School. Dit uitte zich in een aparte classicale dienst van gebed en Woord rondom het thema van de predikantennood in onze kring. Deze jaarlijks terugkerende kerkdienst is beëindigd. De classis Middelburg voelde zich daarin steeds meer een éénling. Velen voelden zich wat ongelukkig worden met deze uitzonderingspositie. Er ontstond zelfs een situatie, dat van onze bijeenkomst naar andere classes een verkeerd signaal uitging, als zou de classis Walcheren kritiek hebben op het functioneren van het Curatorium. Zo gaat dat soms in kerkelijk land.
Dit wil echter niet zeggen, dat de nood van de vergrijzing en het tekort aan predikanten ons niet moet bezighouden. Het is een situatie, die ons heel wat stof tot bezinning geeft. Hoe komt het dat de Heere ons zo weinig dienaars geeft? In Deuteronomium 18 lezen we, dat de Heere Israël verbiedt waarzeggers en tovenaars te raadplegen. Hij zou Israël iets beters geven. Hij zou hen de grote Profeet, de beloofde Messias geven, maar daarnaast steeds gewone profeten aan hen geven. Waar andere volken in duisternis wandelden en hun heil bij waarzeggers zochten, zou Israël nooit zonder het woord van Gods profeten zijn. Het bezit van dienaars van God is in de Schrift een teken van Gods gunst en aanwezigheid onder Israël. In Jesaja 30:20 zegt de Heere tot het volk van Juda, dat het bewijs van de wederkeer van Zijn gunst zal blijken in het ontvangen van leraars en belooft Hij hen: "Uw ogen zullen uw leraars zien". Wanneer we luisteren naar het Nieuwe Testament, merken we dat ieder van de zeven gemeenten in Klein-Azië zijn eigen engel of dienaar had. De apostel leert in Efeze 4, dat de verhoogde Christus herders en leraars aan Zijn gemeente geeft. De apostel Paulus geeft Timotheüs dan ook de opdracht om getrouwe mannen aan te stellen, die bekwaam zullen zijn om ook anderen te leren. (2 Tim. 2:2). Hij vermaant Titus in iedere gemeente ouderlingen aan te stellen, die bij machte zijn om de gezonde leer te onderrichten en de tegensprekers te weerleggen. (Titus 1 :5, 9). Die mannen waren er dus. Zij waren Christus gift aan de kerk en de vervulling van Zijn belofte: "En ziet, Ik ben met ulieden, al de dagen tot de voleinding der wereld". Zij waren het bewijs van de aanwezigheid van de Heilige Geest in het midden van de gemeente. Hun werk wordt daarom "de bediening des Geestes" in de kerk genoemd. (2 Kor. 3:8). Het belang van hun werk wordt voortdurend onderstreept. De apostel zegt: "Hoe zullen ze horen zonder die hun predikt"? Hij verklaart met nadruk, dat het "God behaagt om door de dwaasheid van de prediking zalig te maken, die geloven". Om al die redenen moet het ontbreken van deze dienst in de kerk ons met zorg vervullen. Bij een kudde hoort een herder en bij een gemeente horen ouderlingen, die regeren en een opziener die regeert en leert. Het is niet normaal, dat gemeenten die een dienaar kunnen onderhouden geen dienaar des Woords hebben. Dat is een abnormale situatie. Er is een oorzaak waarom God ons dienaren onthoudt. Die reden moeten wij gewis zoeken in onze zonden, onze kerkelijke en persoonlijke zonden. Het is nodig en eerlijk om daar niet langer omheen te draaien als een verboden onderwerp. Dit moet onder ons gezegd kunnen worden. Maar voordat u naar een kerkelijk orgaan of naar personen wijst, moet u uzelf onder de tucht van de Schrift stellen. Is ons volk niet in slaap gevallen en tevreden met leesdiensten? Leeft de behoefte aan het levende Woord van God wel? Hebben wij een ui legger nodig, zoals de moorman die nodig had? En waar blijven onze jonge mannen? Gaat het dan enkel om carrière maken en geld verdienen? Met alle voorzichtigheid zouden we ook kanttekeningen kunnen plaatsen bij de wijze van toelating in onze gemeenten. Het is alles wel erg toegesneden op het onmiddellijke. In een onderzoek van ongeveer een half uur moet de beslissing vallen. Dit kunnen we allemaal goedpraten door te zeggen: als God wil dat iemand dominee wordt, gebeurt het ook. Maar wij hebben onze verantwoordelijkheid ten opzichte van Gods gemeente ernstig te nemen. In de Schrift worden de criteria voor de opziener aangegeven. (1 Tim. 3:2; 2 Tim. 2; Titus 1 en 2). Op de voorgrond staat daarbij niet een extraordinaire roeping, maar vooral genade en gaven van de Geest om het ambt te bedienen en de vruchten van een geheiligd en aan God toegewijd leven. W. à Brakel zegt, dat God slechts in bijzondere gevallen een buitengewone roeping geeft. De roeping moet vooral blijken uit bekwaamheid tot het werk, liefde tot Christus en de zielen, bereidheid om zichzelf te verloochenen en vooral een grote, aanhoudende en diepe begeerte om het werk der bediening te verrichten. Zulke zaken zijn waarschijnlijk heel wat meer waard dan een imponerende tekst. Verder moet de leidsman geen blinde zijn. Wanneer naar Jezus' woord de blinde, de blinde leidt vallen zij samen in de gracht. Het bezit van persoonlijke genade, kennis van Christus en oefening in het geloof is voor dit werk onmisbaar. Daarom is onderzoek van degenen, die dit ambt begeren bijbels en noodzakelijk. God zendt geen engelen uit, maar mensen. Echter wel mensen, die barmhartigheid is geschied. De bekende W. Gurnall zegt er zo treffend van: "De personen, die Hij uitzendt om te prediken zijn geen engelen, die vreemd zijn aan onze natuur en die, ofschoon zij het goede voor ons wensen, toch geen zo innig en groot een belang hebben bij de val des mensen, dat het hun in hun prediking het voordeel geeft van de ingewanden der barmhartigheid, die God vereist in hen, die op deze boodschap uitgaan. Neen, Hij zendt mensen met wie Hij gemeenzaam kan spreken, mensen van gelijke bewegingen als wij, wier natuur hen onder hetzelfde bederf stelt, onder dezelfde verzoekingen en veroordelingen als wij. Hij zendt mensen, die door de bekendheid die zij hebben met hun eigen hart, ons kunnen spreken van de verdorvenheid van het onze, van het vuur van Gods toorn, dat hen geschroeid leeft vanwege hun zonden en die ons kunnen spreken van hetgeen onze zonden hebben verdiend en van het gevaar waarin zij ons gebracht hebben. Gelijk zij ook door de lieflijke bewustheid van Gods liefde in Christus, die zij hebben gesmaakt, ons uit hun eigen ervaring het kostelijke kunnen aanprijzen, waartoe zij ons uitnodigen". (De volle wapenrusting, deel 2, blz. 400). Inderdaad, zulke mannen hebben wij nodig. Laat ons de Heere des oogstes daar om bidden.
Ds. C. Harinck.

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 11:31

Hier wordt het wel wat duidelijker van ja.
Ik mis in dit stuk de liefde van God. En de overweldigende kracht van de Heilige Geest. Ik mis de eerlijke vraag die een gemeente zich moet blijven stellen: zien we nog wel het hele evangelie? (of zit dit verpakt in de zonde die je moet opzoeken). Geloven we wel in de kracht van de Heilige Geest? geloven we wel in de kracht van het gebed?
weinig dominees is naar mijn idee een symptoom. Nu de oorzaak nog, en dat vraagt eerlijk onderzoek.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 12:12

joris schreef:Hier wordt het wel wat duidelijker van ja.
Ik mis in dit stuk de liefde van God. En de overweldigende kracht van de Heilige Geest. Ik mis de eerlijke vraag die een gemeente zich moet blijven stellen: zien we nog wel het hele evangelie? (of zit dit verpakt in de zonde die je moet opzoeken). Geloven we wel in de kracht van de Heilige Geest? geloven we wel in de kracht van het gebed?
weinig dominees is naar mijn idee een symptoom. Nu de oorzaak nog, en dat vraagt eerlijk onderzoek.

Joris, ik vind dit een weinig zinnige reactie. Probeer een ste bedenken wat het doel is vna dit artikeltje. Schoppen tegen de gereformeerde leer heb je al vaak genoeg gedaan op plaatsen waar het niet ge-eigend was.

De vraag naar de oorzaak is ook gesteld in het artikel. Eerlijk lezen graag!
The one thing you can give and still keep is your word.

mini
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor mini » 19 mei 2003 12:23

mmm, we zijn weer lekkerrrrrrrr bezig. Elkaar veroordelen enzo.

weinig dominees een symptoom. Klopt, maar de ger.gem is een gemeente die al ietsje langer bestaat dan vandaag. Door de geschiedenis heen kunnen er nare dingen gebeurt zijn.

Voorbeeld 1:
Een dominee die in het ziekenhuis lag en daar zijn ouderlingen niet op bezoek wilde. Hij moest bekennen altijd gedaan te hebben alsof hij bekeerd was, maar hij was het niet(zei hij zelf, hierna is hij daar ook nooit meer op terug gekomen). (een van die ouderlingen was mijn opa, die eerst altijd erg anti- kerk was, maakt niet uit welke kerk, maar tot bekering kwam en zich bij de ger.gem voegde)

Tja, van zulke dingen word je toch wat voorzichtiger he. Zo zijn er vast nog meer dingen te noemen. (ik zeg niet dat het goed is, maar probeer eens een beetje meer begrip op te brengen alsjeblieft)

Ennuh, laten we allemaal bidden voor de mensen van het curatorium, het zijn mensen, ook zij kunnen fouten maken.

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 12:39

Maarten schreef:
joris schreef:Hier wordt het wel wat duidelijker van ja.

Joris, ik vind dit een weinig zinnige reactie. Probeer een ste bedenken wat het doel is vna dit artikeltje. Schoppen tegen de gereformeerde leer heb je al vaak genoeg gedaan op plaatsen waar het niet ge-eigend was.

De vraag naar de oorzaak is ook gesteld in het artikel. Eerlijk lezen graag!

dat mag je voelen als schoppen, maar ik zou het niet doen als ik jou was. Ik ken de gergem niet dus hoef niet te schoppen daar tegen.
Jammer dat je mijn reactie niet zinnig vind. Waarom is mij een raadsel maar wie weet vertel je dat nog.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 19 mei 2003 12:45

joris schreef:
dat mag je voelen als schoppen, maar ik zou het niet doen als ik jou was. Ik ken de gergem niet dus hoef niet te schoppen daar tegen.

Het gaat in het algemeen over de gereformeerde leer, niet specifiek over de GG.

Jammer dat je mijn reactie niet zinnig vind. Waarom is mij een raadsel maar wie weet vertel je dat nog.

1. Het gaat over het curatorium niet over de vraag of in een gemeente nog wel het evangelie gebracht wordt.
2. De andere opmerking (gebed) wordt ook door ds. Harinck zelf gemaakt.
3. de opmerking over de Heilige Geest voegt uiteindelijk ook niets toe.

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 19 mei 2003 12:48

Maarten schreef:
joris schreef:

Het gaat in het algemeen over de gereformeerde leer, niet specifiek over de GG.

1. Het gaat over het curatorium niet over de vraag of in een gemeente nog wel het evangelie gebracht wordt.
2. De andere opmerking (gebed) wordt ook door ds. Harinck zelf gemaakt.
3. de opmerking over de Heilige Geest voegt uiteindelijk ook niets toe.

Maarten

daar gaat het dus wel om, maarten. God's evangelie is zo grandioos geweldig dat het niet anders kan dan dat mensen dat willen gaan rondvertellen! En dus gaat het er wel over of het hele evangelie wel gebracht wordt.

Terug naar “Archief”