Nu, als het echt alleen maar om het geld ging, dan stonden ze waarschijnlijk nu al in de rij bij het curatorium.
Waarmee ik maar wil zeggen dat het motief geld geen enkele rol speelt.
Moderator: Moderafo's
Pieter schreef:Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.
Jammer dat de meeste opmerkingen die ik hier lees zo eenzijdig zijn. In plaats dat we het curatorium meenemen in ons gebed, gaan wij hier als "beste stuurlui" eens fijn zitten afgeven op deze commissie. Kom dan in ieder geval met steekhoudende argumenten en alternatieven! Kritiek zonder grond is laf en nutteloos.
Iedereen zal het toch wel met me eens zijn dat er een bepaalde vorm van toezicht moet zijn? We kunnen toch niet zomaar jan-en-alleman op de preekstoel zijn verhaal laten doen? Dan is het einde helemaal zoek. Overigens is een instelling als het curatorium helemaal zo vreemd nog niet. Voor veel doorsnee opleidingen moet je immers ook toelatingsexamen doen, als je een baan zoekt, voer je sollicitatiegesprekken, en bij de politie ga je door een psychologische test. Waarom zou dat voor een kerkelijke gemeente anders moeten zijn?
Bovendien mag je er toch vanuit gaan dat de leden van het curatorium hun verantwoordelijke taak naar eer en geweten uitvoeren, al zijn het geen volmaakte mensen. En wat geloven wij nog van Gods hand hierin?
Ik zal de laatste zijn die durft te ontkennen dat het curatorium onfeilbaar is. Voortdurende bezinning op hun taken en werkwijze is en blijft nodig. Maar moeten wij ons daar nou met z'n allen mee gaan bemoeien?!
Waarmee ik maar wil zeggen dat het motief geld geen enkele rol speelt.
Het is in ieder geval een pijnlijk onderwerp dat ik heb aangesneden, maar sommige misstanden mogen m.i. wel eens gezegd worden. Algemeen bekend is dat ger. gem.-predikanten (voorbeelden genoeg) met name wat betreft de secundaire extraatjes in de watten worden gelegd door gemeenten. Het voorbeeld van ieder jaar een nieuwe mercedes is niet zo maar uit de lucht gegrepen. Of dat een dominee wordt betaald door een steenrijk gemeentelid. Geld en goederen mogen nooit een reden zijn om een beroep naar een bepaalde gemeente aan te nemen of af te wijzen. Door het grote tekort aan predikanten binnen de ger. gem. overbieden gemeenten elkaar. Dat is een bijzonder slechte zaak.
Vergeet overigens niet dat ik ook een nuance heb aangebracht door te stellen dat er zeker positieve uitzonderingen zijn. Bovendien komen in andere kerkverbanden op dit terrein eveneens uitwassen voor.
Wat betreft de uitspraak van ds. Harinck, het volgende. Ik heb de indruk dat hij deze kwestie met de nodige terughoudendheid aan de orde stelt. De voorzichtige kritiek die hij uit, leeft bij zeker 70 procent van de ger. gem. En moet je om de lieve vrede wil dan maar weer je mond houden (intern is deze kwestie al vele malen besproken)? Zeker als je ziet dat bekeerde mannen worden afgewezen en uit hoofde van hun Goddelijke roeping dan met pijn in het hart in een ander kerkverband predikant worden. Het verwerpen van de aanmerkingen van Harinck zou inhouden dat je het curatorium pauselijke onfeilbaarheid toedicht. Immers, kritiek op de paus is ook een doodzonde. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er niet alleen kritiek is op de curatoren, maar zeker ook dat ze worden opgedragen in het gebed.
Kwamen de apostelen ook al niet samen om dingen te bespreken? Over de leer enzo? Nee het afschaffen van de synodes daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. God leidt Zijn kerk, maar wel door mensen die in goed onderling overleg beslissingen nemen over allerhande voorkomende zaken. Als het gaat om voorgangers dan mag je ook wel enige opleiding verwachten. Anders verwacht je alles volledig van het extraordinaire.joris schreef:alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:
schaf synode af en geef de plaatselijke kerk haar eigen groeimoelijkheden en vrijheden terug.
Schaf het curratorium af, gemeenten zijn zelf prima in staat een fijne voorganger uit te zoeken, GOd leidt zijn gemeente immers?
Kijk in de bijbel waaraan oudsten moeten voldoen en verzin er niets anders bij.
joris schreef:alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:
schaf synode af en geef de plaatselijke kerk haar eigen groeimoelijkheden en vrijheden terug.
Schaf het curratorium af, gemeenten zijn zelf prima in staat een fijne voorganger uit te zoeken, GOd leidt zijn gemeente immers?
Ik geloof nooit dat ds. Harinck daar nooit over heeft gepraat met de broeders van het curatorium.
alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:
Maarten schreef:Kwamen de apostelen ook al niet samen om dingen te bespreken? Over de leer enzo? Nee het afschaffen van de synodes daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. God leidt Zijn kerk, maar wel door mensen die in goed onderling overleg beslissingen nemen over allerhande voorkomende zaken. Als het gaat om voorgangers dan mag je ook wel enige opleiding verwachten. Anders verwacht je alles volledig van het extraordinaire.joris schreef:alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:
.Hmm, joris, dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Alle plaatselijke gemeenten behoren immers tot dat ene kerkverband, en dus tot 1 gemeente in de Bijbelse zin van het woord. Ik zie de synode dan ook als de "oudsten der gemeente" in de brede zin, en kerkenraad in de smalle zin. Als je het kerkverband zou versnipperen tot allemaal plaatselijke gemeenten, ben je juist geen eenheid (1 lichaam) meer
TheKeimpe schreef:Ds C. Harinck uit voorzichtige kritiek, zie:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58570
hoe denken wij hierover? Wat houdt de roeping tot predikant in? Hoe krijgt dat vorm? Heb je een bijzondere roeping nodig?
Zomaar een paar vragen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten