Kaw schreef:kootje schreef:Kaw schreef:Maarten schreef:Hoi Kaw,
Probeers eens te zeggen wat je bedoelt zonder de woorden verbond, verbondsbreuk,wedergeboorte, bekering en beloften te gebruiken. Je laat de terminologie niet geheel los, al probeer je het wel. Geef ook voorbeelden dat verheldert een heleboel
Ik denk niet dat ik dat kan... Bovendien gebruik je zelf ook de terminologie. Ik denk dat dit alleen te verhelderen is in een mondeling gesprek. Ik ben misschien niet onderlegt genoeg om dit zonder terminologie te doen, aan de andere kant is het naar mijn mening onvermijdelijk, aangezien jij het ook gewoon gebruikt.
En met Kootje ben ik het 100% eens. Wedergeboorte is in princiepe het ondertekenen van de doop. Je gaat leven op het pad die door God voor jou bereidt is en vervult daarmee de eis van God die bij de doop gestelt wordt.
Zullen we een fusie gaan regelen voor de Ger. Kerk vrijgemaakt en de Ger. Gem.?
Als het aan mij ligt vandaag nog! En daar hoort geenbij denk ik. Het is pure ernst en verschrikkelijk dat Christenen niet in 1 kerk kunnen kerken.
Die knipoog was misschien niet helemaal de juiste emoticon, maar ik doelde erop dat een fusie meer een wensen dan een dadelijk geloven bij mij is. Door een uitspitting van het dogmatische, gebrek aan verdraagzaamheid, etc. hebben een triest aantal kerken gecreëerd. Ik bedoel met dat dogmatische trouwens de uittheologisering van dingen die niet precies te zeggen zijn op grond van Gods Woord. (voor ik Maarten tegen me krijg)