Leerstellingen 1931 (voor de gergemmers)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 mei 2003 12:31

Kaw schreef:
kootje schreef:
Kaw schreef:
Maarten schreef:Hoi Kaw,

Probeers eens te zeggen wat je bedoelt zonder de woorden verbond, verbondsbreuk,wedergeboorte, bekering en beloften te gebruiken. Je laat de terminologie niet geheel los, al probeer je het wel. Geef ook voorbeelden dat verheldert een heleboel

Ik denk niet dat ik dat kan... Bovendien gebruik je zelf ook de terminologie. Ik denk dat dit alleen te verhelderen is in een mondeling gesprek. Ik ben misschien niet onderlegt genoeg om dit zonder terminologie te doen, aan de andere kant is het naar mijn mening onvermijdelijk, aangezien jij het ook gewoon gebruikt.

En met Kootje ben ik het 100% eens. Wedergeboorte is in princiepe het ondertekenen van de doop. Je gaat leven op het pad die door God voor jou bereidt is en vervult daarmee de eis van God die bij de doop gestelt wordt.

Zullen we een fusie gaan regelen voor de Ger. Kerk vrijgemaakt en de Ger. Gem.? :wink:

Als het aan mij ligt vandaag nog! En daar hoort geen :wink: bij denk ik. Het is pure ernst en verschrikkelijk dat Christenen niet in 1 kerk kunnen kerken.

Die knipoog was misschien niet helemaal de juiste emoticon, maar ik doelde erop dat een fusie meer een wensen dan een dadelijk geloven bij mij is. Door een uitspitting van het dogmatische, gebrek aan verdraagzaamheid, etc. hebben een triest aantal kerken gecreëerd. Ik bedoel met dat dogmatische trouwens de uittheologisering van dingen die niet precies te zeggen zijn op grond van Gods Woord. (voor ik Maarten tegen me krijg)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 12:35

een fusie lijkt na deze discussie wel haalbaar, maar in de praktijk zijn de verschillen tussen de vrijgemaakten en de GG en dan met name als het gaat om de prediking veel te groot.

Maarten

kootje, soms schrik ik van je!

Soms ben ik blij verbaast over Kootje. Mag dat ook? ;)

En het verschil van prediking... Dominee Vreugdenhill kan interkerkelijk preken als hij zou willen. Die kan zo in onze kerk terecht. En als je dan bedenkt dat er een hele hoop vrijgemaakten aangesproken zouden voelen om de preken die ik soms in de ger. gem. tegen kom, is het misschien wel heel gezond. Andersom trouwens ook: Dat de ger.gemmers een beetje uit de lijdelijkheid getrokken worden, omdat ze zien dat het ook anders kan. Of je het gelooft of niet, maar in onze kerk zijn er heel veel mensen waar een ger.gemmer nog wat van zouden kunnen leren en worden er preken verkondigt die ik zou wensen in een ger. gem. kerk. (En dat zeg ik echt niet zo snel.)

Maar dan denk ik weer aan onze dominee's en dan weet ik dat het niet zal lukken, omdat er heel erg vastgehouden wordt aan bepaalde gedachten die het evangelie in beide kerken vertroebelt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 12:41

kootje schreef:
Kaw schreef:
kootje schreef:
Kaw schreef:

Probeers eens te zeggen wat je bedoelt zonder de woorden verbond, verbondsbreuk,wedergeboorte, bekering en beloften te gebruiken. Je laat de terminologie niet geheel los, al probeer je het wel. Geef ook voorbeelden dat verheldert een heleboel

Ik denk niet dat ik dat kan... Bovendien gebruik je zelf ook de terminologie. Ik denk dat dit alleen te verhelderen is in een mondeling gesprek. Ik ben misschien niet onderlegt genoeg om dit zonder terminologie te doen, aan de andere kant is het naar mijn mening onvermijdelijk, aangezien jij het ook gewoon gebruikt.

En met Kootje ben ik het 100% eens. Wedergeboorte is in princiepe het ondertekenen van de doop. Je gaat leven op het pad die door God voor jou bereidt is en vervult daarmee de eis van God die bij de doop gestelt wordt.

Zullen we een fusie gaan regelen voor de Ger. Kerk vrijgemaakt en de Ger. Gem.? :wink:

Als het aan mij ligt vandaag nog! En daar hoort geen :wink: bij denk ik. Het is pure ernst en verschrikkelijk dat Christenen niet in 1 kerk kunnen kerken.

Die knipoog was misschien niet helemaal de juiste emoticon, maar ik doelde erop dat een fusie meer een wensen dan een dadelijk geloven bij mij is. Door een uitspitting van het dogmatische, gebrek aan verdraagzaamheid, etc. hebben een triest aantal kerken gecreëerd. Ik bedoel met dat dogmatische trouwens de uittheologisering van dingen die niet precies te zeggen zijn op grond van Gods Woord. (voor ik Maarten tegen me krijg)

Ik was het trouwens wel met je eens hoor! Die knipoogopmerking was gewoon zomaar een opmerking eigenlijk.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 mei 2003 12:43

Kaw schreef:Soms ben ik blij verbaast over Kootje. Mag dat ook? ;)
Natuurlijk, kootje weet ook wel hoe ik dat bedoel. iig niet letterlijk.

En het verschil van prediking... Dominee Vreugdenhill kan interkerkelijk preken als hij zou willen. Die kan zo in onze kerk terecht. En als je dan bedenkt dat er een hele hoop vrijgemaakten aangesproken zouden voelen om de preken die ik soms in de ger. gem. tegen kom, is het misschien wel heel gezond.
Ik geloof je graag Kaw, niet in he tminst omdat ik ook vrijgemaakten ken die heel dicht bij staan!
Andersom trouwens ook: Dat de ger.gemmers een beetje uit de lijdelijkheid getrokken worden, omdat ze zien dat het ook anders kan. Of je het gelooft of niet, maar in onze kerk zijn er heel veel mensen waar een ger.gemmer nog wat van zouden kunnen leren en worden er preken verkondigt die ik zou wensen in een ger. gem. kerk. (En dat zeg ik echt niet zo snel.)

Ik geloof het graag, al zou de botsing van verschillende culturen wel een ravage veroorzaken, ook is het dan belangrijk om de kerkgangers een vertaalcursus te geven zodat de boodschap goed overkomt! Ook denk ik dat niet iedere predikant 'uitwisselbaar' is.

Maar dan denk ik weer aan onze dominee's en dan weet ik dat het niet zal lukken, omdat er heel erg vastgehouden wordt aan bepaalde gedachten die het evangelie in beide kerken vertroebelt.
Inderdaad er zit zo ontzettend veel mensenwerk tussen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 12:45

Welk verschil zal groter zijn? Cultureel of theologisch?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 mei 2003 12:46

Nou, ik zeg alleen eerlijk wat ik denk! Daarmee kom je vaak het verst! Ja, je krijgt wel eens schrikreacties, verbaasde blikken, soms zelfs boze blikken en verder kijk ik over kerkverbanden heen!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 mei 2003 12:50

kootje schreef:

Nou, ik zeg alleen eerlijk wat ik denk! Daarmee kom je vaak het verst! Ja, je krijgt wel eens schrikreacties, verbaasde blikken, soms zelfs boze blikken en verder kijk ik over kerkverbanden heen!

Ik dacht dat je het wel met een ;) zou lezen.....

Kaw schreef:Welk verschil zal groter zijn? Cultureel of theologisch?
ik vermoed cultureel. de belevingswereld is totaal verschillend. Overigens moet je culturele verschillen niet te zeer uitvlakken, die kunnen echt voor enorme problemen zorgen.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 mei 2003 12:53

Ik dacht dat je het wel met een ;) zou lezen.....

Ja, das waar! Dat moet met alle postings van jou hé? :wink:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 12:54

Maarten schreef:
ik vermoed cultureel. de belevingswereld is totaal verschillend. Overigens moet je culturele verschillen niet te zeer uitvlakken, die kunnen echt voor enorme problemen zorgen.

Weet ik... Maar denk eens aan Paulus. Hoeveel cultureel veel grotere verschillen moest hij overbruggen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 mei 2003 13:02

Kaw schreef:
Maarten schreef:

Weet ik... Maar denk eens aan Paulus. Hoeveel cultureel veel grotere verschillen moest hij overbruggen?
ontzettend veel, maar hij bracht het evangelie in zijn eigen woorden zich aanpassend aan zijn eigen cultuur. Wij hebben niet te maken met een predikant die zich moet aanpassen maar met een helegemeente!

Overigens zegik niet dat een en ander onmogelijk is.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 13:05

Maarten schreef:
Kaw schreef:
Maarten schreef:

ontzettend veel, maar hij bracht het evangelie in zijn eigen woorden zich aanpassend aan zijn eigen cultuur. Wij hebben niet te maken met een predikant die zich moet aanpassen maar met een helegemeente!

Overigens zegik niet dat een en ander onmogelijk is.

Je kunt de gemeente toch wel in zijn waarde houden? ... Nee, dat kan eigenlijk niet... Ik ken ger. vrijgem. gemeentes die nooit samen zouden kunnen gaan met de ger. gem.
Lelystad (ger.gem.) zou kunnen fuseren met Emmeloord (ger. vrijgem.). Nee, dat gaat menselijker wijs nooit lukken... :cry:

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 13:43

lieve (g)refotjes,
haal nu gewoon het verbond weg bij de doop. En voila, je snapt het hele nieuwe testament. En het oude erbij.
Bekeert u en laat u dopen. de doop is niets meer en niets minder dan jouw gebaar aan de wereld en aan God dat je in het vervolg voor God wil t leven en dat je je oude leven aan het kruis van Jezus wilt spijkeren en dat er een nieuwe persoontje opstaat uit het watergraf!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 mei 2003 13:47

joris schreef:lieve (g)refotjes,
haal nu gewoon het verbond weg bij de doop. En voila, je snapt het hele nieuwe testament. En het oude erbij.
Bekeert u en laat u dopen. de doop is niets meer en niets minder dan jouw gebaar aan de wereld en aan God dat je in het vervolg voor God wil t leven en dat je je oude leven aan het kruis van Jezus wilt spijkeren en dat er een nieuwe persoontje opstaat uit het watergraf!

Is het al niet mooi dat we het aan het eens worden zijn? ;)

En ja... Ik vind ook dat er voor een volwassendoop veel te zeggen valt en dat het logischerwijs in de ger.gem. ook wel zou passen, maar ja... De kinderdoop heeft ook weer zijn dingetjes...

Oftewel... ;) Nooit uitge(%) :mrgreen:

joris

Berichtdoor joris » 16 mei 2003 13:55

Kaw schreef:
joris schreef:lieve (g)refotjes,

Is het al niet mooi dat we het aan het eens worden zijn? ;)

En ja... Ik vind ook dat er voor een volwassendoop veel te zeggen valt en dat het logischerwijs in de ger.gem. ook wel zou passen, maar ja... De kinderdoop heeft ook weer zijn dingetjes...

Oftewel... ;) Nooit uitge(%) :mrgreen:

ja heel fijn, kaw. maar heb je ook door dat jullie zelf besllissen tot welke consensus je komt vanuit jullie beider theologieen?
Ik heb ideetje voor jullie: ga samen op vakantie en neem alleen een bijbel en een zwembroek mee. Ga bijbel lezen beiden en vertel elkaar wat je ontdekt.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 mei 2003 14:02

Wil joris mij vertellen wat de doop dan nog inhoudt? (als je het verbond weghaalt)

Terug naar “Archief”