wedergeboorte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 mei 2003 17:19

beste mensen, het is belangrijk om het volgende te beseffen:

op het moment dat je van je zonden afstand neemt, worden ze onmiddelijk vergeven.

martinm81
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martinm81 » 13 mei 2003 18:58

Bekering. een omdraai maken, een nieuwe weg nemen. God vraagt het ons. dat noemt men bekering. iedereen heeft daar zijn eigen invulling op. de ene zegt dat je vaak naar de kerk moet, de ander zeg dat je goede dingen moet doen, en noem maar op. Als ik de bijbel openslaat. staan er een aantal teksten in wat God bedoelt met "bekering".

In het oude testament wordt al aangegeven wat bekering betekend voor je. In Jesaja 30:15 staat: " Door bekering en rust zoudt gij verlost worden". Dat is al iets wat veel zegt. Als je bekeerd ben, dan ben je verlost. Maar hoe bekeer je dan? In Johannes 3:16 staat een mooi tekst.

"Want alzo lief heeft God de wereld liegd gehad, dat Hij zijn Eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verlore ga, maar eeuwig leven hebbe".

Door puur met heel je hart en ziel in Hem te geloven, wordt je door God bekeerd. je oude zondige leven valt af, en je start opnieuw, alleen samen met Hem. En dan ben je volgends Romeinen 8:37 zijn we dan meer dan overwinnaars in Hem!
Lijk allemaal geweldig, maar als ik in Hem geloof, ben ik dan al gelijk overwinnaar? ik begrijp dat niet gelijk.
Je kan geloven en geloven. je kan geloven, maar als je er niks mee doet, als je dat niet eens tegen God zegt, houd het inderdaad op. Je moet echt God vragen om je leven over tegeven aan Hem. En wees dan niet bang, maar vertrouw op Hem. Hij is liefde, zo grote liefde dat Hij Zijn Eniggeboren Zoon voor jou gegeven heeft. In Romeinen 8 vanaf vers 31 staan alle zekerheden van het geloof.

Ik heb zo je hopelijk geholpen. vragen zijn altijd welkom

groetjes,

martin

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 mei 2003 19:06

Hier gebeuren mooie dingen...

Ook ik was in de greep van wereldse muziek en dreigde er onder te bezwijken. Wat kurtyo schrijft herken ik jammergenoeg nogal in mijn eigen levenl. Toch heb ik geleert dat God je die kracht wil geven. En toch luister ik nog steeds Muse, Radiohead en al die andere shit. Het is echt verschrikkelijk, maar die muziek is een deel van mij geworden. Het heeft mijn smaak gevormt en het kost me nu grote moeite om andere muziek te leren waarderen, zodat ik van deze dwang afkom om die wereldse muziek te luisteren.

Maar ooit zal ons het lukken! Dan is er weer een zonde overwonnen door de kracht van God in ons! En heeft de serpent weer een nederlaag geleden. Dat heet nou wedergeboorte denk ik. Plakje voor plakje je oude leven afstoten om het Nieuwe Heilige Leven op te pakken. And it feels good!

joris

Berichtdoor joris » 13 mei 2003 21:22

Amen brother. Ik ondek allemaal liever broertjes en zusjes hiero. Weg met al die kemphanen! halleluja!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 mei 2003 11:21

Joris said:

waar werd je door geraakt, Kurtyo op die camping?

Dat is een goede vraag. Ik vind het zelf moeilijk te verklaren. Maar als er dus zo iets als een God is, dan zal Hij dat wel geweest zijn denk ik. Die mensen op die camping gingen zo anders met God om als dat ik bij anderen zag (niet alleen in mijn eigen gemeente, die is best positief (al vraag ik me af of ik er nog lang lid blijf), maar ook bij anderen). Ik snapte dat niet. Evangelisch of niet, 'vrij' of niet, God was in hun, en zij probeerden zo goed en kwaad als het kon God in het middenpunt te houden. Mooi. Maar voor mij iets nieuws, onverklaarbaar hoe zo iets simpels me zo kon aangrijpen, en dat terwijl ik net van plan was voorlopig een beetje te kappen met 'heel die God(sdienst)'. Ik was het echt beu. Jammer dat ik nu zo weinig meer merk van die zomer.

Meschianza said heel veel :D

Mooi stuk. God is in je leven begonnen.

Ik heb het idee dat Hij intussen weer gestopt is. Hoe wel dat vast en zeker aan mezelf licht heb ik toch niet meer het idee dat God er is. (in mij).

Ik wil een radicaal ander leven gaan leiden, Gods Woord, de bijbel is mij zo ongelooflijk van levensbelang geworden, ik houd van ZIjn boodschap en ik wil het aan iedereen vertellen .

Dat is mooi, ik zelf probeer ook wel zo goed en kwaad als het gaat over God te vertellen (bijvoorbeeld op andere fora/forums). Vind dat niet zo moeilijk. Direct in gesprek met mensen gaat minder goed. (Licht er aan met wie). En radicaal zijn gaat me al helemaal niet goed af getuigende wat ik kijk op televisie en luister op de radio (qua muziek vooral). En weet je, er speelt nog iets mee. Ik ben stiekem een beetje afgeknapt op veel christenen en manieren van geloven. En dan is het moeilijk hetzelfde geloof te blijven aanhangen...

Ik vind het fantastisch, Kurtyo. Volgens mij heb jij je in principe bekeerd en bekeer je jezelf nog iedere dag. Maar dat is een proces en gaat met vallen en opstaan.

Surfer, die opvatting deel ikniet helemaal. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat ik bekeerd ben. En dat het een proces van vallen en opstaan is ben ik wel weer met je eens. Maar bekeerd? Ik weet het zo net nog niet.

Het feit dat je eronder lijdt als je weer geluisterd hebt is daarom een duidelijk signaal. Vooral de moed niet opgeven als je weer in zonde valt, zolang je echt berouw hebt zal God je tot in het oneindige vergeven.

En het probleem is dat ik er vaak ook niet onder lijd. Ik heb vaak geen berouw over deze zonde(n). Dat is nu net zo eng.

En weet je, een probleem is dat ik enigszins alternatief ben aangelegd. Ik neig naar harde muziek (al heb ik een heeeeeeeeele brede smaak hoor (van klassiek tot reggae en van reggae tot black metal zeg ik altijd maar ;)). Maar harde muziek doet over het algemeen het meest met me. Ik heb een hekel aan het begrip goed alternatief. (bedoel een alternatief voor de 'slechte muziek'). Maar probeer wat die harde muziek wel zo veel gospel te luisteren. Maar als dat dan van alle kanten de grond in geboord wordt voel je je niet lekker en heb je geen zin om in dat kliekje te blijven hangen hoor!.

Muse, Radiohead en al die andere shit

Moet zeggen dat ik Muse en Radiohead zonder gewetensbezwaren kan luisteren, maar dat is persoonlijk. De teksten van Muse en zeker van Radiohead zijn nogal neutraal.

*heb het al weggehaald*

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik luister hier niet meer naar (hoewel de verleiding groot is: geluk dat het op de radio niet veel voorkomt. Cradle daaren tegen wel: (dit was immortal) cradle is commercieler en dusbekender. :(
Laatst gewijzigd door kurtyo op 14 mei 2003 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 mei 2003 15:28

Moet dit nou?!

Als je zegt dat je veel naar death metal/black metal of wat dan ook luisterde, dan is het ook wel duidelijk. Hoeven we ook niet met dit soort meuk geconfronteerd te worden. Ik wordt er bang van...

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 mei 2003 15:33

Pieter schreef:Moet dit nou?!

Als je zegt dat je veel naar death metal/black metal of wat dan ook luisterde, dan is het ook wel duidelijk. Hoeven we ook niet met dit soort meuk geconfronteerd te worden. Ik wordt er bang van...

misschien is dat ook wel de bedoeling. ik hoop alleen niet dat je nieuwsgierig wordt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 14 mei 2003 15:56

krurtyo
Surfer, die opvatting deel ik niet helemaal. Ik ben er helemaal niet van overtuigd dat ik bekeerd ben. En dat het een proces van vallen en opstaan is ben ik wel weer met je eens. Maar bekeerd? Ik weet het zo net nog niet.

je hebt nog een bepaald idee bij bekering, kurtyo. Bekeren is steeds weer opstaan en doorgaan op de weg die God bedoelt zoals anderen ook schreven. Ben je bekeerd, bedoelen de meesten gewoon de eerste keer mee dat je je bekeerd. Wedergeboort, dat doet God en ook dat gaat met vallen en opstaan. Steeds dichter bij God komen, zo ongelooflijk spannend!

Die mensen hadden contact met God en niet met een theologie of een kerkelijke demoninatie. is dat het verschil wat je voelde? Het lijkt hier alsof ze God echt kennen, dat was wat ik uitriep toen ik voor het eerst in mijn gemeente kwam.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 14 mei 2003 15:57

Het was inderdaad de bedoeling mesnen af te schrikken. Tevens was het de bedoeling te laten zien dat het eng is. Maar het voldoet NIET om alleen te zeggen dat black metal o.i.d. eng is. Want niet alle black metal is per definitie fout... zelfde geldt ook voor andere metal. Maar goed. Als iemand het eng vind, als iemand er moeite mee heeft: dan gooi ik het weg. Mochten er mensen zijn die toch meer info willen: mail maar naar kurtsucks21@hotmail.com of stuur een pb.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 15 mei 2003 15:48

Qoute: Moet zeggen dat ik Muse en Radiohead zonder gewetensbezwaren kan luisteren, maar dat is persoonlijk. De teksten van Muse en zeker van Radiohead zijn nogal neutraal.

Ze zijn niet neutraal maar ook niet sterk anti-christelijk. Maar als je al iets verder in het persoonlijke leven met God ben doorgedrongen, gaat God ook van je eisen dat je zulke muziek niet meer luisteren wil, omdat er (en ik wil je wel voorbeelden doormailen) in Radiohead en zeker in Muse, teksten gebruikt worden die niet bepaald ten ere van God geschreven zijn.

Ik ging van house (was bijna house-muziek-producer geworden, kon het componeren (in hoeverre daarvan sprake is ;) ) een stukje beter dan DJ Jean, DJ BoozieWoesie enz.) naar alternatieve rockmuziek om de house-scene te ontvluchten, maar in de nieuwe muziek ontdekte ik ook weer dingen die niet gingen in combinatie met een leven met God, dus moest ik die weer afstoten. Nu zit ik met 16 Horsepower, Coldplay, Spinvis enz... Weer een stukje op weg naar nette muziek. En aan de andere zijde luister ik Bach, Tchaikovsky, Schumann, Bruckner, Mendelsohn enz. Maar mijn hart ligt ook in de harde muziek, al is het niet echt hard in het volume, soms kan hard ook zitten in de tekst of in het gebruik van toonsoort en akkoordvolgorde om het dreigend en donker te maken.

En christenen vallen altijd tegen. Het zijn nog steeds normale mensen. Ook als ze bekeert zijn. Als iemand bekeert is, begint zijn geestelijke leven pas. Als je je leven aan het reinigen bent voor God, ben je al bekeert en ben je bezig met de wedergeboorte. En die wedergeboorte is (helaas) een levenslange strijd van vallen en opstaan.

En soms zie je God niet, maar weet dan 1 ding: Je bent zijn kind (geworden) en Hij zal je nimmermeer je van Zijn zijde verlaten, want er is geen vader zoals Hij in trouwheid, mededogen en liefde voor Zijn kinderen.
God heeft sinds een lange tijd van (zichtbare) afwezigheid weer in mijn leven ingegrepen. Als je wilt weten waar ik het over heb, moet je maar even een pbtje sturen, want het is me te persoonlijk om dit op een forum te zetten.

En mijn laatste vraag aan Kurtyo is: Heb jij last van depressiviteit? Ik (had het) wel en in die tijd zoek je ook heel sterk de donkere kant van de muziek op, omdat je daar jezelf in herkent.

joris

Berichtdoor joris » 15 mei 2003 16:12

En christenen vallen altijd tegen. Het zijn nog steeds normale mensen. Ook als ze bekeert zijn. Als iemand bekeert is, begint zijn geestelijke leven pas. Als je je leven aan het reinigen bent voor God, ben je al bekeert en ben je bezig met de wedergeboorte. En die wedergeboorte is (helaas) een levenslange strijd van vallen en opstaan

God doet wedergeboren worden, de mens bekeert zich.
mooir verhaal Kaw.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mei 2003 16:13

Geloven als een kind! Geen theorieen!

Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods. Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen.

Maar Jezus riep de kinderen bij Zich en zei tegen Zijn discipelen: "Laat die kinderen toch bij Mij komen! Houd ze niet tegen. Want voor zulke kleintjes is het Koninkrijk van God. Het is zelfs zo dat wie niet het eenvoudige geloof van een kind heeft, niet eens in het Koninkrijk van God kan komen."
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 mei 2003 14:17

Ze zijn niet neutraal maar ook niet sterk anti-christelijk. Maar als je al iets verder in het persoonlijke leven met God ben doorgedrongen, gaat God ook van je eisen dat je zulke muziek niet meer luisteren wil, omdat er (en ik wil je wel voorbeelden doormailen) in Radiohead en zeker in Muse, teksten gebruikt worden die niet bepaald ten ere van God geschreven zijn.

Muse kan ik me nog eerder van voorstellen dat ze 'verkeerde' teksten hebben dan van Radiohead. Maar ik vraag me af waarom je wel Coldplay luisterd maar Radiohead 'fout' vind. En graag, mail die voorbeelden eens door als je wilt. Trouwens, Radiohead heeft een andere kijk op de wereld e.d. maar dat wil niet zeggen dat ze 'fout' zijn. Live bijvoorbeeld, is zelf wel 'tegen' christelijk geloof. toch zijn zij zeer religieus en spiritueel ingesteld. (elke cd). Alleen niet op de manier die christenen hebben. Moet je je daar voor afsluiten? Ik zou zeggen, zorg dat je goed op de hoogte bent, en ga in gesprek met andersdenkenden e.d.

Zelf luister ik zeer veel. Alternative rock, alle soorten metal en gothic, poprock (bryan adams e.d.), punk, ska, reggae, klassiek (ook wel eens koren e.d.), grunch (a la nirvana), gewone rock. rock & roll (a la Rolling stones en elvis), blues, jazz, oudere muziek a la beatles e.d. En ik moet zeggen dat ik goed gezocht heb naar het donkere in r'head, muse e.d. maar ik heb niets gevonden. Terwijl als ik bepaalde metal hoor of zware klassiek, dan heb ik het in 1 keer ontdekt. En al zouden de teksten van Muse niet helemaal 'safe' zijn, hard zijn ze niet. r'head ook niet. speel zelf tuba in een brassband :D niet echt zwaar en hard e.d. maar ga in de zomer waarschijnlijk basgitaar spelen en wil ook zo snel mogelijk in een band. Ik schrijf zelf teksten, deze gaan over dingen die ik meemaak en over hoe ik dingen zie. Maar je kunt wel merken dat ik een chr. achtergrond heb en dat ik chr. wil zijn/ben/wat dan ook. wat voor muziek? Zal wel van alles worden. Alternatief en stevig denk ik.

En in de toonsoort en in de akkoordvolgorde bij muse en radiohead zit weinig dreigends... en ook niet donker. Wel hebben ze teksten die depri kunnen worden opgevat. Maar die heb ik ook. Dat is gewoon een levenshouding. Hoe zij dingen zien, zo schrijven zij ze op. Daar hoeft niet per ce het foute in te zitten.

En kaw, ik vind het ver gaan om mezelf depressief te noemen. Ik heb wel vaak last van depressieve buien e.d. Dat ik niets zie zitten. En niet echt een positieve wereldvisie.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 22 mei 2003 08:19

Radiohead - Paranoid Android

Please could you stop the noise, I'm trying to get some rest
From all the unborn chicken voices in my head
What's that...? (I may be paranoid, but not an android)
What's that...? (I may be paranoid, but not an android)

When I am king, you will be first against the wall
With your opinion which is of no consequence at all
What's that...? (I may be paranoid, but no android)
What's that...? (I may be paranoid, but no android)

Ambition makes you look pretty ugly
Kicking and squealing gucci little piggy
You don't remember
You don't remember
Why don't you remember my name?
Off with his head, man
Off with his head, man
Why don't you remember my name?
I guess he does....

Rain down, rain down
Come on rain down on me
From a great height
From a great height... height...
Rain down, rain down
Come on rain down on me
From a great height
From a great height... height...
Rain down, rain down
Come on rain down on me

TThat's it, sir
You're leaving
The crackle of pigskin
The dust and the screaming
The yuppies networking
The panic, the vomit
The panic, the vomit
God loves his children, God loves his children, yeah!

Radiohead - creep

When you were here before,
couldn't look you in the eye.
You're just like an angel,
your skin makes me cry.
You float like a feather,
in a beautiful world
I wish I was special,
you're so fucking special.

But I'm a creep, I'm a weirdo.
What the hell am I doing here?
I don't belong here.

I don't care if it hurts,
I want to have control.
I want a perfect body,
I want a perfect soul.
I want you to notice,
when I'm not around.
You're so fucking special,
I wish I was special.

But I'm a creep, I'm a weirdo.
What the hell am I doing here?.
I don't belong here

She's running out the door,
she's running,
she run, run, run, run, run.

Whatever makes you happy,
whatever you want.
You're so fucking special,
I wish I was special,

but I'm a creep, I'm a weirdo.
What the hell am I doing here?
I don't belong here,
I don't belong here.

En muse:

Muse - dark shines

Passing by you light up my darkest skies
You take only seconds to draw me in
So be mine and your innocence I will consume

Dark shines
Bringing me down
Making my heart feel sore
Because it's good

Hold your hands up to your eyes again
Hide from the scary scenes, suppress your fears
So be mine and your innocence I will consume

Dark shines
Bringing me down
Because it's (??)
You're dark shines
Bringing me down
Because it's good

Dark shines
Bringing me down
Because it's good

Muse - Megalomania

Paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Could someone tell me please?

The good news is, she can't have babies
And wont accept gifts from me
What are they for?
They'll just grow up, and break the laws you've loved

Take off your disguise
And all your underneath
It's my aim

Useless device, it won't suffice
I want a new game to play
When I am gone
It won't be long, before I disturb you in the dark

And paradise comes at a price
That I am not prepared to pay
What were we built for?
Will someone tell me please?

Take off your disguise
And all your underneath
It's my aim

Muse - Bliss

Everything about you is how I wanna be
Your freedom comes naturally
Everything about you resonates happiness
Now I won't settle for less

Give me all the peace and joy in your mind

Everything about you pains my envying
Your soul can't hate anything
Everything about you is so easy to love
They're watching you from above

I want the peace and joy in your mind
Give me the peace and joy in your mind

Everything about you resonates happiness
Now I won't settle for less

I want the peace and joy in your mind
Give me the peace and joy in your mind

En Coldplay... :S Ik ken eigenlijk alleen Clocks en die is qua text niet echt fout.

Maar goed... Muziek luisteren is net als dat offervlees die sommige niet konden eten omdat hun geloof daar onder leed. Ik kan het niet en ik ben niet de persoon om te zeggen dat jij dat dan ook niet kan. Maar toch denk ik dat er een onverantwoorde gevaar ligt in sommige wereldse muziek.

En dat depri zijn... Ach laat maar zitten. Toch heeft het er denk ik wel iets mee te maken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mei 2003 11:27

Ik zal die teksen eens rustig lezen en bekijken. Ik zal te zijner tijd zelf wel wat posten :D Maar ik denk ook dat het ligt aan de manier van interpreteren e.d....
tot laters ;)

Terug naar “Archief”