Serenity schreef:een graf is de laatste rustplaats van een menselijk lichaam.
We zetten er een steen op ter herinnering, een tekst die iets typeert.
Je kunt ook zelf kiezen, wat er op je grafsteen komt te staan, wat mij betreft, heb ik er voor gekozen, dat alleen m'n naam, geboortedatum en overlijdensdatum er op komen, verder de decoratie die ik zelf al heb uitgezocht.
Serenity schreef:Maar is een grafopschrift niet ontzettend leeg? Kwestend? Wonden opnieuw open scheurend?
Dat kan, maar, dat hoeft niet, zoiets is afhankelijk van wat men op een grafsteen zet, en of dat overeenkomt met de werkelijkheid.
Serenity schreef:Een mens is vergeten voordat hij/zij begraven is.
Dat ben ik niet met je eens, juist de periode van het overlijden van iemand, tot de begrafenis, kan heel moeilijk zijn, omdat je iemand eigenlijk niet kan missen, en hem nooit kan vergeten.
De intensiteit kan verschillend zijn naarmate je wel of niet van iemand gehouden hebt.
Serenity schreef:Een grafsteen heeft geen waarde als er geen herinneringen zijn.
Herinneringen zijn er altijd, met of zonder grafsteen.
Serenity schreef:Een mens sterft niet als hij blijft leven in de gedachten van degenen die naast hem leefden.
Ik vind dat een grafsteen die veel waardevoller is.
Een mens sterft, ook al blijven anderen aan iemand denken, herinneringen raak je niet kwijt, als het goede zijn, is het fijn, om ze te hebben, zijn het slechte, dan zou je er het liefst niet meer aan willen denken, toch ontkom je daar niet aan.