blaadje schreef:nou omdat met een beetje algemene kennis over popmuziek het een stuk makkelijker is op een verantwoorde manier keuzes te maken zonder dat je bang wordt gemaakt over alle gevaren die er in de wereld zijn (ik ga die gevaren niet ontkennen hoor, maar bang maken is een tweede).
Ja, goed punt. Het gaat niet om ontkennen. De hele wereld lijd onder het verderf, dus ook de popcultuur. En darom pleit ik voor goede studies die jongeren kunnen gebruiken i.p.v. bangmakerij zoals They Sold Their Souls For Rock & Roll van Joe "als je dit niet geloofd is je hart als hard" Schimmel.
blaadje schreef:verder heb ik het idee dat sensatieverhalen nou eenmaal makkelijker te horen zijn dan de waarheid, dat is de reden waarom we nog steeds roddelbladen hebben......en de reden dat SBS zo'n groot marktaandeel heeft....
Je wilt niet weten hoeveel christenen ernaar kijken en het lezen, en het ook nog serieus nemen.
blaadje schreef:Verder hebben wij als christenen er wel aan meegeholpen de popcultuur te maken tot wat ze nu is. doordat wij als (protestantse) christenen al eeuwen lang zo fel ge-aggeerd hebben tegen alles wat met kunst (inclusief muziek) te maken hebben, hebben we zelf een seculiere wereld gecreeerd.
Ja, en dat is een van de belangrijke oorzaken van het probleem.
blaadje schreef:in sommige kerken zijn kunstenaars nog steeds amper welkom (kom zelf uit zo'n kerk). Het is wel erg makkelijk om mensen die bruggen proberen te bouwen tussen de kerk en de wereld, af te kraken.....
hoe willen jullie eigenlijk zoutend zout zijn als je achter je (kerk)muren blijft zitten?
Dat is voor mij altijd een belangrijke vraag in popcultuur discussies.
Je hoeft niet alles te weten en te begrijpen om zout en licht te kunnen zijn. Maar waar het helpt doe je er goed aan om wel interesse te tonen in wat mensen bezighoudt.
En door een aanvallende opstelling bereik je mensen ook niet echt. Ik heb het teveel meegemaakt dat 'evangelisten' zo werkten. Als je de leefwereld en cultuur van de mensen die je wilt bereiken voor satanisch uitmaakt bevorder je niet echt een open gesprek.
Het is heel mooi als je een geestelijke waarheid achter iets kunt zien maar bidt er dan voor en ga de mensen niet lastig vallen met jouw slimme 'wijsheden.'
Ik vind dat mensen als Joe Schimmel, Johan Vreugdenhil en die Henk van Zon de plank volledig misslaan. Het is 1 ding om de stoere christelijke jongen uit te hangen met die opgeklopte verhalen maar het is wat anders om echt naar de waarheid te zoeken en jonge mensen te helpen met het ontwikkelen van een gezonde en kritische kijk op de samenleving.
Schimmel, Vreugdenhil en van Zon doen dit niet.