Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 12:09

In Mattheus staat dat wij mensen moeten onderwijzen in onze leer, volgelingen moeten worden door de doop. Dat is het zendingsbevel, het is een plicht voor elke christen om te evangeliseren, dat mensen dopen is ene bewijs van het christen zijn, maar of het daarmee een door Christus ingesteld sacrament is..

En dat pascha, Jezus zegt:

26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.

27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;

28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

Daar staat niet dat wij dat dus moeten doen als wedergeborenen om het offer van Christus te herdenken, het is een mooi symbool en een goed gebruik in de kerken maar Jezus zegt nergens dat wij dat MOETEN doen.

Wat Paulus zegt is eigenlijk ook maar een mening die in goed gekeurd is door de kerk tijdens Niceá..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 12:14

Raido schreef:In Mattheus staat dat wij mensen moeten onderwijzen in onze leer, volgelingen moeten worden door de doop. Dat is het zendingsbevel, het is een plicht voor elke christen om te evangeliseren, dat mensen dopen is ene bewijs van het christen zijn, maar of het daarmee een door Christus ingesteld sacrament is..

En dat pascha, Jezus zegt:

26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.

27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;

28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

Daar staat niet dat wij dat dus moeten doen als wedergeborenen om het offer van Christus te herdenken, het is een mooi symbool en een goed gebruik in de kerken maar Jezus zegt nergens dat wij dat MOETEN doen.

Wat Paulus zegt is eigenlijk ook maar een mening die in goed gekeurd is door de kerk tijdens Niceá..

Ik houd mij aan de gereformeerde belijdenis. Dat heb ik beloofd onder ede.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 12:19

Dat is vermoedelijk een hele grote drempel voor mij, ik ben het helemaal eens met de NGB, maar niet met de uitleg ervan..

Een kerk moet zich wapenen tegen dwaalleren (arminius, pelagus en andere iussen) maar een belijdenis mag niet wat zeggen over het heil van andere. Het is beter om niet te kerken in een kerk met dwalingen (RKK), maar dat wil niet zeggen dat alle Rooms-Katholieken naar de Hel gaan, en daarbij, denk je dat God zal zeggen, jij zat in een valse kerk, met een valse kerk, kijk maar in de NGB want daar staat..

God kijkt naar je hart, niet naar je kerk.

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 13:24

Raido schreef:
Dat is vermoedelijk een hele grote drempel voor mij, ik ben het helemaal eens met de NGB, maar niet met de uitleg ervan..

Een kerk moet zich wapenen tegen dwaalleren (arminius, pelagus en andere iussen) maar een belijdenis mag niet wat zeggen over het heil van andere. Het is beter om niet te kerken in een kerk met dwalingen (RKK), maar dat wil niet zeggen dat alle Rooms-Katholieken naar de Hel gaan, en daarbij, denk je dat God zal zeggen, jij zat in een valse kerk, met een valse kerk, kijk maar in de NGB want daar staat..

God kijkt naar je hart, niet naar je kerk.

Veel van je zegt is waar. Maar ik weet evenmin als jij wat God vraagt over onze kerkelijke gehoorzaamheid.

Het laat Hem zeker niet koud, hoe jij gestreden hebt in een deformerende kerk tegen afval en dwaling.

Mooi in onze belijdenis vind ik de kenmerken van de ware christen:

"Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben
niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen.

Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem."

Gouden woorden, nietwaar?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 14:00

Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem."
voor een gereformeerde wel ja.. maar ofze helemaal Bijbels zijn is punt twee, volgens mij wordt je door strijd sterker, je zondige natuur sterft af (langzaam) en je gaat in een nieuw godzalig leven leven.. Maar om nou juist het nadruk op de zwakheid te leggen, vind ik altijd wat vreemd.

"Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben
niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen.
Wel goed quoten natuurlijk, er staat origineel Kerk, gerechtigheid najagen betekend ook in jou kerk strijden voor waarheid!

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 15:31

Raido schreef:"Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben
niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen."

Wel goed quoten natuurlijk, er staat origineel Kerk, gerechtigheid najagen betekend ook in jou kerk strijden voor waarheid!

In de oude tekst werd kerk alleen maar met hoofdletters geschreven, neem ik aan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 15:39

gertio schreef:
Raido schreef:"Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen, de ware God en hun naaste liefhebben
niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen."

In de oude tekst werd kerk alleen maar met hoofdletters geschreven, neem ik aan.
Lijkt me stug, Kerk betekend de wedergeborenen, kerk gewoon het instituut.

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 02 aug 2005 15:47

Optimatus schreef:
sunlover schreef:Ik ga bijna iedere zondag naar de OGG in Loenen a/d Vecht.
Dichtstbijzijnde kerk waar de waarheid gepreekt word en omdat ik met mijn ouders meega.

Waarom denk je dat dit de dichtstbijzijnde kerk is waar de waarheid wordt gepredikt? Heb je dat gecontroleerd door alle andere kerkgenootschappen in je omgeving te bezoeken of denk je dat omdat je ouders al in je huidige kerkgenootschap zitten en je nooit hebben toegestaan elders te kerken?

Er zijn niet zoveel kerken bij mij in de buurt. Alleen een R.K. kerk is dichterbij dichterbij zover ik weet dus dan is de keus al snel gemaakt

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 16:20

Raido schreef: Lijkt me stug, Kerk betekend de wedergeborenen, kerk gewoon het instituut.

Dat vraag ik me af. Ik heb nu geen tijd om de originele tekst van de NGB te raadplegen.

Want het gaat in art.27-29 gewoon over de kerk als instituut, als je het zo noemen wil.

salarismens

Berichtdoor salarismens » 02 aug 2005 20:09

Ik bezoek de PKN hier in Dordt (GB). Waarom? Omdat ik daarin opgevoed ben en omdat God mij hier een plaatsje gegeven heeft. In de prediking kan ik me goed vinden.
Het gaat me eigenlijk niet om richtingen, we moeten Gods Woord laten spreken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 20:37

Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.

Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zeven duizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans te zamen gevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Daaruit lijkt mij dat hier wel zeer zeker de Kerk van wedergeborenen wordt bedoeld.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 02 aug 2005 20:44

sunlover schreef:
Optimatus schreef:
Dichtstbijzijnde kerk waar de waarheid gepreekt word en omdat ik met mijn ouders meega.

Waarom denk je dat dit de dichtstbijzijnde kerk is waar de waarheid wordt gepredikt? Heb je dat gecontroleerd door alle andere kerkgenootschappen in je omgeving te bezoeken of denk je dat omdat je ouders al in je huidige kerkgenootschap zitten en je nooit hebben toegestaan elders te kerken?

Er zijn niet zoveel kerken bij mij in de buurt. Alleen een R.K. kerk is dichterbij dichterbij zover ik weet dus dan is de keus al snel gemaakt

Als we dat nou eens met z'n allen deden: de dichtsbijzijnde kerk bezoeken waar Gods Woord wordt verkondigd......
Al dat gejakker op zondag wordt je ook niet goed van!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 21:03

hamlap schreef:
sunlover schreef:
Optimatus schreef:

Als we dat nou eens met z'n allen deden: de dichtsbijzijnde kerk bezoeken waar Gods Woord wordt verkondigd......
Al dat gejakker op zondag wordt je ook niet goed van!

Weet iemand wat de Syrisch Orthodoxe Kerk leert?

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 02 aug 2005 21:11

Geen probleem mannetje, jij kan daar gerust om 14.30 naar de kerk :wink:
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 21:16

frekje schreef:Geen probleem mannetje, jij kan daar gerust om 14.30 naar de kerk :wink:
Doei :P dan slaap ik altijd

Terug naar “Archief”