Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 mei 2003 15:56

Nu, als het echt alleen maar om het geld ging, dan stonden ze waarschijnlijk nu al in de rij bij het curatorium.

Waarmee ik maar wil zeggen dat het motief geld geen enkele rol speelt.

joris

Berichtdoor joris » 15 mei 2003 16:03

wat erg dat er geen mannen zijn die vol zijn van Gods Geest en ovestromen van Gods liefde!Stromen van levend water zullen uit uw binnenste komen!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 mei 2003 17:03

Pieter schreef:Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.

Jammer dat de meeste opmerkingen die ik hier lees zo eenzijdig zijn. In plaats dat we het curatorium meenemen in ons gebed, gaan wij hier als "beste stuurlui" eens fijn zitten afgeven op deze commissie. Kom dan in ieder geval met steekhoudende argumenten en alternatieven! Kritiek zonder grond is laf en nutteloos.

Zijn beweegredenen zullen ongetwijfeld zijn dat hij er moeite mee heeft dat een gemeente (onnodig) zonder predikant zit. (staat ook in het artikel, meen ik)

Dan het probleem van de publiciteit. Hoe lang speelt dit al? Ik ben er van overtuigd dat hier al jarenlang om gebeden wordt. Ook zal er regelmatig interne kritiek zijn geweest. Ik kan dit natuurlijk niet bewijzen maar er is nogal wat weerstand tegen deze manier van toelating en dat zal de commissie toch ook ter ore komen.

Iedereen zal het toch wel met me eens zijn dat er een bepaalde vorm van toezicht moet zijn? We kunnen toch niet zomaar jan-en-alleman op de preekstoel zijn verhaal laten doen? Dan is het einde helemaal zoek. Overigens is een instelling als het curatorium helemaal zo vreemd nog niet. Voor veel doorsnee opleidingen moet je immers ook toelatingsexamen doen, als je een baan zoekt, voer je sollicitatiegesprekken, en bij de politie ga je door een psychologische test. Waarom zou dat voor een kerkelijke gemeente anders moeten zijn?
Bovendien mag je er toch vanuit gaan dat de leden van het curatorium hun verantwoordelijke taak naar eer en geweten uitvoeren, al zijn het geen volmaakte mensen. En wat geloven wij nog van Gods hand hierin?

Het huidige beroepingswerk is toch ook een soort toelatingsexamen? Een kerkeraad gaat naar een aantal diensten en informeert eens wat rond. daarna wordt hij evt. beroepen. Het is toch absurd dat je dan maar wel even aan moeten kunnen tonen dat je bekeerd bent en waar en hoe.

Ik zal de laatste zijn die durft te ontkennen dat het curatorium onfeilbaar is. Voortdurende bezinning op hun taken en werkwijze is en blijft nodig. Maar moeten wij ons daar nou met z'n allen mee gaan bemoeien?!

het gaat me niet om het curatorium zelf. De toelatingseisen deugen gewoon niet. En die veranderen niet als er geen kritiek is.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 15 mei 2003 19:59

Waarmee ik maar wil zeggen dat het motief geld geen enkele rol speelt.

Het is in ieder geval een pijnlijk onderwerp dat ik heb aangesneden, maar sommige misstanden mogen m.i. wel eens gezegd worden. Algemeen bekend is dat ger. gem.-predikanten (voorbeelden genoeg) met name wat betreft de secundaire extraatjes in de watten worden gelegd door gemeenten. Het voorbeeld van ieder jaar een nieuwe mercedes is niet zo maar uit de lucht gegrepen. Of dat een dominee wordt betaald door een steenrijk gemeentelid. Geld en goederen mogen nooit een reden zijn om een beroep naar een bepaalde gemeente aan te nemen of af te wijzen. Door het grote tekort aan predikanten binnen de ger. gem. overbieden gemeenten elkaar. Dat is een bijzonder slechte zaak.

Vergeet overigens niet dat ik ook een nuance heb aangebracht door te stellen dat er zeker positieve uitzonderingen zijn. Bovendien komen in andere kerkverbanden op dit terrein eveneens uitwassen voor.

Wat betreft de uitspraak van ds. Harinck, het volgende. Ik heb de indruk dat hij deze kwestie met de nodige terughoudendheid aan de orde stelt. De voorzichtige kritiek die hij uit, leeft bij zeker 70 procent van de ger. gem. En moet je om de lieve vrede wil dan maar weer je mond houden (intern is deze kwestie al vele malen besproken)? Zeker als je ziet dat bekeerde mannen worden afgewezen en uit hoofde van hun Goddelijke roeping dan met pijn in het hart in een ander kerkverband predikant worden. Het verwerpen van de aanmerkingen van Harinck zou inhouden dat je het curatorium pauselijke onfeilbaarheid toedicht. Immers, kritiek op de paus is ook een doodzonde. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er niet alleen kritiek is op de curatoren, maar zeker ook dat ze worden opgedragen in het gebed.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 mei 2003 07:25

Het is in ieder geval een pijnlijk onderwerp dat ik heb aangesneden, maar sommige misstanden mogen m.i. wel eens gezegd worden. Algemeen bekend is dat ger. gem.-predikanten (voorbeelden genoeg) met name wat betreft de secundaire extraatjes in de watten worden gelegd door gemeenten. Het voorbeeld van ieder jaar een nieuwe mercedes is niet zo maar uit de lucht gegrepen. Of dat een dominee wordt betaald door een steenrijk gemeentelid. Geld en goederen mogen nooit een reden zijn om een beroep naar een bepaalde gemeente aan te nemen of af te wijzen. Door het grote tekort aan predikanten binnen de ger. gem. overbieden gemeenten elkaar. Dat is een bijzonder slechte zaak.

Maar dat kun je de predikanten zelf onmogelijk verwijten. En dat verwijt ligt wel in jouw eerdere opmerking besloten. Vandaar mijn felle reactie; dat vind ik namelijk niet terecht. Ik ben het met je eens dat hier betere afspraken cq. richtlijnen over moeten worden gemaakt, om dit soort situaties te voorkomen, en zo menselijkerwijs (uiteindelijk zendt en roept God Zelf, toch?!) gesproken alle gemeenten dezelfde kansen te geven.

Vergeet overigens niet dat ik ook een nuance heb aangebracht door te stellen dat er zeker positieve uitzonderingen zijn. Bovendien komen in andere kerkverbanden op dit terrein eveneens uitwassen voor.

Goed dat je deze nuance aanbrengt. Het zou niet eerlijk zijn de GG dit stempel mee te geven, alsof alleen zij een negatieve uitzondering zouden zijn.

Wat betreft de uitspraak van ds. Harinck, het volgende. Ik heb de indruk dat hij deze kwestie met de nodige terughoudendheid aan de orde stelt. De voorzichtige kritiek die hij uit, leeft bij zeker 70 procent van de ger. gem. En moet je om de lieve vrede wil dan maar weer je mond houden (intern is deze kwestie al vele malen besproken)? Zeker als je ziet dat bekeerde mannen worden afgewezen en uit hoofde van hun Goddelijke roeping dan met pijn in het hart in een ander kerkverband predikant worden. Het verwerpen van de aanmerkingen van Harinck zou inhouden dat je het curatorium pauselijke onfeilbaarheid toedicht. Immers, kritiek op de paus is ook een doodzonde. Daarnaast ben ik er van overtuigd dat er niet alleen kritiek is op de curatoren, maar zeker ook dat ze worden opgedragen in het gebed.

Ik heb niet willen beweren dat ds. Harinck geheel ongelijk heeft. Dat oordeel past mij ook niet, denk ik. Daarvoor heb ik te weinig kennis van zaken. Alleen de manier waarop betreur ik. Nu bestaat het gevaar dat er een ongecoordineerde discussie losbarst binnen de GG, veel onrust met zich meebrengend, zonder dat er opbouwend met elkaar aan een betere oplossing wordt gewerkt. Dat vind ik erg jammer. Bovendien is het niet eerlijk het curatorium alles te verwijten. Het is immers maar een door de synode ingestelde commissie, een uitvoerend orgaan dus. De gehele synode draagt uiteindelijk verantwoordelijkheid voor het werk van het curatorium.

Nogmaals, kritiek mag, maar draag a.u.b. wel alternatieven aan.

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 13:27

alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:

schaf synode af en geef de plaatselijke kerk haar eigen groeimoelijkheden en vrijheden terug.
Schaf het curratorium af, gemeenten zijn zelf prima in staat een fijne voorganger uit te zoeken, GOd leidt zijn gemeente immers?
Kijk in de bijbel waaraan oudsten moeten voldoen en verzin er niets anders bij.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 mei 2003 13:31

joris schreef:alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:

schaf synode af en geef de plaatselijke kerk haar eigen groeimoelijkheden en vrijheden terug.
Schaf het curratorium af, gemeenten zijn zelf prima in staat een fijne voorganger uit te zoeken, GOd leidt zijn gemeente immers?
Kwamen de apostelen ook al niet samen om dingen te bespreken? Over de leer enzo? Nee het afschaffen van de synodes daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. God leidt Zijn kerk, maar wel door mensen die in goed onderling overleg beslissingen nemen over allerhande voorkomende zaken. Als het gaat om voorgangers dan mag je ook wel enige opleiding verwachten. Anders verwacht je alles volledig van het extraordinaire.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 13:35

Als ik kijk naar sommige gemeenten is het goed dat ze er een dominee krijgen die niet verkondigt wat zij willen horen, omdat ze doorslaan naar welke richting dan ook.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 mei 2003 13:45

Oppassen met ds. Harinck te veroordelen. Ik geloof nooit dat ds. Harinck daar nooit over heeft gepraat met de broeders van het curatorium. Ik geloof stellig dat er achter de schermen hier al heel wat over is gesproken, maar wat als men geen acht op je geeft? Dan móét je toch het de gemeenten zeggen?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 mei 2003 14:24

kootje schreef:
Ik geloof nooit dat ds. Harinck daar nooit over heeft gepraat met de broeders van het curatorium.

Dat zou ook niet de juiste weg zijn, want het curatorium krijgt zijn mandaat van de synode. Het zou daarom m.i. een betere weg zijn geweest als ds. Harinck dit als agendapunt voor de generale synode had aangedragen. Dat is bij mijn weten niet gebeurt, maar ik laat met graag van het tegendeel overtuigen.

alternatieven aandragen mag. oke, komt ie:

Hmm, joris, dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Alle plaatselijke gemeenten behoren immers tot dat ene kerkverband, en dus tot 1 gemeente in de Bijbelse zin van het woord. Ik zie de synode dan ook als de "oudsten der gemeente" in de brede zin, en kerkenraad in de smalle zin. Als je het kerkverband zou versnipperen tot allemaal plaatselijke gemeenten, ben je juist geen eenheid (1 lichaam) meer.

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 14:32

Maarten schreef:

Kwamen de apostelen ook al niet samen om dingen te bespreken? Over de leer enzo? Nee het afschaffen van de synodes daarmee maak je het jezelf alleen maar moeilijk. God leidt Zijn kerk, maar wel door mensen die in goed onderling overleg beslissingen nemen over allerhande voorkomende zaken. Als het gaat om voorgangers dan mag je ook wel enige opleiding verwachten. Anders verwacht je alles volledig van het extraordinaire.

a kijk, aposten kwamen samen, zeker. Maarheb je ook gezien in wat voor sfeer dat gebeurd en welke vrijheid men elkaar gaf? ze zochten elkaar op indien nodig. Doet mijn gemeente ook met andere gemeenten. Geen synode betekent niet gelijk: geen overleg. Maar wel: geen synodaal overleg.
Als het gaat om voorgangers mogen we opleiding verwachten? Gekleurde opmerking hoor. Je verwacht het, met andere woorden: zo benje het gewend. Maar het kan anders. Een gemeente samenkomst is om God groot te maken. Dat kan iedereen die God kent. HEt is fijn om meer te leren van God, dat kan iedereen die de Heilige Geest heeft en wedergeboren is. Zeg ik nu dat studie overbodig is? Nee, dat zeg ik niet. Studie is een pre. Grieks en hebreeuws kunnn lezen bijna een noodzaak.

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 14:36

Hmm, joris, dat lijkt me helemaal niet wenselijk. Alle plaatselijke gemeenten behoren immers tot dat ene kerkverband, en dus tot 1 gemeente in de Bijbelse zin van het woord. Ik zie de synode dan ook als de "oudsten der gemeente" in de brede zin, en kerkenraad in de smalle zin. Als je het kerkverband zou versnipperen tot allemaal plaatselijke gemeenten, ben je juist geen eenheid (1 lichaam) meer
.
Dit is ook een begrijpelijke opmerking, want zo doen we het immers altijd? De eenheid zit hem er in dat we allemaal in Jezus dood en opstanding geloven. Er is een grote Gemeente, dat ben ik het met je eens. Maar ik wil graag weer meer nadruk op de plaatselijke gemeenten. Johannes ontving een brief aan de gemeente te Laodicea, te apeldoorn en te zwolle. Niet aan het onderdeel van de landelijke gemeente gevestigd in de Laodicea.
Synode kan niet de oudsten zijn van een plaatselijke gemeente. De oudsten zijn alleen ingesteld omdat de gemeente te Korinthe te groot werd en er dus praktische en logistiekemaatregelen genomen moesten worden. Er bleven taken ondergesneeuwd, er vieleng aten in de bediening van de apostelen. En dus hadden ze hulp nodig! Hulp in de plaatselijke gemeente.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente

Berichtdoor Cor » 17 mei 2003 10:30

TheKeimpe schreef:Ds C. Harinck uit voorzichtige kritiek, zie:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=58570

hoe denken wij hierover? Wat houdt de roeping tot predikant in? Hoe krijgt dat vorm? Heb je een bijzondere roeping nodig?
Zomaar een paar vragen.

Ik denk dat DS Harinck wel gelijk heeft, er komen steeds maar 1 tot 3 predikanten op de opleiding, oke voorzichtigheid is geboden bij het curatorium en dat lijkt me ook goed, want een dominee is een spreekbuis van God tot de gemeenten.

Maar heeft het ook niet te maken met de mensen in het curatorium, zij bepalen in principe de koers die de GerGem vaart door de nieuwe mensen aan te nemen.
Als je een duidelijke roeping van God hebt, ook al kan je dat niet zo tegen het curatorium zeggen, ze mogen je niet afwijzen, je bent door God geroepen, dan mag je niet wijgeren.
En God roept ieder op een andere manier, iedereen is ook anders.
Ik denk wel dat je voor je eigen een duidelijke roeping nodig heb, echt dat je het zeker weet dat het van God is, en niet van een of ander iets.

Ik denk dat als DS Vreugdenhil, in het curatorium zat samen met DS Harinck en DS van/der Net er heel wat andere mensen aangenomen zouden worden, dan de mensen die nu op de opleiding zitten, ze mogen niet op de veluwe preken en daar zit de harde kern van de GerGem, dus dat zegt al iets over de mensen in het curatorium, die dus duidelijk willen dat de GerGem niet te evangelische wordt.

Ik steun DS Harinck, het aanstellen van Dominees in de Ger Gem moet anders geregeld worden.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 17 mei 2003 19:24

Kan iemand de omvang van dit "probleem" eens aangeven?
Hoeveel plaatselijke Geref. Gemeenten zijn er?
Hoeveel predikanten zijn er?
Hoeveel mensen studeren voor predikant?
Is het juist dat er geen algemene website van de Geref. Gemeenten is?

joris

Berichtdoor joris » 17 mei 2003 19:42

misschien moet je eens goed kijken naar de wortels en de geloofspraktijk van de ger gemeente? soms geven de signalen vauit de praktijk aan of je ergens mee door moet gaan of niet. Misschien is dit een signaal dat de ger gem niet levensvatbaar meer is?

Terug naar “Archief”