They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 jul 2005 12:38

Beste Rotss, er zit nogal wat verschil tussen cynisme en bespotten, als je dat niet begrijpt vrees ik dat het lastig leven is (en nee, dat is niet bedoeld als ***opmerking).

Raido schreef:Het is gewoon erg relatief, Johan Vreugdenhil heeft het gewoon anders ervaren dan jij en voelde dat het bij hem tussen God en hem instond, en hij projecteerd dat op alle popmuziek.

Het grote verschil tussen Johan Vreugdenhil, Schimmel & co. en vele 'voor-pleiters' is dat zij alles afkeuren en alles wat niet klopt volgens hen verdoemen. Terwijl, bijvoorbeeld, debutler heel duidelijk aangeeft dat het hem niets uitmaakt of je er wel of niet naar luistert maar dat je je alleen wel moet verdiepen als je echt iets zinnigs wil zeggen. Dat is nogal een verschil; de stemmingmakerij van Schimmel/Vreugdenhil en de vrij open, maar soms wat gefrustreerde houding van debutler/mijn persoon/e.a.

debutler

Berichtdoor debutler » 21 jul 2005 20:12

rotss schreef:
Als je de leefwereld en cultuur van de mensen die je wilt bereiken voor satanisch uitmaakt bevorder je niet echt een open gesprek.

Ik vind dat mensen als Joe Schimmel, Johan Vreugdenhil en die Henk van Zon de plank volledig misslaan. Het is 1 ding om de stoere christelijke jongen uit te hangen met die opgeklopte verhalen maar het is wat anders om echt naar de waarheid te zoeken en jonge mensen te helpen met het ontwikkelen van een gezonde en kritische kijk op de samenleving.
Schimmel, Vreugdenhil en van Zon doen dit niet.

bevorder je zo wel een open en eerlijk gesprek tegenover iemand die anders tegen popmuziek aankijkt dan jij? naar mijn mening heb jij je visie over popmuziek aardig vast staan en laat je ook weinig ruimte over voor mensen die er anders over denken.

Het is gewoon erg relatief, Johan Vreugdenhil heeft het gewoon anders ervaren dan jij en voelde dat het bij hem tussen God en hem instond, en hij projecteerd dat op alle popmuziek.

Inclusief 'Altijd is Kortjakje ziek.'

waarom moet je een ander zijn mening bespotten?? om jou mening sterker over te laten komen??

Ik heb twee en een half uur met Joe Schimmel gesproken en een hele dag plus nog een avond naar hem geluisterd. Naar wie heb jij geluisterd?

Overigens vind ik de opmerking over Kortjakje niet spottend. Ik onderschrijf daarmee alleen maar hoe Johan Vreugdenhil zichzelf voor spot zet. Maar dat hij Jezus voor schut zet met zijn kortzichtige en veroordelende gewauwel vind ik pas echt grof.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 22 jul 2005 09:59

Ik heb twee en een half uur met Joe Schimmel gesproken en een hele dag plus nog een avond naar hem geluisterd. Naar wie heb jij geluisterd?

Overigens vind ik de opmerking over Kortjakje niet spottend. Ik onderschrijf daarmee alleen maar hoe Johan Vreugdenhil zichzelf voor spot zet. Maar dat hij Jezus voor schut zet met zijn kortzichtige en veroordelende gewauwel vind ik pas echt grof.

ik heb ook naar Joe Schimmel geluisterd en ik heb zijn film laatst gezien, heb verschillende interviews van artiesten gelezen en gehoord waar ik niet vrolijk van word. los daarvan veroordeel jij nu ook op een grove manier mensen, ik dacht dat jij iedereen zijn mening respecteerde? vind je het christelijk om zo over mensen die anders denken te praten?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jul 2005 10:25

Please... Joe Schimmel heeft punten, er zijn dingen in de popmuziek die niet te onderschrijven zijn, maar je kunt dit niet projecteren op een hele groep.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2005 12:47

rotss schreef:ik heb ook naar Joe Schimmel geluisterd en ik heb zijn film laatst gezien, heb verschillende interviews van artiesten gelezen en gehoord waar ik niet vrolijk van word. los daarvan veroordeel jij nu ook op een grove manier mensen, ik dacht dat jij iedereen zijn mening respecteerde? vind je het christelijk om zo over mensen die anders denken te praten?

Heb je met Joe Schimmel gesproken?

Ik heb ook heel veel gelezen. Varierend van biografische boeken van artiesten tot interviews tot naslagwerken etc. Variërend van Feel (van Robby Willams, gedeeltelijk overigens :wink: ) tot 'The Bloody Rise Of The Satanic Metal Underground', en ja, er gebeurt veel negatiefs in de muziekwereld en ja, er zijn wel degelijk artiesten met een negatieve invloed op de wereld. Maar bevorder je dat niet door er op deze manier te oordelen (Schimmels manier)? Natuurlijk heeft hij een punt als hij zegt dat pop gevaarlijk kan zijn (hij zegt dat het per definitie zo is overigens). Maar los je iets op door op zo'n manier een ongelooflijke obsessie voor Satan te projecteren op jonge mensen? Of los je meer op door het gesprek aan te gaan, de discussie (daar staan heren als Schimmel en Vreugdenhil niet voor open overigens), of door gedegen studie te doen? De keus is voor mij snel gemaakt. Hij praat niet perse negatief over mensen die anders denken (nogmaals, iedereen mag denken wat hij wil) maar hij geeft aan dat deze heren veel negatieve invloed hebben op de jeugd en dat het gevaarlijk is om op die manier te handelen. En dat is m.i. ook zo. Hij geeft aan dat de heren een geheel negatief beeld van het christendom creëren, en ik geef hem geen ongelijk (ik heb het over debutler ja)...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jul 2005 12:50

Raido schreef:Please... Joe Schimmel heeft punten, er zijn dingen in de popmuziek die niet te onderschrijven zijn, maar je kunt dit niet projecteren op een hele groep.

Inderdaad, het feit dat hij ergens een puntje heeft rechtvaardigt niet de verdoemenis van de gansche popmuziekscene. Hitler had ook ergens wel een beetje gelijk, maar daarom zou ik Mein Kampf nog niet ter educatie aanraden (hoewel het wel eens interessant is om te lezen :) ).

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2005 13:11

Ik ben het eens met Aragorn. Zonder Hitler was de duitse infrastructuur een stuk minder goed, zonder Hilter etc... Hitler heeft best veel goede dingen gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat Hitler goed bezig was. (En nee ik vergelijk Hitler niet met Schimmel, Aragorn ook niet denk ik...)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jul 2005 13:55

Om nou direct weer met Hitler aan te komen zakken, dat is net zoiets als popmuziek vergelijken met hoererij

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2005 13:58

Je moet beter lezen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 22 jul 2005 14:02

of je nu je ziel of je lichaam verkoopt :D

ik krijg het idee dat de discussie een herhaling van zetten is.
sommigen zijn anti popmuziek en vinden dat anderen dat ook moeten zijn.
anderen zijn daarover gepikeerd.
Van U2 blijf je af, is de strekking (en terecht :D )

Schimmel zuigt en JV ook. En dat mag je dan weer niet zeggen.

We zijn het niet eens. Face it!
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 22 jul 2005 14:04

kurtyo schreef:Ik ben het eens met Aragorn. Zonder Hitler was de duitse infrastructuur een stuk minder goed, zonder Hilter etc... Hitler heeft best veel goede dingen gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat Hitler goed bezig was. (En nee ik vergelijk Hitler niet met Schimmel, Aragorn ook niet denk ik...)

Mag ik even flauw doen? Het gevaar van vergelijkingen is dat iemand het balletje terugkaatst. Weegt die fantastische Autobahn op tegen de symbolische 6 miljoen? Het gaat me even niet om de popmuziekdiscussie, maar je moet oppassen welke objecten en subjecten je kiest bij een vergelijking.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2005 14:12

Ik vergelijk niet in die zin dat ik ze over 1 kam scheer. Ik geef aan: Hitler had een positief punt, maar dat maakt hem niet goed (bijv. de symbolische 6.000.000). Schimmel heeft een punt, maar dat maakt zijn film en zijn gedrag niet juist. Dat is de enige overeenkomst... Verder is het een non-vergelijking, gaf ik al duidelijk aan.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 22 jul 2005 14:20

kurtyo schreef:Je moet beter lezen.
haha :D daarom zei ik dat dus ook, er was ook niemand die popmuziek met hoererij vergelijk.

Hitler heeft goede dingen gedaan, ookal was hij slecht, dat zegt niks. Maar dat is wat anders.

Waar het omgaat is dat je nooit een ervaring met een deel van een geheel moet/mag projecteren op het geheel. Een opblaasmoslim maakt niet alle moslims opblaasmoslims.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 22 jul 2005 14:22

kurtyo schreef:Ik vergelijk niet in die zin dat ik ze over 1 kam scheer. Ik geef aan: Hitler had een positief punt, maar dat maakt hem niet goed (bijv. de symbolische 6.000.000). Schimmel heeft een punt, maar dat maakt zijn film en zijn gedrag niet juist. Dat is de enige overeenkomst... Verder is het een non-vergelijking, gaf ik al duidelijk aan.

Ik zou zelf dan zo'n vergelijking niet trekken uit respect voor de nabestaanden van die zes miljoen. Juist omdat het vergelijkingsobject echt waardeloos onbelangrijk is vergeleken met de naziterreur. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Verder vind ik dit een interessante discussie die je tot in lengte van dagen kunt voeren want jullie zullen elkaar nooit vinden, let maar op :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 jul 2005 17:07

RECI-TATIVO schreef:
kurtyo schreef:Ik ben het eens met Aragorn. Zonder Hitler was de duitse infrastructuur een stuk minder goed, zonder Hilter etc... Hitler heeft best veel goede dingen gedaan. Maar dat wil niet zeggen dat Hitler goed bezig was. (En nee ik vergelijk Hitler niet met Schimmel, Aragorn ook niet denk ik...)

Mag ik even flauw doen? Het gevaar van vergelijkingen is dat iemand het balletje terugkaatst. Weegt die fantastische Autobahn op tegen de symbolische 6 miljoen?

Dat weegt inderdaad niet tegen elkaar op en daarmee bevestig je het punt dat ik met m'n vergelijking wilde maken: die paar goede dingen in Schimmel's preken wegen ook niet op tegen en zijn waardeloos onbelangrijk vergeleken met alle onzin die verkondigd wordt. :wink:

Terug naar “Archief”