tekst op grafsteen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 01 aug 2005 23:19

Serenity schreef:een graf is de laatste rustplaats van een menselijk lichaam.
We zetten er een steen op ter herinnering, een tekst die iets typeert.

Je kunt ook zelf kiezen, wat er op je grafsteen komt te staan, wat mij betreft, heb ik er voor gekozen, dat alleen m'n naam, geboortedatum en overlijdensdatum er op komen, verder de decoratie die ik zelf al heb uitgezocht.

Serenity schreef:Maar is een grafopschrift niet ontzettend leeg? Kwestend? Wonden opnieuw open scheurend?

Dat kan, maar, dat hoeft niet, zoiets is afhankelijk van wat men op een grafsteen zet, en of dat overeenkomt met de werkelijkheid.

Serenity schreef:Een mens is vergeten voordat hij/zij begraven is.

Dat ben ik niet met je eens, juist de periode van het overlijden van iemand, tot de begrafenis, kan heel moeilijk zijn, omdat je iemand eigenlijk niet kan missen, en hem nooit kan vergeten.
De intensiteit kan verschillend zijn naarmate je wel of niet van iemand gehouden hebt.

Serenity schreef:Een grafsteen heeft geen waarde als er geen herinneringen zijn.

Herinneringen zijn er altijd, met of zonder grafsteen.

Serenity schreef:Een mens sterft niet als hij blijft leven in de gedachten van degenen die naast hem leefden.
Ik vind dat een grafsteen die veel waardevoller is.

Een mens sterft, ook al blijven anderen aan iemand denken, herinneringen raak je niet kwijt, als het goede zijn, is het fijn, om ze te hebben, zijn het slechte, dan zou je er het liefst niet meer aan willen denken, toch ontkom je daar niet aan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 01 aug 2005 23:45

Ik zou zelf voor een korte pakkende, maar geen standaard, tekst gaan!
Dat in 1 oogopslag gelezen kan worden. Maar ook het liefst 1 die ook snel blijft hangen. Verder laat ik het aan mijn nabestaanden over!

Pas is mijn opa overleden. Hij is begraven bij mijn oma. Hij wilde nooit een steen op het graf hebben. Is ook nooit meer naar het graf van mijn oma geweest. Hij zei dat hij daar niets te zoeken had. Ze hebben er nu wel een klein bordje neer laten zetten met de namen erop en dan de datums erbij. heel klein bij het paaltje met het grafnummer erop. Zodat we toch kunnen zien dat we bij het goeie graf zijn.

Later ben ik er nog 1 keer geweest. ter afsluiting meer van alles wat er de 2 weken ervoor gebeurd was. Je let dan meer op de andere graven.
Van de kindergraven word ik over het algemeen erg verdrietig. Staat mega veel speelgoed en er was zelfs een harry potter grafsteen.

Zelf lees ik vooral de teksten en de leeftijden! vooral jongeren van mijn eigen leeftijd doet me erg veel!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 08:38

Mij niet, ik heb zes weken op een begraafplaats gewerkt, wat je dan echt niet moet doen is 'o ik had daar ook kunnen liggen', dan ben je binnen een week niets meer waard.

Op zich is deze discussie wel erg triest.. ik maak me er niet druk om, ik wil een witte steen, dat vind ik mooi.

en er op... hmmm

*I did it al, just for you*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 09:35

Raido schreef:Mij niet, ik heb zes weken op een begraafplaats gewerkt, wat je dan echt niet moet doen is 'o ik had daar ook kunnen liggen', dan ben je binnen een week niets meer waard.

Op zich is deze discussie wel erg triest.. ik maak me er niet druk om, ik wil een witte steen, dat vind ik mooi.

en er op... hmmm

*I did it al, just for you*

't Is maar net hoe je het bekijkt.

Als je de begraafplaats ziet als een dodenakker, die bij de Opstanding weer tot leven komt of als een plaats waar ook het licht van Christus schijnt, wordt alles minder triest.

Of zie ik dat verkeerd?

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2005 09:39

Voor de gelovige wordt het inderdaad een heerlijke dag ja :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 aug 2005 09:51

marina87 schreef:Voor de gelovige wordt het inderdaad een heerlijke dag ja :)
Ik bedoel dat ik het triest vind om over de teksten te gaan nadenken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 02 aug 2005 09:55

Ja dat snap ik Raido, maar ik mijn antwoord bedoelde ik voor gertio

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 aug 2005 13:05

een begraafplaats is een prachtige omgeving, als het wat meer sfeer had. De tegenwoordige stenen zijn dood en nietszeggend.

Geloof me: een mens is "dead and buried", "verloren en vergeten" als hij begraven is. Niemand kent hem meer, alleen herinneringen leven voort bij degenen die het dichtst bij de persoon leefden, maar zelfs dan is het minimaal vaak, op enkele uitzonderingen na.

Opschrift op een grafsteen... "hier ligt..."
het lichaam ja, en dat is nu juist het enige wat mij niet interesseert aan een mens.
what the soul hides, blood tells

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 aug 2005 13:22

Serenity schreef:Geloof me: een mens is "dead and buried", "verloren en vergeten" als hij begraven is. Niemand kent hem meer, alleen herinneringen leven voort bij degenen die het dichtst bij de persoon leefden, maar zelfs dan is het minimaal vaak, op enkele uitzonderingen na.

Misschien denk je er over ruim 30 jaar anders over, als je nog steeds dierbare herinneringen hebt, en veel denkt aan mensen, die er allang niet meer zijn, maar wel van je gehouden hebben, en jij van hen.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 aug 2005 13:24

daar heb ik geen 30 jaar voor nodig, dat doe ik nu al.
Het vervelende is dat de herinneringen wegzakken, dat ik steeds minder vaak aan ze denk, en mijn conclusie is niet alleen gebaseerd op eigen ervaring.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 02 aug 2005 14:16

Dan ben ik blij voor mezelf, dat ik één van de gelukkigen ben, die nog dagelijks fijne herinneringen aan verschillende mensen heb, waarvan sommigen er al ruim 30 jaar niet meer zijn :wink:

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 02 aug 2005 15:55

"Let the dead bury the dead"

?
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

gertio
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor gertio » 02 aug 2005 16:28

[quote="Cisca"]Dan ben ik blij voor mezelf, dat ik één van de gelukkigen ben, die nog dagelijks fijne herinneringen aan verschillende mensen heb, waarvan sommigen er al ruim 30 jaar niet meer zijn :wink:[/quote]

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Ik ga elke week even naar het graf van m'n vrouw, die bijna 4 jaar geleden overleden is. Dan loop ik ook even een rondje langs vrienden.

Ik ervaar dit als zinvol.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 aug 2005 18:50

ik ga er alleen als ik er behoefte aan heb!
Heb op 1 begraafplaats mijn opa en oma liggen en op een andere een opa en oma met een neefje en meerdere mensen die ik goed kende!
Dus dan moet ik ook nog kiezen naar welke ik ga! Na 1 bezocht te hebben heb ik er geen behoefte vaak meer aan om nog naar de andere toe te gaan.

Meestal is dat dan 1 keer in een jaar ofzo! soms wat vaker.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 02 aug 2005 19:03

ik ga eigenlijk nooit naar de begraafplaats waar familie en vrienden van mij liggen begraven. Ik voel me er niet echt thuis.

Ik wil graag naar een begraafplaats, maar de sfeer is weg :(

Staren naar het graf van iemand waar je van hield. Ik kan natuurlijk alleen over mezelf spreken, maar hoe vaak ik het ook wil of doe, het doet me of niet, of het breekt me af. Alleen bij een prachtig graf (steen, plaats, omgeving) doet het me goed (achteraf gezien).

Naamloze graven (bijvoorbeeld op een militaire begraafplaats, de begraafplaats van Schiermonnikoog bijvoorbeeld) zijn het mooist, omdat ik daar mezelf in terug zie.

Terug naar “Archief”