Else16 schreef:Ik heb al jullie berichtjes gelezen, en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik erg geschrokken ben!
Ik ook van jouw berichten.
Ik mag niet over een ander oordelen, en dat ben ik ook echt niet van plan.
Je doet het anders constant.
Maar ik wil jullie wel waarschuwen!
Dat lijkt me niet nodig. Of moet ik jou ook waarschuwen als je naar een of andere christelijke activiteit gaat?
En ik wil echt niet zeggen dat ik beter ben dan jullie, want ik ben ook een zondig mens...
Ja, ik ook, maar ik oordeel niet over anderen. Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt.
Van nature zijn wij God kwijt en zitten vast in onze zonde. Vanuit onszelf beseffen wij deze nood en ellende niet. We zijn er blind voor.
Ok, mee eens.
Wanneer iemand tot de Heere wordt bekeerd, gaat hij dat leren. Dan word je bang voor de zonde. Er komt liefde tot de Heere en je zoekt Hem te kennen en te dienen. Dan zullen we anders gaan leven dan de gemiddelde doet. 'Gij geheel anders' wordt echt werkelijkheid.
Je weet het zo goed, heb je dat uit eigen ervaring?
Dat betekent dus, dat we anders gaan denken over gospel die vaak hardrock benaderd en de EO-jongerendag enz...
Ja, dat het hele mooie muziek is. Daarom luister ik daar vaak naar.
Ik ben vorig jaar voor het eerst bij de EO-jongerendag geweest. Daar heb ik de conclusie getrokken dat het me zeer goed beviel en dat ik dit jaar weer ga!
Je zult je best doen om vrede met God te krijgen, want je voelt dat er een geweldige afstand komt door je zonde en schuld. Het wordt je vraag en gebed: hoe moet het toch goed komen tussen de Heere en mij?
Als je bekeerd bent is het toch goed tussen God en jou? Wat moet er nog meer goed komen volgens jou?
Zo leren mensen, die echt tot God bekeerd worden, hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Gerechtigheid geeft aan dat de verstoorde houding weer hersteld, weer goed wordt. Daar leren we naar verlangen dat het weer goed zal worden tussen de Heere en ons. Als een groot wonder ervaren we het wanneer de Heere Zelf in ons hart te geloven geeft dat de Heere Jezus juist daarvoor gekomen is. Door Zijn Woord en Geest. Om onze zonden weg te nemen en het tussen mij en de Heere weer goed te maken. Als ik daar iets van mag leren, zal ik temeer een afkeer van de zonde en van de wereld hebben en van harte heilig voor de Heere willen leven.
Behalve de ellende en de verlossing bestaat er ook nog zo-iets als dankbaarheid. Dat wordt weleens vergeten heb ik het idee...
Als je blijft wachten totdat je genoeg zondenbesef en ellendebesef hebt en vervolgens wacht totdat je verlost wordt, ja dan duurt het wel even voordat je bij dankbaarheid uitkomt...
Teksten van gospels zijn vaak ontstellend oppervlakkig (zo ervaar ik dat).
Dan ken je waarschijnlijk maar weinig gospelnummers.
Er wordt veel gezongen over lofprijzing, de schoonheid van de schepping, het vele dat wij krijgen, over dat je er mag zijn, en over anderen mogen helpen en dienen.
Ja, mooi he. In die liederen kun je het uitzingen over je verlossing en je dankbaarheid hierover.
Maar de échte Heere Jezus komt er niet in voor.
Ken jij de echte Jezus wel? Heb jij een persoonlijke relatie met Hem?
Zonde en belijdenis van zonde ook niet. Het gebed om vergeving ontbreekt helemaal. Uit deze teksten spreekt een enorm optimistische kijk op de mens. Uit niets blijkt dat we gevallen mensen zijn en dat God heilig is.
Dat is bij sommige nummers zo. maar lang niet bij alles.
Ik kan echt niet begrijpen dat iemand die zegt bekeerd te zijn en de Heere te kennen, graag naar zulke muziek luistert.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het fantastisch is.
Deze muziek getuigt beslist niet van het bijbelse geloof.
Wat is volgens jou het bijbelse geloof?
En dan hebben we het nog niet over de muziek die daarbij ten gehore wordt gebracht. Dat is nu bepaald ook niet van een genre waar eerbied en heiligheidsbesef voor Gods aangezicht uit spreekt.
Dus christelijke muziek moet volgens een bepaald genre zijn? Anders is het volgens jou niet christelijk? Wat een onzin. Er staat nergens in de Bijbel dat er een apart genre voor christelijke muziek is. Waarom zou de muziek niet iets ruiger mogen zijn? Als de muziek tot eer van God is, wat is er dan verkeerd aan? De een houdt nou eenmaal meer van wat ruigere muziek als de ander. Dat zegt niets over dat het niet of wel tot eer van God is.
Zoals ook bij popmuziek-in nog ergere mate- het geval is... Denk eens in dat duizenden mensen tijdens Hackers of Pink-pop op hetzelfde gedreun staan dansen als jullie tijdens de EO-jongerendag en jullie zullen het dan ter ere van God doen?
Ja, bij de EO-Jongerendag gebeurt het zeker tot eer van God. Bij die andere festivals in elk geval niet.
En de bezoekers van Hackers en Pink-pop enz. dan? in het laatste geval zeker niet!
Nee, idd. niet.
Iemand die echt iets van de Heere Jezus mag kennen, zal weten dat hij die kennis ontvangen heeft tegen de zwarte achtergrond van eigen zonde en verlorenheid. Want Zijn Naam zegt het: Hij is gekomen om Zijn volk zalig te maken van hun zonden. Wie daar echt wat van beleeft voor 's Heeren aangezicht zal ook afstand willen houden van wereld en zonde. Ook van godsdienstigheid waarin de heiligheid van God geen eerlijke plaats heeft.
De EO-jongerendag valt mijns inziens niet onder "wereld" of "zonden". Dat Gods heiligheid daar geen eerlijke plaats heeft vind ik ook wat overdreven. Er wordt soms misschien iets te vriendschappelijk met God omgegaan, maar de heiligheid heeft wel degelijk een eerlijke plaats.
De Heere Jezus Zelf waarschuwt ervoor dat er in het laatste der dagen veel op een verkeerde manier over Hem en het omgaan met Hem gesproken zal worden. Lees maar:
Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen (zeg Ik u) zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; (Lukas 13:24) en:
Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Zie, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. (Matth. 24: 23 en 24).
Er worden geen leugens verteld, ook worden er geen andere goden aanbeden of gediend.
En tot Napoleon wil ik zeggen: hoe denk jij nog over de Geestelijke wapenrusting uit Efeze??? Jammer... dat ik je nu zo moet horen!
Wat heeft de geestelijke wapenrusting met de EO-Jongerendag te maken?
Ok, tot zover