EO jongerendag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 13 mei 2003 21:57

johannes1 schreef:
Straks komen we allemaal in dezelfde hemel en wonen we allemaal op dezelfde nieuwe aarde.

dat is te hopen dat je daar mag komen

Ik wel, door genade!!!!

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 13 mei 2003 22:56

Ik heb al jullie berichtjes gelezen, en tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik erg geschrokken ben!

Ik mag niet over een ander oordelen, en dat ben ik ook echt niet van plan.
Maar ik wil jullie wel waarschuwen! En ik wil echt niet zeggen dat ik beter ben dan jullie, want ik ben ook een zondig mens...

Van nature zijn wij God kwijt en zitten vast in onze zonde. Vanuit onszelf beseffen wij deze nood en ellende niet. We zijn er blind voor. Wanneer iemand tot de Heere wordt bekeerd, gaat hij dat leren. Dan word je bang voor de zonde. Er komt liefde tot de Heere en je zoekt Hem te kennen en te dienen. Dan zullen we anders gaan leven dan de gemiddelde doet. 'Gij geheel anders' wordt echt werkelijkheid. Dat betekent dus, dat we anders gaan denken over gospel die vaak hardrock benaderd en de EO-jongerendag enz... Je zult je best doen om vrede met God te krijgen, want je voelt dat er een geweldige afstand komt door je zonde en schuld. Het wordt je vraag en gebed: hoe moet het toch goed komen tussen de Heere en mij? Zo leren mensen, die echt tot God bekeerd worden, hongeren en dorsten naar gerechtigheid. Gerechtigheid geeft aan dat de verstoorde houding weer hersteld, weer goed wordt. Daar leren we naar verlangen dat het weer goed zal worden tussen de Heere en ons. Als een groot wonder ervaren we het wanneer de Heere Zelf in ons hart te geloven geeft dat de Heere Jezus juist daarvoor gekomen is. Door Zijn Woord en Geest. Om onze zonden weg te nemen en het tussen mij en de Heere weer goed te maken. Als ik daar iets van mag leren, zal ik temeer een afkeer van de zonde en van de wereld hebben en van harte heilig voor de Heere willen leven.

Teksten van gospels zijn vaak ontstellend oppervlakkig (zo ervaar ik dat). Er wordt veel gezongen over lofprijzing, de schoonheid van de schepping, het vele dat wij krijgen, over dat je er mag zijn, en over anderen mogen helpen en dienen. Maar de échte Heere Jezus komt er niet in voor. Zonde en belijdenis van zonde ook niet. Het gebed om vergeving ontbreekt helemaal. Uit deze teksten spreekt een enorm optimistische kijk op de mens. Uit niets blijkt dat we gevallen mensen zijn en dat God heilig is.

Ik kan echt niet begrijpen dat iemand die zegt bekeerd te zijn en de Heere te kennen, graag naar zulke muziek luistert. Deze muziek getuigt beslist niet van het bijbelse geloof. En dan hebben we het nog niet over de muziek die daarbij ten gehore wordt gebracht. Dat is nu bepaald ook niet van een genre waar eerbied en heiligheidsbesef voor Gods aangezicht uit spreekt. Zoals ook bij popmuziek-in nog ergere mate- het geval is... Denk eens in dat duizenden mensen tijdens Hackers of Pink-pop op hetzelfde gedreun staan dansen als jullie tijdens de EO-jongerendag en jullie zullen het dan ter ere van God doen? En de bezoekers van Hackers en Pink-pop enz. dan? in het laatste geval zeker niet!

Iemand die echt iets van de Heere Jezus mag kennen, zal weten dat hij die kennis ontvangen heeft tegen de zwarte achtergrond van eigen zonde en verlorenheid. Want Zijn Naam zegt het: Hij is gekomen om Zijn volk zalig te maken van hun zonden. Wie daar echt wat van beleeft voor 's Heeren aangezicht zal ook afstand willen houden van wereld en zonde. Ook van godsdienstigheid waarin de heiligheid van God geen eerlijke plaats heeft.

De Heere Jezus Zelf waarschuwt ervoor dat er in het laatste der dagen veel op een verkeerde manier over Hem en het omgaan met Hem gesproken zal worden. Lees maar:

Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen (zeg Ik u) zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen; (Lukas 13:24) en:

Alsdan, zo iemand tot ulieden zal zeggen: Zie, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet. Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zullen grote tekenen en wonderheden doen, alzo dat zij (indien het mogelijk ware) ook de uitverkorenen zouden verleiden. (Matth. 24: 23 en 24).

En tot Napoleon wil ik zeggen: hoe denk jij nog over de Geestelijke wapenrusting uit Efeze??? Jammer... dat ik je nu zo moet horen!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 mei 2003 07:54

Beste Else,

Ik denk dat hier mensen langs elkaar heen praten. Ik wil een poging doen om op je punten in te gaan. Al weet ik niet of ik dat kan:

* De muziek op de EO-jongerendag.

Dit is af en toe inderdaad vrij heftig, het is niet altijd mijn smaak. En ook voor mij ook niet altijd een manier om God te loven. Maar ik heb het idee dat jij de muziek afkeurt vanwege de stijl. Nu denk ik niet dat dat terecht is. In de Bijbel zien we dat er een heel arsenaal een muziekinstrumenten wordt gebruikt. Natuurlijk de stem, maar ook de trom, citer, harp en fluit Ook wordt bijvoorbeeld de rei vaak gedanst. Dit zijn zaken waar wij als reformatorische Christenen vaak wat wantrouwend tegenover staan, maar ik weet niet of dat terecht is. Steve Miller schreef ooit een boek "Christelijke muziek in beweging." Hij gaat in op de vraag wat muziek voor invloed heeft. Hoe in het verleden over muziek is gedacht en wat de Bijbel hierover zegt. Het is wel een aanrader over dit onderwerp. Ik wil hierbij opmerken dat ik bijvoorbeeld niets oneerbiedigs hoor in de muziek van Third Day, terwijl die muziek wel als rockmuziek wordt omschreven. Ook de muziek zoals Michael W. Smith die maakt (hij komt dit jaar op de jongerendag) is niet oneerbiedig denk ik. Bij TobyMac is het voor mij moeilijker om me op God te richten met eerbied. Zoegirl ken ik maar een beetje. Sommige teksten zijn heel goed.

Wat betreft de teksten van de muziek: Ik geloof dat veel liederen, die op de jongerendag worden gezongen meer diepgang hebben dan bijvoorbeeld psalm 150. Volgens mij is er vrijwel geen psalm die zo'n diepgang heeft als "Amazing Grace" of "Rock of Ages". Wij beoordelen een lied vaak op de diepgang, maar dat is denk ik niet de belangrijkste maatstaf vanuit de Bijbel. Wel denk ik dat de boodschap op de EO-jongerendag vaak eenzijdig is, ook vanuit de liederen. Soms krijg je wel eens het "Jezus is mijn vriendje" idee, waarbij de Grootheid waar Johannes in Openbaring 1 als dood voor neerviel helemaal genegeerd wordt. Hier moet de EO heel sterk voor oppassen.

Toch als het om Gospels gaat kan ik zo heel wat artiesten noemen van wie de teksten echt niet oppervlakkig zijn: Keith Green, Rich Mullins, Nichole Norderman, Caedmon's Call, Wes King, Sara Groves en zo kan ik nog een tijd doorgaan. Het zijn stuk voor stuk artiesten die door hun muziek mij veel geleerd hebben.

*Niet van de wereld

Het gevaar is heel groot dat men op de EO-jongerendag wil gaan concureren met de wereld. Dat is gevaarlijk. Ik hoop en bid dat het dit jaar niet weer erger wordt. Aan de andere kant hoe is het in de kerken? Hoe concureren we daar met de wereld op het gebied van merkkleding, dure auto's e.d. Dit is niet om ook maar iets af te doen van de beschuldiging, maar wel om aan te geven dat we niet te maken hebben met een typisch EO probleem. Het wereldse zit hem niet in de muziek, maar in de motivatie waarom je iets doet. Je haalt veel teksten aan om aan te geven dat het Christen leven ook strijd inhoud. Dat is zeker waar. Dat is ook iets wat op de jongerendag niet ontkent wordt. De laatste keer dat ik naar de jongerendag geweest ben was het onderandere Henk Binnendijk die dit zeker benadrukte.

*Gaat het bij de EO om een valse Christus?
Dat denk ik zeker niet. In de gebeden wordt Dezelfde God aangeroepen als bij ons in de kerken. In de liederen gaat het over dezelfde God. Het gevaar is heel groot dat deze God eenzijdig belicht wordt, net als dat gevaar aanwezig is bij ieder Christen. Daar moet tegen gewaarschuwd worden, maar afschrijven gaat me hierin te ver.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 14 mei 2003 07:55

Ben jij 17 else? wie heeft er in 17 jaar dat allemaal in je hoofd gestopt joh? God duidelijk niet want Hem hoop je nog eens te leren kennen... daarmee geef je aan dat je dat nu niet doet.
Ik vraag me af hoe je dit allemaal kunt zeggen terwijl je tegelijk aangeeft niet 'bekeerd' te zijn. Mijn idee:
* je kunt nog beter met liedjes die God's smaak niet zijn een zonde begaan als kind van God, dan psalmenzingend naar de hel gaan omdat je te eigenwijs bent om je blik te verruimen en God in je leven te aanvaarden*
Ik ga iets over mijn leven vertellen en gebruik jouw woorden:

Ik kende God niet (was Hem kwijt) en zat vast in zonde. Ik besefte mijn nood en ellende niet. Ik was er blind voor. Toen las ik de bijbel. Ik bekeerde me tot de Here en ontdekte hoe vuil ik was. Ik werd bang voor de zonde. Ik kreeg God lief en verlangde er naar dichter bij Hem te komen en Hem te kennen. Mijn leven veranderde drastisch. 'Gij geheel anders' werd werkelijkheid. De mensen in mijn omgeving lachen me uit als ze horen dat ik Jezus ga dienen op de eojongerendag. Zelfs christenen wijzen me af. Ik merk dat het horen bij Jezus inderdaad een vreemdeling van je maakt. Maar sinds ik Hem ken weet ik dat Hij mijn hart wil en dat Hij wil dat ik alleen naar Hem luister en niet naar de blikken van de wereld.
Ik probeerde vrede met God te krijgen, tot God zei: Mijn Zoon heeft alles gedaan om onze relatie weer goed te krijgen. (Johannes 16:27).
-effe tussendoor: hongeren en dorsten naar gerechtigheid gaat niet perse over de verstoorde relatie tussen God en mij, dat gaat over ons leven op aarde, de zaligsprekingen staat dat in-
God gaf mij in mijn hart te geloven dat Jezus voor mijn zonden gestorven is. Ik was geweldig blij en ben dat vandaag nog! Ik heb een afkeer van de zonde en streef ernaar zo heilig mogelijk te leven.
Zoals je ziet voldoe ik aan al jouw punten. En toch zing ik opwekking. Weet je waarom? Omdat God jou niet ingehuurd heeft om de bekeringslijn uit te leggen, God zij dank. Omdat Hij God is, Anders dan mensen. We kunnen Zijn idee over heiligheid helemaal niet vergelijken met de onze. We kunnen ons idee van eerbied niet eens laten tippen aan Hem. Als jij zegt dat dingen voor God niet eerbiedig zijn, zeg je daarmee dat je Hem kent. Maar je zegt ook dat je niet tot Hem bekeerd bent. Beetje dubbel, else...
Opwekkingsliederen zijn inderdaad hier en daar wat eenzijdig.
Het is gewoon de kunst van nu. De psalmen is de kunst van die tijd. De psalmen is níet een geschiedenisboek of een prediking!!! de psalmen zijn de heftige emoties van david en anderen. En die zijn soms ook nogal eenzijdig of negatief. Ook niet altijd al te christelijk. Maar dat mag. We mogen onze emoties naar God brengen, onze pijn en ons verdriet.
En dat gebeurd ook in opwekking. In opwekking word juist heel veel over Jezus gezongen en ook over schuld.
Maar bovenal over de verlossing van die schuld, weet je waarom? omdat mensen die het zingen over het algemeen verlost zijn van hun zonde. Omdat ze Hem liefhebben. Waarom anders denk je dat mensen gaan zingen en jubelen?
wat je zegt over Hackers en Pink-pop is flauw. Die discussie is hier al zo vaak langsgekomen. Het is een totaal ander uitgangspunt. Die mensen komen niet bij elkaar om GOd te prijzen en elkaar te bemoedigen.
En de teksten die je gebruikt:
pas maar op dat jij mesnen niet van God afhoudt met je woorden en zelf aan de tekst voldoet.
Zoals ik al schreef else, voel ik verdriet voor jou. Gemengd met een beetje boosheid, maar die is vast niet voor jou bedoeld. Meer voor de mensen die je dit hebben geleerd.

Chaja

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 14 mei 2003 08:04

Ik ben het van harte met Else16 eens. Ik kan het alleen niet zo verwoorden.

Ik denk dan aan de pinkster dag, 3000 in een dag bekeerd, wat gingen ze toen doen, helemaal uit hun dak om Jezus te eren? Nee, ze vroegen, mannen broeders, wat moeten wij doen om zalig te worden.

Het gaat om Jezus te eren. Zegt men. Maar zou er ook een stadion vol zitten als er een preek was, en zingen van psalmen en gezangen. Niet op hardrock of andere genres maar met orgel?

En wat te denken van de muzikanten, zouden die nog komen als ze niet bejubeld en geapplaudiseert werden? als ze een publiek omzich heen hebben dat niet hun, maar God de eer geeft? Niet door middel van gejuich en gejoel, maar in het verborgene vanuit het hart? Dan heb ik het nog niet eens over hun levenstijl buiten het zingen en spelen om.

Ik denk dat wij ons tegenwoordig wel christen willen noemen, maar ook met de wereld meeleven. Natuurlijk doen we er een godsdienstig sausje over, de texten zijn immers christelijk (weliswaar wat oppervlakkig), maar de muziek scheelt weinig van wat de wereld draaid. Moeten wij ons daar gelijk aan stellen. Dat je zeer goed moed luisteren om te horen, wat zegt de text, o, dan is het christelijk. hoeven wij ons niet meer te onderscheiden van de wereld?

vermijdt dan de schijn des kwaads, want beter ten hele gekeerd als ten halve gedwaald.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 mei 2003 08:18

RieBo schreef:Ik ben het van harte met Else16 eens. Ik kan het alleen niet zo verwoorden.

:wink: datzelfde probleem heb ik ook.....maar ben het ook met haar eens!!

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 14 mei 2003 09:06

RieBo schreef:En wat te denken van de muzikanten, zouden die nog komen als ze niet bejubeld en geapplaudiseert werden? als ze een publiek omzich heen hebben dat niet hun, maar God de eer geeft? Niet door middel van gejuich en gejoel, maar in het verborgene vanuit het hart? Dan heb ik het nog niet eens over hun levenstijl buiten het zingen en spelen om

Ik raad je aan eens een boek van Michael W Smith te lezen. Bv 'Laat zien waar je staat'.

Groetjes, Kate

chaja
Mineur
Mineur

Berichtdoor chaja » 14 mei 2003 09:47

Inderdaad... ik ken toevallig een paar artiesten persoonlijk. Niet die van de jongerendag, maar andere christelijke artiesten die in hetzelfde genre vallen. Ik weet dat zij daar juist erg mee worstelen, met jongeren die hun meer vereren dan God.
Trouwens denk ik niet dat het slecht is om voor een artiest te klappen. Diegenen doet een geweldige prestatie. Dat hij het tot eer van God gebruikt (erg goed) wil niet zeggen dat hij daarom niet meer de eer van zijn werk mag ontvangen...
Dus ik geloof niet in het reformatorische fabeltje dat gospelartiesten het voor hun eigen eer doen. Niet meer dan je eigen dominee zeg maar. Er zal er af en toe een tussen zitten die er niks van begrepen heeft. Dat vind je helaas overal

groetjes,

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 mei 2003 09:53

Hoe kun je nou artiest zijn en toch ook God dienen, zoals God het echt van ons vraagt? Volgens mij gaat dit niet echt samen.....het is of de wereld dienen of God dienen, allebei kan niet!!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 mei 2003 10:58

Ikke21 schreef:Hoe kun je nou artiest zijn en toch ook God dienen, zoals God het echt van ons vraagt? Volgens mij gaat dit niet echt samen.....het is of de wereld dienen of God dienen, allebei kan niet!!

hoe kun je nou secretaresse zijn en God dienen? dit is volgens mij precies dezelfde vraag. een mens kan God niet dienen zoals Hij het van ons vraagt, wel kan een mens het op zijn minst proberen. maar waarom zou een christen geen artiest kunnen zijn? en dan bedoel ik artiest in de ruimste zin van het woord, en dan neem ik daar ook Johann Sebastian Bach en Klaas-Jan Mulder bij, net zoals elke andere artiest. misschien is het ook een aanrader om het boek "Keith Green, no compromise" te lezen. ik heb er zelf ontzettend veel van geleerd, zowel van zijn wens om God te dienen, als van zijn angst zichzelf te dienen. toen hij jong was, was zijn grootste wens beroemd worden, maar werd hij het niet. toen hij christen was, was het zijn grootste angst, maar werd hij het wel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 mei 2003 11:05

En tot Napoleon wil ik zeggen: hoe denk jij nog over de Geestelijke wapenrusting uit Efeze??? Jammer... dat ik je nu zo moet horen!

Else, ik ben dezelfde Napoleon die sprak over de Geestelijke Wapenrusting, met dezelfde overtuiging over verschillende zaken. Ik kan met mijn hele hart luisteren naar een aantal Gospelmuzikanten, en daar God met mijn gehele hart en rein geweten voor danken dat hij deze muziek gegeven heeft. ik stuur je wel even een pb waar ik het verder uiteenzet.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 mei 2003 14:23

RieBo schreef:Het gaat om Jezus te eren. Zegt men. Maar zou er ook een stadion vol zitten als er een preek was, en zingen van psalmen en gezangen. Niet op hardrock of andere genres maar met orgel?

er zitten elke zondag genoeg mensen in de kerk om meerdere stadions te vullen, ook in kerken met orgels. weliswaar niet op dezelfde plaats, maar ze zitten er wel!
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 14 mei 2003 20:05

chickie schreef:ikke niet.... hoop die dag mn verjaardag te vieren....

Alvast gefelicieteerd. :lol:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 14 mei 2003 20:06

Kate schreef:
RieBo schreef:En wat te denken van de muzikanten, zouden die nog komen als ze niet bejubeld en geapplaudiseert werden? als ze een publiek omzich heen hebben dat niet hun, maar God de eer geeft? Niet door middel van gejuich en gejoel, maar in het verborgene vanuit het hart? Dan heb ik het nog niet eens over hun levenstijl buiten het zingen en spelen om

Ik raad je aan eens een boek van Michael W Smith te lezen. Bv 'Laat zien waar je staat'.

Groetjes, Kate

Ga je ook naar zijn concert?

Kate
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Kate » 14 mei 2003 21:06

Cor schreef:
Kate schreef:

Groetjes, Kate

Ga je ook naar zijn concert?

Nee, jij wel?

Groetjes, Kate

Terug naar “Archief”