They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 25 jul 2005 17:06

wat kunnen negatieve invloeden van popmuziek zijn op de hedendaagse jeugd?

de negatieve invloed van popmuziek is dat mensen door de teksten gestimuleerd worden zich een wereldse levensstijl aan te meten waarin geen plaats is voor het geloven in God. bij het ene nummer komt dit sterker naar voren als bij het andere maar vaak kun je aan de teksten horen dat ze geschreven zijn vanuit een onchristelijke levens visie. er is ook veel popmuziek wat tegen God en zijn geboden ingaat.
Leg eens uit, wat is volgens jou dat doel achter de muziek wat je niet onderstreept?

wat ik dus al eerder heb aangegeven, popmuziek wordt niet geschreven vanuit een christelijke overtuiging, tot eer van God. de makers van de muziek zijn niet gelovig en maken dus niet muziek voor het doel waarvoor ik vind dat muziek bestemd is.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 25 jul 2005 18:08

rotss schreef:

de negatieve invloed van popmuziek is dat mensen door de teksten gestimuleerd worden zich een wereldse levensstijl aan te meten waarin geen plaats is voor het geloven in God. bij het ene nummer komt dit sterker naar voren als bij het andere maar vaak kun je aan de teksten horen dat ze geschreven zijn vanuit een onchristelijke levens visie. er is ook veel popmuziek wat tegen God en zijn geboden ingaat.

kun je voorbeelden geven? waarbij jongeren worden aangespoord een levenstijl te hebben waarin geen plaats is voor God?

Is het per se fout als mensen teksten schrijven vanuit een onchristelijke levensvisie?

Zouden heidenen niet even goed over iets waardevols kunnen zingen? (ook al geloven ze niet in God)

Ik denk niet dat een niet-christelijke band bij elkaar komt en zegt: "met wat voor nummer zullen we nu de kneedbare tieners een goddeloos leven aanpraten" Ik denk dat muzikanten oprecht een gevoel willen overbrengen.

Hoe zie jij dat? Kun je een muzikant verwijten maken over wat een luisteraar met zijn muziek doet?

Zie dit niet als aanvallende vragen... ik ben benieuwd hoe je dit ziet...
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 25 jul 2005 18:11

rotss schreef:

Leg eens uit, wat is volgens jou dat doel achter de muziek wat je niet onderstreept?

wat ik dus al eerder heb aangegeven, popmuziek wordt niet geschreven vanuit een christelijke overtuiging, tot eer van God. de makers van de muziek zijn niet gelovig en maken dus niet muziek voor het doel waarvoor ik vind dat muziek bestemd is.

Jouw gedachtegang klopt niet helemaal. Popmuziek is een muziekstroming naast jazz, wereldmuziek en jazz. Zo wordt het uitgelegd bij muziekwetenschap aan de uni. Nu heb je popmuziek voor de christelijke markt, de zogenoemde gospel en muziek voor de mainstream markt. Ook wel gospel of seculier. Dit zegt dus nog helemaal niks over de boodschap, alleen over de winkels waar de muziek in ligt.
opwekking of Elly en Rickert is dus gewoon popmuziek. Muziek wordt popmuziek door instrumentkeuze enzovoort.
Popmuziek kan dus zeer zeker vanuit een christelijke overtuiging worden geschreven.

Jouw post zal wel gaan over het verschil tussen gospel en seculier, maar dan moet je de stroming (pop) niet noemen, want gospel maakt ook deel uit van de popcultuur. En veel seculiere muzikanten zijn wel christen en schrijvenok vanuit die visie.

Ik ben het verder wel eens met de dingen die jij noemt die als negatief bestempeld kunnen worden. Maar die kun je niet betrekken op een stroming.

Er is veel muziek die negatief beinvloed, daar ben ik het helemaal mee eens en dan kan ik schimmel en vreugdenhil wel volgen. Maar een hele stroming daarmee afschrijven is complete onzin. Als alcohol veel slechte effecten geeft en veel mensen er niet mee weten om te gaan, betekend dat niet dat je je er niet aan moet wagen. Je moet er goed mee omgaan en dat geld ook voor wat voor muziek je luistert. het kan opbouwen, maar ook erg afbreken. Die keus is aan de luisteraar. breekt het af luister het dan niet, bouwt het op luister het wel. En popmuziek kan ook opbouwen, al is er net zo goed erg veel shit op de markt gegooit.
The more you see the less you know

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 25 jul 2005 18:47

Om op wat argumenten terug te komen. Ik ben het er volledig mee eens dat wij refo's beter gewapend moeten zijn tegen het foute van de wereld. En dat houdt onderandere in dat je weet wat fout is en waarom iets fout is. De overdrijving van Schimmel werkt wat dat betreft iets averechts uit. Maar de kennis hebben betekent niet perse luisteren naar de popmuziek ter vermaak. Juist niet denk ik. Kijk een top 100 allertijden door of de top 2000 die op radio 2 komt en je ziet in de top toch altijd veel nummers staan die op zijn zachts gezegd een ietwat discutabele inhoud hebben. Kunst is een manier van uiten van wat er leeft (Hoewel ik het idee heb dat veel popmuziek vooral niet al te veel diepgang moet hebben). Lees inderdaad de foute muziek, lees de foute teksten uit de muziek, luister naar wat overgebracht wordt, maar wel met de juiste achtergrondkennis, met een basis in het Christelijk geloof waarmee je in staat bent de dingen te beoordelen. En dat hoeft niet eindeloos door te gaan. Ik ben min of meer met radio luisteren gestopt toen "Beelzebul has a devil put aside for me" uit de Bohemian Rapsody maar bleef rondgaan in mijn hoofd. De troep hoef er voor mij niet meer in.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 25 jul 2005 19:30

Jouw post zal wel gaan over het verschil tussen gospel en seculier

tussen christelijke en seculier/ wereldse muziek idd. Het is idd wat slordig omschreven. in de volksmond wordt wereldse muziek nog wel eens popmuziek genoemd.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 25 jul 2005 19:42

maar wat vind jij dan van christen muzikanten in de seculiere muziekwereld?

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 25 jul 2005 20:08

raar!! waarom zou iemand die oprecht christen is, dus God lief heeft boven alles, seculiere muziek gaan maken. als God het belangrijkste in je leven is en je wilt je leven invullen zoals Hij dat van je vraagt, dan is muziek toch een grote kans om van je geloof te getuigen!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2005 20:12

rotss schreef:raar!! waarom zou iemand die oprecht christen is, dus God lief heeft boven alles, seculiere muziek gaan maken. als God het belangrijkste in je leven is en je wilt je leven invullen zoals Hij dat van je vraagt, dan is muziek toch een grote kans om van je geloof te getuigen!!
Dat is een mogelijkheid, er zijn 100 en 1 kunstenaars die gewoon kunst maken, wat geen christelijk boodschap zijn (denk b.v. aan Hj. Roosink) waarom zou je niet gewoon seculier bezig kunnen zijn?

Moet een christen ALTIJD maar over Christus spreken, en zo ja als hij dat doet dan is vaak nog niet goed, want dan wordt de genade gemist, wordt er alleen geragd op de gitaar van het evangelie maar niet gespeeld op de drums van het evangelie... cuz why!?

Ach ik zal het wel niet begrijpen, stop met redeneren dat alles wat niet binnen het perfecte christelijk-keurslijf valt tot de wereld..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 20:31

Raido schreef:
rotss schreef:raar!! waarom zou iemand die oprecht christen is, dus God lief heeft boven alles, seculiere muziek gaan maken. als God het belangrijkste in je leven is en je wilt je leven invullen zoals Hij dat van je vraagt, dan is muziek toch een grote kans om van je geloof te getuigen!!
Dat is een mogelijkheid, er zijn 100 en 1 kunstenaars die gewoon kunst maken, wat geen christelijk boodschap zijn (denk b.v. aan Hj. Roosink) waarom zou je niet gewoon seculier bezig kunnen zijn?

Moet een christen ALTIJD maar over Christus spreken, en zo ja als hij dat doet dan is vaak nog niet goed, want dan wordt de genade gemist, wordt er alleen geragd op de gitaar van het evangelie maar niet gespeeld op de drums van het evangelie... cuz why!?

Ach ik zal het wel niet begrijpen, stop met redeneren dat alles wat niet binnen het perfecte christelijk-keurslijf valt tot de wereld..

De artiest IS de boodschap. Als de artiest integer is en een relatie met God heeft zal de muziek dat uitstralen, ongeacht of de artiest op een christelijk of algemeen label wordt uitgebracht.
Als een artiest moet getuigen in de muziek hebben we te maken met propaganda, en propaganda verziekt kunst en is geen getuigenis.
Laatst gewijzigd door debutler op 25 jul 2005 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

maurits
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor maurits » 25 jul 2005 20:31

Dat kan toch juist heel goed in de seculiere muziek? Neem bijvoorbeeld
Stacie Orrico, Johnny Cash, Bono, Bob Dylan, Over the Rhine, Iona, Michael Pritzl.

Nogmaals, seculier gaan betekend alleen een andere markt bedienen, het zegt niets over de boodschap in muziek. Als een christenartiest goed is, kan hij/zij ook op de seculiere markt doorbreken.

Juist in de seculiere muziek kan je goed getuigen. Daar zijn nog genoeg schaapjes die wat zaad nodig hebben.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2005 20:38

De artiest IS de boodschap. Als de artiest integer is en een relatie met God heeft zal de muziek dat uitstralen, ongeacht of de artiest op een christelijk of algemeen label wordt uitgebracht.
Als een artiest moet getuigen in de muziek hebben we te maken met propaganda, en propaganda verziekt kunst en is geen getuigenis.
Dat klopt, maar alleen al door de verscheidenheid binnen het christendom is dat dus onmogelijk, wat een evangelische christen een integere relatie met God vind is voor een reformatorische christen totaal wat anders.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 25 jul 2005 20:41

nogmaals een nummer waaruit ik duidelijk kan opmaken dat het tot eer van God geschreven is, en waarin God alle eer krijgt die Hem toekomt, ben ik nog niet tegen gekomen in de seculiere muziek wereld. maar ja daar heeft iedereen zijn eigen gedachten over zoals je in het vooraf gaande hebt kunnen lezen.

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 20:43

Raido schreef:
Dat klopt, maar alleen al door de verscheidenheid binnen het christendom is dat dus onmogelijk, wat een evangelische christen een integere relatie met God vind is voor een reformatorische christen totaal wat anders.

Ja, dat is mij hier duidelijk geworden. Maar daarom is het goed om er over te discussieren. Op die manier kun je elkaars redeneringen wellicht beter volgen.
Ik blijf het wel moeilijk vinden want als ik dan lees in het NT dat de letter van de wet dood en Jezus ons vrijmaakt dan denk ik, waar is die vrijheid als je je televisie moet verbergen in een kast als de dominee langskomt en ongelofelijk veel dingen niet mag.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 jul 2005 20:43

rotss schreef:nogmaals een nummer waaruit ik duidelijk kan opmaken dat het tot eer van God geschreven is, en waarin God alle eer krijgt die Hem toekomt, ben ik nog niet tegen gekomen in de seculiere muziek wereld. maar ja daar heeft iedereen zijn eigen gedachten over zoals je in het vooraf gaande hebt kunnen lezen.
Dus zingen voor je eigen depressie mag niet (dus een nummer wat God niet in voorkomt, lees bijvoorbeeld My Immortal van Evanescence) maar het moet helemaal God zijn (lees de eindeloze mantra's van M.W Smith 'You are Holy').

Ben het helemaal met M.W. eens, maar ik vind het een nummer met een extreem hoog gaap-gehalte.

debutler

Berichtdoor debutler » 25 jul 2005 20:45

rotss schreef:nogmaals een nummer waaruit ik duidelijk kan opmaken dat het tot eer van God geschreven is, en waarin God alle eer krijgt die Hem toekomt, ben ik nog niet tegen gekomen in de seculiere muziek wereld. maar ja daar heeft iedereen zijn eigen gedachten over zoals je in het vooraf gaande hebt kunnen lezen.

Bedoel je tot eer van God of goedgekeurd door een bepaalde vorm van religieus denken want hopen christenen over de hele wereld horen 'tot eer van God' in enorm veel op algemene labels uitgebrachte muziek.

Terug naar “Archief”