rotss schreef:wat kunnen negatieve invloeden van popmuziek zijn op de hedendaagse jeugd?
de negatieve invloed van popmuziek is dat mensen door de teksten gestimuleerd worden zich een wereldse levensstijl aan te meten waarin geen plaats is voor het geloven in God. bij het ene nummer komt dit sterker naar voren als bij het andere maar vaak kun je aan de teksten horen dat ze geschreven zijn vanuit een onchristelijke levens visie. er is ook veel popmuziek wat tegen God en zijn geboden ingaat.
Leg eens uit, wat is volgens jou dat doel achter de muziek wat je niet onderstreept?
wat ik dus al eerder heb aangegeven, popmuziek wordt niet geschreven vanuit een christelijke overtuiging, tot eer van God. de makers van de muziek zijn niet gelovig en maken dus niet muziek voor het doel waarvoor ik vind dat muziek bestemd is.
Jouw gedachtegang klopt niet helemaal. Popmuziek is een muziekstroming naast jazz, wereldmuziek en jazz. Zo wordt het uitgelegd bij muziekwetenschap aan de uni. Nu heb je popmuziek voor de christelijke markt, de zogenoemde gospel en muziek voor de mainstream markt. Ook wel gospel of seculier. Dit zegt dus nog helemaal niks over de boodschap, alleen over de winkels waar de muziek in ligt.
opwekking of Elly en Rickert is dus gewoon popmuziek. Muziek wordt popmuziek door instrumentkeuze enzovoort.
Popmuziek kan dus zeer zeker vanuit een christelijke overtuiging worden geschreven.
Jouw post zal wel gaan over het verschil tussen gospel en seculier, maar dan moet je de stroming (pop) niet noemen, want gospel maakt ook deel uit van de popcultuur. En veel seculiere muzikanten zijn wel christen en schrijvenok vanuit die visie.
Ik ben het verder wel eens met de dingen die jij noemt die als negatief bestempeld kunnen worden. Maar die kun je niet betrekken op een stroming.
Er is veel muziek die negatief beinvloed, daar ben ik het helemaal mee eens en dan kan ik schimmel en vreugdenhil wel volgen. Maar een hele stroming daarmee afschrijven is complete onzin. Als alcohol veel slechte effecten geeft en veel mensen er niet mee weten om te gaan, betekend dat niet dat je je er niet aan moet wagen. Je moet er goed mee omgaan en dat geld ook voor wat voor muziek je luistert. het kan opbouwen, maar ook erg afbreken. Die keus is aan de luisteraar. breekt het af luister het dan niet, bouwt het op luister het wel. En popmuziek kan ook opbouwen, al is er net zo goed erg veel shit op de markt gegooit.