They Sould their Souls for Rock n' Roll: grove manipulatie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 20 jul 2005 14:56

Wij christenen moeten leren luisteren, we zijn niet meer de grootste, willen we dat er naar ons geluisterd wordt, dan zullen wij ook moet luisteren naar anderen, ook op manieren die van ouds afgekeurd worden.

zou het echt zo moeten zijn dat we ons principes over boord moeten gooien om zieltjes te winnen. ik denk zeker dat we wat evangeliseren en getuigen betreft moeten doen wat in ons vermogen ligt. maar ik denk dat we hierbij de grenzen niet mogen en hoeven te overschreden

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2005 14:59

zou het echt zo moeten zijn dat we ons principes over boord moeten gooien om zieltjes te winnen.
Als je met zieltjes winnen wordt bedoeld 'mensen de Waarheid wijzen, dat is het borgwerk van Jezus Christus', dan JA!!

ik denk zeker dat we wat evangeliseren en getuigen betreft moeten doen wat in ons vermogen ligt. maar ik denk dat we hierbij de grenzen niet mogen en hoeven te overschreden
Grenzen van wat? Van Apollos? Cefas? Paulus? Dominee? Paus? of van Jezus?

Alle dingen zijn geoorloofd, maar niet alles is oorbaar ;-) Oorbaar is cultureel bepaald.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

blaadje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blaadje » 20 jul 2005 15:06

Raido schreef:
ik denk zeker dat we wat evangeliseren en getuigen betreft moeten doen wat in ons vermogen ligt. maar ik denk dat we hierbij de grenzen niet mogen en hoeven te overschreden
Grenzen van wat? Van Apollos? Cefas? Paulus? Dominee? Paus? of van Jezus?

Alle dingen zijn geoorloofd, maar niet alles is oorbaar ;-) Oorbaar is cultureel bepaald.

toen paulus op de areopagus stond, sloot hij zich toch aan bij de heersende cultuur en zocht zo manieren om het evangelie te brengen. http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Hand+17%2C16-34&id18=1&pos=0&set=10&lang=nl was paulus fout???????

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2005 15:13

Is dat een vraag voor mij? Zo ja, nee Paulus was goed:

20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.

22 Ik ben den zwakken geworden als een zwakke, opdat ik de zwakken winnen zou; allen ben ik alles geworden, opdat ik immers enigen behouden zou.

23 En dit doe ik om des Evangelies wil, opdat ik hetzelve mede deelachtig zou worden.

;-)

debutler

Berichtdoor debutler » 20 jul 2005 15:36

rotss schreef:ik snap niet waarom jij steeds zo zit te zaniken over christenen die volgens jou de popmuziek niet onderzoeken omdat ze niet naar die muziek luisteren. waarom moet je nou zeggen dat dat triest is? ik vind dat je nu onnodig negatief praat. en dat terwijl je elke keer zegt dat je iedereen zijn mening respecteert. :( :(

Kom even tot rust en lees het nog eens goed.
Zoiets staat er namelijk niet.

Ik geef kritiek op de manier van benaderen van popmuziek door christelijke critici en pleit voor betere studies. Dat gaat dus over mensen die menen te weten wat er gaande is in de cultuur en al enige onderzoeken menen te hebben gedaan.

Mensen die popcultuur bestuderen doen er wellicht goed aan om voorbeelden te beluisteren. Maar ik zeg niet dat iedereen naar popmuziek moet luisteren om de wereld beter te begrijpen. Ik zeg wel dat als sommige christenen die al luisteren naar popmuziek maar er veelal negatief over zijn, hun manier van luisteren veranderen ze wellicht meer gaan begrijpen wat de mensen in de pop cultuur drijft.

Probeer even de gedachten die je over mij hebt gevormd na te lopen en waar nodig bij te stellen, want zo kunnen we niet discussieren.
Laatst gewijzigd door debutler op 20 jul 2005 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

debutler

Berichtdoor debutler » 20 jul 2005 15:38

Raido schreef:Ik snap echt niet waarom je zo ongelofelijk opgefokt moet doen butler..
Met jou is het heerlijk discussieren
Laatst gewijzigd door debutler op 20 jul 2005 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.

debutler

Berichtdoor debutler » 20 jul 2005 15:55

Ik wil niet dat mensen die een persoonlijke keuze hebben gemaakt hebben om niet naar popmuziek te luisteren dit opeens wel gaan doen. Het is hun keuze. Ik zie daar geen probleem.

Wat ik wel problematisch vind is dat ik veel christenen ben tegengekomen door de jaren heen die popmuziek afwijzen maar er zelf eigenlijk toch veel naar luisteren. Ik vind dat die mensen eens goed moeten gaan nadenken en anders gaan luisteren naar popmuziek.

Lees bijvoorbeeld het interviewtje met Henk van Zon in de EO Visie eens. Hij vertelt de meest heftige onwaarheden over allerlei artiesten maar luistert zelf graag naar Lionel Richie. Als hij jeugd wil bevrijden van 'duivelse' muziek en dat helemaal door wil voeren moet hij eerst bij zichzelf beginnen want Richie valt duidelijk onder de jaren 70 en 80 lichting van wat hij duivels noemt. Die man is niet consequent.

Maar liever heb ik dat deze mensen stoppen met hun Satan obsessie en vooral dat ze stoppen met jongeren opzadelen met diezelfde obsessie. Als iemand er zelf voor kiest om dat te geloven moet 'ie het maar zelf weten maar als ze aan jongeren komen krijgen ze met mij te maken.

debutler

Berichtdoor debutler » 20 jul 2005 16:14

blaadje schreef:nou omdat met een beetje algemene kennis over popmuziek het een stuk makkelijker is op een verantwoorde manier keuzes te maken zonder dat je bang wordt gemaakt over alle gevaren die er in de wereld zijn (ik ga die gevaren niet ontkennen hoor, maar bang maken is een tweede).
Ja, goed punt. Het gaat niet om ontkennen. De hele wereld lijd onder het verderf, dus ook de popcultuur. En darom pleit ik voor goede studies die jongeren kunnen gebruiken i.p.v. bangmakerij zoals They Sold Their Souls For Rock & Roll van Joe "als je dit niet geloofd is je hart als hard" Schimmel.
blaadje schreef:verder heb ik het idee dat sensatieverhalen nou eenmaal makkelijker te horen zijn dan de waarheid, dat is de reden waarom we nog steeds roddelbladen hebben......en de reden dat SBS zo'n groot marktaandeel heeft....
Je wilt niet weten hoeveel christenen ernaar kijken en het lezen, en het ook nog serieus nemen.
blaadje schreef:Verder hebben wij als christenen er wel aan meegeholpen de popcultuur te maken tot wat ze nu is. doordat wij als (protestantse) christenen al eeuwen lang zo fel ge-aggeerd hebben tegen alles wat met kunst (inclusief muziek) te maken hebben, hebben we zelf een seculiere wereld gecreeerd.
Ja, en dat is een van de belangrijke oorzaken van het probleem.
blaadje schreef:in sommige kerken zijn kunstenaars nog steeds amper welkom (kom zelf uit zo'n kerk). Het is wel erg makkelijk om mensen die bruggen proberen te bouwen tussen de kerk en de wereld, af te kraken.....

hoe willen jullie eigenlijk zoutend zout zijn als je achter je (kerk)muren blijft zitten?

Dat is voor mij altijd een belangrijke vraag in popcultuur discussies.

Je hoeft niet alles te weten en te begrijpen om zout en licht te kunnen zijn. Maar waar het helpt doe je er goed aan om wel interesse te tonen in wat mensen bezighoudt.

En door een aanvallende opstelling bereik je mensen ook niet echt. Ik heb het teveel meegemaakt dat 'evangelisten' zo werkten. Als je de leefwereld en cultuur van de mensen die je wilt bereiken voor satanisch uitmaakt bevorder je niet echt een open gesprek.

Het is heel mooi als je een geestelijke waarheid achter iets kunt zien maar bidt er dan voor en ga de mensen niet lastig vallen met jouw slimme 'wijsheden.'

Ik vind dat mensen als Joe Schimmel, Johan Vreugdenhil en die Henk van Zon de plank volledig misslaan. Het is 1 ding om de stoere christelijke jongen uit te hangen met die opgeklopte verhalen maar het is wat anders om echt naar de waarheid te zoeken en jonge mensen te helpen met het ontwikkelen van een gezonde en kritische kijk op de samenleving.
Schimmel, Vreugdenhil en van Zon doen dit niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2005 17:40

Het is gewoon erg relatief, Johan Vreugdenhil heeft het gewoon anders ervaren dan jij en voelde dat het bij hem tussen God en hem instond, en hij projecteerd dat op alle popmuziek.

debutler

Berichtdoor debutler » 20 jul 2005 21:47

Raido schreef:Het is gewoon erg relatief, Johan Vreugdenhil heeft het gewoon anders ervaren dan jij en voelde dat het bij hem tussen God en hem instond, en hij projecteerd dat op alle popmuziek.

Inclusief 'Altijd is Kortjakje ziek.'

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jul 2005 07:03

Ja de als de beat komt, komt satan

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 21 jul 2005 10:14

Als je de leefwereld en cultuur van de mensen die je wilt bereiken voor satanisch uitmaakt bevorder je niet echt een open gesprek.

Ik vind dat mensen als Joe Schimmel, Johan Vreugdenhil en die Henk van Zon de plank volledig misslaan. Het is 1 ding om de stoere christelijke jongen uit te hangen met die opgeklopte verhalen maar het is wat anders om echt naar de waarheid te zoeken en jonge mensen te helpen met het ontwikkelen van een gezonde en kritische kijk op de samenleving.
Schimmel, Vreugdenhil en van Zon doen dit niet.

bevorder je zo wel een open en eerlijk gesprek tegenover iemand die anders tegen popmuziek aankijkt dan jij? naar mijn mening heb jij je visie over popmuziek aardig vast staan en laat je ook weinig ruimte over voor mensen die er anders over denken.

Het is gewoon erg relatief, Johan Vreugdenhil heeft het gewoon anders ervaren dan jij en voelde dat het bij hem tussen God en hem instond, en hij projecteerd dat op alle popmuziek.

Inclusief 'Altijd is Kortjakje ziek.'

waarom moet je een ander zijn mening bespotten?? om jou mening sterker over te laten komen??

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 jul 2005 10:27

Ik vind dat Rotss gelijk heeft, maar dat onderste quoteje suggereerd dat de butler dit zei:

Daarin bespot ik hem toch niet? Misschien heeft het wat meer uitleg nodig, altijd is kortjake ziek vond hij niet verkeerd, toen speelde hij hem af, eerst een synth toen altijd is kortjakje ziek, dan steeds sneller, beat... toen de beat er in kwam (en mijn trommelvliezen begonnen te barsten, wat debiel hard) zou Satan himself in het klaslokaal ronddolen, sorry dat sloeg imho nergens op.

Hij heeft gewoon heel wat deugdelijke punten maar bracht ze net iets verkeerd, net als Joe Schimmel, Rotss en De Butler.

waarom moet je een ander zijn mening bespotten?? om jou mening sterker over te laten komen??
I guess, dat is de eeuwige strijd.

Popmuziek is ansich niet verkeerd, aangezien een instrument niet uitmaakt, de tekst doet het... en niet alleen popmuziek, elke vorm van muziek.

rotss
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor rotss » 21 jul 2005 10:46

nee ik doelde dus op het zinnetje wat deButler er daaronder aan toevoegde. dat vond ik gewoon niet sterk om zoiets op te schrijven. ook omdat degene niet instaat is het te verdedigen.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 21 jul 2005 11:06

ik stem voor!!! :lol: :lol:
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Terug naar “Archief”