Jeftha: kinderoffer???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 aug 2005 13:09

Ik ken geen theologen binnen de gereformeerde gezindte die het met je eens zijn.

heb je daar theologen binnen de gereformeerde gezindte voor nodig dan?

39 En het geschiedde ten einde van twee maanden dat zij tot haar vader wederkwam, die aan haar volbracht zijn gelofte, die hij beloofd had

ik heb geen gereformeerde theoloog nodig om hieruit op te maken dat het werkelijk gebeurd is...
what the soul hides, blood tells

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 02 aug 2005 16:17

Er zijn in modern-christelijke kringen weinig uitspraken gedaan over gruwelijkheden omwille van god, denk ik; we zwijgen onze zwarte bladzijden veel liever dood.

Haar vader was compleet kapot, waarom? Omdat ze geen kinderen zou krijgen? Vervelend, absoluut, maar is dat meteen reden voor grote rouw? Vergelijk verder Hanna/Samuel. Ze stond hem af aan God (dat is de meest duidelijke geschiedenis van |afstaan/wijden aan| denk ik), maar was er schijnbaar gelukkig onder. Maar Jefta is compleet kapot, en staat 2 maanden rouw toe. Al die extremen, simpelweg omdat ze een priesteres van God mocht worden? Je zou zeggen dat dat, ondanks de pijn, ook juist een eer was. En nogmaals, "spreken" als argument: waarom vertalen alle andere vertalingen het met iets dat meer na-de-dood komt?

(en een uitstroom van alle Israelische meisjes elk jaar naar je tempel om met je te praten lijkt me nu ook niet echt zinvol?)

Nogmaals... denk je echt dat het door alle vertalingen mis-vertaald is, en dat het blijft bij een vervelende gebeurtenis? Of willen we zo graag geloven dat het niet gebeurd is? Willen we zo graag geloven in een god die altijd mild is en niet zulke radicale acties eist?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 21:44

Omega schreef:
Als ik dit allemaal zo lees, denk ik dat ze werkelijk geofferd is.

Ik ken geen theologen binnen de gereformeerde gezindte die het met je eens zijn. Maar goed, ik ken ook niet iedereen. Overigens is er in de vragenrubriek al eens een vraag over dit onderwerp gesteld. Ter info:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanholten17.html

Een bekend theoloog die van mening is dat Jefta zijn dochter werkelijk gebrandofferd heeft is Prof.Dr.J.Douma. Zie zijn recente (2005, Kok Kampen) boek 'Van Jozua tot Salomo', pag.49-51.

Zie ook de preek op deze site www.prekendiespreken.nl/preken/dutch/ric11v01.html

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 aug 2005 22:26

Serenity schreef:
39 En het geschiedde ten einde van twee maanden dat zij tot haar vader wederkwam, die aan haar volbracht zijn gelofte, die hij beloofd had

ik heb geen gereformeerde theoloog nodig om hieruit op te maken dat het werkelijk gebeurd is...

Ik ook niet, dit is wel duidelijk. Uit de wonderlijke manier van opschrijven proef je het afgrijzen van de bijbelschrijver.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 aug 2005 22:28

hm valt wel mee, het is gewoon een ijskoude beschrijving als ik het zo oppervlakkig even doorlees. Een geschiedschrijving, een manuscript. Het gebruikt de verhalende vorm.

Persoon X vraagt iets, persoon Y geeft toestemming.
Persoon X voert het uit en komt terug bij Y, waarna Y doet met X wat Y had beloofd te doen.

Je leest er zo overheen, terwijl er iets verschrikkelijks staat.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 03 aug 2005 14:48

Ik weet niet, ik ben het wel gedeeltelijk met Maja eens. Bedenk je wel dat kinderen van een jaar of 6 dit soort teksten uit hun hoofd moesten leren. Ik denk dat dat een reden is waarom veel van de meest afschuwelijke passages in de bijbel niet al te beeldend gemaakt zijn. Je weet wat er staat, daar gaat het om, details toevoegen is misschien niet erg voor een volwassene, maar ik zou het een zesjarige niet aandoen, net zomin als dat ik hen naar een zware horrorfilm laat kijken.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 03 aug 2005 18:03

Het is opvallend hoe positief de Hebreen-schrijver in hoofdstuk 11 over Jeftha oordeelt, en hem tot de groten uit Israel rekent.
32 En wat zal ik nog meer zeggen? Want de tijd zal mij ontbreken, zou ik verhalen van Gideon, en Barak, en Samson, en Jeftha, en David, en Samuel, en de profeten;
33 Welken door het geloof koninkrijken hebben overwonnen, gerechtigheid geoefend, de beloftenissen verkregen, de muilen der leeuwen toegestopt;
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 03 aug 2005 18:06

het moet inderdaad een groot geloof zijn om zoiets te doen.

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 04 aug 2005 13:22

Jephta heeft ook meer daden gedaan, zoals Israel verlossen enzo

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2005 18:52

gertio schreef:
Omega schreef:
Als ik dit allemaal zo lees, denk ik dat ze werkelijk geofferd is.

Ik ken geen theologen binnen de gereformeerde gezindte die het met je eens zijn. Maar goed, ik ken ook niet iedereen. Overigens is er in de vragenrubriek al eens een vraag over dit onderwerp gesteld. Ter info:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanholten17.html

Een bekend theoloog die van mening is dat Jefta zijn dochter werkelijk gebrandofferd heeft is Prof.Dr.J.Douma. Zie zijn recente (2005, Kok Kampen) boek 'Van Jozua tot Salomo', pag.49-51.

Zie ook de preek op deze site www.prekendiespreken.nl/preken/dutch/ric11v01.html

En dat een vrijgemaakte dominee en die hebben altijd gelijk :D

Waar moet dit heen met het schriftgezag... straks trouwde Hosea ook niet echt met een hoer omdat dat ook een gruwel in Gods ogen was...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 04 aug 2005 18:56

Waar moet dit heen met het schriftgezag... straks trouwde Hosea ook niet echt met een hoer omdat dat ook een gruwel in Gods ogen was...
Deed hij ook niet, volgens Jas dan..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2005 20:26

En die kinderen die hij kreeg waren vast gekloond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Shito
Mineur
Mineur

Berichtdoor Shito » 07 aug 2005 22:17

Waarom kan ik me nu toch plotseling herinneren dat iemand ooit zei "Wat God rein heeft verklaard, zul jij niet als verwerpelijk beschouwen"

Wetten gegeven in concrete situaties overstemmen eerder gegeven, algemenere wetten, in die situatie

Terug naar “Archief”